Marnix schreef:Paulus zegt dat als je geloof maar dan twijfelt of je iets wel of niet moet doen en het toch doet, het zonde is. Omdat je beslissing niet uit geloof voorkomt.
Dat is heel wat anders dan als je je inzet voor armen, onderduikers hebt verstopt, of wat dan ook, dat dus zonde is. De mens is naar Gods beeld geschapen en dat beeld is ernstig vertroebeld maar je ziet daar nog wel iets van terug als mensen goede dingen doen naar elkaar. Wil jij stellen dat het goede van de duivel komt? Of dat naastenliefde zonde is als mensen niet geloven en als ze wel geloven precies hetzelfde opeens goed is?
We kunnen natuurlijk heel lang hierover redeneren, maar als de Bijbel zegt dat alles wat niet uit het geloof is zonde is, dan is dat zo.
Jesaja zegt in hftst 64: Doch wij allen zijn als een onreine, en al onze gerechtigheden zijn als een wegwerpelijk kleed;
Marnix schreef:Zondige mensen doen ook goede dingen maar we doen ook zonde en als je Jezus niet kent ben je dus zondig. Dat zijn twee verschillende dingen en maar goed ook. Anders zou je nooit hulp aan een ongelovige mogen vragen of mogen aannemen want daarmee zou je je met de zonde inlaten.
Heb je de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan wel eens gelezen? Wie deed daar het goede? De gelovige priester of leviet? Of de heidense Samaritaan? Maar wat die Samaritaan deed was blijkbaar ook zonde want hij geloofde niet?
Alles wat niet uit het geloof is, is ten diepste zonde. Zonder geloof is het onmogelijk God te behagen, zegt de Bijbel. Misschien handelde de Samaritaan wel uit geloof, dat weet ik niet. Wie zegt dat hij niet geloofde? Maar hoe het ook zij, door algemene genade doen mensen nog goede dingen, zodat de aarde leefbaar is. Maar het is altijd bevlekt met zonde. Zonder geloof kunnen we God niet behagen. Zonder geloof hebben we ten diepste altijd onszelf op het oog, ook al lijken de dingen die we doen nog zo goed. Dat wil er niet in hé?
Marnix schreef:Lees het stuk maar eens in de context. Emreth ontdekt Aslan en aanbidt hem, voor zijn sterven. Zoals de moordenaar aan het kruis ontdekt hij kort voor zijn “einde” de ware, levende God. En ziet dat hij beter Aslan kan zien en sterven, dan Tisroc te zijn en te leven. Hij ontdekt dat hij het goede zocht en uiteindelijk heeft gevonden en zo wordt alles wat hij goed heeft gedaan als een offer aan Hem aangenomen.
Waar staat in de Bijbel dat al het 'goede' (zonder geloof) wat we gedaan hebben als een offer wordt aangenomen als we tot geloof komen?
De Bijbel zegt, we zijn dood of levend.
God neemt alleen het offer van Zijn Zoon Jezus Christus aan.
Wij zijn zondaars. Er zit niets van ons bij.
Door Hem (Jezus) kunnen wij tot God komen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.