Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2018 12:32

Chaya schreef:Canada maakt volkslied genderneutraal, lees ik op NOS.ml

Canadezen zullen bij het zingen van hun volkslied niet langer zingen over 'alle zonen' van Canada, maar over 'ons allen'. Een meerderheid in de Senaat steunt een wetsvoorstel waarmee het volkslied genderneutraal wordt.

De tekst van O Canada, zoals het volkslied heet, begint met: O Canada, our home and native land, true patriot love in all thy sons command. In de nieuwe tekst vangt het lied aan met: O Canada, our home and native land, true patriot love in all of us command. De tekst werd anderhalf jaar geleden al door het Lagerhuis goedgekeurd, maar nu dus ook door de Senaat.

Worden wij straks ook gedwongen om te zingen:
Wilhelminus (of een variant) van Nassaouwe, ben ik...... :roll:


Nee hoor, wilhelminus van nassaue heeft niet bestaan dus dat zal wel niet. :) Ik snap het hier wel.... het volkslied heeft het alleen over de zonen van Canada.... dat daar nu iedereen wordt genoemd ipv alleen de mannen, dat vind ik wel gepast.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 07 feb 2018 12:39

Mortlach schreef:persoonlijk zijn het precies dit soort zaken waarvoor ik helemaal warm loop voor Canada. Want jawel, anno 2018 zijn er blijkbaar ook vrouwen die patriotische liefde voelen voor hun moederland. Ze dienen bij de politie, in het leger, etc. Dus waarom dat dan niet tot uitdrukking laten komen in je volkslied?
De genderneutraliteit is in Canada compleet doorgeslagen. Zo bestond de premier Justin Trudeau (waar Jesse Klaver zo graag een voorbeeld aan neemt) het om een vrouw te corrigeren die het in haar hoofd haalde om het woord "mankind" te gebruiken. In plaats daarvan moesten de Canadezen van hem maar het woord "peoplekind" gebruiken. Nu bestaat het woord peoplekind helemaal niet, maar dat is voor deze premier geen beletsel. Als hij consequent zou zijn, zou hij het woord "woman" dan ook maar af moeten schaffen, want daar zit "man" in. Iets als "woperson" zou dan tot het SJW newspeak vocabulaire moeten behoren. Want ja, stel je voor dat iemand zich door het gebruik van een woord eens gekwetst zou voelen. Daar moeten natuurlijk door de overheid maatregelen tegen genomen worden! Dat gebeurt in Canada dan ook met de belachelijke wet C-16 die het een misdaad (hatecrime) maakt als je iemand niet aanspreekt bij het door die persoon gewenste voornaamwoord. Daaronder vallen niet bestaande woorden als "zhe", "zher" en dergelijke. Terecht is daar door mensen als Jordan Peterson tegen aangevoerd dat dit neerkomt op een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting: je wordt door de overheid verplicht om bepaalde woorden te gebruiken en anders kun je een boete (en als je die niet betaalt gevangenisstraf) tegemoet zien. Het gaat in Canada zelfs zo ver dat als je als docent op een universiteit een clip van een TV show laat zien waarin Peterson het hierover heeft, je dan op het matje moet komen bij het universiteitsbestuur, zoals Lindsay Shepherd overkwam. Luister en huiver:

Nu is door de commotie hierover wel duidelijk geworden dat het universiteitsbestuur hier zijn boekje te buiten ging, maar ondertussen staat het vrije debat door dit soort fratsen wel onder druk.
Marnix schreef:Nee hoor, wilhelminus van nassaue heeft niet bestaan dus dat zal wel niet. :)
Koningin Wilhelmina wel, maar die zou zich in haar graf omdraaien als we hierom ons volkslied zouden verminken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2018 14:30

Klopt maar het Wilhelmus gaat natuurlijk over Willem van Nassau. (waarom ik het overigens ook niet echt geschikt vind als volkslied, het is meer een persoonslied.... maar dat terzijde) Pas je die naam aan, dan kan je de rest van het volkslied ook wel aanpassen want Wilhelmina heeft bij mijn weten nooit de koning van Hispanje gediend :) Wat ik overigens ook nooit heb gedaan, daarom vind ik dat wel weer vreemd om te zingen. Maar ach.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 07 feb 2018 14:32

elbert schreef:De genderneutraliteit is in Canada compleet doorgeslagen. Zo bestond de premier Justin Trudeau (waar Jesse Klaver zo graag een voorbeeld aan neemt) het om een vrouw te corrigeren die het in haar hoofd haalde om het woord "mankind" te gebruiken. In plaats daarvan moesten de Canadezen van hem maar het woord "peoplekind" gebruiken.


Humankind was inderdaad beter geweest...

Nu bestaat het woord peoplekind helemaal niet, maar dat is voor deze premier geen beletsel. Als hij consequent zou zijn, zou hij het woord "woman" dan ook maar af moeten schaffen, want daar zit "man" in. Iets als "woperson" zou dan tot het SJW newspeak vocabulaire moeten behoren.


Ja joh, maak het maar belachelijk, dat kan alleen maar goed uitpakken voor iedereen.

Want ja, stel je voor dat iemand zich door het gebruik van een woord eens gekwetst zou voelen.


nee, want dat komt toch nooit voor, of die mensen stellen zich gewoon een beetje aan, nietwaar? Moet je voor de grap eens naar Amerika gaan, daar een zwarte man opzoeken, die man consequent aanspreken met "boy" en kijken wat er dan gebeurt.

Daar moeten natuurlijk door de overheid maatregelen tegen genomen worden! Dat gebeurt in Canada dan ook met de belachelijke wet C-16 die het een misdaad (hatecrime) maakt als je iemand niet aanspreekt bij het door die persoon gewenste voornaamwoord. Daaronder vallen niet bestaande woorden als "zhe", "zher" en dergelijke.


Niet-bestaande woorden? Wat zijn dat in vredesnaam? Er komen continu nieuwe woorden bij en oude woorden raken in onbruik; waarom is dat nu ineens een probleem? Verder vind ik het niet onterecht als je willens en wetens en om te kwetsen iemand met het verkeerde voornaamwoord aanspreekt (en in het kader van een grotere campagne vol haatzaaierij), dat daar iets tegen kan worden gedaan. Ik neem aan dat jij geen transgender personen kent? (edit: blijkt die wet daar trouwens helemaal niet over te gaan, zie onder)

Terecht is daar door mensen als Jordan Peterson tegen aangevoerd dat dit neerkomt op een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting: je wordt door de overheid verplicht om bepaalde woorden te gebruiken en anders kun je een boete (en als je die niet betaalt gevangenisstraf) tegemoet zien.


Nou, nee. Wat ze gedaan hebben is de mensenrechtenwetten zo aanpassen "as to extend protections against hate speech and allows judges to take into consideration when sentencing whether a crime was motivated by hatred of the victim’s gender identity or expression." Een rechter mag dit voortaan dus meenemen in zijn/haar beraad.

Wat betreft dat bezwaar van vrijheid van meningsuiting: dat is door juridische experts grondig ondergeschoffeld en ook allerlei belangengroepen hebben zich uitgesproken tégen die redenatietrant.

http://sds.utoronto.ca/blog/bill-c-16-n ... un-misuse/

Leestip die bovenstaande link!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2018 15:10

Chaya schreef:Canada maakt volkslied genderneutraal, lees ik op NOS.ml

Canadezen zullen bij het zingen van hun volkslied niet langer zingen over 'alle zonen' van Canada, maar over 'ons allen'. Een meerderheid in de Senaat steunt een wetsvoorstel waarmee het volkslied genderneutraal wordt.

De tekst van O Canada, zoals het volkslied heet, begint met: O Canada, our home and native land, true patriot love in all thy sons command. In de nieuwe tekst vangt het lied aan met: O Canada, our home and native land, true patriot love in all of us command. De tekst werd anderhalf jaar geleden al door het Lagerhuis goedgekeurd, maar nu dus ook door de Senaat.

Worden wij straks ook gedwongen om te zingen:
Wilhelminus (of een variant) van Nassaouwe, ben ik...... :roll:


Intussen meppen (vooral mannelijke) Canadezen talloze zeehonden dood, om mensen in de gelegenheid te stellen, in een tweedehands jas te gaan lopen, dus zo geweldig is dat Canada dus blijkbaar ook weer niet.

Fijn land, dat Canada.

Oostenrijk heeft het volkslied overigens al jaren geleden aangepast. Voorheen was het "Heimat bist du großer Söhne", tegenwoordig is het "Heimat großer Töchter und Söhne". Hierbij is het ritme van het lied geweld aangedaan, door een melisma (bij ßer) te verwijderen. Beter zou dan ook zijn geweest Heimat großer Töchter, Söhne.

Op zich is het aanpassen van een volkslied interessant, als er een meer inclusief karakter uit voort kan komen. Helaas is het bij, vooral, progressieve mensen zo, dat ze zich storten op allerlei symbolen en geloven in een soort maakbaarheid van de samenleving. Dit soort progressieve tekentafelpolitiek heeft al vaker tot grote mislukkingen geleid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 07 feb 2018 15:14

Mortlach schreef:Humankind was inderdaad beter geweest...
Nee, dat is onjuist. In human zit ook het woord "man". ;)
In het oud-engels was het woord voor een man vroeger 'werman' en het woord voor vrouw was 'wyfman'. Het woord mankind was dus oorspronkelijk al genderneutraal en is dat nog steeds. De vertaling van "mankind" is dus "mensheid". Trudeau verkondigde dus klinkklare onzin. Maar hé, waarom zou je je met dit soort trivialiteiten bezighouden als je nu als politicus aan virtue signalling kunt doen?
Mortlach schreef:Ja joh, maak het maar belachelijk, dat kan alleen maar goed uitpakken voor iedereen.
Ik hoef het niet belachelijk te maken, dit soort dingen werkt van zichzelf al op mijn lachspieren. Totdat ik bedenk dat er mensen zijn die dit soort dingen nog serieus willen ook. Dan is het niet alleen niet leuk meer, dan wordt het ronduit eng, want dan wordt er gewetens- en spraakdwang toegepast.
Mortlach schreef:nee, want dat komt toch nooit voor, of die mensen stellen zich gewoon een beetje aan, nietwaar?
Waarom denk je dat ik dat denk? Ik denk wel dat de taal aanpassen door de politiek om een vermeende belediging te ontwijken, geen oplossing is. Daar hoort de politiek zich ten enenmale niet mee te bemoeien.
Mortlach schreef:Moet je voor de grap eens naar Amerika gaan, daar een zwarte man opzoeken, die man consequent aanspreken met "boy" en kijken wat er dan gebeurt.
Waarom denk je dat ik zoiets zou doen? Ik ben een burger die echt wel weet hoe je met mensen moet omgaan. Maar ik ben ook een burger die van mening is dat hij zelf beter over zijn eigen taalgebruik kan gaan, dan dat de overheid moet voorschrijven wat ik moet zeggen. We leven per slot van rekening niet in de DDR. Dat is nu juist het probleem met dit soort politiek-correcte SJW newspeak: je komt uiteindelijk in een soort van DDR achtig land te wonen als de overheid gaat bepalen wat je moet zeggen. Nee, dank je.
Mortlach schreef:Verder vind ik het niet onterecht als je willens en wetens en om te kwetsen iemand met het verkeerde voornaamwoord aanspreekt (en in het kader van een grotere campagne vol haatzaaierij), dat daar iets tegen kan worden gedaan.
Ja, daar hebben we goede manieren voor. Als je het via de wet wilt regelen, heb je al verloren, zowel in principe (vrijheid van meningsuiting) als in de praktijk (je wakkert alleen maar verzet ertegen aan). Iemand als Peterson heeft precies ditzelfde argument: hij heeft nog nooit een transgender aangesproken op een manier waardoor die zich beledigd voelde (als hij dat wel gedaan had, was hij allang aangeklaagd), maar verzet zich wel principieel tegen het dwingende karakter van de wetswijziging.
Mortlach schreef:Nou, nee. Wat ze gedaan hebben is de mensenrechtenwetten zo aanpassen "as to extend protections against hate speech and allows judges to take into consideration when sentencing whether a crime was motivated by hatred of the victim’s gender identity or expression." Een rechter mag dit voortaan dus meenemen in zijn/haar beraad.

Wat betreft dat bezwaar van vrijheid van meningsuiting: dat is door juridische experts grondig ondergeschoffeld en ook allerlei belangengroepen hebben zich uitgesproken tégen die redenatietrant.

http://sds.utoronto.ca/blog/bill-c-16-n ... un-misuse/

Leestip die bovenstaande link!
Ik heb het artikel gelezen, maar dat verandert mijn mening niet. Het artikel zegt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend en dat zal best, maar ondertussen blijft het principe wel staan: nl. dat als je weigert om woorden als "zhe" en "zhur" te gebruiken, dat je je daarvoor dan in theorie voor de rechtbank dient te verantwoorden. Dat is principieel fout, nog afgezien van de vraag of je daarvoor ook daadwerkelijk vervolgd wordt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 07 feb 2018 15:22

Optimatus schreef:Intussen meppen (vooral mannelijke) Canadezen talloze zeehonden dood, om mensen in de gelegenheid te stellen, in een tweedehands jas te gaan lopen, dus zo geweldig is dat Canada dus blijkbaar ook weer niet.

Fijn land, dat Canada.

Iets langer door de bocht mag ook wel Opti.
Er gebeurt in Nederland ook veel te veel wat ik onder de noemer "koekoek-krankjorum" vind vallen, maar intussen vind ik Nederland als zodanig een prachtig land. Fijn om in te wonen.
Marnix schreef:het volkslied heeft het alleen over de zonen van Canada.... dat daar nu iedereen wordt genoemd ipv alleen de mannen, dat vind ik wel gepast.

Opeens, nadat T. dat heeft geroepen. Hiervoor viel het geen hond op.
Maar ik heb het gevoel dat zo langzamerhand van alles onder een vergrootglas wordt gelegd, om te zien of er iets specifieks mannelijks of specifiek vrouwelijks in te ontdekken is.
En de tenen van veel mensen groeien en groeien...
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2018 15:22

elbert schreef: Ik ben een burger die echt wel weet hoe je met mensen moet omgaan. Maar ik ben ook een burger die van mening is dat hij zelf beter over zijn eigen taalgebruik kan gaan, dan dat de overheid moet voorschrijven wat ik moet zeggen. We leven per slot van rekening niet in de DDR. Dat is nu juist het probleem met dit soort politiek-correcte SJW newspeak: je komt uiteindelijk in een soort van DDR achtig land te wonen als de overheid gaat bepalen wat je moet zeggen. Nee, dank je..


En dat is precies wat ik bedoeld heb met de progressieve tekentafelpolitiek. Dat soort mensen wil hun visie op politieke correctheid dwingend voorschrijven en zwaait intussen met het moralistische vingertje, verklaart iedereen voor fascist of racist die het niet met hen eens is en gedraagt zich eigenlijk exact zoals de pastoors en dominees van vroeger, waar dit soort mensen zich altijd op kleinerende tegen heeft afgezet.

En intussen beklaagt zich dit segment er over, dat er allerlei rampzalige partijen als PVV en FvD opkomen. Deze partijen zijn mede de oogst van wat de progressieve neuroten zelf hebben gezaaid.

Dit artikel is ook wel aardig: https://www.theglobeandmail.com/news/politics/new-poll-shows-deterioration-in-approval-ratings-for-trudeau-liberals/article37601246/
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 07 feb 2018 15:26

Nog even wat verder gekeken wat betreft die aanpassing van de Canadese antidiscriminatiewet en dat geweeklaag en gekrassetand over voornaamwoorden kom je alleen maar bij de tegenstanders tegen.

Wat de aanpassing betekent is dat genderexpressie in het rijtje van ras, geloof, afkomst, seksuele geaardheid en handicaps is opgenomen qua beschermende status als identificeerbare groep. Als je vanaf nu in Canada oproept om iedereen met een niet strikte man- of vrouwgenderidentiteit (gendernonconform) op de brandstapel te zetten, is dat strafbaar (voorheen dus niet). Ook mag er voortaan niet meer op dit punt worden gediscrimineerd door de overheid of door door de overheid gereguleerde sectoren zoals het bankwezen. Je wordt echt niet direct voor het gerecht gesleept als je een keer per ongeluk hij zegt waar de persoon liever zij heeft, of zher.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 feb 2018 15:32

Het is natuurlijk makkelijker om er tegen te schoppen als er een karikatuur van wordt gemaakt. :roll:

Wat me verder in deze discussie opvalt: iedereen roept van alles over de vrijheid van meningsuiting. En dat is een belangrijk recht.
Maar soms is het verstandiger, wijzer en getuigt het van meer medemenselijkheid als je niet rücksichtlos je mening spuit, maar eerst eens luistert naar een ander.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 07 feb 2018 15:33

Mortlach schreef:Wat de aanpassing betekent is dat genderexpressie in het rijtje van ras, geloof, afkomst, seksuele geaardheid en handicaps is opgenomen qua beschermende status als identificeerbare groep.
Als mensen mij met "zij" of "het" willen aanduiden, terwijl ik toch echt een "hij" ben, zal me dat een worst wezen. Dat zegt meer over hen dan over mij. Maar ik snap niet waarom zoiets in de wet zou moeten komen. Maar goed, ik hoor dan ook niet tot een "identificeerbare groep" die een "beschermende status" nodig heeft. Ik ben geen bedreigde soort mens, maar een individu.
Maar Social Justice Warriors (SJW's) delen de mensheid volgens hun ideologie in in "groepen", waarvan ze vinden dat die "beschermd" moeten worden. Ze werpen zich op als zelfbenoemde beschermers van die "groepen". Dat niet iedereen in zo'n groep zich door hen vertegenwoordigd voelt, doet daarbij blijkbaar niet ter zake.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 07 feb 2018 15:38

elbert schreef:Nee, dat is onjuist. In human zit ook het woord "man". ;)
In het oud-engels was het woord voor een man vroeger 'werman' en het woord voor vrouw was 'wyfman'. Het woord mankind was dus oorspronkelijk al genderneutraal en is dat nog steeds. De vertaling van "mankind" is dus "mensheid".


Ja, dat weet ik uiteraard ook wel, maar humankind is daar gewoon equivalent aan zonder dat je mensen voor het hoofd stoot. Soms heb je weinig aan etymologische kennis omdat dat gewoon achterhaald is.

Ik hoef het niet belachelijk te maken, dit soort dingen werkt van zichzelf al op mijn lachspieren. Totdat ik bedenk dat er mensen zijn die dit soort dingen nog serieus willen ook. Dan is het niet alleen niet leuk meer, dan wordt het ronduit eng, want dan wordt er gewetens- en spraakdwang toegepast.


Jonge, wat een drama allemaal. Dat de overheid niet meer mag discrimineren op dit gebied heeft echt totaal geen invloed op jou recht een bevolkingsgroep te schofferen (tenzij jij over het personeelsbeleid bij een overheidsinstelling gaat).

Waarom denk je dat ik dat denk? Ik denk wel dat de taal aanpassen door de politiek om een vermeende belediging te ontwijken, geen oplossing is. Daar hoort de politiek zich ten enenmale niet mee te bemoeien.


Maar men past de taal helemaal niet aan. Lees dat amendement nou eens goed. Nergens gaat het over taal of voornaamwoorden. Gendernonconformiteit is enkel opgenomen in het lijstje andere identificeerbare groepen die tegen discriminatie worden beschermd.

Waarom denk je dat ik zoiets zou doen? Ik ben een burger die echt wel weet hoe je met mensen moet omgaan. Maar ik ben ook een burger die van mening is dat hij zelf beter over zijn eigen taalgebruik kan gaan, dan dat de overheid moet voorschrijven wat ik moet zeggen. We leven per slot van rekening niet in de DDR. Dat is nu juist het probleem met dit soort politiek-correcte SJW newspeak: je komt uiteindelijk in een soort van DDR achtig land te wonen als de overheid gaat bepalen wat je moet zeggen. Nee, dank je.


Doe eens niet zo dramatisch. Ik ben blij dat je weet hoe je je dient te gedragen, maar er zijn mensen die dat niet weten en dan is het toch alleen maar goed dat iemand die wordt gediscrimineerd naar de rechter kan stappen. Nogmaals gaat het nergens over taalgebruik.

Ja, daar hebben we goede manieren voor. Als je het via de wet wilt regelen, heb je al verloren, zowel in principe (vrijheid van meningsuiting) als in de praktijk (je wakkert alleen maar verzet ertegen aan).


Dat is altijd zo'n kulargument. "Nee, je mag geen discriminatiewetgeving invoeren, want dan groeit het verzet tegen de gediscrimineerde groepen alleen maar."

Iemand als Peterson heeft precies ditzelfde argument: hij heeft nog nooit een transgender aangesproken op een manier waardoor die zich beledigd voelde (als hij dat wel gedaan had, was hij allang aangeklaagd), maar verzet zich wel principieel tegen het dwingende karakter van de wetswijziging.


Ik weet niet welk amendement die Peterson gelezen heeft, maar zeker niet dezelfde als die door de Senaat is aangenomen.

Ik heb het artikel gelezen, maar dat verandert mijn mening niet. Het artikel zegt dat de soep niet zo heet gegeten wordt als die wordt opgediend en dat zal best, maar ondertussen blijft het principe wel staan: nl. dat als je weigert om woorden als "zhe" en "zhur" te gebruiken, dat je je daarvoor dan in theorie voor de rechtbank dient te verantwoorden.


Als je een overheidsinstelling of door de overheid gereguleerde sector bent. Dat moet je er wel even bij zetten. Waar het amendement wél over gaat is dat bijvoorbeeld de oproep tot genocide van gendernonconforme mensen strafbaar is. Dat lijkt me echt geen slechte zaak.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2018 15:41

Tante Pollewop schreef:Het is natuurlijk makkelijker om er tegen te schoppen als er een karikatuur van wordt gemaakt. :roll:

Wat me verder in deze discussie opvalt: iedereen roept van alles over de vrijheid van meningsuiting. En dat is een belangrijk recht.
Maar soms is het verstandiger, wijzer en getuigt het van meer medemenselijkheid als je niet rücksichtlos je mening spuit, maar eerst eens luistert naar een ander.


En dat is nou precies waar het bij een deel van ons progressieve volksdeel aan ontbreekt: het vermogen, te luisteren naar wat mensen in gewone wijken en dorpen willen. We zien in Nederland een dreigende beeldenstorm, die een te hoop loopt tegen standbeelden, Zwarte Piet, een poppetje in de Efteling, de naam van een verkeerstunnel, etc. ad inf. pp.

Discriminatie los je niet op door het wegmoffelen van wat historische franje en symboolpolitiek, maar door goed onderwijs en het mengen van bevolkingsgroepen qua woonplaats - meteen een goed middel tegen de ontvolking van de krimpgebieden. Als mensen ervaren wat ze aan elkaar hebben, dan los je discriminatie op. Niet door publicitaire acties rondom een volkslied of een zielige demonstratie voor of tegen een fictief figuur dat in december cadeautjes komt brengen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 07 feb 2018 15:43

Mortlach schreef:Ja, dat weet ik uiteraard ook wel, maar humankind is daar gewoon equivalent aan zonder dat je mensen voor het hoofd stoot.
Je vergist je, als je "humankind" gaat gebruiken stoot je vast ook mensen tegen het hoofd. Dat is dan weer een nieuwe identificeerbare groep die gekwetst kan worden. Vergis je niet: die mensen hebben ook bescherming nodig. Ik zou zeggen: pas de wet ervoor aan. ;)

Oke, ik zit maar te dollen natuurlijk. Maar het principe is nu wel duidelijk. Dit opdelen van de samenleving in kwetsbare groepen die beschermd moeten worden, heeft zo zijn nadelen. Je kunt gewoon volstaan met wetgeving tegen smaad en belediging en ongelijke behandeling. Daarbij is de intentie vaak belangrijker voor het oordeel van de rechter, dan de specifieke woorden of de groepen die bedoeld worden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 07 feb 2018 15:43

Chaya schreef:
Opeens, nadat T. dat heeft geroepen. Hiervoor viel het geen hond op.
Maar ik heb het gevoel dat zo langzamerhand van alles onder een vergrootglas wordt gelegd, om te zien of er iets specifieks mannelijks of specifiek vrouwelijks in te ontdekken is.
En de tenen van veel mensen groeien en groeien...


Dat is maar de vraag, of het daarvoor niemand opviel en niemand zich er aan stoorde. Als dit meer bespreekbaar wordt en er dan een roep klinkt om het aan te passen, geeft dat vaak aan dat eerder onder de oppervlakte, dit al wel bij mensen leefde.

Verder geef ik je gelijk dat we hierin kunnen doorslaan en dat dat soms ook gebeurt. Maar in het geval van een volkslied, wat toch over het hele volk moet gaan en waar het hele volk zich in moet kunnen vinden, vind ik de aanpassing wel goed.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten