Terreur in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Terreur in de kerk

Berichtdoor Chaya » 17 jan 2018 14:31

Het orgel klinkt, er zitten zo’n dertig mensen in de kerk. De kerkenraad komt binnen, iemand beklimt de preekstoel en heet de gemeente welkom. Dan wordt er op de deur gebonsd.

De kerkgangers kijken verschrikt om. „Zitten! Allemaal zitten! Bukken! Handen op je hoofd!” klinkt het. Drie mannen met bivakmutsen stormen de kerk binnen.
Het filmpje is speciaal bedoeld voor jongerenevents, vertelt SDOK-woordvoerder Richard Groenenboom desgevraagd. „We willen jongeren laten nadenken over de vraag of ze Jezus kennen. Vaak houden ze die vraag op afstand, maar bij zo’n aanslag wordt er onderscheid gemaakt tussen mensen die echt geloven en die niet geloven.”

Ik zag de foto en het ziet er zeer dreigend uit.
Er komen veel reacties binnen, positief en negatief.

Wat vinden jullie hiervan? Goed dat het geoefend wordt? Of is het opruiend?

https://www.rd.nl/kerk-religie/terreur- ... -1.1460827
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Mortlach » 17 jan 2018 14:57

Wat een belachelijke actie. Met de internationale teneur van terrorisme in het achterhoofd mensen zo angst aanjagen zodat je meer/beter Jezus gaan aannemen? Alsof het nog niet erg genoeg is dat terroristen je proberen te terroriseren, nu gaan deze grapjassen het ook nog eens doen als verkapte vorm van evangelisatie?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Optimatus » 17 jan 2018 15:05

Het geeft wel aan in wat voor situaties christenen in diverse landen dagelijks moeten leven. In diverse islamitische en boeddhistische landen is de situatie wel degelijk zo angstaanjagend.

Een beetje meer begrip hiervoor zou niet misstaan. Of het een ideaal middel voor evangelisatie is, vraag ik me af.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor coby5 » 17 jan 2018 15:34

Dwingt hen om binnen te gaan lol. Genoeg van die slappe hap, Jezus houdt van je, probeer Jezus eens.

https://www.google.nl/search?q=evangeli ... pEJY1M-uMM:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Chaya » 17 jan 2018 16:23

Optimatus schreef:Het geeft wel aan in wat voor situaties christenen in diverse landen dagelijks moeten leven. In diverse islamitische en boeddhistische landen is de situatie wel degelijk zo angstaanjagend.

Inderdaad!
Citaat: In Nigeria ontmoette ik eens een predikant van wie tachtig gemeenteleden waren vermoord. Hij sliep in zijn auto, omdat hij niet wist of de terroristen hem op de hielen zaten. Als ik dit aan jongeren vertel, zijn ze diep onder de indruk. Mijn vraag aan hen is dan: Weet je of Jezus ook voor jou gestorven is? Want als je dat niet weet, ben je meer in gevaar dan deze predikant.”

Het schijnt lastig te zijn voor sommigen om een inhoudelijke reactie te geven kennelijk.
En zou ik aan de lolbroeken eens willen vragen: wat zeg jij als jij de loop van het geweer tegen je hoofd voelt en je moet kiezen??

De aandacht van jongeren vang je niet meer met zoetsappige verhaaltjes, dus begrijp ik best dat men een dergelijk filmpje maakt. Ik denk dat dit meer impact heeft dan een waarschuwing.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor MoesTuin » 17 jan 2018 18:53

Van terreur in de kerk naar zoetsappige verhaaltjes? :-k
Ook in de kerk?
Verklaar je nader?
Ik voel een goede actie Jeugddienst in jou kerk er aan komen......
Met Mortlach ben ik het verder helemaal eens.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor jaapo » 17 jan 2018 22:56

Nee, slechte zaak. Evangeliseren koppelen aan een oefening, die veel mensen bijzonder veel angst bezorgt, is echt verwerpelijk. En dat je hiermee meer begrip krijgt voor vervolgde christenen in het buitenland, is ook dubieus. En wat wordt bedoeld met een keuze die je moet maken in zo'n angstwekkende situatie? Wordt er van je verwacht, dat je onmiddellijk begint te bidden, of te prediken tegen de terroristen? Nee, een erg foute actie naar mijn mening.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mohamed

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor mohamed » 17 jan 2018 23:11

jaapo schreef:Nee, slechte zaak. Evangeliseren koppelen aan een oefening, die veel mensen bijzonder veel angst bezorgt, is echt verwerpelijk. En dat je hiermee meer begrip krijgt voor vervolgde christenen in het buitenland, is ook dubieus. En wat wordt bedoeld met een keuze die je moet maken in zo'n angstwekkende situatie? Wordt er van je verwacht, dat je onmiddellijk begint te bidden, of te prediken tegen de terroristen? Nee, een erg foute actie naar mijn mening.

Ja ik vind het ook nogal een aparte benadering om te suggeren dat Jezus houdt van kwaaddoeners, met dergelijke gedrag bereik je dat je als eerste geexecuteerd wordt in zo'n situatie. En ik wou ook niet graag rustig in de hemel zitten met dergelijke terorristen. Bepaalde mensen kunnen van een paradijs een hel maken, dus die wil je niet binnen hebben.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor coby5 » 18 jan 2018 00:45

Goed om het er serieus over te hebben hoe anderen vervolgd worden en voor ze te bidden, maar ik denk dat dit soort evangelisatie het omgekeerde effect heeft.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2018 11:05

We vergeten ook wel heel makkelijk hoe zwaar christenen het in andere delen van het land hebben. Wel eens goed om daarbij stil te staan. Als ik mensen spreek die in dat soort landen zijn geweest vertellen ze altijd dat die mensen zoveel voor ons in het westen bidden. En hoeveel doen we dat andersom? Maakt welvaart en vrijheid van Godsdienst niet lui en sterkt vervolging niet juist je geloof? Wat kunnen we dan veel leren van onze broers en zussen die vervolgd worden. En laten we dan ook veel voor ze bidden, minstens zoveel als zij voor ons bidden.

Er is een anekdote, of het echt gebeurd is weet ik niet zeker maar ik moest er bij bovenstaand verhaal aan denken:

In een land waar veel strijd is met rebellen, wordt een kerkdienst gehouden in een dorp in de jungle. Opeens wordt de kerkdienst verstoord. Rebellen met de wapens in de aanslag stormen de kerk in en richten hun wapens op de gemeente. "IEDEREEN DIE ECHT GELOOFT DAT JEZUS GODS ZOON EN JE VERLOSSER IS, NU OPSTAAN" wordt er geschreeuwd. Van de 100 man die er zijn staan er een stuk of 20 op. De predikant ook. Iedereen die nog zit, naar buiten! Gebiedt de leider van de rebellen. De mensen die nog zitten verlaten het kerkgebouw, de 20 man blijven over met de rebellen. "Zo", zegt de rebellenleider tegen de predikant, "nu weet je wie je echte gemeente is. Een goede dienst verder." En ze verlaten weer de kerk.

Ongeacht of de rebellenleider gelijk heeft: Wat zouden wij in die situatie doen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Chaya » 19 jan 2018 11:12

Marnix schreef:Ongeacht of de rebellenleider gelijk heeft: Wat zouden wij in die situatie doen?

Hier heb je Genade voor nodig. Die keuze maak je niet vanuit jezelf, op jezelf ziende.
Het kan ook nog verder gaan.
Als je moet kiezen tussen je man of vrouw, en God?
Of je kind(eren) of Jezus volgen?

Nee, wij worden zo niet voor die keuze gesteld, maar vele anderen wel. Als een moslim bekeerd wordt tot het christendom, is hij vanaf dan een gebande in zijn familie en is zijn leven ook niet meer zeker.
In die cultuur is familie zeer belangrijk, dus hoe verscheurend moet die keuze dan zijn, in eerste instantie?

Ieder mens reageert ook anders in zo'n situatie, er zijn helden, lafaards, mensen die bevriezen van angst.
Je denkt veilig in de kerk te zitten, maar de satan dringt binnen in de vorm van gewapende strijders.
Dat is de realiteit voor de vervolgde Kerk!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor schaapje » 19 jan 2018 11:15

Maar lafaards zullen wel veroordeeld worden.
En wat is genade? die hebben wij toch al?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Chaya » 19 jan 2018 11:17

schaapje schreef:Maar lafaards zullen wel veroordeeld worden.

Of het laat de scheiding tussen de schijngelovigen en de ware gelovigen zien.
Dat staat ook in de Bijbel: 2 mensen op het land, de één zal aangenomen en de ander verworpen worden.
Zelfs twee mensen liggen in bed, een echtpaar? De één zal behouden worden en de ander zal verloren gaan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor schaapje » 19 jan 2018 11:19

Dat zou ook kunnen Chaya, al met al moet ik er niet aan denken hoor.
Maar omdat het hier zo rustig is of lijkt, betekent het niet dat wij ook ooit tot deze keuze komen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: Terreur in de kerk

Berichtdoor Niagara » 19 jan 2018 11:33

Chaya schreef:Hier heb je Genade voor nodig. Die keuze maak je niet vanuit jezelf, op jezelf ziende.
Het kan ook nog verder gaan.
Als je moet kiezen tussen je man of vrouw, en God?
Of je kind(eren) of Jezus volgen?

Nee, wij worden zo niet voor die keuze gesteld, maar vele anderen wel. (...)

Dit gebeurt bij ons in Nederland voor zover ik weet niet in deze extreme mate, maar net zoals Abraham Isaak moest offeren omdat die te belangrijk voor hem werd, zo moeten wij ook de dingen en mensen die te belangrijk voor ons worden en dreigen God van de troon van ons hart te stoten offeren (in geestelijk opzicht, niet letterlijk op een altaar binden). Gegeven voorbeeld is een hele extreme manier om dit te testen, maar in geestelijk opzicht hoort deze vraag wel in ons hart te spelen: Weet ik mij afhankelijk van God alleen, of verwacht ik mijn redding van mijn gezin/geld/status/partner o.i.d.? Vertrouw ik zo op God dat als ik alles zou verliezen, ik nog steeds geloof dat Hij een goede God is die Zijn beloften houdt? Wil en kan ik Hem alles wat ik belangrijk vind offeren, omdat het altijd al van Hem is en ik het slechts gekregen heb van Hem om te gebruiken/van te genieten? Of geloof ik de leugens dat God even egoïstisch is als ik, dat Hij mij niet zal voorzien in wat ik nodig heb en meer, dat Hij niet goed is, niet te vertrouwen is en me niet zal helpen?
Afbeelding


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 23 gasten