internet en/of tv.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 991
Lid geworden op: 19 jan 2011 16:03

internet en/of tv.

Berichtdoor jaapo » 16 jan 2018 02:07

In dit forum en ook in sommige andere en daarbuiten: ik kom ze nog tegen: mensen die om principiële redenen geen tv hebben, maar wel internet. HIER BEGRIJP IK DUS HELEMAAL NIETS VAN. Mijn verbijstering hoef ik toch niet toe te lichten, denk ik. Wie geeft me nu eens een afdoende verklaring? Ik bedoel dit echt serieus, niet om te stangen ofzo.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor Niagara » 16 jan 2018 09:56

De verklaring die ik me voor kan stellen is deze:
Op internet heb je zelf in de hand wat je opzoekt, en heb je een adblocker, dan word je niet geconfronteerd met dingen die je niet wilt zolang je daar niet naar op zoek gaat. Ook is er heel vaak de mogelijkheid te reageren op wat je tot je neemt en de reacties te lezen van anderen, waardoor de informatie niet kritiekloos binnenkomt. Op televisie heb je veel minder in de hand wat je voorgeschoteld krijgt, de programma’s worden gemaakt met een bepaalde visie en daar zie je in het programma zelf zelden kritiek op. Ook komen in reclames soms dingen voorbij die als onprettig worden ervaren, zo ook aankondigingen van andere programma’s waar bijvoorbeeld shokerende beelden in te zien zijn etc. Je weet niet dat dat komt en hebt het al gezien voor je weg kunt zappen. Zo zat ik bijvoorbeeld gisteren met mijn man tv te kijken en kwam er een programma-aankondiging tussendoor waarin de tanden letterlijk uit iemands mond vielen. Mijn man heeft er letterlijk nachtmerries van. Natuurlijk is op internet ook allerlei vreselijks te vinden maar als je dat bewust niet opzoekt kom je het ook niet zo tegen. Je advertenties passen zich ook aan op wat jij zoekt, maar daar zit natuurlijk ook weleens wat fouts tussen dus als je je daaraan stoort: adblocker en klaar.

Als je echter verder niet bewust omgaat met wat je doet op internet en alles kijkt wat los en vast zit is er inderdaad geen reden om de tv eruit te laten.
Laatst gewijzigd door Niagara op 16 jan 2018 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor lekkerbek » 16 jan 2018 10:08

Ik snap de vraag niet zo, als je wel internet hebt dan wil dat toch niet zeggen dat je tv programma's via internet kijkt? Ik heb geen tv, wel internet zodat ik kerkdiensten kan beluisteren. Verder zit ik af en toe op dit forum en ben ik aan t kijken voor een vakantie die ik wil boeken. Ik snap echt niet wat dat met tv te maken heeft.
Als je nu zegt dat er mensen zijn die via internet ineens wel tv programma's zitten te kijken dan vind ik idd de vraag terecht. Is dat wat je bedoelt?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor Mortlach » 16 jan 2018 11:04

Zonder tv valt prima te leven; tegenwoordig is het zonder internet een heel stuk lastiger. Zoek eens een telefoonnummer op, maak eens een afspraak ergens, je belastingaangifte doen, bankieren, etc, dat gaat tegenwoordig allemaal over het internet. Tegenwoordig geen internet is een beetje alsof je principieel geen elektriciteit gebruikt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2018 13:16

jaapo schreef:In dit forum en ook in sommige andere en daarbuiten: ik kom ze nog tegen: mensen die om principiële redenen geen tv hebben, maar wel internet. HIER BEGRIJP IK DUS HELEMAAL NIETS VAN. Mijn verbijstering hoef ik toch niet toe te lichten, denk ik. Wie geeft me nu eens een afdoende verklaring? Ik bedoel dit echt serieus, niet om te stangen ofzo.


Op internet kan je een filter draaien. Daarnaast kan je internet gebruiken voor allerlei zaken, mail, social media, nieuws lezen, informatie opzoeken over allerlei dingen enzovoorts. Dus ik snap wel dat men niet tegen internet is hoewel men wel vaak voor gefilterd internet is.

Aan de andere kant snap ik je punt ook wel. Je kan internet goed en fout gebruiken maar dat geldt ook voor de televisie. Het idee dat de tv je in verleiding kan brengen en je daarom maar geen tv moet nemen geldt dan natuurlijk ook voor internet.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor mona » 16 jan 2018 14:01

jaapo schreef:In dit forum en ook in sommige andere en daarbuiten: ik kom ze nog tegen: mensen die om principiële redenen geen tv hebben, maar wel internet. HIER BEGRIJP IK DUS HELEMAAL NIETS VAN. Mijn verbijstering hoef ik toch niet toe te lichten, denk ik. Wie geeft me nu eens een afdoende verklaring? Ik bedoel dit echt serieus, niet om te stangen ofzo.


In sommige kerken is tv bezit verboden, maar internet kan niet verboden worden,
omdat men in het dagelijks leven bijna niet meer om internet heen kan.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor Chaya » 16 jan 2018 14:34

jaapo schreef:In dit forum en ook in sommige andere en daarbuiten: ik kom ze nog tegen: mensen die om principiële redenen geen tv hebben, maar wel internet. HIER BEGRIJP IK DUS HELEMAAL NIETS VAN. Mijn verbijstering hoef ik toch niet toe te lichten, denk ik. Wie geeft me nu eens een afdoende verklaring? Ik bedoel dit echt serieus, niet om te stangen ofzo.

Die mensen kom ik ook tegen, maar die zijn niet altijd lid van een kerk die tv bezit verbiedt.Ook in bepaalde alternatieve kringen of bij hoog opgeleiden tref je steeds vaker geen tv aan.
Ook het aantal mensen met een abonnement daalt in Nederland. On demand kijken wint aan populairiteit.
Het verbod op een tv is allang achterhaald. Dit dateert uit de tijd dat er nog geen internet was.
Bij ouderen zie je nog een soort angst om naar een scherm te kijken.
In het zorgcentrum hadden ze op koningsdag de tv aangezet, maar er waren mensen die beslist niet wilden kijken.
Je kunt niet meer om het beeld heen, zelfs bij de bakker zie je hoe de gevulde koeken gemaakt worden, en als je reist moet je ook op de beeldschermen kijken hoe laat je trein of vliegtuig vertrekt.
Het gaat niet alleen om tv trouwens, ook bioscoop valt hier onder.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 14:37

mona schreef:In sommige kerken is tv bezit verboden, maar internet kan niet verboden worden,
omdat men in het dagelijks leven bijna niet meer om internet heen kan.

Dat verboden TV bezit resulteerde er vooral in dat het toestel achter een deurtje of op zolder stond (althans, bij onze buren vroeger, bij mensen binnen mijn schoonfamilie en in de verhalen).

Blijkbaar weten mensen die die regels maken niet dat zo'n ding ook een uit-knop heeft?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 14:42

Chaya schreef:Bij ouderen zie je nog een soort angst om naar een scherm te kijken.
In het zorgcentrum hadden ze op koningsdag de tv aangezet, maar er waren mensen die beslist niet wilden kijken.
Je kunt niet meer om het beeld heen, zelfs bij de bakker zie je hoe de gevulde koeken gemaakt worden, en als je reist moet je ook op de beeldschermen kijken hoe laat je trein of vliegtuig vertrekt.
Het gaat niet alleen om tv trouwens, ook bioscoop valt hier onder.

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. Bij ons thuis mogen de kinderen ook slechts bepaalde vooraf geselecteerde programma's kijken. En de koningsdag-uitzending valt daar niet onder ;-).
Mijn vrouw volgt nog wat spelprogramma's, ikzelf alleen de Champions League. Toch blijft het frappant dat als een scherm aanstaat je echt moeite moet doen om er niet in gezogen te worden.
Bioscoop heb ik dan weer minder bezwaar tegen als TV, dat is per slot van rekening een bewust uitgezochte film waar je naar toe gaat.
De beeldschermen op het vliegveld vallen in mijn optiek wel onder een andere categorie.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor Chaya » 16 jan 2018 14:49

StillAwake schreef:Bioscoop heb ik dan weer minder bezwaar tegen als TV, dat is per slot van rekening een bewust uitgezochte film waar je naar toe gaat.
De beeldschermen op het vliegveld vallen in mijn optiek wel onder een andere categorie.

Bij die oude mensen is dat niet uit te leggen, beeld is beeld, ongeacht wat er verschijnt. :D
En het gaat bij het verbod niet wat je eventueel wel of niet zou "mogen" kijken, want of je het journaal nu ziet of hoort via de radio, maakt weinig verschil. Maar puur om het visuele en het verslavende ervan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 14:52

Chaya schreef:Bij die oude mensen is dat niet uit te leggen, beeld is beeld, ongeacht wat er verschijnt. :D
En het gaat bij het verbod niet wat je eventueel wel of niet zou "mogen" kijken, want of je het journaal nu ziet of hoort via de radio, maakt weinig verschil. Maar puur om het visuele en het verslavende ervan.

Het klopt dat dat bij oudere mensen niet uit te leggen is, maar het is mijn mening.
Hun mening is bij mij weer slecht uit te leggen.
Het valt me wel vaak op dat, hoe minder mensen aan schermen gewend zijn, hoe groter het verslavingsrisico is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor MoesTuin » 16 jan 2018 15:02

En zo maak je iets (hier tv / internet en elders kerstboom) ongewild tot iets groters dan je zou willen wensen.
Met alles geldt dat waar je niet mee om kan gaan moet je laten, dus als je geen auto kunt rijden laat dat dan omdat je anders brokken maakt, zo ook met internet en de tv ook.
Je kan van mij aannemen dat als Christus in je hart woont en is en deel uit maakt van je dagelijkse omgang en leven, dat je vanzelf heel veel dingen laat.
Het zit je denk ik meer in de weg het feit dat je dit niet mag en dat niet doet en sus niet kan maken om in huis te hebben.
Dan dat je dat alles wel in huis hebt, en er wel goed mee (kan leren) omgaan.
Geestelijke volwassenheid.

U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want Hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. (1 Johannes 4 vers 4)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 15:06

MoesTuin schreef:En zo maak je iets (hier tv / internet en elders kerstboom) ongewild tot iets groters dan je zou willen wensen.
Met alles geldt dat waar je niet mee om kan gaan moet je laten, dus als je geen auto kunt rijden laat dat dan omdat je anders brokken maakt, zo ook met internet en de tv ook.
Je kan van mij aannemen dat als Christus in je hart woont en is en deel uit maakt van je dagelijkse omgang en leven, dat je vanzelf heel veel dingen laat.
Het zit je denk ik meer in de weg het feit dat je dit niet mag en dat niet doet en sus niet kan maken om in huis te hebben.
Dan dat je dat alles wel in huis hebt, en er wel goed mee (kan leren) omgaan.
Geestelijke volwassenheid.

U, kinderen, komt uit God voort en u hebt de valse profeten overwonnen, want Hij die in u is, is machtiger dan hij die in de wereld heerst. (1 Johannes 4 vers 4)

Hoewel ik het helemaal met je eens ben: ik heb toch ook al vaak dergelijke redeneringen gehoord om het kijken van programma's waar je in mijn optiek niet naar zou kunnen kijken recht te praten. Juist in de bevindelijke hoek worden op deze wijze (in mijn ogen) ronduit verwerpelijke programma's gekeken en dat wordt met vrijwel dezelfde redenatie gerechtvaardigd.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor StillAwake » 16 jan 2018 15:08

StillAwake schreef:Hoewel ik het helemaal met je eens ben: ik heb toch ook al vaak dergelijke redeneringen gehoord om het kijken van programma's waar je in mijn optiek niet naar zou kunnen kijken recht te praten. Juist in de bevindelijke hoek worden op deze wijze (in mijn ogen) ronduit verwerpelijke programma's gekeken en dat wordt met vrijwel dezelfde redenatie gerechtvaardigd.

Waarbij ik moet opmerken dat ik weet dat ik mijn eigen principes niet als leidend voor een ander mag zien...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: internet en/of tv.

Berichtdoor MoesTuin » 16 jan 2018 15:11

Dat is dan als dit gebeurt triest, want dat valt niet goed te praten.
Je moet in staat zijn om altijd kritisch (te blijven) kijken en zijn.
Dat vergt discipline en ken vooral je eigen zwakheden.
Nogmaals, als je iets niet aan kan (in dit geval internet / tv) blijf er van weg of leer ermee op de goede manier om te gaan.
Er gebeurt heel veel in het verborgene wellicht.
Als dit allemaal eenmaal openbaar zou worden, .....ten hemel schreiend.
Maar ook hiervoor geldt dat het nog genade tijd is, Gods gunst is oneindig groot en geen zonde te groot.
Nog is het tijd.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten