Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 12 jan 2018 14:29

Arco schreef:Omdat je erop aandringt. :P

Zoals je met een kind eerst begint met (moeder)melk en via een fruithapje toewerkt naar vast voedsel, zo zal elke kersverse gelovige meegenomen moeten worden naar de vaste voedsel van het christelijk geloof. In 1 Kor. 8 wil Paulus waarschuwen voor radicale standpunten die de kersverse gelovigen opgelegd krijgen, waardoor deze gelovigen ontmoedigd worden en verbitterd raken. Dat is geen vrijbrief alles maar toe te laten, maar de gelovigen mee te nemen in de leer van Christus, zodat deze gelovige vanzelf afkeer krijgt van afgodische zaken.

In Col. 2 is de waarschuwing van Paulus tweeledig. 1) De traditionele Joodse opvatting over de wijze waarop bepaalde feesten en sjabbatten gevierd dienen te worden. Deze tradities kunnen waardevol zijn, maar zijn omgeven van extra regels. Als we die elkaar gaan aanmeten, dan gaat de essentie van het feest of sjabbat verloren. Een bekende traditie is de sjabbatsreis, niet meer dan een bepaalde afstand lopen op de sjabbat. Het idee is dat je dan niet te moe wordt van lopen, dat je niet meer kan luisteren naar het Woord van God. Maar het gevolg is dat er wordt gewezen naar elkaar met 'jij heb al een te grote afstand gelopen'. Dit soort zaken moeten christenen elkaar niet aanmeten, maar dat gebeurt helaas wel. Hoedjes, zwart, iso-ritmisch, Bijbelvertaling, kerkgang, etc. Daarbij moet ook gesteld worden dat Paulus geen afstand neemt van de feesten en de sjabbatten. De vertaling die je gebruikt, Marnix, heeft het woordje "slechts" ingevoegd, in vers 17. Want die feesten, nieuwe manen en sjabbatten ZIJN een schaduw van toekomende dingen. Waarbij we het lichaam van Christus niet uit het oog moeten verliezen.
2) Het christelijk geloof is geen geloof van "je-mag-dit-niet" en "dat-niet". Daarmee worden de geboden van God niet naar de prullenmand verwezen. Paulus daagt later de Joodse geleerden uit om aan te wijzen waar hij in zijn leer is afgeweken van de Torah van God. Dus je mag nog steeds niet moorden, alleen nu doen we dat niet plichtmatig, maar uit liefde voor die ander.

In dit topic gaat het over de kerstboom en zo meer. Het is historisch dat de kerstboom van afgodische afkomst is, daarvan ben ik overtuigd geraakt dat die kerstboom daardoor niet thuishoort in mijn huis. Dat doe ik niet plichtmatig, maar vanuit de liefde voor Christus dat ik Zijn komst naar de aarde niet vermeng met heidense zaken.


Dan doe je dat met een goede reden. Maar ik lees in de Bijbel dat je ook met een goede reden wel een kerstboom in huis kan hebben. Overigens ben ik het niet helemaal eens met je uitwerking over melk em vast voedsel. Zo zegt Paulus dat iemand met een zwak geloof meent niet alles te kunnen eten, moeite heeft met vlees dat aan afgoden geofferd is terwijl iemand met een sterker geloof daar een moeite mee heeft. Dat lijkt toch een andere uitwerking dan dat het eten van aan afgoden geofferd vlees eten juist niet moet worden opgelegd omdat sommigen nog “melk drinken” ipv “vast voedsel eten”
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 15 jan 2018 10:35

Chaya schreef:Daar heb ik zoveel respect voor!
Ik vind het fijn om dit te lezen. Echt waar! Het ontroert mij.


Dank voor je reactie.

Uitgaande dat de gemiddelde Refowebber een gevorderd gelovige is, heb ik ook wat aan termen losgelaten, die wat scherpzinnig zijn. Want hoewel een persoonlijke overtuiging heeft geleid tot een afkeer van de kerstboom en paaseieren, is mijn opvatting dat andere gelovigen zich ook zouden moeten onthouden van dat soort dingen. Vooral omdat ik zie dat die dingen afleidend werken voor het volle Evangelie van Christus.

Daarin zie ik dat mensen zich blijkbaar goedpraten door te zeggen dat zij alles doen met het oog op Jezus. Mensen zetten dus een kerstboom in huis, terwijl zij de geboorte van Jezus gedenken. Wat mij betreft een volledige tegenstelling van zaken. Dat betittel ik als "genade-badje". Denken dat Jezus alles maar goed vindt, als je het maar doet met het oog op Hem. Zo werkt het volgens mij niet.

Ik weet uit eigen ervaring dat het soms pijnlijk is dat die dingen die je zo gewend bent, waarbij je sentimentele gevoelens bij heb, dat die dingen juist fout zijn. Maar juist als het gaat om geloof, gaat het niet over je gevoelens. Daar sprak ik over een feelgood-religie, waarbij mensen blijkbaar vanuit hun gevoelens acteren.

Want de voorbeelden in de Bijbel zijn sprekend. Zoals de hervormingen onder koning Josia. Er staat niet dat hijzelf de afgoden vereerden, maar zodra hij de Torah van God had gehoord, kwam hij in actie. Alles van afgoderij moest verdwijnen. Nemen wij dit voorbeeld over? Nee, wij buigen niet voor een dik mannetje, een boom of iets dergelijks. Haal die afgodische rommel weg, dat is de boodschap. Staat er ergens in de Bijbel een verhaal waarbij men een afgodisch altaar aantrof en men zei: 'deze kunnen we ook gebruiken voor de dienst aan God'? Nee, zelfs de koperen slang werd vergruist toen mensen het gingen aanbidden.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 15 jan 2018 11:31

Arco schreef:Dank voor je reactie.

Uitgaande dat de gemiddelde Refowebber een gevorderd gelovige is, heb ik ook wat aan termen losgelaten, die wat scherpzinnig zijn. Want hoewel een persoonlijke overtuiging heeft geleid tot een afkeer van de kerstboom en paaseieren, is mijn opvatting dat andere gelovigen zich ook zouden moeten onthouden van dat soort dingen. Vooral omdat ik zie dat die dingen afleidend werken voor het volle Evangelie van Christus.

Daarin zie ik dat mensen zich blijkbaar goedpraten door te zeggen dat zij alles doen met het oog op Jezus. Mensen zetten dus een kerstboom in huis, terwijl zij de geboorte van Jezus gedenken. Wat mij betreft een volledige tegenstelling van zaken. Dat betittel ik als "genade-badje". Denken dat Jezus alles maar goed vindt, als je het maar doet met het oog op Hem. Zo werkt het volgens mij niet.

Zo werkt het volgens mij ook niet en de Bijbel leert ons wel anders.
Jezus volgen betekent ook: kruisdragen, jezelf verloochenen en vaak pijnlijke keuzes moeten maken.
Denk hierbij aan de rijke jongeling, "wat moet ik doen om zalig te worden?"
Hij moest alles verkopen en het geld aan de armen schenken.
Als je het verstandelijk beredeneert, zeg je, nou ja zeg, wat is dat nou, je mag toch zeker wel een deel van je eigen geld houden?
Nee, Jezus stelt ons voor een radicale keuze!

Maar wat steeds gebeurt, de teksten van Paulus worden misbruikt, omdat je na ontvangen genade in vrijheid leeft.
Maar dat betekent het niet!
Arco schreef:k weet uit eigen ervaring dat het soms pijnlijk is dat die dingen die je zo gewend bent, waarbij je sentimentele gevoelens bij heb, dat die dingen juist fout zijn. Maar juist als het gaat om geloof, gaat het niet over je gevoelens. Daar sprak ik over een feelgood-religie, waarbij mensen blijkbaar vanuit hun gevoelens acteren.

Dat is het gevaar inderdaad, het moet goed voelen is het credo, maar je gevoel kan je ook bedriegen of in slaap sussen.
Arco schreef:Want de voorbeelden in de Bijbel zijn sprekend. Zoals de hervormingen onder koning Josia. Er staat niet dat hijzelf de afgoden vereerden, maar zodra hij de Torah van God had gehoord, kwam hij in actie. Alles van afgoderij moest verdwijnen. Nemen wij dit voorbeeld over? Nee, wij buigen niet voor een dik mannetje, een boom of iets dergelijks. Haal die afgodische rommel weg, dat is de boodschap. Staat er ergens in de Bijbel een verhaal waarbij men een afgodisch altaar aantrof en men zei: 'deze kunnen we ook gebruiken voor de dienst aan God'? Nee, zelfs de koperen slang werd vergruist toen mensen het gingen aanbidden.

Als iemand uit de wereld radicaal bekeerd wordt, zie je vaak een hele grote verandering in diens leven.
Dingen worden afgezworen, of dingen worden juist gedaan.
Dat gaat uit liefde, de eerste liefde zoals dat genoemd werd. Wat voorheen geen zonde was, is het nu wel.
Dat is geen zelf opgelegd juk, maar de liefde van binnenuit om de Wil van de Vader te doen.
En dat kan betekenen dat een kerstboom letterlijk de deur uit wordt gegooid ja.
Omdat dit echt niet meer past bij de ware beleving van het kerstevangelie.
Want mijn ogen hebben Uw zaligheid gezien, Die Gij bereid hebt voor het aangezicht van al de volken.
Dan is de kerstboom met ballen en lichtjes aards klatergoud Arco. Dat zal vergaan. En daar kan Gods volk het niet mee doen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 15 jan 2018 11:32

Arco schreef:Uitgaande dat de gemiddelde Refowebber een gevorderd gelovige is, heb ik ook wat aan termen losgelaten, die wat scherpzinnig zijn. Want hoewel een persoonlijke overtuiging heeft geleid tot een afkeer van de kerstboom en paaseieren, is mijn opvatting dat andere gelovigen zich ook zouden moeten onthouden van dat soort dingen. Vooral omdat ik zie dat die dingen afleidend werken voor het volle Evangelie van Christus.
Dus vanwege jouw persoonlijke overtuiging en afkeer 'moeten' anderen zich aan jou aanpassen?
"Waarom zou mijn vrijheid onder het oordeel vallen van het geweten van een ander?"
Paulus wil dat de sterken zich aanpassen aan de zwakken om te voorkomen dat de zwakken anders ten val komen en verloren gaan.
En je maakt mij niet wijs dat 'bezwaarden' in gevaar komen omdat ik een kerstboom in mn huis heb.

Jij ziet dat het afleidend werkt. Gek, dat is helemaal niet mijn ervaring.
Arco schreef:Daarin zie ik dat mensen zich blijkbaar goedpraten door te zeggen dat zij alles doen met het oog op Jezus. Mensen zetten dus een kerstboom in huis, terwijl zij de geboorte van Jezus gedenken. Wat mij betreft een volledige tegenstelling van zaken. Dat betittel ik als "genade-badje". Denken dat Jezus alles maar goed vindt, als je het maar doet met het oog op Hem. Zo werkt het volgens mij niet.
Ik zet geen kerstboom neer met ''het oog op Jezus'', dat gebeurt met het oog op sfeer en gezelligheid.
En er is niks mis met een gezellige sfeer. En ook niet met het herdenken van de geboorte van Jezus, al dan niet in een gezellige sfeer.
Arco schreef:Ik weet uit eigen ervaring dat het soms pijnlijk is dat die dingen die je zo gewend bent, waarbij je sentimentele gevoelens bij heb, dat die dingen juist fout zijn. Maar juist als het gaat om geloof, gaat het niet over je gevoelens. Daar sprak ik over een feelgood-religie, waarbij mensen blijkbaar vanuit hun gevoelens acteren.
Mijn geloof sluit gevoel eerder in dan uit. (behalve als je het over een voor-waar-houden-geloof hebt, wat in zichzelf dood is).
Echter, dat gevoel staat los van de kerstboom. Het zou me in tgeheel geen pijn doen als de kerstboomtraditie verleden tijd zou zijn.
Ik heb genoeg andere ideeën om mn huis gezellig en sfeervol te maken. Trouwens, sentimenteel van een kerstboom word ik niet hoor.
Arco schreef:Want de voorbeelden in de Bijbel zijn sprekend. Zoals de hervormingen onder koning Josia. Er staat niet dat hijzelf de afgoden vereerden, maar zodra hij de Torah van God had gehoord, kwam hij in actie. Alles van afgoderij moest verdwijnen. Nemen wij dit voorbeeld over? Nee, wij buigen niet voor een dik mannetje, een boom of iets dergelijks. Haal die afgodische rommel weg, dat is de boodschap. Staat er ergens in de Bijbel een verhaal waarbij men een afgodisch altaar aantrof en men zei: 'deze kunnen we ook gebruiken voor de dienst aan God'? Nee, zelfs de koperen slang werd vergruist toen mensen het gingen aanbidden.
Nee, dit voorbeeld neem ik niet over. Ten eerste ken ik geen christenen die afgoderij bedrijven met dennenbomen.
En zou ik die wel kennen dan is het niet aan mij om onder dwang de kerstbomen-praktijk uit te roeien.
En niet-christenen moet je al helemaal niet de 'wetten' van christenen opdringen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 15 jan 2018 11:59

naamloos schreef:Dus vanwege jouw persoonlijke overtuiging en afkeer 'moeten' anderen zich aan jou aanpassen?
"Waarom zou mijn vrijheid onder het oordeel vallen van het geweten van een ander?"
Paulus wil dat de sterken zich aanpassen aan de zwakken om te voorkomen dat de zwakken anders ten val komen en verloren gaan.
En je maakt mij niet wijs dat 'bezwaarden' in gevaar komen omdat ik een kerstboom in mn huis heb.

Jij ziet dat het afleidend werkt. Gek, dat is helemaal niet mijn ervaring.


Als ik geen gevaar zou zien in het te hard rijden met mijn auto of met alcohol op achter het stuur, zou jij mij in mijn vrijheid laten om mijzelf in gevaar te brengen? Is dat jouw definitie van naastenliefde?

Ik zet geen kerstboom neer met ''het oog op Jezus'', dat gebeurt met het oog op sfeer en gezelligheid.
En er is niks mis met een gezellige sfeer. En ook niet met het herdenken van de geboorte van Jezus, al dan niet in een gezellige sfeer.


Natuurlijk kan je blijven doorgaan over de onschuld van een kerstboom, maar zo onschuldig is dat niet. Het is een feit dat een kerstboom een afgodische oorsprong heeft. De Bijbel spreekt over de afkeer van afgoderij, ookal buig jij niet voor die boom of dat beeld. Dat is niet de essentie.

Mijn geloof sluit gevoel eerder in dan uit. (behalve als je het over een voor-waar-houden-geloof hebt, wat in zichzelf dood is).
Echter, dat gevoel staat los van de kerstboom. Het zou me in tgeheel geen pijn doen als de kerstboomtraditie verleden tijd zou zijn.
Ik heb genoeg andere ideeën om mn huis gezellig en sfeervol te maken. Trouwens, sentimenteel van een kerstboom word ik niet hoor.


Mooi hoor, waarom toch dan al dat verzet? En waarom mag je niet aangezegd worden dat de kerstboom afgodisch is en dat je beter die niet in huis kan halen?

Nee, dit voorbeeld neem ik niet over. Ten eerste ken ik geen christenen die afgoderij bedrijven met dennenbomen.
En zou ik die wel kennen dan is het niet aan mij om onder dwang de kerstbomen-praktijk uit te roeien.
En niet-christenen moet je al helemaal niet de 'wetten' van christenen opdringen.


Als christenen afgoderij bedrijven zijn het geen christenen...
Lees eens mijn bericht beter, dan hoef je niet zo halfbakken te reageren. Het gaat er niet om of er afgoderij mee gepleegd wordt, dat jij dat doet of niet, dat maakt niet uit. Het is een feit dat het een afgodische oorsprong heeft. Voor koning Josia was het voldoende, namelijk: dit is fout, weg ermee!
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 15 jan 2018 12:53

Arco schreef:Als ik geen gevaar zou zien in het te hard rijden met mijn auto of met alcohol op achter het stuur, zou jij mij in mijn vrijheid laten om mijzelf in gevaar te brengen? Is dat jouw definitie van naastenliefde?
Nee. Het verschil is dat te hard rijden en met alcohol achter het stuur een reëel gevaar is i.t.t. een dennenboom in je huis.
Arco schreef:Natuurlijk kan je blijven doorgaan over de onschuld van een kerstboom, maar zo onschuldig is dat niet. Het is een feit dat een kerstboom een afgodische oorsprong heeft. De Bijbel spreekt over de afkeer van afgoderij, ookal buig jij niet voor die boom of dat beeld. Dat is niet de essentie.
Daar blijf je maar over doordrammen. Een dennenboom heeft een goddelijke oorsprong, ga daar maar eens op in.
Arco schreef:Mooi hoor, waarom toch dan al dat verzet? En waarom mag je niet aangezegd worden dat de kerstboom afgodisch is en dat je beter die niet in huis kan halen?
Het eerste omdat ik op mn vrijheid gesteld ben. (bovendien is het een omdracht om in die vrijheid te staan)
Bovendien hou ik niet van dat bijgelovige gedoe. Alsof een dennenboom besmet is met afgoden die niet bestaan, omdat er ooit bijgelovige mensen waren die iets wat niet bestaat aan een boom gekoppeld hebben.
Door een kerstboom zo serieus te nemen wek je de indruk dat afgoden werkelijk bestaan.
Het tweede omdat het gewoon niet waar is, en ik laat me geen bijgelovige verzinsels aanpraten.

En daarbij ben ik er tégen om niet-christenen te stijven in het idee dat christenen mensen zijn wiens leven aan elkaar hangt van allerlei geboden en verboden, en die altijd tegen zijn als het met leuk, gezellig, plezier ect te maken heeft.
Arco schreef:Als christenen afgoderij bedrijven zijn het geen christenen...
Kul. Een christen kan ook in (moderne) afgoderij vervallen. Dan zijn het christenen die niet christelijk leven, en daar moeten ze zich van bekeren.
Je kunt zelfs afgoderij met de Bijbel bedrijven!
Arco schreef:Lees eens mijn bericht beter, dan hoef je niet zo halfbakken te reageren. Het gaat er niet om of er afgoderij mee gepleegd wordt, dat jij dat doet of niet, dat maakt niet uit. Het is een feit dat het een afgodische oorsprong heeft. Voor koning Josia was het voldoende, namelijk: dit is fout, weg ermee!
Ik vind dat jij halfbakken reageert, meer dan half zelfs! Je gaat niet tot nauwelijks op mn argumenten in, maar je blijft bezig met je mening tegenover die van de ander te zetten. Zo kom je nooit verder dan welles en nietes.
Koning Josia had te maken met mensen die afgoderij praktiseerden, en na het uitroeien van de beelden en bossen was het hart van het volk nog steeds niet verandert.
Met 'afgods'beelden heb ik niks, maar bossen en bomen zijn gewoon Gods goede schepping.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mona » 15 jan 2018 13:43

naamloos schreef:bossen en bomen zijn gewoon Gods goede schepping.


Er zal geen christen zijn die dat ontkent. Maar het optuigen met ballen en lichtjes en engelenhaar, dat verwijst naar een heidense achtergrond.
Daarmee wordt boom zelf niet heidens. Maar ik ken niemand die een boom zonder versieringen neerzet.

naamloos schreef:Koning Josia had te maken met mensen die afgoderij praktiseerden, en na het uitroeien van de beelden en bossen was het hart van het volk nog steeds niet verandert.

Wat bedoel je daarmee? Als je dat zo zegt, krijg ik de indruk dat wat koning Josia deed, toch maar zinloos was.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 15 jan 2018 13:44

naamloos schreef:Nee. Het verschil is dat te hard rijden en met alcohol achter het stuur een reëel gevaar is i.t.t. een dennenboom in je huis.


Aan verbloemde afgoderij schuilt ook een reëel gevaar.

Daar blijf je maar over doordrammen. Een dennenboom heeft een goddelijke oorsprong, ga daar maar eens op in.


Daar was ik al op ingegaan, waar Antoon ook wel wat over zei.

Het eerste omdat ik op mn vrijheid gesteld ben. (bovendien is het een omdracht om in die vrijheid te staan)
Bovendien hou ik niet van dat bijgelovige gedoe. Alsof een dennenboom besmet is met afgoden die niet bestaan, omdat er ooit bijgelovige mensen waren die iets wat niet bestaat aan een boom gekoppeld hebben.
Door een kerstboom zo serieus te nemen wek je de indruk dat afgoden werkelijk bestaan.
Het tweede omdat het gewoon niet waar is, en ik laat me geen bijgelovige verzinsels aanpraten.

En daarbij ben ik er tégen om niet-christenen te stijven in het idee dat christenen mensen zijn wiens leven aan elkaar hangt van allerlei geboden en verboden, en die altijd tegen zijn als het met leuk, gezellig, plezier ect te maken heeft.


Als vrijheid bestaat uit regelloosheid, dan zal je zien dat chaos regeert. In het verkeer is het duidelijk dat regelloosheid tot chaos leidt, zo ook het christenleven. Zonder kaders, zonder regels breng je alleen maar schade toe aan jezelf en anderen. Je mag beroep doen op de genade van Christus vanuit het geloof. Maar dat kan niet zonder verandering van leven en levensstijl.

Je kan natuurlijk vinden dat een kerstboom geen afgodische afkomst is, maar dat is een historische blunder. Je kan natuurlijk vinden dat het slechts een dennenboom is, waarom dan persé die boomsoort, in die vorm, in die tijd, met typische opsmuk?

Kul. Een christen kan ook in (moderne) afgoderij vervallen. Dan zijn het christenen die niet christelijk leven, en daar moeten ze zich van bekeren.


Een christen in naam is geen christen. Daarom stel ik dat christenen die afgoderij vervallen, geen christenen zijn.

Ik vind dat jij halfbakken reageert, meer dan half zelfs! Je gaat niet tot nauwelijks op mn argumenten in, maar je blijft bezig met je mening tegenover die van de ander te zetten. Zo kom je nooit verder dan welles en nietes.
Koning Josia had te maken met mensen die afgoderij praktiseerden, en na het uitroeien van de beelden en bossen was het hart van het volk nog steeds niet verandert.
Met 'afgods'beelden heb ik niks, maar bossen en bomen zijn gewoon Gods goede schepping.


Heb jij je weleens afgevraagd waarom Jezus zei: "omwille van Mij worden jullie gehaat"? Ga eens na, als de kerstviering bestaat uit kerstbomen, stalletjes, lekker (veel) eten, etc. waarom vindt de wereld dat oké? Als je kerst terugbrengt naar de Bijbelse orde, namelijk de komst van de Messias, zonder al dat neppe gedoe erom heen. Zonder Jezus als klein baby'tje te zien, maar te zien als de Verlosser aan het kruis, dan zie je dat de wereld daar niet van wil weten. Waarom meedoen met de wereld?

Verbied ik je gezelligheid? Nee, je mag het best gezellig hebben. Mag je van mij niet genieten van Gods schepping? Ja, je mag genieten. En dit alles hoef je van mij niet te horen, maar lees het in het Woord van God.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 15 jan 2018 14:26

mona schreef:Er zal geen christen zijn die dat ontkent. Maar het optuigen met ballen en lichtjes en engelenhaar, dat verwijst naar een heidense achtergrond.
Daarmee wordt boom zelf niet heidens. Maar ik ken niemand die een boom zonder versieringen neerzet.
Voor mij verwijst het versieren van de boom nergens naar terug. Het dient niets anders dan de sfeer.
De lichtjes staan eventueel symbool voor 'het Licht' der wereld.
mona schreef:Wat bedoel je daarmee? Als je dat zo zegt, krijg ik de indruk dat wat koning Josia deed, toch maar zinloos was.
Arco stelt Josia als voorbeeld dat de kerstboom de deur uit moet, en tegelijk zegt hij "Het gaat er niet om of er afgoderij mee gepleegd wordt"
Dat vind ik een wezenlijk verschil. De situatie is pas gelijk als wij kerstbomen zouden aanbidden.

Josia deed wat hij moest doen als koning, maar hij kon natuurlijk niet verantwoordelijk gehouden worden voor het hart van het volk.
Hij kon beelden en bossen vernielen, maar dat is inderdaad zinloos zonder bekering van het hart van het volk.
Daarom bleven de profeten Jeremia, Zefanja en Habbakuk die tijdens Josia's regering profeteerden het oordeel aankondigen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 15 jan 2018 14:40

naamloos schreef:Voor mij verwijst het versieren van de boom nergens naar terug. Het dient niets anders dan de sfeer.

Maar je zet hem wel neer OMDAT het kerst wordt en je haalt hem weg als het begin januari is.
naamloos schreef:Arco stelt Josia als voorbeeld dat de kerstboom de deur uit moet, en tegelijk zegt hij "Het gaat er niet om of er afgoderij mee gepleegd wordt"
Dat vind ik een wezenlijk verschil. De situatie is pas gelijk als wij kerstbomen zouden aanbidden.

Iets kan heel goed een afgod in je leven zijn, zonder dat je het daadwerkelijk aanbidt.
Dan kan voor de één geld (bitcoins om het actueel te houden) en voor de ander veel eten zijn.
Arco schreef:Aan verbloemde afgoderij schuilt ook een reëel gevaar.

Precies!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 15 jan 2018 14:48

Arco schreef:Aan verbloemde afgoderij schuilt ook een reëel gevaar.
Vast wel, maar jij bepaalt niet voor een ander wat afgoderij is.
Arco schreef:Als vrijheid bestaat uit regelloosheid, dan zal je zien dat chaos regeert. In het verkeer is het duidelijk dat regelloosheid tot chaos leidt, zo ook het christenleven. Zonder kaders, zonder regels breng je alleen maar schade toe aan jezelf en anderen. Je mag beroep doen op de genade van Christus vanuit het geloof. Maar dat kan niet zonder verandering van leven en levensstijl.
Voor een christen gelden morele regels (die zijn er juist om je vrijheid te beschermen bijv: geen losbandigheid en onmatigheid, anders wordt je juist een een alcoholist of een slaaf van seks ofzo)
Die morele regels legt God in je hart, en dat zijn de kaders. Hoe een christen met bijzaken als kerstbomen omgaat, daar is ie gelukkig vrij in.
Arco schreef:Je kan natuurlijk vinden dat een kerstboom geen afgodische afkomst is, maar dat is een historische blunder. Je kan natuurlijk vinden dat het slechts een dennenboom is, waarom dan persé die boomsoort, in die vorm, in die tijd, met typische opsmuk?
Gewoon, een stukje cultuur van deze tijd. Als het over 25 jaar een buxus is vind ik dat ook goed.
Arco schreef:Een christen in naam is geen christen. Daarom stel ik dat christenen die afgoderij vervallen, geen christenen zijn.
Dat eerste zei je er niet bij. Je zei enkel: Als christenen afgoderij bedrijven zijn het geen christenen.
Je kunt stellen wat je wilt, maar gelukkig ga jij daar niet over.
Arco schreef:Verbied ik je gezelligheid? Nee, je mag het best gezellig hebben. Mag je van mij niet genieten van Gods schepping? Ja, je mag genieten. En dit alles hoef je van mij niet te horen, maar lees het in het Woord van God.
Je verbied een dennenboom in huis, en daar ga jij niet over.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 15 jan 2018 14:53

Chaya schreef:Iets kan heel goed een afgod in je leven zijn, zonder dat je het daadwerkelijk aanbidt.
Dan kan voor de één geld (bitcoins om het actueel te houden) en voor de ander veel eten zijn.
Ja, dat zei ik al.
Chaya schreef:Maar je zet hem wel neer OMDAT het kerst wordt en je haalt hem weg als het begin januari is.
"OMDAT" geeft de reden aan, en de reden is sfeer en gezelligheid.
De tijd dat ie er staat heeft niks met de reden te maken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 15 jan 2018 15:20

naamloos schreef:Vast wel, maar jij bepaalt niet voor een ander wat afgoderij is.


Nee, dat klopt. Historie bewijst dat het afgodisch is.

Voor een christen gelden morele regels (die zijn er juist om je vrijheid te beschermen bijv: geen losbandigheid en onmatigheid, anders wordt je juist een een alcoholist of een slaaf van seks ofzo)
Die morele regels legt God in je hart, en dat zijn de kaders. Hoe een christen met bijzaken als kerstbomen omgaat, daar is ie gelukkig vrij in.


Met welke tekst kan jij onderbouwen dat God morele regels in je hart legt?

Gewoon, een stukje cultuur van deze tijd. Als het over 25 jaar een buxus is vind ik dat ook goed.


Was het maar cultuur, dan had ik er geen probleem mee. Was het maar van deze tijd, dan had ik het geen probleem gevonden. Maar het is geen cultureel dingetje, het is al duizenden jaren een dennenboom, dus het zal niet zo snel een buxus worden.

Dat eerste zei je er niet bij. Je zei enkel: Als christenen afgoderij bedrijven zijn het geen christenen.
Je kunt stellen wat je wilt, maar gelukkig ga jij daar niet over.


Daar hebben we de Bijbel voor. Wie van iemand steelt, is een dief. Wie liegt, is een leugenaar. Wie aan afgoderij doet, is een afgodendienaar. Zo simpel is het, geef half-om-half.

Je verbied een dennenboom in huis, en daar ga jij niet over.


Doe niet zo kinderachtig.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 15 jan 2018 15:40

naamloos schreef:Ja, dat zei ik al."OMDAT" geeft de reden aan, en de reden is sfeer en gezelligheid.
De tijd dat ie er staat heeft niks met de reden te maken.

Je praat voor jezelf weer recht wat eigenlijk krom is.
Je zet geen magnolia neer, en je zet geen kerstboom neer op 4 november.
De naam zegt het ook al: KERSTboom.
Dat is ook de spreektaal. Men vraagt niet aan je: staat de Nordmann spar al opgetuigd bij je?
En als de sfeer en gezelligheid van een opgetuigde boom af moet hangen, is dat triest.
Want hoe is het dan nu? De lampen moeten al aan, het is grijs, somber en regenachtig buiten.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 15 jan 2018 17:42

Arco schreef:Nee, dat klopt. Historie bewijst dat het afgodisch is.
Tijden veranderen, gebruiken veranderen, woorden veranderen ect. ect. (hoe noem jij trouwens de dagen van de week?)
Arco schreef:Met welke tekst kan jij onderbouwen dat God morele regels in je hart legt?
Niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij, door zijn Geest die in het hart van gelovigen woont.
En daarmee hebben gelovigen de wet van Christus in het hart volgens de bediening van het nieuwe verbond. Lees 2 Korinte 3 eens bijvoorbeeld.
Trouwens, waarom zou ik een Bijbeltekst nodig hebben om te weten wat ik zelf kan zien en ervaren? (de nieuwe én oude mens met zn goede en slechte neigingen)
Arco schreef:Daar hebben we de Bijbel voor. Wie van iemand steelt, is een dief. Wie liegt, is een leugenaar. Wie aan afgoderij doet, is een afgodendienaar. Zo simpel is het, geef half-om-half.
De Bijbel spreekt daar toch genuanceerder over. Zo noemt Paulus de Korintiërs heiligen, ondanks hun vleselijke levenpraktijk.
Hij noemt ze geen ontuchtplegers, ruziemakers, herrieschoppers o.i.d. hoewel ze zich daar wel aan bezondigden.
Je moet worden wie je bent, en een christen is gelukkig niet wat hij (vaak) doet. Zijn identiteit is in Christus!
De praktijk van een christen bepaald zijn identiteit niet. Als een christen zondigt moet hij zich bekeren, maar hij blijft wel kind van God/christen.
Arco schreef:Doe niet zo kinderachtig.
Doe niet zo schoolmeesterachtig. Jij bepaald niet wat ik wel of niet in mijn huis zet.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten