Wetsvoorstel orgaandonatie

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor elburger » 04 feb 2018 17:56

Maar weer eens een oude topic nieuw leven in blazen.
In deze dagen is het "orgaandonorschap" weer heel actueel.
Wanneer ben je donor?
Ben je dat vanzelf en moet je zelf actie ondernemen als je geen orgaan wil afstaan na je dood?
Hebben nabestaanden het laatste woord?
Ik heb mij eerder deze week wel eens afgevraagd wat de bijbel daarvan zegt, maar ik kan mij 1,2,3, niet iets herinneren wat daartoe van toepassing is.
Misschien een begin van een hernieuwde discussie?
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor coby5 » 04 feb 2018 18:45

Wat als God iemand nog op wil wekken? Laatst las ik op Facebook dat ze een man hersendood hadden verklaard en z'n organen eruit wilden halen, maar die hoorde dat dus, want hij was helemaal niet dood. Kan het niet meer vinden, maar er zijn wel meer voorbeelden van.
http://www.telegraph.co.uk/news/newstop ... rgans.html

https://gizmodo.com/5892470/5892470/the ... rgan-donor

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2018 19:42

elburger schreef:Ik heb mij eerder deze week wel eens afgevraagd wat de bijbel daarvan zegt, maar ik kan mij 1,2,3, niet iets herinneren wat daartoe van toepassing is.
Misschien een begin van een hernieuwde discussie?


In Bijbelse tijden was orgaantransplantatie net zo'n grote onmogelijkheid als ruimteschepen. Ze zullen er vrij weinig rechtstreeks over te zeggen hebben. "Heb je naasten lief" lijkt me behoorlijk van toepassing verder. :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Mortlach » 04 feb 2018 19:45

coby5 schreef:Wat als God iemand nog op wil wekken?


Als God dat wil, dan kan hij ook wel een nieuwe lever laten aangroeien. Verder is het nou niet echt een zwaarwegend bezwaar gezien het aantal opwekkingen in de afgelopen 1983 jaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor coby5 » 04 feb 2018 23:09

Mortlach schreef:Als God dat wil, dan kan hij ook wel een nieuwe lever laten aangroeien. Verder is het nou niet echt een zwaarwegend bezwaar gezien het aantal opwekkingen in de afgelopen 1983 jaar.

Het gebeurt best wel dat iemand weer gaat leven ineens na een paar uur of een dag en daar kunnen ze voor mijn part van zeggen dat God er niks mee te maken heeft, maar iemand die dan wil opschieten om die organen weg te halen lijkt me dan wel irritant en ik las laatst dat een man gewoon nog leefde, oh hier:
https://www.ad.nl/bizar/hersendode-man- ... ~a72fbba4/

https://www.cbsnews.com/news/dead-ohio- ... g-doctors/

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Cathy » 13 feb 2018 17:03

De wet op Actieve Donor Registratie is zojuist aangenomen door de Eerste Kamer met 38 stemmen voor en 36 tegen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Yoshi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Yoshi » 13 feb 2018 20:33

Cathy schreef:De wet op Actieve Donor Registratie is zojuist aangenomen door de Eerste Kamer met 38 stemmen voor en 36 tegen.

Schokkend. Ik heb dan ook mijn donorregistratie na bijna 2 decennia omgezet van een ja in een nee.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor lekkerbek » 13 feb 2018 22:26

Ik ook, dit heb ik vanmiddag gedaan.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Pcrtje » 13 feb 2018 23:09

Yoshi schreef:Schokkend. Ik heb dan ook mijn donorregistratie na bijna 2 decennia omgezet van een ja in een nee.
lekkerbek schreef:Ik ook, dit heb ik vanmiddag gedaan.
Waarom?
"Een libelle zweeft over het water..."

Yoshi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Yoshi » 13 feb 2018 23:18

Pcrtje schreef:Waarom?

Omdat ik de wet ongrondwettelijk en immoreel acht.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2018 08:58

lekkerbek schreef:Ik ook, dit heb ik vanmiddag gedaan.

Ik ook
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor StillAwake » 14 feb 2018 09:01

Pcrtje schreef:Waarom?

omdat ik niet vind dat mijn lichaam staatseigendom is.
Daarnaast vind ik de wet immoreel vanwege de nogal grote rol die de arts (die in mijn ogen geen partij is of behoort te zijn) in deze wet toebedeeld krijgt.
Bovendien vind ik het raar dat de rol van de nabestaanden wel belicht is, maar niet wettelijk is vastgelegd.
Je kunt nu al op je klompen aanvoelen dat de rol van de nabestaanden uitgefaseerd wordt (gezien de partij waar het voorstel vandaan komt geen heel onlogische angst)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Jesaja40 » 14 feb 2018 12:30

Een nipte meerderheid in de beide kamers hebben beslist dat ik van een potentiële donor een definitieve donor ben ge worden. Ik loop dus met de gehele massa mee, want iedereen zit nu in hetzelfde schuitje wat in het 2020 wettelijk geregeld is. Als vrije burger van Nederland ben ik ineens vanaf 2020 staatseigendom geworden voor mijn organen die mij in leven houden.

Het paradoxale daarin is dat ik de toekomstige staatseigendommen moet beschermen tegen alcoholgebruik, tabak en suiker. Daardoor draag ik niet bij aan de staatskas op de hoge accijnzen die daarop gelegd worden. Door gezond te leven ben ik een kleinere kostenpost voor de staat.

Ik doe dus mijn best om zelf zo gezond mogelijk te leven opdat mijn kostbare, goed onderhouden organen na mijn overlijden acceptabel zijn voor de staat. Voor mijzelf ben ik er nog niet uit of ik voor de meerderheid of de minderheid ga. Ik heb gelukkig nog het recht geregen om voor mijn overlijden ja of nee te zeggen. Op een legale en democratische wijze is het wetsvoorstel aangenomen. Dan moet ik mij als nette burger die wet erkennen en eerbiedigen.

Hoe zal het gaan bij een dodelijk verkeersongeluk in de toekomst? Wordt dan het verminkte lichaam verder ontleed om ontdaan te worden van de nog vitale organen? Het zal je maar overkomen: je bent donor en de Politie belt bij de directe nabestaande aan: uw man, uw vrouw, uw kind is verongelijkt en wordt op dit moment ontdaan van de organen. Ik denk dat ook dit besproken zal zijn in de beide kamers en dat, zij het met een nipte meerderheid, ook dit gruwelijke scenario onder ogen is gezien.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Boanerges » 14 feb 2018 13:56

Jesaja40 schreef:Hoe zal het gaan bij een dodelijk verkeersongeluk in de toekomst? Wordt dan het verminkte lichaam verder ontleed om ontdaan te worden van de nog vitale organen? Het zal je maar overkomen: je bent donor en de Politie belt bij de directe nabestaande aan: uw man, uw vrouw, uw kind is verongelijkt en wordt op dit moment ontdaan van de organen. Ik denk dat ook dit besproken zal zijn in de beide kamers en dat, zij het met een nipte meerderheid, ook dit gruwelijke scenario onder ogen is gezien.

Ik denk dat zoiets niet snel zal gebeuren. Voor orgaandonatie heb je veel voorbereiding nodig. Ook is het belangrijk dat het te transporteren orgaan zo lang mogelijk "leeft" voordat het wordt overgeplaatst. In de praktijk zal een slachtoffer van een ongeval waarbij het is overleden juist géén donor kunnen zijn. Het wordt een ander verhaal wanneer je hersendood bent en slechts kunstmatig in leven wordt gehouden.

In de ideale situatie wordt de ontvanger zo ver "open gelegd" en voorbereid dat de organen vanuit de aangrenzende operatiekamer direct kunnen worden overgezet. De "donateur" zal in dat geval dus sterven op de operatietafel en niet in de nabijheid van zijn dierbaren. Dat vind ik dan weer lastig. Ik ben op zich niet tegen orgaandonatie maar wil de impact voor de nabestaanden niet te gemakkelijk afdoen.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Wetsvoorstel orgaandonatie

Berichtdoor Boanerges » 14 feb 2018 13:59

Mijn grootste probleem met deze wet is dat mij de keuze is ontnomen. Sommigen van jullie noemen dat "staatseigendom" Het kan inderdaad niet zo zijn dat de overheid over mijn lichaam gaat. Wat mij betreft is het een principe-kwestie. In de oude situatie had ik drie keuzes: Nee, Ja en Ik wil niet kiezen. De laatste twee zijn mij nu ontnomen. Ik kan dus alleen nog maar TEGEN kiezen. Daar zit voor mij het principiële bezwaar tegen deze wet.


Terug naar “Psychologie & Gezondheid”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten