Tweede Pinksterdag: Mariadag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Marnix » 08 mar 2018 11:34

Johan100 schreef:Je kunt wel zeggen dat Maria de moeder was van Jezus op aarde, en dat Jezus tegelijkertijd God en Mens was op aarde.


Dat is wat ik zeg. Ze werd namelijk niet zwanger van een man maar van de Heilige Geest en als je zwanger wordt van iemand wordt je de moeder van een kind dat eigenschappen heeft van jou en van degene waar je van zwanger bent geraakt. Je wordt niet slechts moeder van het deel van het kind dat jouw eigenschappen heeft maar ook van het deel dat niet van jou is. En daarom wordt Maria "de moeder van God genoemd.

Wat iets anders is dan stellen dat Maria Jezus verwekt zou hebben voor de grondlegging van de wereld. Dat is wat ik inderdaad niet geloof ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor blijblij » 08 mar 2018 11:41

@johan100: zou je Maria wel Christotokos noemen? ('moeder'/'baardster' van Christus)

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor GDK » 08 mar 2018 12:17

Yoshi schreef: Er is bepaald dat Jezus Christus volkomen mens en God is. De persoon van het Woord, Zoon van God. En dat Maria moeder van God is (Theotokos).


Naar mijn bescheiden mening wordt met de uitdrukking moeder van God meer iets gezegd over het kindje dat ze gebaard heeft dan over Maria. Dat is namelijk niet zo maar een mens, maar en mens en God. Het Woord is vlees geworden, God is daarom uit een vrouw geboren, die "gewoon" een vrouw was. Haar gaan aanbidden is dan dus precies wat niet de bedoeling is, want het bijzondere van Maria is dat ze gewoon is en blijft.
Vooruit met de geit!

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 08 mar 2018 12:24

GDK schreef:Naar mijn bescheiden mening wordt met de uitdrukking moeder van God meer iets gezegd over het kindje dat ze gebaard heeft dan over Maria.

Maar natuurlijk. Maria wijst altijd naar Jezus Christus en ook in dit geval zegt deze titel alles over Jezus Christus.
Dat is namelijk niet zo maar een mens, maar en mens en God. Het Woord is vlees geworden, God is daarom uit een vrouw geboren, die "gewoon" een vrouw was. Haar gaan aanbidden is dan dus precies wat niet de bedoeling is, want het bijzondere van Maria is dat ze gewoon is en blijft.

Haar aanbidden is ketterij in de rooms-katholieke kerk.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor rotterdam » 08 mar 2018 12:25

Johan100 schreef:Onjuist! Maria is slechts de natuurlijke moeder van de Mens Jezus Christus. Zoals Hij op aarde rondgewandeld heeft.
Ik scheid die twee niet, want Jezus was toen hij op aarde rondwandelde tegelijk God en mens.
Maar Zijn godheid was al eeuwig (Johannes 1:1), toen Maria er nog niet was en zijn mensheid begon toen hij ontvangen werd door de Heilig Geest in Maria. Toen werd Maria moeder van de menselijke Jezus, Die toch tegelijkertijd God en Mens is.
Naar Zijn mensheid was Jezus gehoorzaam aan Maria (eert uw vader en uw moeder), naar Zijn godheid 'berispte' Hij haar.
'Wist gij niet dat ik bezig moet zijn in de dingen van Mijn Vader?' Nee, niet Jozef, maar God de Vader met wie Hij van eeuwigheid één is.
Je kunt wel zeggen dat Maria de moeder was van Jezus op aarde, en dat Jezus tegelijkertijd God en Mens was op aarde.
Dus Maria is niet de moeder van God, want God is van eeuwigheid en Maria is door God geschapen.
Dat Jezus Christus twee naturen heeft, wil niet zeggen dat Maria de moeder van God is en ook niet van Jezus naar Zijn godheid.
Maar de moeder van Jezus naar Zijn mensheid.
God heeft het zo gewild dat Jezus via een zondig geslacht de wereld inkwam.
Uit de stam van Juda. Ruth, Rachab en Bathseba staan ook in het geslachtsregister. Bij Maria was het de tijd voor Jezus om geboren te worden.
Maria, een zondig mens, uitgekozen door God om aards moeder van de Heere Jezus te worden.
En ook uitverkoren om een tweede keer geboren te worden. Wederom geboren.
Ze jubelt dan ook in Lukas 1 'En mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker;



Als Maria haar nicht Elisabeth bezoekt, springt de baby (Johannus de Doper) op in haar schoot als zij (Elisabeth) de stem van Maria hoort.
Elisabeth zegt dan "wie ben ik dat de moeder van mijn Heer tot mij komt".
Maria reageert met "want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten".
Dat kun je niet zomaar wegpoetsen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Johan100 » 09 mar 2018 12:12

rotterdam schreef:Als Maria haar nicht Elisabeth bezoekt, springt de baby (Johannus de Doper) op in haar schoot als zij (Elisabeth) de stem van Maria hoort.
Elisabeth zegt dan "wie ben ik dat de moeder van mijn Heer tot mij komt".
Maria reageert met "want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten".
Dat kun je niet zomaar wegpoetsen.

Dat poets ik ook niet weg. Maar dat wil niet zeggen dat Maria de moeder van God is. God is van eeuwigheid.

Elizabeth zegt: Gezegend zijt gij onder de vrouwen, en gezegend is de Vrucht uws buiks.
En vanwaar komt mij dit, dat de moeder mijns Heeren tot mij komt?

Dat is de moeder van de Mens Jezus Christus.

Maria reageert als volgt: Mijn ziel maakt groot den Heere,
En mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker;
Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.

In het Grieks staat er niet 'zalig spreken', maar makarious, dat wil zeggen, mensen zullen zeggen dat ze een gezegende vrouw is.
Daarmee zegt ze dat mensen haar zullen kennen als de moeder van de Heere Jezus en dat ze in die zin een gezegende vrouw is.
Dat zegt ze na Elizabeths uitspraak: 'gezegend zijt gij onder de vrouwen'.

Maria heeft ook uit genade een bevoorrechte positie gekregen door de Zaligmaker naar zijn mensheid te mogen baren.
Dat maakt ze nog niet tot moeder van God.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor rotterdam » 09 mar 2018 14:06

Johan100 schreef:Elizabeth zegt: Gezegend zijt gij onder de vrouwen, en gezegend is de Vrucht uws buiks.
En vanwaar komt mij dit, dat de moeder mijns Heeren tot mij komt?

Dat is de moeder van de Mens Jezus Christus.

Leuk gevonden maar blijft de vraag waarom de Statenvertaling "Heeren" met een hoofdletter schrijft ?

Maria reageert als volgt: Mijn ziel maakt groot den Heere,
En mijn geest verheugt zich in God mijn Zaligmaker;
Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten.

In het Grieks staat er niet 'zalig spreken', maar makarious, dat wil zeggen, mensen zullen zeggen dat ze een gezegende vrouw is.
Daarmee zegt ze dat mensen haar zullen kennen als de moeder van de Heere Jezus en dat ze in die zin een gezegende vrouw is.
Dat zegt ze na Elizabeths uitspraak: 'gezegend zijt gij onder de vrouwen'.

Gelegenheidsvertaling van het woord "makarious" met maar een doel. n.l. het kloppend houden van eigen dogma's.
Toch nog even met een "open mind" ietsje meer over lezen.


Maria heeft ook uit genade een bevoorrechte positie gekregen door de Zaligmaker als Mens te mogen baren.
Dat maakt ze nog niet tot moeder van God.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor DeDwaler » 09 mar 2018 16:55

.
Marnix schreef:Dat is wat ik zeg. Ze werd namelijk niet zwanger van een man maar van de Heilige Geest en als je zwanger wordt van iemand wordt je de moeder van een kind dat eigenschappen heeft van jou en van degene waar je van zwanger bent geraakt. Je wordt niet slechts moeder van het deel van het kind dat jouw eigenschappen heeft maar ook van het deel dat niet van jou is. En daarom wordt Maria "de moeder van God genoemd.


Er is maar één Heere Jezus en Zijn moeder heet Maria. Maria is echter niet de moeder van God. Dat zou zo zijn wanneer de Godheid van de Heere Jezus is ontstaan in de schoot van Maria, maar de Godheid van de Zoon is er al van eeuwigheid. De Heere Jezus is de eniggeboren Zoon van God en niet de eniggeschapen Zoon van God. Misleidende titel.

.
.

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 09 mar 2018 17:05

DeDwaler schreef:.


Er is maar één Heere Jezus en Zijn moeder heet Maria. Maria is echter niet de moeder van God. Dat zou zo zijn wanneer de Godheid van de Heere Jezus is ontstaan in de schoot van Maria, maar de Godheid van de Zoon is er al van eeuwigheid. De Heere Jezus is de eniggeboren Zoon van God en niet de eniggeschapen Zoon van God. Misleidende titel.

.

Prima dat jij dat zo ziet, de ongedeelde vroeg christelijke keer en veruit de meeste christenen vandaag de dag zijn het met jouw visie oneens, en zullen dat kunnen zien als misleidend. Zij houden vast aan de algemene christelijke wortels zoals vastgelegd tijdens het concilie van Efeze in 431 na Christus.

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor DeDwaler » 09 mar 2018 17:19

.
Yoshi schreef:Prima dat jij dat zo ziet, de ongedeelde vroeg christelijke keer en veruit de meeste christenen vandaag de dag zijn het met jouw visie oneens, en zullen dat kunnen zien als misleidend. Zij houden vast aan de algemene christelijke wortels zoals vastgelegd tijdens het concilie van Efeze in 431 na Christus.


Men mag het met mijn visie oneens zijn. Ik mag het ook met de algemene christelijke wortels zoals vastgelegd tijdens het concilie van Efeze in 431 na Christus oneens zijn. We leven niet meer in de dagen en ten tijde van de Inquisitie. Althans, dat hoop ik dan maar :wink:

.
.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor hans0166 » 09 mar 2018 18:10

"moeder van God" is een foutief gebruikte vertaling, de titel "Theotokos" betekent "god barende"... en dat heeft ze idd gedaan.
Ook de hemelvaart van Maria is een foutief gebruikte benaming. Maria is ten hemel opgenomen, dit duidt op een kracht van buiten haar, haar Zoon heeft haar thuisgehaald. Ze is niet op eigen gelegenheid gegaan.

Het grote nadeel van discussieren over deze dingen met protestanten is dat ze het verschil tussen volksdevoties en officiele theologie niet gescheiden kunnen zien.
Vele volksdevoties zijn niet opgenomen in de Leer, maar zijn slechts een onderdeel van de praktische beleving van geloven .. zie het als hoedje/rok principe van een paar splintergroepen... geen leer en toch ga je naar de hel als je ze moet geloven als je het niet doet.
Vele volksdevoties hebben ketterse/sektarische trekjes.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Marnix » 09 mar 2018 20:46

DeDwaler schreef:.


Er is maar één Heere Jezus en Zijn moeder heet Maria. Maria is echter niet de moeder van God. Dat zou zo zijn wanneer de Godheid van de Heere Jezus is ontstaan in de schoot van Maria, maar de Godheid van de Zoon is er al van eeuwigheid. De Heere Jezus is de eniggeboren Zoon van God en niet de eniggeschapen Zoon van God. Misleidende titel.

.


Maria is de moeder van Jezus op aarde. Je zou gelijk hebben als Jezus hier op aarde alleen mens was maar dat is niet zo. Hij was God en mens. Hij werd ook als God en mens geboren en zo was hij ook de zoon van Maria. God en mens. Want Maria werd niet zwanger van een mens maar door de Heilige Geest. En dat kan geen enkel ander mens zeggen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Johan100 » 25 mar 2018 08:15

Het is mijns inziens een grote ketterij van het concilie van Efeze om Maria moeder van God te noemen.
Dat mensen zonder zelf een mening te vormen dit zo maar aannemen omdat een concilie het zegt vind ik onbegrijpelijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Yoshi

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Yoshi » 25 mar 2018 10:08

Johan100 schreef:Het is mijns inziens een grote ketterij van het concilie van Efeze om Maria moeder van God te noemen.
Dat mensen zonder zelf een mening te vormen dit zo maar aannemen omdat een concilie het zegt vind ik onbegrijpelijk.

Grappig dat je het mainstream christendom van ketterij beticht. Dit soort oecumenische concilies met dogmatische uitspraken waren namelijk juist bedoeld om duidelijkheid te scheppen in het algemene christelijke geloof en ketterij te bestrijden.

Je kan wel alles van het christendom in twijfel willen trekken. Is het uit oprechte waarheidsbevinding of uit frustratie omdat je Maria niet de eer wil geven die haar toekomt en je van mening bent dat het rooms is?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Tweede Pinksterdag: Mariadag

Berichtdoor Johan100 » 26 mar 2018 07:53

hans0166 schreef:als je het eerste deel van mijn reactie gelezen zou hebben zou je weten dat het concilie helemaal niet gezegd heeft dat Maria de Moeder Gods is...
Dat heb ik gelezen, maar je uitspraak klopt niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten