Wetsvoorstel orgaandonatie

Moderators: Memmem, Moderafo's

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor tulp » 14 feb 2018 16:13

Boanerges schreef:Mijn grootste probleem met deze wet is dat mij de keuze is ontnomen. Sommigen van jullie noemen dat "staatseigendom" Het kan inderdaad niet zo zijn dat de overheid over mijn lichaam gaat.


Huh? De overheid gaat niet over je lichaam. Je mag zelf kiezen wat je wilt dat er met je lichaam gebeurt.
Voor deze wetswijziging ging de overheid net zo goed over je lichaam: toen moest je het aangeven als je wilde doneren en nu moet je aangeven als je niet wilt doneren .

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Chaya » 14 feb 2018 16:26

Willen de NEE zeggers zelf ook geen organen ontvangen dus?
En als de lever of het hartje van je kind vervangen moet worden, laat je het kind dan ook niet op de wachtlijst zetten?
Het zijn dilemma's he, waar je in terecht kunt komen.

En w.b. levende orgaandonor, hoe staan jullie daar tegenover?
Sta je je nier af aan iemand die hem dringend nodig heeft?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Johan100 » 14 feb 2018 17:13

Chaya schreef:

En w.b. levende orgaandonor, hoe staan jullie daar tegenover?
Sta je je nier af aan iemand die hem dringend nodig heeft?

Ik ben niet in mijn consciëntie ervan overtuigd dat God het goed vind dat ik lichaamsdelen die ik van God gekregen heb weggeef.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Cathy » 14 feb 2018 17:37

Chaya schreef:Willen de NEE zeggers zelf ook geen organen ontvangen dus?

Ik ben sinds gistermiddag ook nee-zegger omdat ik het niet eens ben met de manier waarop men nu meent te kunnen beschikken over mijn organen.
En nee, ik hoef ook geen orgaan van een ander. Ik weet dat ik zo langzamerhand de leeftijd krijg om daar iets gemakkelijker over te denken.
En als de lever of het hartje van je kind vervangen moet worden, laat je het kind dan ook niet op de wachtlijst zetten? Het zijn dilemma's he, waar je in terecht kunt komen.

Niet van toepassing omdat mijn kinderen volwassen zijn en zelf keuzes moeten maken.
En w.b. levende orgaandonor, hoe staan jullie daar tegenover?
Sta je je nier af aan iemand die hem dringend nodig heeft?

Wanneer een naast familielid een nier nodig heeft sta ik hem af. Ik begrijp daarom het tekort aan nieren helemaal niet. Met 1 nier is prima te leven. Van twee medegelovigen uit mijn gemeente weet ik dat zij dat hebben gedaan.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor coby5 » 14 feb 2018 17:50

Mijn zus (arts) zette dit net op Facebook:
https://www.yumpu.com/nl/document/view/ ... iegelbeeld

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor coby5 » 14 feb 2018 17:55

Chaya schreef:Willen de NEE zeggers zelf ook geen organen ontvangen dus?
En als de lever of het hartje van je kind vervangen moet worden, laat je het kind dan ook niet op de wachtlijst zetten?
Het zijn dilemma's he, waar je in terecht kunt komen.

En w.b. levende orgaandonor, hoe staan jullie daar tegenover?
Sta je je nier af aan iemand die hem dringend nodig heeft?

Nee. Niet van iemand die hersendood is verklaard.

Yoshi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Yoshi » 14 feb 2018 18:14

Chaya schreef:Willen de NEE zeggers zelf ook geen organen ontvangen dus?

Nee, ik hoef geen organen te ontvangen. Mocht het zover zijn dan accepteer ik dat mijn tijd gekomen is. Ik ga mijn leven niet rekken met organen van een ander en alle ellende die daarbij komt kijken. Daar komt nu het punt bij dat ik zeker geen organen wil ontvangen die mogelijk afkomstig zijn van orgaanroof.
En w.b. levende orgaandonor, hoe staan jullie daar tegenover?
Sta je je nier af aan iemand die hem dringend nodig heeft?

Ja hoor, als diegene naaste familie is of een andere dierbare. Maar dan is het mijn vrije keuze.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Pcrtje » 14 feb 2018 18:56

Cathy schreef:Wanneer een naast familielid een nier nodig heeft sta ik hem af. Ik begrijp daarom het tekort aan nieren helemaal niet. Met 1 nier is prima te leven. Van twee medegelovigen uit mijn gemeente weet ik dat zij dat hebben gedaan.
Het is niet mogelijk om eventjes een orgaan uit een willekeurig lichaam te snijden en dat dan in een ander lichaam te stoppen. Niemand heeft precies dezelfde genetische opbouw (met uitzondering van zeldzame gevallen van bepaalde eeneiige tweelingen), en omdat het afweersysteem gebouwd is om alle lichaamsvreemde binnendringers aan te pakken zal het een getransplanteerd orgaan binnen de kortste keren (letterlijk) vernietigen. Om die reden wordt er gezocht naar een familielid (liefst broer of zus) omdat bij hen de kans groter is dat bepaalde cruciale genetische componenten genoeg overeenkomen met de patiënt dan bij een willekeurige wereldburger. Bij een broer of zus is die kans echter klein (ik dacht richting 10%, maar een exact getal zou ik moeten opzoeken) en bij andere familieleden nog veel kleiner.

Met andere woorden: vaak is voldoet een familielid niet vanwege de unieke genetische compositie en wordt er gezocht naar een toevallige gedeeltelijke overeenkomst met een willekeurige Europeaan. Door de strenge regelgeving en de extreem lage kansen moeten er zoveel mogelijk mensen orgaandonor zijn om de kans op een genetische overeenkomst te vergroten. Aangezien dat op dit moment niet het geval is zijn er grote tekorten. Er zijn immers meer patiënten dan donoren.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor MoesTuin » 14 feb 2018 19:01

Ik sta er net zo in als Cathy
Verder is het dat de mens wikt maar God beschikt.
Mijn leven is in Zijn hand.
niets biedt zekerheid in deze kwestie.
De enigste zekerheid is sowieso de dood.
Wat mooi als je in Geloof in de Heer Eeuwig bij Hem mag leven.....wat blij vooruitzicht dat mij streeld.
Dan valt al de in mijn ogen kortzichtigheid op het maar willen blijven leven koste wat kost weg tegen de oneindige Eeuwigheid (nooit stoppend)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Boanerges » 14 feb 2018 20:51

tulp schreef:Huh? De overheid gaat niet over je lichaam. Je mag zelf kiezen wat je wilt dat er met je lichaam gebeurt.
Voor deze wetswijziging ging de overheid net zo goed over je lichaam: toen moest je het aangeven als je wilde doneren en nu moet je aangeven als je niet wilt doneren .

Nogmaals, wat je zegt klopt niet. In de situatie voor deze wet waren er drie mogelijkheden: Nee, Ja en Ik kies niet. Doordat de overheid de laatste keuze (ik kies niet) aanmerkt als Geen bezwaar (en daarmee dus een Ja oplegt) is de keuzevrijheid om zeep geholpen. Ik mag niet meer kiezen maar mag alleen Nee zeggen. Daarmee treedt de overheid dus in mijn privédomein en legt ze mij de keuze Voor op. Dat zou in mijn opinie niet moeten kunnen. Ik kijk dan ook met vertrouwen uit naar de eerste rechtszaak die hieromtrent zal worden gevoerd.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor coby5 » 14 feb 2018 21:21

DigiD ben ik natuurlijk weer vergeten. Dan maar per brief. Eng als je dat allemaal leest van mensen die helemaal niet dood waren en gewoon werden leeggeroofd. Knettergek. Een moeder met een zoon van 12. Drie keer is ie dood verklaard en zij had al het gevoel dat ie niet dood was.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Johan100 » 14 feb 2018 21:55

Pcrtje schreef:Het is niet mogelijk (...) Er zijn immers meer patiënten dan donoren.

Heb je een bron?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor tulp » 14 feb 2018 23:10

Boanerges schreef:. Ik mag niet meer kiezen maar mag alleen Nee zeggen.


Sorry, ik snap het nog steeds niet. Je mag nee zeggen en je mag ja zeggen (en mag je niet meer je nabestaanden laten kiezen?)
In plaats van 3 opties heb je er nu 2 (of toch 3) . 2 opties hebben impliceert ook een keuze. Een kleinere maar wel een keuze.
Je wordt na je overlijden niet lukraak leeggetrokken, eerst wordt gekeken naar jouw keuze: wil je geen donor zijn dan gebeurt dat ook niet.

Yoshi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Yoshi » 14 feb 2018 23:20

tulp schreef:Sorry, ik snap het nog steeds niet. Je mag nee zeggen en je mag ja zeggen (en mag je niet meer je nabestaanden laten kiezen?)
In plaats van 3 opties heb je er nu 2 (of toch 3) . 2 opties hebben impliceert ook een keuze. Een kleinere maar wel een keuze.
Je wordt na je overlijden niet lukraak leeggetrokken, eerst wordt gekeken naar jouw keuze: wil je geen donor zijn dan gebeurt dat ook niet.

Eerder kon je bij een ja ook kiezen tussen 2 of 3 opties, is die keuze er nog steeds? Ik heb hem niet gezien toen ik mijn ja in een nee veranderde gisteren. Je kan enkel nog nee kiezen omdat er enkel een ja en nee optie zijn en iedereen standaard nu op de ja optie gaat staan.
Dat je bij hersendood, zodra je hart stopt hebben ze niets meer aan je organen, leeggeroofd wordt kan zeker voorkomen, deze nieuwe wet gaat daar juridische bescherming voor bieden voor de arts. Dat is als je niet expliciet bezwaar hebt aangetekend door middel van het nee kiezen. Reken er maar op dat er vaak ook geen tijd is om bezwaar aan te tekenen als nabestaande. Bezwaar indienen als nabestaande is dan verworden tot een afhandeling achteraf waarbij het kwaad al is geschied.

Uit de 2 besprekingen bleek al wel dat er nog veel onduidelijk is over deze nieuwe wet, en dat D66/Pia geen enkele garantie wou geven. Pia zei letterlijk dat garantie op nieuwe stofzuigers werd geleverd toen men om garanties vroeg.

Nina

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Nina » 15 feb 2018 08:51

Ik was altijd orgaan donor, en ben me door deze wetswijziging er meer in gaan verdiepen. Onnozel misschien, maar ik had altijd begrepen dat organen zouden worden verwijderd na het intreden van de dood. Niets is minder waar. Men heeft het woord 'hersendood' in leven geroepen en zegt tegen de familie dat de patiente feitelijk al dood is, maar dit blijkt niet het geval te zijn. Er zijn gevallen bekend van hersendood verklaarde patiënten, die genezen zijn.

Het blijkt ook dat, ondanks dat het lichaam geen respons meer geeft op prikkels, er wel degelijk bewustzijn aanwezig is. Er zijn verhalen bekend van een stijgende hartslag en bloeddruk bij patiënten die artsen en familie horen praten over orgaan donatie. Er zijn verhalen bekend van mensen die dit hebben meegemaakt, en ondanks dat ze 'hersendood' waren verklaard, genezen zijn en konden navertellen wat voor angst zij hadden doorstaan omdat ze alles konden horen maar geen teken van leven konden geven.

Andre patiënten maken soms afwerende bewegingen tijdens de uitname van organen, zo sterk zelfs dat ze moeten worden vastgebonden. De uitname vindt plaats zonder pijnbestrijding. Er zijn operatie verpleegkundigen die om deze reden weigeren nog langer mee te werken aan deze transplantaties.

Ik moet er niet aan denken dat mijn man, kinderen of mijzelf dit zou overkomen. Dit heeft tot gevolg dat ik geen organen wil afstaan, en vervolgens is mijn conclusie dan ook dat ik geen organen wil ontvangen. Het is verstrekkend, daar ben ik mij van bewust, maar ik heb er vrede mee dit leven niet eindeloos te willen rekken: ik weet waar ik heen ga.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten