Hemel en Hel

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

lanfy

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor lanfy » 21 jan 2018 19:54

Verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden voor het posten in de beperkte religie-fora: memberlist.php?mode=group&g=3955

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Johan100 » 29 jan 2018 23:47

Chaya schreef:Ds. van den Berg gaf dit antwoord:
Ja, als een mens sterft, gaat zijn of haar ziel meteen naar de hemel of naar de hel. Denk maar aan wat de Heere Jezus zegt tegen de moordenaar aan het kruis: Heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. De tekst waar jij het over hebt, vind ik in Johannes 8:52b. Daar staat: Zo iemand Mijn Woord bewaard zal hebben, die zal de dood niet smaken in eeuwigheid.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/191 ... ullen-zien

Maar wordt hier met het paradijs wel de hemel bedoeld? Als Jezus hier zegt 'heden' betekent dat vandaag, deze zelfde dag nog.
Maar we weten dat Jezus diezelfde dag stierf en toen drie dagen in het graf gelegen heeft.

We kunnen hieruit mogelijk concluderen dat er in het dodenrijk twee afdelingen zijn. Een afdeling met de geesten van ongelovigen en een afdeling met de geesten van de gelovigen. Tussen die twee afdelingen is een grote kloof. Denk aan het verhaal over de rijke man en de arme Lazarus.De afdeling waar de ontslapenen in Christus verblijven, daar wordt dan het paradijs mee bedoeld waar Jezus over spreekt.

Een andere mogelijke interpretatie is deze; in de grondtekst zouden de komma's er niet staan, dus krijg je mogelijk de volgende zin: 'Voorwaar, Ik zeg u vandaag: Gij zult met Mij in het paradijs zijn.' En daar wordt dan de hemel mee bedoeld. De moordenaar vraagt tenslotte: 'gedenk mij als U in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn'.


Het lijkt mij waarschijnlijk dat pas na de hemelvaart van Christus gestorven heiligen naar de hemel gaan. Paulus wenste ontbonden te zijn en met Christus te zijn. (Fil.1:23).
En in 2 Kor.5: 8 zegt Paulus: 'Maar wij hebben goeden moed, en hebben meer behagen om uit het lichaam uit te wonen en bij den Heere in te wonen'.

Sjeool en hades staan voor dodenrijk. In de S.V. staat er vaak hel i.p.v. dodenrijk, dit is een verkeerde vertaling. Pas in Openbaringen 20:14 lezen we dat de hades/het dodenrijk in de poel van vuur wordt geworpen, de hel.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Pcrtje » 30 jan 2018 13:36

Johan100 schreef:Maar wordt hier met het paradijs wel de hemel bedoeld? Als Jezus hier zegt 'heden' betekent dat vandaag, deze zelfde dag nog.
Maar we weten dat Jezus diezelfde dag stierf en toen drie dagen in het graf gelegen heeft.

We kunnen hieruit mogelijk concluderen dat er in het dodenrijk twee afdelingen zijn. Een afdeling met de geesten van ongelovigen en een afdeling met de geesten van de gelovigen. Tussen die twee afdelingen is een grote kloof. Denk aan het verhaal over de rijke man en de arme Lazarus.De afdeling waar de ontslapenen in Christus verblijven, daar wordt dan het paradijs mee bedoeld waar Jezus over spreekt.

Een andere mogelijke interpretatie is deze; in de grondtekst zouden de komma's er niet staan, dus krijg je mogelijk de volgende zin: 'Voorwaar, Ik zeg u vandaag: Gij zult met Mij in het paradijs zijn.' En daar wordt dan de hemel mee bedoeld. De moordenaar vraagt tenslotte: 'gedenk mij als U in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn'.
Dat is de vertaling die het Wachttorengenootschap (de Jehovahs getuigen) hebben. Het is inderdaad zo dat de zin grammaticaal gezien ook op deze manier vertaald kan worden. Ik ken echter geen enkele andere vertaling die deze zinsnede op deze manier vertaald heeft. Daar is een goede reden voor: waarom zou Jezus het woord 'heden' gebruiken als het toch overduidelijk is dat hij het (op dat moment in het) heden zegt? Het slaat nergens op om te zeggen: "Voorwaar, ik zeg u gisteren: u zult met mij in het paradijs zijn." Mijns inziens hebben de meeste vertalers de zinsnede juist geïnterpreteerd door het te vertalen met iets als: "Voorwaar, ik zeg u: vandaag zult u met mij in het paradijs zijn."
"Een libelle zweeft over het water..."

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Johan100 » 30 jan 2018 13:54

Pcrtje schreef:Dat is de vertaling die het Wachttorengenootschap (de Jehovahs getuigen) hebben. Het is inderdaad zo dat de zin grammaticaal gezien ook op deze manier vertaald kan worden.

Je doelt op het volgende?

Een andere mogelijke interpretatie is deze; in de grondtekst zouden de komma's er niet staan, dus krijg je mogelijk de volgende zin: 'Voorwaar, Ik zeg u vandaag: Gij zult met Mij in het paradijs zijn.' En daar wordt dan de hemel mee bedoeld. De moordenaar vraagt tenslotte: 'gedenk mij als U in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn'.

Ik zeg expliciet 'zouden' de komma's er niet in staan. Dat is een bewering, overigens die ik niet van de J G heb.
Maar hoe controleren we dat? Ik heb de originele tekst niet.

Pcrtje schreef:Ik ken echter geen enkele andere vertaling die deze zinsnede op deze manier vertaald heeft.
Ik ook niet. Ik heb er een aantal vertalingen op nageslagen.


Pcrtje schreef:Daar is een goede reden voor: waarom zou Jezus het woord 'heden' gebruiken als het toch overduidelijk is dat hij het (op dat moment in het) heden zegt? Het slaat nergens op om te zeggen: "Voorwaar, ik zeg u gisteren: u zult met mij in het paradijs zijn."

Valt wel mee hoor. Ik kan toch zeggen: Ik zeg u vandaag dat ik morgen D.V. naar je toe kom. Zo raar is dat niet. Ik zeg u gisteren daarentegen dan weer wel.

Pcrtje schreef:Mijns inziens hebben de meeste vertalers de zinsnede juist geïnterpreteerd door het te vertalen met iets als: "Voorwaar, ik zeg u: vandaag zult u met mij in het paradijs zijn."

Maar dan is het dus de vraag wat er met het paradijs bedoelt wordt. We weten dat Jezus stierf en drie dagen in het graf heeft gelegen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Chaya » 30 jan 2018 14:18

Johan100 schreef:Maar wordt hier met het paradijs wel de hemel bedoeld? Als Jezus hier zegt 'heden' betekent dat vandaag, deze zelfde dag nog.
Maar we weten dat Jezus diezelfde dag stierf en toen drie dagen in het graf gelegen heeft.

In de Geloofsbelijdenis staat: nedergedaald ter helle.
Het is best ingewikkeld Johan. Ik moet het hebben van de uitleggers, daar ik geen kennis heb van de grondtalen.
Ik vond op Digibron een uitleg erover.
Er is in de Schrift geen enkele grond te vinden voor het standpunt dat Jezus na Zijn dood en terwijl Hij in het graf was, in de hel als plaats was. Jezus'' woorden gericht aan de moordenaar: ... heden zult gij met Mij in het paradijs zijn'' (Luc. 23 : 43), en de stervenswoorden van onze Heiland: Vader, in Uw handen beveel Ik mijn geest'' (Luc. 23 : 46), zijn van grote betekenis. Ze leren ons: oen Hij was gestorven, was Hij bij Zijn Vader in het paradijs en niet in de hel.

Het antwoord is ja en nee.

Een tekst die van zeer groot belang is, is Efeziërs 4 vers 9: ''Nu dit, Hij is opgevaren - wat is het, dan dat Hij ook eerst is neergedaald in de benedenste delen der aarde? '' Wij kunnen ''de benedenste delen der aarde'' beter vertalen als: ''de lage delen, namelijk de aarde''. Om te begrijpen wat daarmee bedoeld wordt, moeten wij ook vers 10 erbij betrekken, namelijk dat Jezus opgevaren is ''boven alle hemelen''. Wij hebben hier te maken met twee absolute, radicale uitersten: ''neergedaald naar de lage delen, namelijk de aarde'' tegenover ''opgevaren boven alle hemelen''. In het eerste wordt het allerdiepste lijden en de vernedering - het helse lijden - van onze Heere Jezus getekend en in het tweede Zijn allerhoogste verhoging. Ik kan het ook zo stellen: vers 9 heeft niets te maken met de hel als plaats (nl. dat Christus niet na Zijn dood in de hel als plaats is neergedaald) en toch heeft dit vers alles met de hel te maken, namelijk in die zin dat Christus de hel op aarde beleefd heeft. Hij heeft immers van Zijn geboorte tot Zijn sterven onder de straf van God verkeerd en wat is dit anders dan hel? En juist daarom, omdat Hij zo diep geleden heeft, kan Hij ons de gaven van vers 11 geven.

Er is dus werkelijk sprake van een neerdalen en een neerdalen in de hel.
ONZE HEERE JEZUS IS NEDERGEDAALD TER HELLE
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Pcrtje » 30 jan 2018 15:40

Johan100 schreef:Je doelt op het volgende?

Een andere mogelijke interpretatie is deze; in de grondtekst zouden de komma's er niet staan, dus krijg je mogelijk de volgende zin: 'Voorwaar, Ik zeg u vandaag: Gij zult met Mij in het paradijs zijn.' En daar wordt dan de hemel mee bedoeld. De moordenaar vraagt tenslotte: 'gedenk mij als U in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn'.
Ja, daar doelde ik op. ;)

Johan100 schreef:Ik zeg expliciet 'zouden' de komma's er niet in staan. Dat is een bewering, overigens die ik niet van de J G heb.
Wat ik bedoel te zeggen is dat de JG's voor zover ik weet de enigen zijn die deze zin op die manier vertalen. (Dat komt hun ook beter uit trouwens, want een deel van hun theologie staat of valt met de plaatsing van de komma.)

Johan100 schreef:Maar hoe controleren we dat? Ik heb de originele tekst niet.
Niemand heeft de originele tekst. Wat we wel hebben zijn reconstructies op basis van de verschillende handschriften die zijn overgeleverd of opgegraven. Ik weet niet of je Oudgrieks kunt lezen, maar dit is wat ik vond toen ik Lucas 23:43 opzocht:
KAI - en
EIPEN - zeide
AUTOO - (aan) hem
Ò - de
IESOUS - Jezus
AMHN - amen/voorwaar
LEGO - ik zeg
SOI - (aan) jou
SHMERON - vandaag
MET - met
EMOU - mij
ESE - jij zult zijn
EN - in
TOO - den
PARADEISOO - paradijse

Het is inderdaad zo dat het vroeger zonder komma's geschreven werd. Wat je kunt zien is dat het woord 'vandaag' in het midden van de zin staat. Wanneer je een denkbeeldige komma invoegt kan die dus vóór of ná SHMERON. Dat is bij wel meer teksten zo, trouwens. Vaak is het wel duidelijk, soms is er verwarring en zijn er meerdere mogelijkheden. Wetenschappers proberen te beargumenteren wat de waarschijnlijkste oorspronkelijke betekenis is.

Johan100 schreef:Valt wel mee hoor. Ik kan toch zeggen: Ik zeg u vandaag dat ik morgen D.V. naar je toe kom. Zo raar is dat niet.
Maar het is zo overbodig om 'vandaag' toe te voegen voor de komma. Als jij dit tegen mij zou zeggen dan is het toch overduidelijk dat je dat vandaag zegt? Of zeg jij wel eens tegen iemand: "Ik wil je vandaag zeggen dat ik volgende week kom."? Het is veel logischer (en het past ook veel beter bij Johannes' theologie) om het woord 'vandaag' áchter de komma te plaatsen. De moordenaar is niet geïnteresseerd of hij zijn bestemming vandaag te horen krijgt, maar of hij er vandaag zal zijn.

Johan100 schreef:Maar dan is het dus de vraag wat er met het paradijs bedoelt wordt. We weten dat Jezus stierf en drie dagen in het graf heeft gelegen.
Chaya schreef:In de Geloofsbelijdenis staat: nedergedaald ter helle.
Het is best ingewikkeld Johan. Ik moet het hebben van de uitleggers, daar ik geen kennis heb van de grondtalen.
Deze zin staat in de geloofsbelijdenis omdat men zich begon af te vragen: als Jezus is gestorven voor alle zonden, hoe zit het dan met de zonden van hen die reeds gestorven zijn? Het antwoord hierop was het idee dat Jezus na zijn dood ter helle gevaren is om daar de heiligen op te halen.

De interpretatie van gereformeerden (o.a. die je in Digibron gevonden hebt) is niet de oorspronkelijke interpretatie.
"Een libelle zweeft over het water..."

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor coby5 » 30 jan 2018 20:32

Het paradijs, Abrahams schoot, was toen ook in de aarde, want Jezus was nog niet opgestaan. Samuel kwam op uit de aarde.

Nina

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Nina » 30 jan 2018 20:35

coby5 schreef:Het paradijs, Abrahams schoot, was toen ook in de aarde, want Jezus was nog niet opgestaan. Samuel kwam op uit de aarde.


Ik ga er niet van uit dat het echt Samuel was. Ik ga er van uit dat het een boze geest was, die zich voordeed als Samuel.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor coby5 » 30 jan 2018 20:43

Nina schreef:Ik ga er niet van uit dat het echt Samuel was. Ik ga er van uit dat het een boze geest was, die zich voordeed als Samuel.

De Bijbel zegt Samuel. Jona zei ook dat ie de grendels van het dodenrijk voorbij ging. In het verhaal van die arme Lazarus waren Abrahams schoot en dat andere deel naast elkaar met een kloof. Jezus ging naar het hart van de aarde. Ik heb geleerd dat Hij die heiligen meenam naar de hemel. Krijgsgevangenen nam Hij mede. Ze kwamen ook uit de graven. Behalve Elia en Henoch kon de rest nog niet naar de hemel vanwege die zondenatuur.

Nina

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Nina » 30 jan 2018 20:52

Coby5 schreef:
De Bijbel zegt Samuel. Jona zei ook dat ie de grendels van het dodenrijk voorbij ging. In het verhaal van die arme Lazarus waren Abrahams schoot en dat andere deel naast elkaar met een kloof. Jezus ging naar het hart van de aarde. Ik heb geleerd dat Hij die heiligen meenam naar de hemel. Krijgsgevangenen nam Hij mede. Ze kwamen ook uit de graven. Behalve Elia en Henoch kon de rest nog niet naar de hemel vanwege die zondenatuur.


Ik reageerde slechts op het feit dat je noemt dat Samuel verscheen. Ik denk dat het een boze geest was, ik geloof niet dat God ons in contact laat treden met overledenen.
Ik had het niet over vanwaar die boze geest kwam. Ik weet dat er staat dat Samuel het was, want dat was wat Saul dacht.

Er staat bijvoorbeeld ook in Jozua 10:13 dat Jozua de zon opdracht gaf stil te staan. En dit gebeurde. Maar wij weten dat de zon niet draait, maar dat de aarde draait, en toch staat er dat de zon stil stond. Wederom denk ik omdat het vanuit het oogpunt van Jozua beschreven is.

Arne

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Arne » 11 feb 2018 21:46

Boeiende vragen zijn het om over na te denken. Ik kwam niet zo lang geleden het volgende artikel tegen op studiebijbel.nl: https://www.studiebijbel.nl/artikel/dod ... -geen-hel/

Ik hoor bij het luisteren naar de geloofsbelijdenis automatisch 'dodenrijk' in plaats van hel. Volgens mij is de 'hel' nog niets eens geopend.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Boanerges » 12 feb 2018 20:42

Cathy schreef:Ik weet het ook niet maar ik probeer mij voor te stellen dat je na je overlijden uit de tijd bent, zoals ze dat vroeger zo mooi konden zeggen.
Wat betekent het uit de dimensie 'tijd' te zijn? Mogelijk valt alles samen; gebeurt alles tegelijk en is het na je sterven meteen de jongste dag.
Dan is het altijd 'heden' .
Dat kunnen we ons in de tijd moeilijk voorstellen. Zodra je denkt is het al lineair.

Wat mij betreft zit hier de oplossing. Ik zal proberen uit te leggen hoe ik dat zie.
Onze God is een God van orde. Hij schiep hemel en aarde, zon en maan, de jaargetijden, de dag en de nacht, zeven dagen per week en 24 uur per dag. Aan die regelmaat zijn wij als schepsels onderworpen. Los denken van de tijd is voor ons nauwelijks voor te stellen. Eeuwigheid is namelijk ook al een tijdsbepaling: een periode zonder tijd.

Zoals Caty al stelde raken we bij ons overlijden “uit de tijd” dat moment (vergeef mij de tijdsbepaling) is voor elk schepsel gelijk. Ik ben er dan van overtuigd dat dát het moment van de Jongste Dag zal zijn. Iedereen komt daar op hetzelfde moment aan. Adam, Abraham, Mozes, David, Paulus, Calvijn, Caty en Boanerges.

Op dat moment vindt het oordeel plaats. Tenminste voor hen die Christus niet gekend hebben of wilden kennen. Christus gaat voor de zijnen staan en belet de Vader om Zijn oordeel uit te spreken. “Deze zijn vrijgekocht met Mijn bloed” Op dat moment zal ook de hel zich aftekenen. Die wordt dan pas geopend zeg maar. Zij die geoordeeld worden zullen van God worden verlaten en waar God niet is dáár is de hel.

Ter onderbouwing, wij zeggen vaak dat een overleden christen in de hemel is. Op zich al wonderlijk want een mens is gemaakt voor de aarde maar goed..... stel dat je dus bij je overlijden naar de hemel gaat dan is dát het moment van het oordeel. De overledene zal zich dan in zijn Schepper verheugen en daar zijn geen tranen, is geen pijn en is en volmaakte eenheid. Wel raar dan toch dat je op enig moment naar de Jongste Dag moet komen om daar te horen dat je weer terug mag.... dat geldt ook voor hen waarvan wij denken dat ze in de hel zijn na hun overlijden.

Op deze manier is ook het kruiswoord van Jezus te verklaren wanneer hij zegt “heden zul je met Mij in het paradijs zijn” voor de “moordenaar aan het kruis” wordt dat nog werkelijkheid wanneer hij zijn ogen opslaat na zijn sterven.

Wanneer je los denkt van de tijd dan is de split second waarin alle gestorvenen zich nu bevinden geen tijd, ruimte en plaats. Het is niets, er is namelijk geen tijd.

Kortom, ik geloof dat de hemel op dit moment alleen bevolkt wordt door engelen en Vader, Zoon en Geest. De hel heeft maar één bewoner: hij die door God is uitgeworpen en door Hem verlaten is. Hij is daar overigens niet “de baas” maar op zijn best “eerste onder de gelijken”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Chaya » 10 mar 2018 14:11

Neemt u eens even aan dat er geen hemel en geen hel zouden zijn. Zouden er dan mensen zijn die God niet kunnen missen?
De wetenschap van de wereld heeft gezegd: ‘Neem het loon en de straf uit de godsdienst weg en dan is er geen godsdienst meer’. Zou dat waar zijn? Zeker, als er geen zaligheid en vooral geen rampzaligheid was, wat zouden velen de godsdienst vaarwel zeggen. Namelijk allen die God dienen om loon en om het ontgaan van de eeuwige straf op de zonde.

Maar dát is niet het dienen van de ware God. Dat is in de grond van de zaak een godsdienst van het heidendom. In de ware godsdienst staat het zo, dat God wordt gediend om God. Het is een liefdedienst. De dichter zegt: ‘Wie heb ik nevens U in de hemel?’ Ziet u wel dat voor de psalmdichter de hemel er maar bij komt? Voor hem zou de hemel geen hemel zijn als God daar niet was. Dat is tot schrik voor de hemelzoekers. Dat is tot bemoediging van de Godzoekers. Er kan bij de eersten veel zijn wat nog niets is, omdat de liefde tot God wordt gemist. Er kan bij de anderen weinig zijn wat álles is, omdat het hun om de Heere Zelf gaat.

Het is de liefde die mist en die toch niet missen kan. Geef de Godzoekers alles wat de aarde kan geven. Geef ze alles wat de hemel kan geven. Maar zij hebben niet om de hemel gevraagd. Zij hebben om God gevraagd. Of ze nu groot zijn in de genade of klein, dát is altijd hetzelfde.

ds. F. Bakker
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor MoesTuin » 11 mar 2018 08:50

E is een bewust voortleven, zonder einde.
Dat is de eeuwigheid!
En er zijn twee plekken: de hemel en de hel.
Meer keus is er niet.
De hemel, daar waar God woont en waarnaartoe Hij alle mensen uitnodigt, en die vuurzee, de hel de vreselijke plaats van pijn, eenzaamheid en kwelling.
De keus hierin ligt toch echt bij de mens.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Hemel en Hel

Berichtdoor Chaya » 16 mei 2018 16:15

„Momenteel schijnt de opvatting te zijn dat iedereen naar de hemel zal gaan, ongeacht wat je wel of niet gedaan hebt of wat je gelooft.” God is immers liefde en de hel bestaat niet.

De Amerikaanse bestsellerauteur Francine Rivers gaat lijnrecht tegen deze stelling in. De hel bestaat wel degelijk. God is niet alleen liefde, maar ook heilig en rechtvaardig. Dit gegeven werkt ze uit in haar nieuwste roman ”Het meesterwerk.”

https://www.rd.nl/boeken/nieuwe-roman-f ... -1.1487785
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 16 gasten