Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2018 20:53

Chaya schreef:Per boom haal je minstens 25.000 insecten, zoals luizen, mijten, motten en spinnen naar binnen, dus dat betekent 50.000 stuks kruipend en wriemelend ongedierte.
Eet smakelijk en slaap lekker. :muhahaha:


Daarom neem ik ook zelden een bloemetje mee voor mijn vrouw. Weet je wat daar allemaal in zit ;) Overigens is dat met kunstkerstbomen weer niet het geval. En ach, die zitten ook wel in de tuin maar ik vind dat geen reden om daar in de zomer niet te gaan zitten. :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2018 20:55

schaapje schreef:Hoe meer ik lees op dit topic, hoe meer ik een afkeer krijg van het hele kerstgebeuren.


Misschien moet je dan stoppen met hier mee te lezen, als je er niet tegen kan. Ik krijg vooral wat meer een afkeer van de kerstboomdiscussie, niet van kerstbomen zelf. Nogmaals, je moet van bijzaken geen hoofdzaken maken. Ook niet als er wat langer over doorgepraat wordt. Dat zou jammer zijn, dat is zo'n kerstboom niet waard.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 11 jan 2018 21:07

Marnix schreef:Daarom neem ik ook zelden een bloemetje mee voor mijn vrouw. Weet je wat daar allemaal in zit ;) Overigens is dat met kunstkerstbomen weer niet het geval. En ach, die zitten ook wel in de tuin maar ik vind dat geen reden om daar in de zomer niet te gaan zitten. :)

:lol: Dat vind ik altijd zo irritant, bloemen. Moet je al die mormels weer afsnijden en binnen een week zijn ze dood. Hahahahahahaha mijn pa gaf me eens bloemen toen ik net m'n eerste kind had, maar ik was zo druk, ik was die dingen straal vergeten. Had ze even buiten op de kliko gelegd. Die stelen doe ik zo wel hoor. Lol komt ie een paar dagen later weer, liggen ze daar nog te verpieteren. Hij belde m'n zus op en zei: doe geen moeite om haar bloemen te geven. Ze laat ze gewoon op de vuilnisbak liggen. :lol:

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2018 21:25

Marnix schreef:Misschien moet je dan stoppen met hier mee te lezen, als je er niet tegen kan. Ik krijg vooral wat meer een afkeer van de kerstboomdiscussie, niet van kerstbomen zelf. Nogmaals, je moet van bijzaken geen hoofdzaken maken. Ook niet als er wat langer over doorgepraat wordt. Dat zou jammer zijn, dat is zo'n kerstboom niet waard.

Misschien heb jouw raad helemaal niet nodig wat ik wel of niet moet lezen, ik maak zelf wel uit wat goed voor me is.
Ik word wel heel erg bevestigd in mijn besluit om niet meer aan dit nep-feest te doen.
En wat bijzaken of hoofdzaken zijn daar denk ik anders over.
Verder moet een ieder doen wat hij/zij prettig vindt, vrijheid blijheid .... zeggen ze toch.?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Marnix » 11 jan 2018 21:30

Dat zegt de Bijbel tot op zekere hoogte ja. Dus dan zal dat wel kloppen he. En goed ook om het nepfeest te mijden. Doe ik ook! Fijn dat we het daar zo over eens zijn!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2018 21:32

Marnix schreef:Dat zegt de Bijbel tot op zekere hoogte ja. Dus dan zal dat wel kloppen he. En goed ook om het nepfeest te mijden. Doe ik ook! Fijn dat we het daar zo over eens zijn!

OK
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 12 jan 2018 00:23

Chaya schreef:Per boom haal je minstens 25.000 insecten, zoals luizen, mijten, motten en spinnen naar binnen, dus dat betekent 50.000 stuks kruipend en wriemelend ongedierte.
Eet smakelijk en slaap lekker. :muhahaha:

Dan neem ik een nepkerstboom (of mag dat wel?)

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 12 jan 2018 00:38

mohamed schreef:Dan neem ik een nepkerstboom (of mag dat wel?)

Jawel hoor. Leuk voor de kat ook om in te spelen.
https://www.boredpanda.com/its-not-even-up-yet/

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor MoesTuin » 12 jan 2018 07:44

mohamed schreef:Dan neem ik een nepkerstboom (of mag dat wel?)

Nou....eigenlijk mag dat niet hoor want bij nep voldoe je niet aan de voorwaarden van echtheid :lol:
Je kan beter voor een echte doorleefde boom gaan te herkennen aan de vele genoemde insecten :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 12 jan 2018 08:55

MoesTuin schreef:Waarmee maak je het dan (verantwoord) gezellig in huis?
Overigens hebben ze heerlijke gevulde praline chocolade paas eieren.

Bij de Hema kan je deze verantwoord kopen want daar heten ze dacht ik geen paaseieren meer maar verstopeieren. ( wel eerst dan verstoppen voordat je ze op eet dan natuurlijk eeeej)


Er staan bij ons mooie planten, zoals orchideeën van de plaatselijke christelijke kweker. Regelmatig wisselen we van kleur in accessoires (kussens, plaid, e.d.) en vervangen we de foto's met nieuwe foto's van onze kinderen. Gewoon het hele jaar door een afwisseling is sfeer, zonder te moeten meedoen met feesten die een heidense invloed hebben.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 12 jan 2018 09:29

Marnix schreef:Sorry maar ik kan niet meegaan in deze uitleg. Dan had Paulus zich kunnen beperken tot “hou je niet zoveel beig met regeltjes, er zijn belangrijker zaken”.

Maar hij gaat veel verder:

Wat nu het eten van offervlees betreft: wij weten dat er in de hele wereld niet één afgod echt bestaat en dat er maar één God is. Ook al zijn er zogenaamde goden in de hemel of op aarde - en zo zijn er immers heel wat goden en heren -, wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven. Maar niet iedereen bezit deze kennis. Sommigen van u zijn zo aan hun afgod gewend dat ze het offervlees nog altijd als een offer aan die afgod zien. Hierdoor wordt hun geweten, dat zwak is, bezwaard.

(...)

Wanneer namelijk iemand met een zwak geweten ziet dat u, met uw kennis, in een afgodentempel deelneemt aan een maaltijd, wordt hij er dan niet toe verleid dat offervlees te eten?

1 Kor 8


De een gelooft dat hij alles mag eten, maar iemand die een zwak geloof heeft eet alleen groenten. Wie alles eet mag niet neerzien op iemand die dat niet doet, en wie niet alles eet mag geen oordeel vellen over iemand die dat wel doet, want God heeft hem aanvaard.

(...)

Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

(...)

Omdat ik één ben met de Heer Jezus weet ik, en ben ik ervan overtuigd, dat niets op zichzelf onrein is, maar dat iets onrein is voor wie het als onrein beschouwt.


(Rom 14)


Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. Dit alles is slechts een schaduw van wat komt - de werkelijkheid is Christus.

(...)

Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 'Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af' - het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging.


(Col 2)


Hier wordt het allemaal veel stelliger en scherper gezegd dan dat hij niet wil dat de focus op de regeltjes ligt maar op de omvang. Er wordt heel scherp gesteld dat afgoden niet bestaan, je daarom aan afgoden geofferd vlees gewoon mag eten, zelfs in een tempel blijkbaar, je mag alles eten als je geweten je dat verbiedt want we zijn vrijgekocht. En natuurlijk is de omgang heel belangrijk. Veroordeel elkaar niet en geef elkaar geen aanstoot. Je kan een bepaalde feestdag niet vieren tot eer van God en een ander kan dat wel doen, ook tot eer van Hem. Daarom moeten we elkaar niet proberen te overtuigen maar elkaar vrij laten en niet veroordelen, maar liefhebben. De verschillen mogen er zijn. Jij viert geen kerst, prima. Ik wel. Jij het loofhuttenfeest en ik niet. Ik heb een kerstboom, jij niet. Ik eet alles, jij misschien niet? Laten we focussen op wat er echt toe doet ipv op regeltjes.

Wat heeft een vaas met bloemen met Christus te maken? Daarom mag je dat toch nog wel in je woonkamer zetten? Waarom een kerstboom dan niet. Ik zie daar geen verschil tussen, het zijn beiden sfeermakers. Meer niet.


Omdat je erop aandringt. :P

Zoals je met een kind eerst begint met (moeder)melk en via een fruithapje toewerkt naar vast voedsel, zo zal elke kersverse gelovige meegenomen moeten worden naar de vaste voedsel van het christelijk geloof. In 1 Kor. 8 wil Paulus waarschuwen voor radicale standpunten die de kersverse gelovigen opgelegd krijgen, waardoor deze gelovigen ontmoedigd worden en verbitterd raken. Dat is geen vrijbrief alles maar toe te laten, maar de gelovigen mee te nemen in de leer van Christus, zodat deze gelovige vanzelf afkeer krijgt van afgodische zaken.

In Col. 2 is de waarschuwing van Paulus tweeledig. 1) De traditionele Joodse opvatting over de wijze waarop bepaalde feesten en sjabbatten gevierd dienen te worden. Deze tradities kunnen waardevol zijn, maar zijn omgeven van extra regels. Als we die elkaar gaan aanmeten, dan gaat de essentie van het feest of sjabbat verloren. Een bekende traditie is de sjabbatsreis, niet meer dan een bepaalde afstand lopen op de sjabbat. Het idee is dat je dan niet te moe wordt van lopen, dat je niet meer kan luisteren naar het Woord van God. Maar het gevolg is dat er wordt gewezen naar elkaar met 'jij heb al een te grote afstand gelopen'. Dit soort zaken moeten christenen elkaar niet aanmeten, maar dat gebeurt helaas wel. Hoedjes, zwart, iso-ritmisch, Bijbelvertaling, kerkgang, etc. Daarbij moet ook gesteld worden dat Paulus geen afstand neemt van de feesten en de sjabbatten. De vertaling die je gebruikt, Marnix, heeft het woordje "slechts" ingevoegd, in vers 17. Want die feesten, nieuwe manen en sjabbatten ZIJN een schaduw van toekomende dingen. Waarbij we het lichaam van Christus niet uit het oog moeten verliezen.
2) Het christelijk geloof is geen geloof van "je-mag-dit-niet" en "dat-niet". Daarmee worden de geboden van God niet naar de prullenmand verwezen. Paulus daagt later de Joodse geleerden uit om aan te wijzen waar hij in zijn leer is afgeweken van de Torah van God. Dus je mag nog steeds niet moorden, alleen nu doen we dat niet plichtmatig, maar uit liefde voor die ander.

In dit topic gaat het over de kerstboom en zo meer. Het is historisch dat de kerstboom van afgodische afkomst is, daarvan ben ik overtuigd geraakt dat die kerstboom daardoor niet thuishoort in mijn huis. Dat doe ik niet plichtmatig, maar vanuit de liefde voor Christus dat ik Zijn komst naar de aarde niet vermeng met heidense zaken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 12 jan 2018 10:34

coby5 schreef:Jawel hoor. Leuk voor de kat ook om in te spelen.
https://www.boredpanda.com/its-not-even-up-yet/

Oeps, laat maar. ;)

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 12 jan 2018 10:34

MoesTuin schreef:Nou....eigenlijk mag dat niet hoor want bij nep voldoe je niet aan de voorwaarden van echtheid :lol:
Je kan beter voor een echte doorleefde boom gaan te herkennen aan de vele genoemde insecten :wink:

:mrgreen:

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 12 jan 2018 11:03

Arco schreef:Er staan bij ons mooie planten, zoals orchideeën van de plaatselijke christelijke kweker. Regelmatig wisselen we van kleur in accessoires (kussens, plaid, e.d.) en vervangen we de foto's met nieuwe foto's van onze kinderen. Gewoon het hele jaar door een afwisseling is sfeer, zonder te moeten meedoen met feesten die een heidense invloed hebben.

Mooi!
Als de dagen korter worden, zet ik wel kaarsen neer en wat waxinehoudertjes met die kleine theelichtjes erin. Ik heb hoekjes in de kamer waar geen lampje kan staan en dan is het toch verlicht.
Kaarslicht is ook zacht licht, dus dat geeft meteen een warme sfeer.
Er werd vlak voor kerst een prachtig opgemaakt stuk bezorgd, dat bleek van een buurjongen te zijn. Ik pak heel vaak pakjes voor hem aan, ik had zelfs tegen hem gezegd dat hij mijn adres wel op kon geven. Hij maakt lange werkdagen en is vaak nog niet thuis als de pakjesdienst komt.
Maar het viel mij op dat er weinig dennengroen in zat.
Het was mooi opgemaakt met witte bloemen, bergthee was erin verwerkt, hulst, een enkel fijn sparrentakje, kaarsen, katjestakken.
Zodoende had ik toch een kerststuk staan :D
Maar ik vond het erg attent en ik heb er een mooie bak aan overgehouden. Die heb ik bewaard en daar kan ik bijv. bloembollen in zetten.

Maar wij eten zelfs geen kerstbrood, kerststol, kerstkrans. Ook niet met Pasen.
Ik koop weleens chocolade-eitjes, maar dat kan ook in juni zijn.
In de hal van de grote openbare gebouwen zie je hoeveel moeite en geld er wordt besteed aan zo'n enorme boom met versiering.
Voor amper 2 weken!
Veel winkeliers doen geen sintversiering meer, maar hangen in november al de kerstglitter op, omdat het dan nog de moeite is.

Januari schijnt de meest deprimerende maand te zijn omdat er helemaal geen feestdagen zijn. In februari is er nog Valentijdsdag en carnaval.
Dus is het zo dat een mens van feest naar feest leeft.
Eigenlijk oppervlakkig he?
Arco schreef:In dit topic gaat het over de kerstboom en zo meer. Het is historisch dat de kerstboom van afgodische afkomst is, daarvan ben ik overtuigd geraakt dat die kerstboom daardoor niet thuishoort in mijn huis. Dat doe ik niet plichtmatig, maar vanuit de liefde voor Christus dat ik Zijn komst naar de aarde niet vermeng met heidense zaken.

Daar heb ik zoveel respect voor!
Ik vind het fijn om dit te lezen. Echt waar! Het ontroert mij.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor MoesTuin » 12 jan 2018 14:21

Arco schreef:Er staan bij ons mooie planten, zoals orchideeën van de plaatselijke christelijke kweker. Regelmatig wisselen we van kleur in accessoires (kussens, plaid, e.d.) en vervangen we de foto's met nieuwe foto's van onze kinderen. Gewoon het hele jaar door een afwisseling is sfeer, zonder te moeten meedoen met feesten die een heidense invloed hebben.

Als het voor je een moeten wordt, dat klinkt niet goed.
Je doet het omdat je het zelf wilt / leuk vindt.....
Overigens....
Ik voel uhm aankomen....de christelijke orchideeën :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten