Naar Gods gelijkenis

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 01 feb 2018 00:16

Bambi1 : Nee het is geen dooie enegrie
Als God bijv een vinger naast jou neerzet, dan voel jij een kracht naast je staan, alsof het een levende pilaar is, die en liefde uitstraalt en ontzag vraagt

Denk dat dat ook met de pilaren van de aarde bedoeld wordt


Ik weet niet waar jij het allemaal over hebt. Pliaren, vingers uitstralende liefde en ontzag en ik zie veel denkwerk en veronderstellingen maar je zegt nog steeds vrij weinig met veel woorden over zaken waar jij iets over denkt maar komt niet met bijbelse onderbouwingen.
Energie is energie maar is geen God . God is Geest en staat boven energie en is oneindig. De energie in het universum kent afname en is niet oneindig en ook niet persoonlijk. God is geen materie en als jij anders denkt zou ik graag willen dat jij mij dat kan aantonen met de Bijbel.Ik heb al aangetoond dat God dus geen materie is want de Bijbel zegt God is Geest en dat de materie door God is geschapen en God schept niet zichzelf.
Verder ging het erom dat jij zegt dat God alles om ons heen IS en dat staat dus nergens in de Bijbel integendeel zelfs en lijkt op pantheïsme.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Bambi1 » 01 feb 2018 00:45

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor MoesTuin » 01 feb 2018 09:55

oekaboeka schreef:Nu las ik dit waar Chaya schreef als reactie op IRHuman.

IRHuman schreef:
De mens is naar God's evenbeeld geschapen toch?

Chaya : In beginsel ja, maar zo is het na de zondeval niet meer.

Klopt dit wel ?


Dit klopt als de mens blijft vertrouwen op eigen inzichten en zich niet volledig wil overgeven aan en in en uit Christus in en uit Geloof alleen.

Als we de Heere Jezus aannemen in Geloof dan pas vanuit die positie gaan we steeds meer gelijken op Hem want dan ontvang je ook de vruchten van de Heilige Geest.

Prachtig hier uit gelegd...."Maak mij een beeld van U"

http://m.bijbelseoverdenkingen.nl/news/ ... eld-van-u/

Daar is ook een lied van wat je biddend kunt zingen aan onze Hemelse Vader van wie als wij tot Hem komen klein en teer als kinderen.
Hij ons in geloof aanneemt als Zijn Kind en we steeds meer op Hem zullen gaan gelijken ja zelfs mogen zeggen...Abba...Pappa...Vader...U alleen....U behoor ik toe

Dit lied....maak mij een Beeld van U plaats ik nu in de samenzang liederen topic
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 10:07

oekaboeka schreef:Jij draait en geeft geen antwoord op de simpele vraag : Zijn de mensen naar Gods gelijkenis gemaakt of niet ? ( wat jij eerder ontkent op hebt en we dat beeld na de zondeval zouden zijn verloren volgens jou )

Dat heb ik uitgelegd, tweemaal al. Er is een verschil van VOOR de zondeval en ERNA!
En wij zijn niet precies hetzelfde als onze Schepper, wij zijn sterfelijke mensen (geworden) van vlees en bloed en zullen vergaan tot stof.
God is een Geest en onsterfelijk, Hij is eeuwig.

De mens Adam stond in een unieke en innige relatie tot God, Zijn Maker. In Lukas 2 wordt Adam zelfs de zoon van God genoemd. Een zoon heeft altijd één of meer eigenschappen van zijn vader, soms lijken ze sterk op elkaar.
God legde in Adam sommige van Zijn eigenschappen, dat betekent naar Zijn beeld dus.

Maar nogmaals, na de zondeval raakte Adam - en wij dus ook - die eigenschappen kwijt. Dan kun je denken aan de ware wijsheid, heiligheid en rechtvaardigheid bijvoorbeeld. We kunnen op een bepaalde manier wijs zijn, maar zullen nooit de Ware Wijsheid hebben.

Wij kregen een ingeschapen Godskennis, ieder mens heeft een besef van een godheid. Ook kregen wij een geweten, waardoor wij voor een deel weten wat goed en kwaad is.

Daarmee lijken wij niet voor 100% meer op onze Schepper, maar hebben een deel van Zijn eigenschappen behouden, maar bevlekt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor MoesTuin » 01 feb 2018 10:15

en daarmee vertel je een half evangelie helaas
(het gaat verder......t is zo vele malen rijker!)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Bambi1 » 01 feb 2018 12:16

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor pindas83 » 01 feb 2018 12:27

Bambi1 schreef:We hebben nog steeds de onsterfelijke ziel/geest in ons sterfelijke lichaam


Nee hoor, dat is een misvatting. De ziel die zondigt zal sterven zegt de Bijbel.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Bambi1 » 01 feb 2018 12:33

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Bambi1 » 01 feb 2018 12:48

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 01 feb 2018 13:14

Chaya : Dat heb ik uitgelegd, tweemaal al. Er is een verschil van VOOR de zondeval en ERNA!
En wij zijn niet precies hetzelfde als onze Schepper, wij zijn sterfelijke mensen (geworden) van vlees en bloed en zullen vergaan tot stof.
God is een Geest en onsterfelijk, Hij is eeuwig.

De mens Adam stond in een unieke en innige relatie tot God, Zijn Maker. In Lukas 2 wordt Adam zelfs de zoon van God genoemd. Een zoon heeft altijd één of meer eigenschappen van zijn vader, soms lijken ze sterk op elkaar.
God legde in Adam sommige van Zijn eigenschappen, dat betekent naar Zijn beeld dus.

Maar nogmaals, na de zondeval raakte Adam - en wij dus ook - die eigenschappen kwijt. Dan kun je denken aan de ware wijsheid, heiligheid en rechtvaardigheid bijvoorbeeld. We kunnen op een bepaalde manier wijs zijn, maar zullen nooit de Ware Wijsheid hebben.

Wij kregen een ingeschapen Godskennis, ieder mens heeft een besef van een godheid. Ook kregen wij een geweten, waardoor wij voor een deel weten wat goed en kwaad is.

Daarmee lijken wij niet voor 100% meer op onze Schepper, maar hebben een deel van Zijn eigenschappen behouden, maar bevlekt.




Dat er verschil is voor en na de zondeval lijkt mij duidelijk maar dat zegt niks over of wij niet meer naar Gods gelijkenis zouden zijn. Zie Jakobus waar dus duidelijk staat dat je mensen niet zou moeten vervloeken met als reden dat de mensen naar de gelijkenis Gods gemaakt ZIJN.Waarom geloof je Jakobus niet ?
Alsof Adam 100% op onze Schepper leek :?
Als dat zo was was Adam vast niet in zonde gevallen en trouwens Adam kende het verschil tussen goed en kwaad nog niet, dus Adam kan zoiezo niet 100% op God lijken. Sterker nog we zijn meer op God gaan lijken kennende goed en kwaad zie genesis 3 5 ( stat. vert )

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 01 feb 2018 13:32

Bambi1 : Dat je niet weet waar ik het over hebt, is ernstig/ Want als God overal tegelijkertijd is,zoals beschreven in Psalm 139, dan is Hij ook overal om ons heen. En als je dat niet snapt, dan ben je met je eigen verstand bezig en niet met de Heilige Geest



Ik maak me al zorgen maar niet heus. Ik zei net nog dat God alomtegenwoordig is wat verklaart dat niks God ontgaat ,maar dan zit God nog in materie, wat als je mij vraagt God lastert. Ja dit heb ik natuurlijk allemaal zelf bedacht met mijn verstand maar niet heus, het komt gewoon uit de Bijbel .Waar jij jou visie vandaan haalt komt niet uit de Bijbel maar gaat rechtstreeks tegen de Bijbel in en als we het toch over ernstig hebben lijkt mij dat ernstiger.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Chaya » 01 feb 2018 13:35

oekaboeka schreef:Waarom geloof je Jakobus niet ?

Die geloof ik wel!!!
Je blijft continue hangen in hetzelfde rondje.
Dat tekstgedeelte gaat over de tong, als tweesnijdend scherp zwaard.
Die tong kan, zoals Jakobus ook zegt, zegenen OF vervloeken. En daar waarschuwt hij voor!
Niemand echt NIEMAND beweert hier dat wij niet naar God's gelijkenis zijn geschapen!

Bambi1 schreef:We hebben nog steeds de onsterfelijke ziel/geest in ons sterfelijke lichaam

Ja.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor Bambi1 » 01 feb 2018 13:37

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 01 feb 2018 13:43

oekaboeka schreef:
Nu las ik dit waar Chaya schreef als reactie op IRHuman.

IRHuman schreef:
De mens is naar God's evenbeeld geschapen toch?

Chaya : In beginsel ja, maar zo is het na de zondeval niet meer.

Klopt dit wel ?


Moestuin : Dit klopt als de mens blijft vertrouwen op eigen inzichten en zich niet volledig wil overgeven aan en in en uit Christus in en uit Geloof alleen.

Als we de Heere Jezus aannemen in Geloof dan pas vanuit die positie gaan we steeds meer gelijken op Hem want dan ontvang je ook de vruchten van de Heilige Geest.





Moestuin dus Jakobus spreekt onzin volgens jou ? Ik zie wederom geen bijbelteksten en waarheden die dan zouden moeten ontkennen wat jakobus schrijft.
Jakobus is duidelijk hoor : Door haar (tong) vervloeken wij de mensen die naar de gelijkenis van God gemaakt ZIJN ( niet waren ).
Volgens jou is dus niemand naar de gelijkenis van God gemaakt?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Naar Gods gelijkenis

Berichtdoor oekaboeka » 01 feb 2018 13:52

Bambi1 : Ik laster nergens God. Wat ik heb gezien en heb verteld is allemaal in de Bijbel terug te vinden
En jij komt alleen met de mededeling dat je het niet begrijpt en gooit Bijbelteksten die ik aandraag, gewoon aan de kant

Daar zijn onze meningen over verdeeld. Als jij zegt dat God in materie zit vind ik dat Gods lasterend en onbijbels.Ik begrijp jou visie niet want kan het nergens terug vinden in de Bijbel. Kan het natuurlijk blind aannemen en geloven en dan begrijp ik het volgens jou visie maar dan is het niet in lijn met de Bijbel waar ik meer vertrouwen in heb dan een openbaring aan wie dan ook wat tegen de Bijbel in gaat. Ik heb geen 1 Bijbeltekst aan de kant gegooid dit is leugenachtig gepraat. Wijs maar aan waar ik dat doe . Dat ik niet jou interpretatie deel maakt nog niet dat ik een Bijbeltekst aan de kant gooi.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten