Kerstboom, Kerstman e.d.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor schaapje » 11 jan 2018 09:39

Idioot? is wel wat zwak uitgedrukt.
Het is blasfemie.
En zal wel verwijderd worden want is off topique-smile
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 11 jan 2018 09:50

Het hele probleem is maar weer duidelijk: mensen zijn zo verknocht aan hun sfeer, sentimentele gevoelens en genade-badje, dat zij vergeten zijn dat we geen God hebben die onbeperkt meegaat in die feelgood-religie. De Bijbel staat vol met mensen die een doe-het-zelf-godsdienst erop nahielden en dan nog menen God daarmee plezier te doen. Mijn stelling is: doe al die rotzooi weg, en ga je richten op de Waarheid.

Elke vergelijking die al is aangedragen wordt gebagatelliseerd en weggewuifd. Verjaardag van je ex in plaats van je eigen vrouw, kerstboom en boeddha, etc. Natuurlijk gaat een vergelijking mank, maar het gaat ook niet om het vergelijk, maar om de boodschap ervan.

Een kerstboom in huis, die een heidense oorsprong heeft, en dan de geboorte van de Verlosser gedenken, dat gaat er bij mij niet meer in. Het doet mij overkomen als: een glas fris water, maar één druppel dodelijk gif. Ga jij die drinken?

Ik ben scherp, maar niet omdat ik iemand zou willen kwetsen. Maar wat ik zeg (schrijf) is bittere ernst. Dan maar roepen dat ik iemand regels of een juk opleg, dat is natuurlijk niet waar. Uit eigen ervaring weet ik hoe bevrijdend het is om niet mee te hoeven doen, om geen opgeklopte sfeer te moeten creëren. Heerlijk, wat een vrijheid.

Geen kerstboom, maar ik maak het hele jaar gezelligheid in huis. Geen paaseieren, omdat je toch al niet teveel chocolade moet eten en gevulde chocoladerepen veel lekkerder zijn.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

blijblij
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1124
Lid geworden op: 29 dec 2010 10:09

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor blijblij » 11 jan 2018 11:36

mona schreef:Daar ging het hier niet over, het ging in dit geval over het feit dat de Elbert aangaf dat kerstfeest in de vroege kerk al gevierd werd.
Trouwens, er zijn ook genoeg bronnen dat de datum van Sol Invictus wel op 25 december is, dus ja....

Er zijn wel 2 bronnen uit de oudheid! zie:
https://mjschuurman.wordpress.com/2015/ ... erstfeest/

De idee van Mithras/Sol Invictus/heidense feesten op 25 december die zijn overgenomen, was lang populair, maar de laatste jaren is deze hypothese steeds minder sterk komen te staan.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Mortlach » 11 jan 2018 11:53

Arco schreef:Het doet mij overkomen als: een glas fris water, maar één druppel dodelijk gif. Ga jij die drinken?


Ja hoor. Met dat soort homeopatische verdunning heb ik daar geen enkel probleem mee. Een druppel (50 µl) in een halve liter water, dat is een verdunning van 1 op 100.000. Het zou me verbazen als ik niet regelmatig ernstiger vervuild water drink.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 11 jan 2018 12:14

Arco schreef:Het hele probleem is maar weer duidelijk: mensen zijn zo verknocht aan hun sfeer, sentimentele gevoelens en genade-badje, dat zij vergeten zijn dat we geen God hebben die onbeperkt meegaat in die feelgood-religie. De Bijbel staat vol met mensen die een doe-het-zelf-godsdienst erop nahielden en dan nog menen God daarmee plezier te doen. Mijn stelling is: doe al die rotzooi weg, en ga je richten op de Waarheid.
Het hele probleem is maar weer duidelijk: mensen zijn zo verknocht aan hun eigen gelijk dat zij vergeten dat er zoiets als de christelijke vrijheid bestaat. In plaats daarvan willen ze hun 'gelijk' aan andersdenkenden opleggen.
Arco schreef:Elke vergelijking die al is aangedragen wordt gebagatelliseerd en weggewuifd. Verjaardag van je ex in plaats van je eigen vrouw, kerstboom en boeddha, etc. Natuurlijk gaat een vergelijking mank, maar het gaat ook niet om het vergelijk, maar om de boodschap ervan.
Ach nou ja, wij gaan tenminste op jullie argumenten in. Argumenten die wij aandragen worden genegeert.
Ik heb je al antwoord gegeven over je boeddha-vergelijking en verder: is de satan op 25-26 december jarig? En een kerstboom is gewoon een dennenboom. (zullen we voortaan de zon ook maar mijden vanwege aanbiddeing van de zonnegod?)
Arco schreef:Een kerstboom in huis, die een heidense oorsprong heeft, en dan de geboorte van de Verlosser gedenken, dat gaat er bij mij niet meer in. Het doet mij overkomen als: een glas fris water, maar één druppel dodelijk gif. Ga jij die drinken?
Een kerstboom is gewoon een dennenboom, en die heeft geen heidense oorsprong. Wat God geschapen heeft is goed. En ik aanbid geen bomen!
Je mag elke dag de geboorte van Jezus herdenken, ook op 25 december. Het is niet verboden om daar een speciale dag voor apart te zetten.
We doen zo veel dingen die niet in de Bijbel staan, vaderdag en moederdag houden bijvoorbeeld. Slingers ophangen als iemand jarig is, waxinelichtjes als je visite krijgt, bloemen voor de gezelligheid ect ect.
Ik vind het dikke prima als jij geen kerstboom in huis neemt, gun een ander ook de vrijheid om zelf te kiezen.
Arco schreef:Ik ben scherp, maar niet omdat ik iemand zou willen kwetsen. Maar wat ik zeg (schrijf) is bittere ernst. Dan maar roepen dat ik iemand regels of een juk opleg, dat is natuurlijk niet waar. Uit eigen ervaring weet ik hoe bevrijdend het is om niet mee te hoeven doen, om geen opgeklopte sfeer te moeten creëren. Heerlijk, wat een vrijheid.
Je bent niet alleen scherp, maar je schuift een ander, geheel onterecht, ook nogal wat in de schoenen: doe-het-zelf-godsdienst, feelgood-religie, we 'vergeten' Gods wil vanwege verknochtheid aan sfeer, sentimentele gevoelens en genade-badje.
Je suggereert ook nog eens dat we ons niet richten op de waarheid. Alsof sfeer en waarheid elkaar uitsluiten. ](*,)
En ik 'moet' natuurlijk helemaal geen kerstboom, ik mag zelf kiezen. Heerlijk, wat een vrijheid!
Lees de Galatenbrief ook nog maar eens door. Sta in de vrijheid waarmee Christus je vrijgemaakt heeft, en laat je geen juk opleggen. We worden niet door de wet bewaakt in gevangenschap, we staan niet onder het toezicht van de wet als tuchtmeester. (we zijn niet eens Joods ook)
Ik moet ook aan Kolossensen 2 denken. Ik laat me niet veroordelen noch geboden opleggen door mensen met eigen bedenksels. ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan.

De Bijbel is heel duidelijk over de morele principes, en binnen die grenzen ben je gewoon vrij.
Dus stop ajb met die kruistochten tegen anders-denkenden, een respecteer hun vrijheid zoals jullie die voor jezelf ook nemen.
Ik zet bij jou geen kerstboom in je huis, en jij hoeft hem bij mij niet uit mijn huis te halen/preken.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

antoon

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor antoon » 11 jan 2018 12:50

Het gaat erom hoe de schepper erover denkt, niet wat wij vinden of hoe onze gevoelens zijn, de bijbel laat ons in geen enkele onzekerheid, afgoderij of schuren tegen afgodische gebruiken wil hij beslist niet.
In het oude testament al en zeker in de evangelie geeft God ZELF en via zijn zoon Jezus voorschriften en geboden betreffende herdenkingen, stel dat zij het belangrijk vonden dat de geboorte herdacht werd dan hadden zij zijn geboorte dag absoluut niet in het onzekere gelaten en duidelijke voorschriften gegeven zoals met het laatste avondmaal.

Dit is met kerst gewoon niet het geval, het is een door mensen bedacht feest, dat zelfs als je heidense invloed buiten beschouwing laat nog een aanfluiting voor het Christendom is met drinken commercie en brassen. nogmaals ik ben geen kerst hater, ik oordeel nooit iemand hierop, dat zou ik niet kunnen en ook niet willen.

Artistiek vervaardigsde kerststukken kunnen een lust voor het oog zijn, ik kan met iedereen, ook religieuzen die kerst vieren door een deur maar als het erom gaat om mensen of God te behagen God kies ik voor het laatste.

Buiten dit alles
Een kerstboom in huis, die een heidense oorsprong heeft, en dan de geboorte van de Verlosser gedenken, dat gaat er bij mij niet meer in. Het doet mij overkomen als: een glas fris water, maar één druppel dodelijk gif. Ga jij die drinken?

bedenk wat een leegte 27/28 december vaak bij veel mensen achterlaat, ik heb daar zoveel voorbeelden van, een innerlijke leegte die niet komt na het bestuderen of toepassen van Gods raad.

antoon

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor antoon » 11 jan 2018 13:00

Een kerstboom is gewoon een dennenboom, en die heeft geen heidense oorsprong. Wat God geschapen heeft is goed. En ik aanbid geen bomen!
Je mag elke dag de geboorte van Jezus herdenken, ook op 25 december. Het is niet verboden om daar een speciale dag voor apart te zetten.
We doen zo veel dingen die niet in de Bijbel staan, vaderdag en moederdag houden bijvoorbeeld. Slingers ophangen als iemand jarig is, waxinelichtjes als je visite krijgt, bloemen voor de gezelligheid ect ect.
Ik vind het dikke prima als jij geen kerstboom in huis neemt, gun een ander ook de vrijheid om zelf te kiezen.


Een naakte vrouw is ook een lust voor het oog, God heeft de vrouw ook geschapen, je kan ook stellen dat je de vrouw niet aanbid, maar het is geen vrijbrief om overspel te plegen.
Geestelijk overspel kan kerstmis houden zijn

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor naamloos » 11 jan 2018 13:23

antoon schreef:Het gaat erom hoe de schepper erover denkt, niet wat wij vinden of hoe onze gevoelens zijn, de bijbel laat ons in geen enkele onzekerheid, afgoderij of schuren tegen afgodische gebruiken wil hij beslist niet.
En omdat ik helemaal geen afgoderij met een boom bedrijf mag ik gewoon zelf weten of ik wel of 1 in mn huis zet.
Als je alles moet gaan boycotten wat afgodendienaars ooit gedaan hebben kun je jezelf wel opsluiten.
antoon schreef:In het oude testament al en zeker in de evangelie geeft God ZELF en via zijn zoon Jezus voorschriften en geboden betreffende herdenkingen, stel dat zij het belangrijk vonden dat de geboorte herdacht werd dan hadden zij zijn geboorte dag absoluut niet in het onzekere gelaten en duidelijke voorschriften gegeven zoals met het laatste avondmaal.

Dit is met kerst gewoon niet het geval, het is een door mensen bedacht feest, dat zelfs als je heidense invloed buiten beschouwing laat nog een aanfluiting voor het Christendom is met drinken commercie en brassen. nogmaals ik ben geen kerst hater, ik oordeel nooit iemand hierop, dat zou ik niet kunnen en ook niet willen.
Nou en? We hebben ook vaderdag en moederdag bedacht, en nog veel meer.
Als je er geen bras en zuip-partij van maakt is er niks mis mee, maar dat had ik al gezegd.
antoon schreef:Artistiek vervaardigsde kerststukken kunnen een lust voor het oog zijn, ik kan met iedereen, ook religieuzen die kerst vieren door een deur maar als het erom gaat om mensen of God te behagen God kies ik voor het laatste.
Daar gaat het nou juist niet om, je hoeft er geen of of zaak van te maken omdat het 1 het ander niet uitsluit.
antoon schreef:Een naakte vrouw is ook een lust voor het oog, God heeft de vrouw ook geschapen, je kan ook stellen dat je de vrouw niet aanbid, maar het is geen vrijbrief om overspel te plegen.
Geestelijk overspel kan kerstmis houden zijn
Wat een mens al niet verzinnen kan .... Maar goed, ik zal geestelijk overspel maar vertalen met afgoderij. En zoals ik hierboven al zei: ik aanbid geen bomen, en pleeg er geen afgoderij mee.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

antoon

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor antoon » 11 jan 2018 13:29

Maar goed, ik zal geestelijk overspel maar vertalen met afgoderij.


geestelijk overspel
afgoderij
In de schrift worden die 2 weleens op een lijn geplaatst

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor coby5 » 11 jan 2018 13:29

antoon schreef:Een naakte vrouw is ook een lust voor het oog, God heeft de vrouw ook geschapen, je kan ook stellen dat je de vrouw niet aanbid, maar het is geen vrijbrief om overspel te plegen.
Geestelijk overspel kan kerstmis houden zijn

Het kan, maar het hoeft niet. Maar dat is met alles.
Die Amerikaan die voor z'n kinderen xboxen kocht voor kerst en z'n vrouw die de kids vertelde dat het van Santa kwam en hem oplegde erover te liegen tegen z'n kinderen en chagrijnig werd als ie niet extra ging werken voor nog meer cadeaus, dat vind ik afgoderij. Een kerststukje in elkaar flansen vind ik leuk en gezellig. En er komen nog steeds mensen tot geloof met kerst. Gebruik die kans om het evangelie te delen. Dan willen mensen naar de kerk komen als ze anders nooit gaan.

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Cathy » 11 jan 2018 13:30

Arco schreef:Mijn stelling is: doe al die rotzooi weg, en ga je richten op de Waarheid.

Mijn stelling is: draai het om. Zoek eerst het koninkrijk van God en de rest komt wel. En gun daarin ieder zijn/ haar eigen tempo in de 'zielsprocessen', zonder te veroordelen.
'Immers, waarom zou mijn vrijheid onder het oordeel vallen van het geweten van een ander?' 1 Kor 10:29
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 11 jan 2018 13:38

@Naamloos:
Het is niet chique om halfbakken te reageren. Het is zo makkelijk om te stellen dat je opponent dingen aan een ander oplegt. Dat haalt de inhoud uit de discussie, werkt op de persoon en getuigt niet van naastenliefde. Het is zo makkelijk om te denken dat je argumenten levert, maar het gaat niet om even wat roepen, het gaat om de diepgang en relevantie van een argument.

In de Bijbel wordt afgerekend met alles wat afgodisch is, dus een bos, palen, bouwwerken, etc. moeten worden verwijderd. Weg ermee! Want ondanks dat een boom goed geschapen is, wil niet zeggen dat het goed is om deze in huis te halen, te decoreren, etc.

Dat je dingen doet die niet in de Bijbel staan, ja dat is logisch. Maar waar de Bijbel duidelijk over is, zoals het wegdoen van afgodische zaken, moet je niet gaan negeren. Het is gewoon een feit dat kerst, een kerstboom, paaseieren en zo meer te maken hebben met afgoderij en heidendom. Het ontkennen hiervan is een historische misvatting.

De datum 25 december is van oudsher al een datum met een afgodische lading. En één ding is zeker: Jezus is niet geboren op 25 december. Ja, bij Zijn geboorte gingen de engelen zingen om de herders naar Bethlehem te sturen en ca. 2 jaar later kwamen de wijzen op bezoek. Maar is dat dan de uitnodiging om de geboortedag van Jezus te gedenken? Elke datum die de Bijbel van belang vindt, die zal je niet alleen in het NT vinden, maar al in het OT. De geboortedatum van Jezus zit daar niet bij. Zijn sterfdatum wel.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Arco » 11 jan 2018 13:42

Cathy schreef:Mijn stelling is: draai het om. Zoek eerst het koninkrijk van God en de rest komt wel. En gun daarin ieder zijn/ haar eigen tempo in de 'zielsprocessen', zonder te veroordelen.
'Immers, waarom zou mijn vrijheid onder het oordeel vallen van het geweten van een ander?' 1 Kor 10:29


Half-eens. Soms moet je gewoon zeggen waar het op staat. Dat is confronterend, maar soms onvermijdelijk.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

mohamed

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor mohamed » 11 jan 2018 13:54

mona schreef:Als je het hier over mij hebt, dan daag ik je uit om een citaat te plaatsen waarin ik jou mijn mening opleg, of de les lees.
Als je dat niet kunt, dan mag jij deze week extra weduwen en wezen bezoeken.

Waarom? Zeg ik iets over jouw gebruiken? En misschien bezoek ik wel vaker weduwen dan je denkt. Niet te snel oordelen! [-X

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Kerstboom, Kerstman e.d.

Berichtdoor Chaya » 11 jan 2018 13:57

coby5 schreef:Nou ik heb 'm vandaag eruit gedaan hoor, het afgodisch gewrocht. Floep over het balkon van 9 hoog. Vieze dooie naalden overal. Het feest is weer over. Nou wil ik een kamerplant die geen water nodig heeft.

Had ff gewacht Coby, want je had er sjampoepel van kunnen maken, las ik in het AD. :lol:
De kerstboom voor het stadhuis van Rotterdam wordt weer afgetuigd maar verdwijnt niet zomaar, meldt de gemeente. De beroemde boom komt terug als...champagne!
Het idee komt van de Rotterdamse onderneemster Maidie van den Bos. Zij vindt het zonde dat na de feestdagen duizenden kerstbomen worden verbrand of versnipperd. De grote kerstboom op de Coolsingel krijgt de primeur: die wordt van stam tot piek verwerkt tot dranken en andere producten.
Arco schreef:n de Bijbel wordt afgerekend met alles wat afgodisch is, dus een bos, palen, bouwwerken, etc. moeten worden verwijderd. Weg ermee! Want ondanks dat een boom goed geschapen is, wil niet zeggen dat het goed is om deze in huis te halen, te decoreren, etc.

Deze stelling is voor dit forum te rigoureus.
Onder het mom van: ik moet het toch zelf weten? En dat is net zo rekkelijk als je zelf wilt.
Ik moet het toch zeker zelf weten, zal moeten worden omgebogen naar: Heere, wat wilt U nu dat ik doen zal.
En dat geldt voor alles en o wat doen we dat te weinig, kom ik zelf geregeld achter.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten