Betekenis van een tekst

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Betekenis van een tekst

Berichtdoor Chaya » 11 jan 2018 14:13

Deze tekst kreeg ik vanmorgen binnen op mijn app:
Spreek zó en handel zó als mensen die geoordeeld zullen worden door de wet van de vrijheid. -- Jakobus 2:12 (Herziene Statenvertaling)

Wat betekent deze tekst eigenlijk?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2018 14:32

Chaya schreef:Deze tekst kreeg ik vanmorgen binnen op mijn app:
Spreek zó en handel zó als mensen die geoordeeld zullen worden door de wet van de vrijheid. -- Jakobus 2:12 (Herziene Statenvertaling)

Wat betekent deze tekst eigenlijk?

Volgens mij gaat het over het oordelen van anderen. Vers 13 want onbarmhartig zal het oordeel zijn over hem die geen barmhartigheid heeft bewezen. En de barmhartigheid triomfeert over het oordeel.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Johan100 » 11 jan 2018 20:02

Chaya schreef:Deze tekst kreeg ik vanmorgen binnen op mijn app:
Spreek zó en handel zó als mensen die geoordeeld zullen worden door de wet van de vrijheid. -- Jakobus 2:12 (Herziene Statenvertaling)

Wat betekent deze tekst eigenlijk?


Jakobus richt zich hier aan de twaalf stammen in de verstrooiing (Jak.1:1). Dat zijn christenen.

Ik lees het als volgt: spreek en doe als iemand die in de vrijheid van het evangelie staat. Spreek en doe zoals God wil dat we doen, als mensen die in de Heere Jezus geloven. Denk aan de goede vruchten. Jullie geloven, maar spreek en handel daar ook naar.

Jakobus zegt dus: Niet alleen zeggen dat je gelooft, maar daar ook naar handelen en spreken. Het geloof zonder de werken is namelijk een dood geloof. Toon je geloof uit je werken.

Dat kun je lezen als je verder leest. Vanaf Jakobus 2:14.


En hij zegt: ''Want een onbarmhartig oordeel zal gaan over dengene die geen barmhartigheid gedaan heeft'' ; Met barmhartigheid staan jullie boven het oordeel.(Jak.2:13).
Laatst gewijzigd door Johan100 op 11 jan 2018 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2018 20:42

De sleuteltekst is volgens mij vers 8. In het begin wordt eerst geschetst dat er tweedeling in de gemeente is tussen arm en rijk. U behandelt arme mensen met minachting. U handelt onjuist.

Vervolgens vertelt hij hoe het wel moet in vers 8: Als u het koninklijke gebod "Heb uw naaste lief als uzelf" volbrengt, dan handel je juist. Doe je dat niet, zegt Paulus, dan overtreedt je de wet en veroordeelt de wet je. Zorg dus dat je niet alleen gelooft maar je er ook naar gedraagt. Heb je naaste lief als jezelf. Zo moet je handelen. Dat is de wet die vrijheid brengt. Die richt je op God en op elkaar, in plaats van op jezelf, je eigen visie op dingen, je eigen bedenksels, op uiterlijkheden. Zie ook Jakobus 1 vanaf vers 25, daar noemt Jakobus ook de "wet der vrijheid" en dat dat inhoudt dat je niet alleen gelooft maar ook doet. Dat is het kernpunt van de eerste twee hoofdtukken van deze brief: Geloof zonder werken is dood. Als je gelooft uit dat zich in hoe je je tegenover je naaste opstelt en gedraagt. Overigens gebruikt bijvoorbeeld de King James bij "geoordeeld" het woord "judged". Geoordeeld kan wat zwaar klinken misschien, je zou ook "beoordeeld" kunnen zeggen, maar op zich is "geoordeeld" ook een goede keuze, zolang we onthouden dat "geoordeeld" of "beoordeeld" twee kanten heeft. Je kan worden veroordeeld of vrijgesproken. De wet die vrijheid brengt zegt dat God van je houdt en jij daarom ook van je naaste moet houden. De wet van de vrijheid spreekt je vrij. Gedraag je daar dus naar.

Dat geeft vrijheid, maar ook verantwoordelijkheid. Hoe gaan wij om met de armen in de wereld, bij ons in de buurt, in de stad of het dorp waar we wonen? Lopen we ze voorbij, negeren we het? Of staan we voor ze klaar?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Johan100 » 11 jan 2018 20:53

Marnix schreef: Dat is de wet die vrijheid brengt.


Voor een groot deel zeg je hetzelfde als mij, maar dit zinnetje valt me op. Dat zeg je niet correct.

Spreek en doe als iemand die al in de vrijheid van het evangelie staat is heel wat anders als dat goede dingen doen je in de vrijheid brengt.
Dat laatste zou betekenen dat je door goede werken zalig kunt worden. Subtiel maar wezenlijk en cruciaal verschil.

Maar Jakobus richt zich hier aan christenen die in de vrijheid staan van het Evangelie of zich daar voor uitgeven, Jakobus rekent ze onder deze categorie.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2018 21:35

Ik zei er bij: de wet die vrijheid brengt richt je op God en op elkaar ipv op jezelf. Daarmee bedoel ik dus dat je geen goede werken doet om er iets mee te verdienen, dat zou op jezelf gericht zijn. Dus ik ben het met je eens. Geloof zonder werken is dood. Geloof gaat gepaard met daden. Maar niet omdat je daar iets mee moet verdienen maar omdat Hij zoveel van je hield dat Hij voor je stierf om je vrij te kopen. Goede werken zijn het gevolg van die verlossing en dat Hij in je werkt. De wet van de vrijheid die drijft tot naastenliefde is er juist omdat Hij eerst die vrijheid bracht.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2018 21:42

Dat is wel een les voor ons, oordelen wij niet wat voor ogen is? Bijvoorbeeld hoe iemand gekleed gaat, of hoe iemand zich gedraagt.
Ik heb dat wel eens gehad, dat ik een mens oordeelde of eigenlijk een beeld had hoe die mens in elkaar stak en ik er achter kwam dat ik jammerlijk fout zat.
Al met al kan het wel eens moeilijk zijn en dan gaat het niet altijd over arme mensen.
Of wordt het nu persoonlijk?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2018 23:50

hoe bedoel je dat precies? Natuurlijk gaat het niet alleen over armen en rijken, maar in dit Bijbelhoofdstuk wordt daar wel de nadruk op gelegd omdat dat probleem daar duidelijk speelde.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor schaapje » 12 jan 2018 07:52

Marnix schreef:hoe bedoel je dat precies? Natuurlijk gaat het niet alleen over armen en rijken, maar in dit Bijbelhoofdstuk wordt daar wel de nadruk op gelegd omdat dat probleem daar duidelijk speelde.

Daar heb je gelijk in, mijn opmerking is niet relevant, mijn gedachten gingen over iets waar ik wel eens bij bepaald werd. Het is makkelijker om mensen die je "liggen" en waar je een "klik" mee hebt, aandacht en liefde te geven, in vergelijking met mensen die wat verder afleggen dan je eigen persoonlijkheid.
En ik denk dat dit voor velen ook wel zo is, wat natuurlijk ook verkeerd is, maar inderdaad is dat een ander onderwerp.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2018 14:31

Dat denk ik ook, maar maar waarschuwt Jacobus juist tegen. Dat is een leerpunt voor ons allemaal en niet alleen op het vlak van arm vs rijk. Goed punt!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Rolstoel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2018 23:37

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Rolstoel » 17 jan 2018 23:59

Jac 1:25 HSV Hij echter die zich in de volmaakte wet verdiept, die van de vrijheid, en daarbij blijft, die zal, omdat hij niet een vergeetachtig hoorder geworden is, maar een dader van het werk, zalig zijn in wat hij doet.

Dit lijkt mij over de tora te gaan, je bent niet meer onder de wet, maar je moet leven alsof je erdoor geoordeeld zal worden. Er staat ook dat je erin moet verdiepen.

Rom 15:4 HSV Want alles wat eertijds geschreven is, is tot onze onderwijzing eerder geschreven, opdat wij in de weg van volharding en vertroosting door de Schriften de hoop zouden behouden.

Rolstoel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 jan 2018 23:37

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Rolstoel » 18 jan 2018 00:15

Is het goed als ik ook een tekst plaats welke ik niet begrijp?

Luk 22:32 SV Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Marnix » 18 jan 2018 17:43

Jezus zegt dat tegen Simon (Petrus).

NBV: Ik heb voor je gebeden dat je geloof niet zou bezwijken. En als je eenmaal tot inkeer bent gekomen moet jij je broeders sterken.

Petrus zegt dan: Ik zou zelfs voor u willen sterven. En Jezus zegt dan: Voor de haan kraait zal je me drie keer verloochend hebben. We kennen het verhaal. Jezus wordt verraden, opgepakt en Petrus zegt 3x dat hij Hem niet kent. Na de opstanding verschijnt Jezus aan Petrus en wordt hij weer in genade aangenomen (hoedt mijn schapen, weidt mijn lammeren) als Petrus 3x heeft gezegd dat Hij Jezus werkelijk liefheeft. En Petrus krijgt dan een leidende positie binnen de apostelen. Hij neemt het woord op de Pinksterdag en bij verslagen van bijeenkomsten in Handelingen lees je dat hij een leidende rol heeft. Jezus had het eerder bij de geloofsbelijdenis van Petrus al voorzegd: Op deze Petra (rots) zal ik mijn Kerk bouwen. Sterk dan mijn broeders. Dat was de opdracht voor Petrus nadat hij weer in genade was aangenomen. Petrus die tot inkeer was gekomen en een rots was voor de mensen om hem heen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 19 jan 2018 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor mohamed » 18 jan 2018 22:35

Waar staat dat de haan driemaal zal kraaien?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Betekenis van een tekst

Berichtdoor Marnix » 19 jan 2018 11:06

Sorry je hebt gelijk. De haan zal niet kraaien voordat Petrus Jezus 3x verloochend heeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten