Gods wil

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gods wil

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2018 00:47

GDK schreef:Volgens mij is dat niet alleen gereformeerd, maar belijden alle kerken dat. In de apostolische geloofsbelijdenis wordt bijvoorbeeld als enige eigenschap van de Vader vermeld, dat Hij almachtig is. Als Zijn andere kwaliteiten (liefde, goedheid, geduld, vul maar aan) blijven onvermeld. Vaders wil is wet !



Dat God almachtig is wil niet zeggen dan alles wat gebeurt, is zoals Hij het liefst zou willen dat het gebeurt.Hij wilde de zondeval niet. Dat Hij almachtig is en de zondeval plaatsvond kan je niet uileggen als: God is almachtig. Zondeval vond plaats. Dus de zondeval is Gods wil. Waarom was God dan boos na de zondeval? De me s deed toch slechts Zijn wil?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Nina

Re: Gods wil

Berichtdoor Nina » 13 jan 2018 08:53

Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geloof dat God almachtig is. Geen twijfel aan.

Wanneer het kwaad niet door God is gewild (op welke manier van 'willen' of 'toelaten' dan ook) dan is de consequentie van jouw gedachtegang dat het kwaad God is overkomen en dan is Hij niet Almachtig.


Deze gedachtengang is onjuist, wanneer ik zeg dat ik geloof dat God soms kwaad toelaat (wij mensen hebben zelf voor satan gekozen als overste van de huidige wereld) dan doet dat niks af aan Gods almacht. God kiest wat hij bewerkt, toelaat enz.

Ik heb bij de opvoeding van mijn kinderen wel eens bewust dingen laten misgaan, nadat ik hen herhaaldelijk had gewaarschuwd. Uiteindelijk dacht ik dan: ok, ondervind dan de gevolgen maar van je foute keuze. Kon ik het als ouder tegen houden? Zeker wel, maar waarschuwen bleek niet altijd voldoende en omdat ik in mijn liefde voor hen wilde dat ze zelfstandig goede keuzes leereden maken, liet ik ze het gevolg van een foute keuze wel eens ondervinden.
(Ik zeg hiermee niet dat dat bij God altijd de reden is waarom Hij dingen laat gebeuren die tegen Zijn geopenbaarde wil in gaan, maar ik wil mijn punt illustreren.)

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gods wil

Berichtdoor gravo » 13 jan 2018 12:43

De kern voor een gelovige is niet wát God wil, maar dát God het wil.

Wij hebben ons leven geheel en al in handen van God gelegd. Buiten, boven, naast Hem is er geen goed leven mogelijk. In Hem komt alles wat goed is, waar en schoon samen. Niets kan zich verheffen boven God. Op elk gebied.
Dat is een kwestie van vertrouwen, van geloof.
Een onvoorwaardelijk geloof in God houdt in dat we er op vertrouwen dat alles wat Hij doet goed is. Dat betekent niet dat we alles begrijpen (geloven mag je wel het tegenovergestelde noemen van begrijpen), maar wel dat we Hem in alle omstandigheden blijven vertrouwen en Hem nergens van betichten.
Is dan alles wat gebeurt Gods wil?

Nee, want we weten dat het kwaad en de zonde zich diep genesteld heeft in de schepping. We leven in een gebroken wereld, in een zondige staat van nature. Alles verheft zich tegen God. Ongeloof, geweld, haat, egoïsme, het is er volop. Ook in onszelf als gelovigen, vreemd genoeg. Dat is allemaal tegen Gods wil. Want Gods wil valt samen met wat goed is, waar en schoon, niet met wat kwaad is, leugenachtig en verdorven.
Er is maar één mogelijkheid om in die wirwar van onze werkelijkheid verlossing en een uitweg te vinden: dat is de overgave aan God. Geef je geheel en al over aan God. Dan kun je er op vertrouwen dat alle omstandigheden zich niet definitief tegen je kunnen keren. Want ze zijn ondergeschikt aan wat God uiteindelijk wil. Gods wil zal prevaleren. Wat God wil zal uiteindelijk bestaan. Al het andere is een verloren zaak.

De omstandigheden zullen niet veranderen. Alle mensen maken hetzelfde mee. Het kwaad blijft ons treffen. De zonde blijft toeslaan, ook in ons eigen leven. En dat kwaad, die zonde, blijft strijdig met de wil van God.
Maar, en hier gaat het om, door het geloof wordt dat kwaad secundair gemaakt, van haar beslissende kracht beroofd. Want door het geloof zien we daar bovenuit en zien we er doorheen: God staat er nog boven. Hij zal ons verlossen. Sterker nog: al bevinden we ons nog middenin de chaos van deze gevallen werkelijkheid, door het geloof zijn we dan al zalig en verlost.

Dat is het tegenstrijdige, het paradoxale, maar ook het onverwoestbare van het geloof. Dat je iets anders (iets beters) hebt dan je kunt zien en dat je iets anders (iets beters) bent, dan je in de werkelijkheid kunt waarnemen.
Als ik zwak ben, dan ben ik sterk. Gods kracht wordt in zwakheid volbracht.
Daarom is het mogelijk zich geheel en al aan Gods wil over te geven, zonder dat jij of anderen daar nu bewijzen of garanties voor hebben.

De discussie wordt dus niet beslecht op ratio (hoe zit het nu precies met Gods almacht versus het kwaad etc.), maar op emotie: wij geloven God op Zijn Woord, omdat wij Hem vertrouwen, aanhangen, liefhebben. De liefde geeft de doorslag. Wij houden van Hem. Daar is alles mee gezegd.
Niets kan ons scheiden van de liefde van God die is in Christus Jezus onze Heer.

Een kwestie van het hart.

Deo volente

gravo
Laatst gewijzigd door gravo op 13 jan 2018 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Gods wil

Berichtdoor schaapje » 13 jan 2018 14:47

gravo schreef:

Maar, en hier gaat het om, door het geloof wordt dat kwaad secundair gemaakt, van haar beslissende kracht beroofd. Want door het geloof zien we daar bovenuit en zien we er doorheen: God staat er nog boven. Hij zal ons verlossen. Sterker nog: al bevinden we ons nog middenin de chaos van deze gevallen werkelijkheid, door het geloof zijn we dan al zalig en verlost.


Een kwestie van het hart

Rom.8:28
En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.

Mooi stuk gravo, sorry dat ik maar weinig ervan quote maar ik vind de tekst uit Rom. zo passend bij dit stukje.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gods wil

Berichtdoor Cathy » 13 jan 2018 16:57

schaapje schreef:God is Almachtig Hij heeft afgerekend aan het kruis met de zonden van de gelovigen in Zijn Zoon Jezus.
En met Zijn vijanden zal Hij nog afrekenen staat opgeschreven in het boek Openbaringen.

Geheel met je eens. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gods wil

Berichtdoor Cathy » 13 jan 2018 17:00

coby5 schreef:God wil niet dat iemand verloren gaat of dat mensen of engelen ongehoorzaam zijn, maar Hij gebruikt de duivel en kwaden gewoon. Hij verdraagt ze en gebruikt ze gewoon.
De satan heeft verlangd ulieden te ziften als de tarwe. Hij zei niet tegen de duivel: laat Mijn discipelen met rust, Hij bad dat hun geloof het niet zou begeven. Ze werden er alleen maar sterker door.
En wij moeten de duivel binden in Zijn Naam en bidden dat Zijn wil geschied.

Ook eens. :)
Wat ik belangrijk vind heb ik gecursiveerd.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Gods wil

Berichtdoor Cathy » 13 jan 2018 17:12

Nina schreef:Laat ik voorop stellen dat ik absoluut geloof dat God almachtig is. Geen twijfel aan.
Dan zijn we het daar over eens.
Cathy schreef:Wanneer het kwaad niet door God is gewild (op welke manier van 'willen' of 'toelaten' dan ook) dan is de consequentie van jouw gedachtegang dat het kwaad God is overkomen en dan is Hij niet Almachtig.

Nina schreef:Deze gedachtengang is onjuist, wanneer ik zeg dat ik geloof dat God soms kwaad toelaat (wij mensen hebben zelf voor satan gekozen als overste van de huidige wereld) dan doet dat niks af aan Gods almacht. God kiest wat hij bewerkt, toelaat enz.
Maar je zegt toch eigenlijk hetzelfde als ik? God heeft de macht over het kwaad. Dat kwaad valt onder Zijn verantwoordelijkheid net als de rest van de kosmos. Het kwaad is God niet 'per ongeluk' overkomen. Was dat wel het geval geweest dan was Hij niet de Almachtige geweest.
Nina schreef: Ik heb bij de opvoeding van mijn kinderen wel eens bewust dingen laten misgaan, nadat ik hen herhaaldelijk had gewaarschuwd. Uiteindelijk dacht ik dan: ok, ondervind dan de gevolgen maar van je foute keuze. Kon ik het als ouder tegen houden? Zeker wel, maar waarschuwen bleek niet altijd voldoende en omdat ik in mijn liefde voor hen wilde dat ze zelfstandig goede keuzes leereden maken, liet ik ze het gevolg van een foute keuze wel eens ondervinden. (Ik zeg hiermee niet dat dat bij God altijd de reden is waarom Hij dingen laat gebeuren die tegen Zijn geopenbaarde wil in gaan, maar ik wil mijn punt illustreren.)
Dat begrijp ik. Ik deed hetzelfde en leerde inzien dat God (mogelijk) ook op deze manier werkt.
Hij wil ons vormen en gelijkvormig maken aan Zijn Zoon.
Daarom geeft die mooie tekst die Schaapje aanreikt ook zoveel troost: Rom.8:28
En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede...
Veel dingen leer je niet uit een boekje maar door ondervinding.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods wil

Berichtdoor Johan100 » 21 jan 2018 11:50

Nina schreef:In de vragenrubriek staat een vraag over Gods wil.
Ds van den Brink geeft hier een antwoord op, zijn conclusie is dat Gods wil altijd gebeurt. Hoe kijken jullie hier tegen aan?

'Waar ik met name mee zit is dat er in de kerk wordt geleerd dat God niet wil dat alle mensen zalig worden, als Hij dat had gewild, dan had Hij het wel gedaan. Hoe zit dat precies? En kunnen wij zijn wil wel tegenstaan?' Is een stukje uit de vraag.

Ik lees in mijn Bijbel ook dat God zou willen dat iedereen behouden zou worden: God, onze Zaligmaker; Welke wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis der waarheid komen (1 Timotheüs 2:3b en 4).
De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen (2 Petrus 3:9).

Zonder af te doen aan de almacht van God, denk ik te begrijpen dat Gods wil NIET altijd gebeurt hier op aarde. God IS almachtig, maar gebruikt die almacht niet altijd. De mens is niet een marionet, maar heeft een wil gekregen.

Hoe zien jullie dat?


God is groot en wij begrijpen Hem niet.
De zonde in het paradijs was dat Adam en Eva dachten als God te kunnen zijn.
Wij kunnen God niet vatten. Er staat dat het Hem berouwde dat Hij de mens gemaakt had en toch wist Hij al dat de mens zou afvallen.
Het zit in de mens om alles te willen begrijpen en dan krijg je dit soort vragen, met als antwoord dit soort theorieën om alles toch maar kloppend proberen te maken.
Maar we hebben geloof nodig.
We moeten ons houden aan Zijn geopenbaarde Woord, waarin staat dat Hij niet wil dat iemand verloren gaat.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Nina

Re: Gods wil

Berichtdoor Nina » 21 jan 2018 11:55

johan100 schreef:
God is groot en wij begrijpen Hem niet.
De zonde in het paradijs was dat Adam en Eva dachten als God te kunnen zijn.
Wij kunnen God niet vatten. Er staat dat het Hem berouwde dat Hij de mens gemaakt had en toch wist Hij al dat de mens zou afvallen.
Het zit in de mens om alles te willen begrijpen en dan krijg je dit soort vragen, met als antwoord dit soort theorieën om alles toch maar kloppend proberen te maken.
Maar we hebben geloof nodig.
We moeten ons houden aan Zijn geopenbaarde Woord, waarin staat dat Hij niet wil dat iemand verloren gaat.
Want waar nijd en twistgierigheid is, aldaar is verwarring en alle boze handel. ((Jak.3:16)


Als het een onderwerp betreft waarvan we moeten zeggen dat God ons hier niet voldoende over heeft geopenbaard om conclusies te trekken, dan moeten we dan ook niet doen, maar dat is wel wat er gebeurt.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods wil

Berichtdoor Johan100 » 21 jan 2018 12:00

Nina schreef:johan100 schreef:


Als het een onderwerp betreft waarvan we moeten zeggen dat God ons hier niet voldoende over heeft geopenbaard om conclusies te trekken, dan moeten we dan ook niet doen, maar dat is wel wat er gebeurt.

Ja, en ik sta daar ook niet achter. Maar ik zeg niet dat ik me daar nooit schuldig aan maak. Veel beter kunnen we mijns inziens toegeven dat we God niet kunnen vatten en het Evangelie laten klinken.
We kunnen m.i. gewoon te ver gaan in het uitpluizen en theoretiseren.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Gods wil

Berichtdoor Chaya » 22 jan 2018 13:56

Nina schreef:Zonder af te doen aan de almacht van God, denk ik te begrijpen dat Gods wil NIET altijd gebeurt hier op aarde. God IS almachtig, maar gebruikt die almacht niet altijd. De mens is niet een marionet, maar heeft een wil gekregen.

Hoe zien jullie dat?

Er geschieden veel dingen onder de toelating Gods. En de mens heeft een eigen wil gekregen, maar die is verdorven na de zondeval.
Wat de Wil van de Hemelse Vader is, is o.m. terug te vinden in Mattheüs, vanaf vers 5, als Jezus de bergrede uitspreekt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
DeDwaler
Luitenant
Luitenant
Berichten: 703
Lid geworden op: 13 okt 2015 16:45
Contacteer:

Re: Gods wil

Berichtdoor DeDwaler » 28 jan 2018 13:44

.

"Want dat is goed en welgevallig in de ogen van God, onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen. Want er is één God. Er is ook één Middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus. Hij heeft Zich gegeven als een losprijs voor allen. Dit is het getuigenis op de door God bestemde tijd." (1 Timotheüs 2:3-6)


Als er staat alle mensen dan betekent dat dus alle mensen. Iedereen, alle mensen, allen.
Het is de gereformeerde theologie die hier echter niet mee uit de voeten kan. Daarom denkt men wijzer te moeten zijn dan de eenvoudige en duidelijke teksten in de Bijbel, namelijk door de wil van God in tweeën te splitsen. Bevel en besluit... nou, hoe men dat (onder andere) in bovenstaande Bijbeltekst weet te krijgen is mij werkelijk een raadsel.

Het is mijns inziens heel eenvoudig. De wil van God is dat de goddeloze mens (iedereen, alle mensen, allen) zich bekeert en leeft (Ezechiël 18:23, Ezechiël 33:11, de rest van de hele Bijbel). De vleselijke, zondige mens doet de wil van God niet en daarom rust Gods toorn op hem. Zonder de Middelaar en Losprijs (de Heere Jezus) blijft Gods toorn op de mens. Tot in eeuwigheid. De ongehoorzame mens doet dus tot in eeuwigheid de wil van God niet.

Op die manier hoeven er geen Bijbelteksten te worden vermorzeld om ze aan te passen aan de theologie, in plaats van andersom. Op die manier doen we God geen oneer aan door Hem verantwoordelijk te maken voor de ondergang van mensen. Op die manier hoeven we niet te morrelen aan Gods wil en Zijn wil om te behouden. Op die manier maken we het Evangelie niet tot een lege huls.

"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld, omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God." (Johannes 3:16-18)


De wereld. Iedereen, alle mensen, allen, zonder onderscheid.

.
.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Gods wil

Berichtdoor Johan100 » 14 feb 2018 21:58

Chaya schreef:Er geschieden veel dingen onder de toelating Gods. En de mens heeft een eigen wil gekregen, maar die is verdorven na de zondeval.
Heb je er ook zo'n last van?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Gods wil

Berichtdoor mona » 15 feb 2018 10:09

Johan100 schreef:Heb je er ook zo'n last van?

Ik heb deze zin een aantal keer gelezen, maar bedoel je dit nu empathisch of sarcastisch?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gods wil

Berichtdoor MoesTuin » 15 feb 2018 10:22

Gelukkig stopt het niet hierbij maar gaat het verder mits in geloof en vertrouwen op en in en alles uit Christus
Niet mijn wil maar Uw wil geschiede omdat ik geloof dat U weet wat het beste voor mij is en U het geheel en al overziet.
Dat is Geloven....vertrouwen hebben en overgeven en je krijgt hier ware rust voor terug.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 15 gasten