Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Pcrtje » 13 feb 2018 15:01

Johan100 schreef:Uhum, neem jij er eerst maar eentje!
Toevallig heb ik dat gedaan, want evolutiebiologie was een onderdeel van de studie biologie die ik voor geneeskunde deed. Zeer verhelderend. Daarom raad ik jou er ook eentje aan, want dan zul je erachter komen dat je voornamelijk stropopredeneringen gebruikt.
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 13 feb 2018 15:09

Johan100 schreef:Nou wordt het helemaal mooi! Pcrtje schrijft
Ik begin niet kinderachtig te doen.

PCR-the raadt jou een cursus aan, maar de reactive "neem er lekker zelf een" verwacht ik op het schoolplein van de onderbouw basisschool.
Niet onder volwassenen.
Johan100 schreef:Excuus gedeeltelijk aanvaard.

Da's mooi!
Johan100 schreef:De kennis die jij hier tentoon spreidt..ik heb de kans gehad één bericht te plaatsten, reken je me daar op af?
Jouw kennis moet ook nog maar blijken. Je gaat niet inhoudelijk op m'n bericht in. Kan net zo goed tegen jou zeggen dat je kennis die je hier tentoon spreidt me niks zegt.

Als je stellingen als "evolutie is geen wetenschap" als waardevolle aanvullingen op jouw post ziet reken ik jou daar inderdaad op af.
Je hebt gelijk dat mijn kennis ook maar moet blijken. Ik ben inderdaad geen evolutiebioloog, dus geen autoriteit op dit gebied.
Ik ben wel wetenschappelijk opgeleid, en meen daarvanuit wel enigzins te weten welke bronnen ik op welke waarde moet schatten.

Johan100 schreef:Ik heb vanmiddag belangrijkere bezigheden, dus mij zul je waarschijnlijk niet meer lezen. Goedemiddag

Insgelijks, goedemiddag!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Mortlach » 13 feb 2018 16:25

Het lijkt er soms op dat tegenstanders menen dat omdat iets in het verleden heeft plaatsgevonden, het per definitie buiten de wetenschap valt. Of omdat het gehele proces van bacterie naar nijlpaard niet herhaalbaar is, dat het daarom geen wetenschap is. Mensen lijken soms zelfs te beweren dat je geen experimenten kunt doen op het verleden.

Men vergeet dan (of begrijpt uberhaupt niet) dat een fossiel vinden het experiment IS; dat de DNA-analyse het experiment IS; fossielen vindt men over het algemeen echt niet per ongeluk, nee, op basis van de theorie voorspel je (hypothese) dat in een rotslaag van een bepaalde leeftijd een bepaald fossiel zou moeten voorkomen, en het experiment om de hypothese te toetsen is dan erheen reizen en gaan zoeken om te zien of je wat vindt.

Idem voor DNA. De theorie zegt dat mens en mensaap een gemeenschappelijke voorouder delen, maar het aantal chromosomen komt niet overeen. Je kunt hypotheses opstellen waarom dat zo is - chromosoom gewoon geheel verdwenen; of er is een chromosoom gefuseerd. Het experiment is dan het DNA ontleden en kijken of je daar sporen van kunt terugvinden. (en wat blijkt: menselijk DNA bevat inderdaad een gefuseerd chromosoom).

Waarneming -> hypothese -> experiment in het nu -> theorie bevestigd of ontkracht. Hardstikke wetenschappelijk, ook al gaat het om zaken van miljoenen jaren geleden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor irmo » 13 feb 2018 19:22

Verwijderd, op de man gespeeld

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 feb 2018 22:43

Pcrtje schreef:Toevallig heb ik dat gedaan, want evolutiebiologie was een onderdeel van de studie biologie die ik voor geneeskunde deed. Zeer verhelderend. Daarom raad ik jou er ook eentje aan, want dan zul je erachter komen dat je voornamelijk stropopredeneringen gebruikt.

Pfff... in dat ene bericht wat ik geplaatst heb stropopredeneringen? Wat doe jij dan zo vaak?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 feb 2018 22:51

StillAwake schreef:PCR-the raadt jou een cursus aan, maar de reactive "neem er lekker zelf een" verwacht ik op het schoolplein van de onderbouw basisschool.
Niet onder volwassenen.

Zeg, jij bepaalt hier niet wat kinderachtig is. Ik vind het kinderachtig om op te merken dat ik maar een cursus moet gaan doen.
:P Ik schreef bovendien: 'uhum, neem jij er maar eerst eentje!' en niet ' neem er lekker zelf een''. Haha...wat val je door de mand.


StillAwake schreef:Als je stellingen als "evolutie is geen wetenschap" als waardevolle aanvullingen op jouw post ziet reken ik jou daar inderdaad op af.
Dat was een reactie op de opmerking 'evolutietheorie is een wetenschap'. Vond je ook niet waardevol zeker? Toen deed ik die opmerking en toen vroeg je om onderbouwing en toen ben ik daarna inhoudelijk geweest. Moet je niet nu weer teruggrijpen op die ene eerste opmerking. Kinderachtig. Heb van jou nog niks inhoudelijks vernomen.
StillAwake schreef:Je hebt gelijk dat mijn kennis ook maar moet blijken. Ik ben inderdaad geen evolutiebioloog, dus geen autoriteit op dit gebied.
Ik ben wel wetenschappelijk opgeleid, en meen daarvanuit wel enigzins te weten welke bronnen ik op welke waarde moet schatten.

Idem dito.
StillAwake schreef:Insgelijks, goedemiddag!

Dankjewel! En nu ben ik er wel klaar mee ;)
Laatst gewijzigd door Johan100 op 13 feb 2018 23:29, 3 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Bambi1 » 13 feb 2018 22:59

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 13 feb 2018 23:33

StillAwake schreef:
Ik ben christen, en ik geloof dat God de wereld geschapen heeft.

Gelukkig! Klopt, in zes dagen en uit niets!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2018 08:43

Johan100 schreef:Gelukkig! Klopt, in zes dagen en uit niets!

Eens.
Over wanneer doet de bijbel mijns inziens geen uitspraken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2018 08:52

Johan100 schreef:Zeg, jij bepaalt hier niet wat kinderachtig is.

Klopt, maar ik mag wel zeggen dat ik het kinderachtig vind.
Johan100 schreef:Ik vind het kinderachtig om op te merken dat ik maar een cursus moet gaan doen.

Ik niet. Als je werkelijk gespeend van elke vorm van kennis lijkt te reageren is het een waardevolle tip.
Niet om overtuigd te raken door de bewuste theorie, maar wel om te weten waar je het over hebt in de discussie.
Johan100 schreef: :P Ik schreef bovendien: 'uhum, neem jij er maar eerst eentje!' en niet ' neem er lekker zelf een''. Haha...wat val je door de mand.

Stukken minder kinderachtig inderdaad. En dat ik door de mand val vanwege onzorgvuldig parafraseren: het onderschrijft mijn eerdere stelling.
Johan100 schreef:
Dat was een reactie op de opmerking 'evolutietheorie is een wetenschap'. Vond je ook niet waardevol zeker?

Ook niet waardevol, want het intrappen van een open deur. Niet waardevol, maar ook niet stompzinnig. Je kunt de evolutietheorie ontkennen, je kunt hem tegenspreken, maar het feit dat het een in de wetenschap gangbare theorie is die nog niet gefalcificeerd is is niet te ontkennen.
Johan100 schreef:Toen deed ik die opmerking en toen vroeg je om onderbouwing en toen ben ik daarna inhoudelijk geweest. Moet je niet nu weer teruggrijpen op die ene eerste opmerking. Kinderachtig. Heb van jou nog niks inhoudelijks vernomen.

Dat inhoudelijke deel houdt dus in op kinderachtige wijze op de man spelen?
Ik heb nog geen falcificatie van de wetenschappelijke theorie van jouw hand gelezen.
En dat je van mij nog niks inhoudelijks hebt vernomen: deze opmerking laat ik geheel voor jouw rekening.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Johan100 » 14 feb 2018 12:11

Johan100 schreef:
Toen deed ik die opmerking en toen vroeg je om onderbouwing en toen ben ik daarna inhoudelijk geweest. Moet je niet nu weer teruggrijpen op die ene eerste opmerking. Kinderachtig. Heb van jou nog niks inhoudelijks vernomen.

StillAwake schreef:
Dat inhoudelijke deel houdt dus in op kinderachtige wijze op de man spelen?
Ik heb nog geen falcificatie van de wetenschappelijke theorie van jouw hand gelezen.
En dat je van mij nog niks inhoudelijks hebt vernomen: deze opmerking laat ik geheel voor jouw rekening.


Zo triest hé! Mij beschuldigen van op de man spelen, terwijl jij het zelf juist doet! En in mijn ogen nu nog liegen en verdraaien ook.

Johan100 schreef:
Ik maak onderscheid tussen macro en micro-evolutie. Macro-evolutie is niet bewezen.
Macro-evolutie ondersteunt de micro-evolutietheorie ook niet. Dieren kunnen zich namelijk binnen enkele generaties aanpassen aan veranderende milieuomstandigheden in tegenstelling tot de theorie die beweert dat daar 10duizenden tot 10tallen miljoenen jaren voor nodig zijn.
Voor bewezen micro-evolutionaire processen vanuit biologisch oogpunt waren er geen grote tijdsperioden noodzakelijk.

StillaWake schreef toen: Logisch dat voor de bewezen processen geen lange periodes nodig waren, die periodes waren er niet om e.e.a. te bewijzen (zo oud is de wetenschap nou ook weer niet)
De grens tussen micro-evolutie en macro-evolutie is een nogal arbitraire grens...

Deze opmerking slaat nergens op. Je mist heel mijn punt!
En toen kwamen de verwijten van jullie kant en op de man spelen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor Nina » 14 feb 2018 12:27

Kunnen jullie dit elders uitvechten ipv hier het topic te vervuilen met dit gekat?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2018 13:01

Nina schreef:Kunnen jullie dit elders uitvechten ipv hier het topic te vervuilen met dit gekat?

Je hebt gelijk!
En dat elders uitvechten lijkt mij niet nodig...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 15 feb 2018 13:18

https://cip.nl/cip+/66705-refowebboys-d ... n-geworden

Refoweb op Cip
Maar is het nu echt zo dat we volwassen zijn geworden ::))
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor MoesTuin » 15 feb 2018 13:20

En zijn die boys op het plaatje in het artikel nu onze moderators? 8-[
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “RefoWeb”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten