Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor MoesTuin » 15 feb 2018 15:45

Zo zei de Heere Jezus dit zeker wel....speciaal gericht tot de Farizeeën en Schriftgeleerden
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Bambi1 » 15 feb 2018 15:49

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:39, 2 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2018 15:54

Bambi1 schreef:Jammer alleen dat er alleen de nadruk op Christus en zonden gelegd worden.
Want God heeft het mogelijk gemaakt, omdat Hij zoveel van alle mensen houdt en een relatie met ze wil

Jammer dat je dan niet het hele antwoord gelezen hebt, kennelijk, want:
En als je vraagt: hoe goed moet ik Adam leren kennen om tot Christus te kunnen gaan? Dan zeg ik opnieuw: pas op voor het scheppen van voorwaarden. Wie in nood is, heeft de luxe niet om veel te vragen of te redeneren. Daarom zegt men wel: als de nood die je voelt je bij het kruis van Christus brengt, is dat voor dat moment genoeg.

En een mens die onbekeerd is, moet verlost worden van zijn zonden, toch?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Bambi1 » 15 feb 2018 16:00

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2018 16:16

Bambi1 schreef:Ja ik heb het gelezen
Maar bekeren van zonden die ons van onze ziel en God afhouden, betekent ook alleen dat die liefde van God en Christus centraal staat en dat is het evangelie
Niet wie goed beseft hoeveel zonden er wel vergeven zijn
Dat merk je pas als je een echte relatie met God hebt, dan ga je je schamen en dan merk je ook dat Hij niet eens boos is,maar ze allang vergeven heeft.

Dat is niet bijbels.
’t Is niet alleen dit kwaad dat roept om straf; Neen. 'k ben in ongerechtigheid geboren; Mijn zonde maakt mij 't voorwerp van Uw toorn. Reeds van het uur van mijn ontvangenis af. Psalm 51

De topictitel is een uitspraak van Isaäc da Costa, ik meen dat hij die geschreven in een brief naar Köhlbrugge.
In dit filmpje legt ds. van Dooijeweert het uit (na ong. 3.42)
Het betekent niets anders dan: als je niet weet dat je zondaar bent, ga je Jezus niet zoeken.

https://www.youtube.com/watch?v=XQ35ZHTb42w
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Bambi1 » 15 feb 2018 16:49

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2018 17:12

Bambi1 schreef:Beetje nuance, maar goed dat hij zich toen schuldig voelde en zondaar, over die zonde.

Dat is niet in zijn algemeenheid bedoeld dus
Je moet God zoeken staat al in het Oude Testament

Dat is waar, maar dat is niet het antwoord wat t.s. vroeg. Zie dikgemaakte zinnen.

Johan100 schreef:
Hoe denken jullie over deze uitspraak?
Als je Adam ontkent en de zondeval, is er dan wel redding mogelijk?
En in hoeverre moet je Adam kennen om tot Christus te komen?


Let wel, ik wil geen voorwaarden scheppen, maar wel de Bijbel naspreken.

Jezus zegt: Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor coby5 » 15 feb 2018 17:20

Chaya schreef:Dat is niet bijbels.
’t Is niet alleen dit kwaad dat roept om straf; Neen. 'k ben in ongerechtigheid geboren; Mijn zonde maakt mij 't voorwerp van Uw toorn. Reeds van het uur van mijn ontvangenis af. Psalm 51

De topictitel is een uitspraak van Isaäc da Costa, ik meen dat hij die geschreven in een brief naar Köhlbrugge.
In dit filmpje legt ds. van Dooijeweert het uit (na ong. 3.42)
Het betekent niets anders dan: als je niet weet dat je zondaar bent, ga je Jezus niet zoeken.

https://www.youtube.com/watch?v=XQ35ZHTb42w

Ik had nou niet echt het idee dat ik een zwaar zondaar was die Jezus nodig had toen ik tot bekering kwam. Ik bad gewoon om vergeving en een nieuw hart en zag het daarna pas. Ik merkte dat al die haat weg was. Het was me daarvoor niet eens opgevallen. Maar anderen hadden dat wel. Ik ben God gaan zoeken vanuit eigen belang. Die mensen die tot geloof kwamen in de Bijbel nadat Hij ze genas, dat was toch ook gewoon eigen belang in eerste instantie. Ik zou er geen voorwaarde van maken.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Chaya » 15 feb 2018 17:27

coby5 schreef: Ik zou er geen voorwaarde van maken.

Dat staat er ook Coby: pas op voor het scheppen van voorwaarden in mijn eerste antwoord al.
coby5 schreef:Ik had nou niet echt het idee dat ik een zwaar zondaar was die Jezus nodig had toen ik tot bekering kwam.

Nee dat is het nu exact Coby!
Een onbekeerd mens vindt het allemaal ontzettend meevallen in de regel, zeker als hij al jaren trouw naar de kerk gaat en netjes leeft.
Misschien zijn die nette kerkmensen wel moeilijker te bekeren dan een groot zondaar die in de wereld leeft.
Lees in de Bijbel over de Farizeëen en lees de gelijkenis van de verloren zoon.
Dan zie je het.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Marnix » 15 feb 2018 17:28

Maar Coby, je hebt toch wel vergeving ontvangen? Want waarom ben je anders niet naar God toegegaan buiten Jezus om? Juist door het kruis waarin Jezus ons met God verzoent, is Hij de weg naar de Vader toe. Dan hoef je jezelf niet een zwaar zondaar te vinden... als je maar weet dat je zondig bent en Jezus ons met God verzoent. Dat wordt volgens mij bedoeld met "Adam niet geleerd is Christus niet begeerd". Ontdekken dat je het zelf niet kan, dat je uit jezelf zwak en zondig bent... en Jezus Christus kennen als verlosser, verzoener en zaligmaker. Dan mag je vrijmoedig naar God toegaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor mona » 15 feb 2018 17:37

Chaya schreef:Het betekent niets anders dan: als je niet weet dat je zondaar bent, ga je Jezus niet zoeken.


De uitspraak: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd is een uitspraak die het hele leven van een christen actueel blijft,
Het hele leven door wordt Christus door de gelovige begeerd, omdat steeds zijn oude natuur de kop weer opsteekt.
Hij heeft Christus dagelijks nodig in die worsteling om niet te struikelen, en ook juist als hij wel gestruikeld is!
Ik herhaal toch nog maar een keer de woorden van Spurgeon uit mijn eerdere post:
"Berouw zal u niet op Christus doen zien, maar het zien op Christus zal u berouw geven".

Quote Naamloos:
"De meeste mensen weten dat ze niet perfect zijn, dus ervaren ze zichzelf in meer of mindere mate als 'ziek'

Dit ben ik niet met je eens. De meeste mensen zeggen: Zo ben ik nu eenmaal....
Ze zien wel fouten in zichzelf, maar denken dat het bij het leven hoort.
De fouten in zichzelf worden vaak met mildheid bekeken, en die van een ander worden wat breder uitgemeten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor Bambi1 » 15 feb 2018 17:43

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor gravo » 15 feb 2018 19:35

Johan100 schreef:Adam niet geleerd is Christus niet begeerd!

Dit is een uitspraak die meerdere mensen misschien wel kennen.

In de Bijbel staat in Rom.5: 12 Daarom, gelijk door een mens de zonde in de wereld ingekomen is, en door de zonde de dood; en alzo de dood tot alle mensen doorgegaan is, in welken allen gezondigd hebben.

18 Zo dan, gelijk door een misdaad de schuld gekomen is over alle mensen tot verdoemenis; alzo ook door een rechtvaardigheid komt de genade over alle mensen tot rechtvaardigmaking des levens.

19 Want gelijk door de ongehoorzaamheid van dien enen mens velen tot zondaars gesteld zijn geworden, alzo zullen ook door de gehoorzaamheid van Enen velen tot rechtvaardigen gesteld worden.


Nu is het zo dat (veel) theïstisch evolutionisten Adam als een mythisch figuur zien en de zondeval als een metafoor.

Maar de Bijbel leert dat Adam echt bestaan heeft en dat de schuld gekomen is over alle mensen door de misdaad van Adam.
Christus wordt wel de tweede Adam genoemd. Door Hem is er redding mogelijk voor het nageslacht van Adam.


Rom.5:14 Maar de dood heeft geheerst van Adam tot Mozes toe, ook over degenen, die niet gezondigd hadden in de gelijkheid der overtreding van Adam, welke een voorbeeld is Desgenen, Die komen zou.

1Kor.15:47 47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.

Hoe denken jullie over deze uitspraak?
Als je Adam ontkent en de zondeval, is er dan wel redding mogelijk?
En in hoeverre moet je Adam kennen om tot Christus te komen?

Let wel, ik wil geen voorwaarden scheppen, maar wel de Bijbel naspreken.

Jezus zegt: Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.


Persoonlijk hou ik niet zo van dit soort vrome rijmelarijtjes. In feite wordt een goede dogmatische theologie in een wat te simpel Jip en Janneke zinnetje gestopt. Dat verduidelijkt de zaak helaas niet erg.

Inhoudelijk ben ik het er wel mee eens. De HC zegt het allemaal veel harder, ruwer en ongepolijster. En daarmee ook veel indringender als ze vraagt wat nodig is te weten. Het antwoord luidt dan: "" Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn..." Pats.

Welke vorm het ook aanneemt, of het nu geweld is, egoïsme, venijn, afgunst, ongehoorzaamheid of zwakte, onze zonde wordt in de Bijbel altijd recht voor z'n raap gemeld. Met alle gevolgen. Wroeging, eenzaamheid, angst en dood.
Dit is de eigenlijke en enige reden waarom de mens verlost moet worden wil hij het geluk ooit nog herwinnen. Het natuurlijke, de menselijke inborst, is door en door zondig, van God vervreemd. Het is goed om deze eerlijke waarneming niet te veronachtzamen.

Wat ik niet eens ben met de poster is de gedachte dat het "rijmpje" ook zou oproepen tot de erkenning dat Adam echt heeft bestaan. Dat hij niet als een mythische persoon mag worden gezien.
Dat is hij namelijk wel. Alhoewel je kunt twisten over het begrip "mythe". Alleen al door zijn naam "Mens" is hij het archetype van de mens. Iedereen is Adam, Adam is iedereen. De verhalen van Adam, zijn hoge komaf (schepping van God), maar ook zijn ongehoorzaamheid en zondeval, zijn mythische, maar daarom niet minder ware verbeeldingen van het wezen van de mens. Er gaat geen Bijbelse waarheid verloren als we de Genesis verhalen mythisch noemen.

Als we zeggen dat wij in Adam de verdoemenis deelachtig zijn, wordt dat wel de erfzonde genoemd. Maar die erfenis is geen materiële erfenis, geen neutraal voorwerp, zoals een huis dat door de generaties heen wordt doorgegeven, maar een innerlijke, wezenlijke, geestelijke erfenis, eerder vergelijkbaar met ons DNA.
Wij erven een innerlijke gesteldheid, wij zijn in feite kopieën van Adam. Wat aan hem kleeft, kleeft ook aan ons. Daarom is het niet goed om de waarheid uit het "rijmpje" op te hangen aan het werkelijke bestaan van Adam (ik denk niet dat Adam en Eva echt geleefd hebben op de manier waarop ze in de Bijbelse verhalen ten tonele worden gevoerd), maar aan de werkelijkheid die aan de gehele mensheid kleeft en zich steeds weer openbaart.
Dat is wat er echt gebeurt. En dat is tot onze oneer en schande. We moeten voorkomen dat we kunnen terugwijzen naar vroeger (het was Adam) om onszelf los te kunnen maken van de zondige menselijke aard. Adam is een beeld. En dat beeld blijkt waarheid te worden in ons eigen leven. Juist het archetypische van Adam geeft de hopeloosheid aan: we kunnen niet ontsnappen aan de menselijke zondigheid en verdorvenheid. Het is er altijd al geweest en het zal altijd zo blijven.

Als we dat beseffen (en in ons eigen leven ook erkennen), dan wordt Gods genadige ingrijpen ten behoeve van de gehele mensheid ook goed begrepen. Want de reikwijdte van de tweede Adam houdt nauw verband met de reikwijdte van de eerste Adam. Beide omvatten de gehele mensheid. De een ten kwade, de ander ten goede.

Het goede van het "rijmpje" is dat Adam en Christus beiden serieus worden genomen.
Het zijn de twee polen waartussen wij ons, als mens, bevinden.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeerd.

Berichtdoor coby5 » 15 feb 2018 19:59

Marnix schreef:Maar Coby, je hebt toch wel vergeving ontvangen? Want waarom ben je anders niet naar God toegegaan buiten Jezus om? Juist door het kruis waarin Jezus ons met God verzoent, is Hij de weg naar de Vader toe. Dan hoef je jezelf niet een zwaar zondaar te vinden... als je maar weet dat je zondig bent en Jezus ons met God verzoent. Dat wordt volgens mij bedoeld met "Adam niet geleerd is Christus niet begeerd". Ontdekken dat je het zelf niet kan, dat je uit jezelf zwak en zondig bent... en Jezus Christus kennen als verlosser, verzoener en zaligmaker. Dan mag je vrijmoedig naar God toegaan.

Ja. Ik wou alleen zeggen dat ik pas daarna zag hoe erg het was.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23571
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Adam niet geleerd is Christus niet begeer

Berichtdoor Marnix » 16 feb 2018 09:05

Oke. Je ziet je eigen schaduw pas echt goed als Zijn felle licht op je schijnt...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten