Vrij zijn.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Vrij zijn.

Berichtdoor Teus » 28 jan 2018 16:46

Wat is eigenlijk vrij zijn voor christenen?

Elders in een topic las ik van iemand die zei “ Als christen sta ik voor vrijheid van meningsuiting.”
Heeft dat met vrij zijn of christen te maken? Ik zie het verband niet, misschien jullie wel?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Vrij zijn.

Berichtdoor coby5 » 28 jan 2018 20:25

Teus schreef:Wat is eigenlijk vrij zijn voor christenen?

Elders in een topic las ik van iemand die zei “ Als christen sta ik voor vrijheid van meningsuiting.”
Heeft dat met vrij zijn of christen te maken? Ik zie het verband niet, misschien jullie wel?

Bevrijd van zonde en de duivel.
Zonder vrijheid van meningsuiting ben je ook wel vrij. Corrie ten Boom was vrij toen ze in een concentratiekamp zat en de Bijbel verboden was, maar toch ook wel erg blij toen ze niet alleen geestelijk vrij, maar ook letterlijk vrij was. Toch zei iemand uit China of zo een keer dat ie liever daar leefde met alle vervolging dan hier in het Westen waar het zogenaamd vrij is.

mohamed

Re: Vrij zijn.

Berichtdoor mohamed » 28 jan 2018 21:16

De eerste christenen waren joden en zij werden bevrijd van de wet waar ze zich tevoren aan moesten houden.

@ Coby5, wil je misschien een topic openen waarin je kort verteld waarom Corrie ten Boom zo bijzonder was?

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Vrij zijn.

Berichtdoor coby5 » 28 jan 2018 23:08

mohamed schreef:De eerste christenen waren joden en zij werden bevrijd van de wet waar ze zich tevoren aan moesten houden.

@ Coby5, wil je misschien een topic openen waarin je kort verteld waarom Corrie ten Boom zo bijzonder was?

https://www.youtube.com/watch?v=mZdW7hDnc4A
Ik heb dat boek zo vaak gelezen, de schuilplaats, en nu pas, nu ik dat filmpje zag, dacht ik: oh dat sloeg ook op die plek voor die onderduikers. Altijd gedacht dat het om de schuilplaats des Allerhoogsten ging.

Gebruikersavatar
Bambi1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 94
Lid geworden op: 27 jan 2018 21:05

Re: Vrij zijn.

Berichtdoor Bambi1 » 29 jan 2018 16:10

=
Laatst gewijzigd door Bambi1 op 20 feb 2018 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Vrij zijn.

Berichtdoor Marnix » 29 jan 2018 22:17

Teus schreef:Wat is eigenlijk vrij zijn voor christenen?

Elders in een topic las ik van iemand die zei “ Als christen sta ik voor vrijheid van meningsuiting.”
Heeft dat met vrij zijn of christen te maken? Ik zie het verband niet, misschien jullie wel?


Ik denk dat ik die zin wel snap.

Als het gaat om vrijheid van meningsuiting gaat het natuurlijk niet om iets als "als christen mag je alles roepen wat je maar wil, ook al is het in strijd met wat God zegt, wat de Bijbel zegt want je bent vrij". Het is ook niet "anderen mogen roepen wat ze willen, andere afgoden aanroepen, vloeken, God verloochenen, dat doet we helemaal niks. Laat ieder lekker roepen en geloven wat ze zelf willen, ik heb daar helemaal geen mening over of vind het helemaal niet erg als mensen zeggen dat God niet bestaat"

Het gaat natuurlijk om de vrijheid van meningsuiting zoals die is vastgelegd in de grondwet. Je hebt geen voorafgaande toestemming nodig om te zeggen dat je wel of niet gelooft. Je kan niet omdat je een andere overtuiging hebt dan de meerderheid zomaar het zwijgen opgelegd worden. Naast de vrijheid van godsdienst wordt je ook hier als christenen bescherm. Niemand die je hier kan verbieden om te vertellen dat je gelooft. Dat is een grondrecht, lang niet overal is dat het geval. Mag je niet ronduit uitkomen voor wat je gelooft. Daar mogen we dankbaar voor zijn. Wat heel wat anders is dan dat je het met anderen eens bent die ook gebruik maken van dit recht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Vrij zijn.

Berichtdoor mohamed » 29 jan 2018 23:43

coby5 schreef:https://www.youtube.com/watch?v=mZdW7hDnc4A
Ik heb dat boek zo vaak gelezen, de schuilplaats, en nu pas, nu ik dat filmpje zag, dacht ik: oh dat sloeg ook op die plek voor die onderduikers. Altijd gedacht dat het om de schuilplaats des Allerhoogsten ging.

Dank je!

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Vrij zijn.

Berichtdoor Teus » 31 jan 2018 14:52

coby5 schreef:Bevrijd van zonde en de duivel.

Dat is zeker zo maar wel een zeer compacte samenvatting.
Als ik het samen mag vatten in een woord is het ongeloof.
Vrijheids van meningsuiting heeft m.i. niet te maken met vrij zijn in Christus.
Ook een ongelovige heeft een vrijheid van meningsuiting.
Dat we van overheidswege vrij van ons geloof kunnen getuigen heeft volgens mij ook niets met vrij zijn te maken.

Niet vrij zijn (gebonden) is onder te brengen in zeer veel details, o.a.
Wanneer je b.v. een groot huis hebt en een dikke auto en niet uitstrek naar wie je fimancieel kunt helpen. Je zit vast aan je geld, je bent niet vrij. Maar er is dan meer aan de hand, je hebt namelijk niet het besef dat alles op deze wereld van God is, ook jou geld.

Je er op terug komt wanneer iemand zijn of haar fout al bij je beleden heeft, je hebt het dan niet bij God gelaten en komt er weer op terug, je bent niet er niet vrij van.

Wanneer iemand zijn of haar excuus aanbiedt en het je niet aanneemt, je bent er niet vrij van, zeker niet tegenover God.

Als je niet al je zonden bij God gebracht hebt ben je niet vrij.

Bang voor iets dat je “gewoon” bij God kan brengen/laten.

Telkens stil staan bij de zonden die je al eerder beleden hebt of wanneer je boos blijft of je blijft je ergeren.

Verslavingen, vasthouden aan sommige opgelegde regeltjes, bang om iets uit te lenen.

De vreugde in Jezus niet ervaren en niet vrijmoedig over God spreken, Wie Hij voor je is en voor je gedaan heeft.

Zomaar een paar voorbeelden.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Vrij zijn.

Berichtdoor coby5 » 31 jan 2018 19:58

Teus schreef:Dat is zeker zo maar wel een zeer compacte samenvatting.
Als ik het samen mag vatten in een woord is het ongeloof.
Vrijheids van meningsuiting heeft m.i. niet te maken met vrij zijn in Christus.
Ook een ongelovige heeft een vrijheid van meningsuiting.
Dat we van overheidswege vrij van ons geloof kunnen getuigen heeft volgens mij ook niets met vrij zijn te maken.

Niet vrij zijn (gebonden) is onder te brengen in zeer veel details, o.a.
Wanneer je b.v. een groot huis hebt en een dikke auto en niet uitstrek naar wie je fimancieel kunt helpen. Je zit vast aan je geld, je bent niet vrij. Maar er is dan meer aan de hand, je hebt namelijk niet het besef dat alles op deze wereld van God is, ook jou geld.

Je er op terug komt wanneer iemand zijn of haar fout al bij je beleden heeft, je hebt het dan niet bij God gelaten en komt er weer op terug, je bent niet er niet vrij van.

Wanneer iemand zijn of haar excuus aanbiedt en het je niet aanneemt, je bent er niet vrij van, zeker niet tegenover God.

Als je niet al je zonden bij God gebracht hebt ben je niet vrij.

Bang voor iets dat je “gewoon” bij God kan brengen/laten.

Telkens stil staan bij de zonden die je al eerder beleden hebt of wanneer je boos blijft of je blijft je ergeren.

Verslavingen, vasthouden aan sommige opgelegde regeltjes, bang om iets uit te lenen.

De vreugde in Jezus niet ervaren en niet vrijmoedig over God spreken, Wie Hij voor je is en voor je gedaan heeft.

Zomaar een paar voorbeelden.

Ja, ik bedoel eigenlijk wat Marnix zegt. Het is niet altijd positief, maar vrijheid van godsdienst hier ben ik toch wel blij mee, dat je het evangelie kunt verkondigen zonder opgepakt te worden. Het is dan wel niet vrij zijn in Hem, maar toch ook wel leuk.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten