Dies:
Dat is een redenering vanuit jouw vooronderstellingen. In het voorgaande heb ik het uitgelegd vanuit de drie Messiasgestalten die het Jodendom kent. Éen van die messiasgestalten is het Joodse volk zelf. Als er in Jesaja 42:1 staat dat hij de volken het recht zal openbaren dan gaat het over de Knecht des HEREN en dat is in het kader van de Knechtprofetieën in de eerste plaats het volk Israël. Dat het volk daarin verbonden is met haar Messias is waar maar het vlakt niet uit dat het Joodse volk een messiaanse taak heeft te midden van de volkeren.
Dat het Jodendom 3 Messiagestalten kent is waar. Maar Matt. 12:18 past Jes.42:1op de persoon van de Messias en niet op het volk. En wat die Messiaansr roeping betreft, Israël heeft aan die roeping nooit aan beantwoord, maar schandelijk gefaald. Evenals de belijdende kerk schandelijk gefaald heeft in haar roeping als getuige van Christus in de wereld. Maar in het millennium zal zij wel aan die roeping beantwoorden, en daar zijn die 144000 de eerstelingen van (Openb.14:4) Er is hier dus geen sprake van vooronderstellingen, ik put alles wat ik zeg uit de H.Schrift.
Een aantal citaten van A.A. Leenhouts (1, 2 en 3):
1) "Israël is een theocratisch volk en in de erkenning van Jezus Christus als Heer en als Messias zal Israël eenmaal zijn diepste bestemming bereiken" (GvlG, p109).
Helemaal mee eens!
Als er een wederkomst zou plaats vinden voorafgaande aan de 1000 jaren dan zou dat betekenen dat de komst van de Geest een voorlopige komst is terwijl er toch echt staat dat de Geest in eeuwigheid bij hen zal blijven. Als Trooster! (Joh 14:16).
De Geest is idd.gezonden als de Tooster tijdens de afwezigheid van Chr.tot de dag der verlossing.Ef.1:13. Niet dat Hij dan van haar zou wijken,maar omdat het geloof dan overgegaan is in aanschouwen
2) "Ook het slot van Mattheus wijst in een heel andere richting. In de zekerheid dat Jezus Christus alle macht heeft in hemel en op aarde moeten de discipelen de wereld in trekken om alle volken tot Zijn discipelen te maken. Op die woorden volgt de belofte "En zie, Ik ben met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld". Matth. 28:19-20. Die belofte is met het oog op de wereldzending gegeven en die bedeling duurt tot aan de jongste dag onder leiding van de Heilige Geest." (GvlG, p.110)
Dat Hij vanuit de hemel nu al alle macht heeft neemt niet weg dat die macht nog manifest moet worden als Hij op aarde de troon van David beklimt. Maar dan wel zo dat ik niet beweer dat Hij dan permanent op aarde aanwezig zal zijn. Maar op dezelfde wijze als na Zijn opstanding toen Hij telkens verscheen en weer verdween als Hij nodig en nuttig keurde. Ik denk hier aan de 3 hoge feesten die dan ook weer gevierd zullen worden
Dit is een conclusie volgens pré-chiliastische maatstaven en daarmee klopt de conclusie niet.
Het is me opgevallen dat pré-chiliasten vaak beweren dat ze zelfstandig tot hun visie zijn gekomen. Daar geloof ik helemaal niets van. Het kan niet zo zijn dat pré-chiliasten onafhankelijk van elkaar en onbevooroordeeld tot dezelfde opvatting zijn gekomen dan destijds J.N. Darby met in diens voetspoor Willem Ouweneel en de heren Fijnvandraat. Dat riekt naar legendevorming. En natuurlijk leer ik ook van anderen. Ik maak er geen geheim van.
Als zij tot onafhankelijk van elkaar tot dezelfde opvatting gekomen zijn dan bewijst dat dat ze uit dezelfde bron de ,H.Schrift, geput hebben. Hier val je dus in je eigen zwaard!
Ik heb in navolging van Leenhouts juist het tegenovergestelde beweerd. Je blijft maar doorgaan met mij te laten buikspreken.
Dit begrijp ik niet goed, wat is hier dan het tegenovergestelde? En dat je ook hier restloos Leenhouts i.p.v. de Schrift navolgt bewijst dat je de Schrift door de bril van Leenhouts leest.en dat heb ik nu juist niet door de bril van Ouweneel gedaan!
En zo zorg je er voor dat het weer klopt..
Precies.als je de Schrift volgt klopt het altijd!
Als Israël Hem toen had aangenomen zou het Koninkrijk inderdaad meteen zijn doorgebroken. Hoe zou jij in een dergelijke hypothethische situatie een opname van de gemeente kunnen inpassen? Dat lijkt me wel erg lastig
Die hoef ik hier niet in te passen, want de Gemeente was toen nog een verborgenheid die pas veel later aan Paulus geopenbaard is (Ef.3:5,6.)
[/quote]
Ik heb juist de sterke indruk dat jij mijn woorden toetst aan Willem Ouweneel. Het blijft toch wel erg merkwaardig dat je me steeds maar weer dingen laat zeggen die ik niet heb beweerd. In een eerlijke discussie is dat toch niet nodig?[/quote]
HIer vraag ik opnieuw wat ik jou heb laten zeggen die je niet beweerd hebt? Ik heb alleen bestreden wat Leenhouts beweert en aangezien jij je restloos aan hem conformeert zijn zijn woorden de jouwe geworden.h.gr: ereunao