(geen Poort hoor Jesaja, 50 jaar geleden - toen hadden dominees nog geen voornaam - kwam ik wel door ds. Poort in de kerkenraad terecht.
Hij was een zeer markant man en ook geliefd. Maar hij was bij de rock-musical 'Jesus Christ Super Star' wezen kijken en deed daar niet lelijk genoeg over, wat bij ons een grote rel veroorzaakte, terwijl mijn vrouw zelfs zegt mede door die musical tot geloof te zijn gekomen.)
Maar dominee Poot schreef in de laatste 'de tijden', behorend bij 'israël aktueel' van CvI, een boeiende lezing: 'Een rivier van levend water'. n.a.v. Ez.47.
Omdat hij ook schreef:
omdat ds. Poot dat zo schreef, neem ik de vrijheid om er op te wijzen dat Jeruzalem in het Vrederijk, waar Ezechiël immers naar verwijst, uiteraard niet gelijk is aan het nieuwe Jeruzalem zoals het naar ons toekomt in Op.21. Dat weet hij natuurlijk ook wel......- moeten we toch ook de concrete aardsheid van Gods beloften laten staan. De beelden die Jezus op zichzelf toepast moeten we niet uitspelen tegen de letterlijke vervulling van Gods beloften. Hij kan ermee naar zichzelf verwijzen omdat de aardse vervulling door Hem werkelijkheid zal worden.
Hij begint zijn betoog met:
enz., enz.Als de profeet Ezechiël de toekomstige heerlijkheid van Jeruzalem schouwt, ziet hij ook dat er water komt onder uit de drempel van het huis van God. Het borrelt op uit de rechter zijkant en wordt tot een kleine stroom die zich een weg zoekt naar het oosten. Dat stroompje vult vervolgens de vallei van de Kidron en zwelt daar aan tot een beek, waar de profeet niet eens meer in kan staan. Uiteindelijk stroomt de beek naar het zuiden, in de richting van de Dode Zee.
Dan zie ik hem wat verderop in het stuk schrijven:
Het is alsof hij de bekende woorden van psalm 1 voor zijn ogen zichtbaar ziet worden. En het geheim van dat alles is dat de bron ontspringt onder de troon van God. Daarom geeft het water leven.
Daar gaat de schrijver voor mijn Bijbel met 'onder de troon van God' ver de mist in.
Dat zou ik niet zeggen als ik hierachter geen bekende gereformeerd Bijbelontrouwe leer verdenk.
Immers, er zitten in elk geval 1000 gereformeerd academisch 6x verdoezelde jaren tussen het begin van het Vrederijk en de aanvang van de nieuwe hemel en nieuwe aarde, en dan nog gesteld dat de overgang geen of zeer weinig tijd in beslag zal nemen, waar we gewoon geen informatie over krijgen.
Heb er ook erg in dat Jeruzalem in het Vrederijk nog totaal niet lijkt op het hemelse nieuwe Jeruzalem in Op.21
Zal het zich volgens de profetieën niet ver uitbreiden buiten de muren? De tempel zal weer helemaal in ere worden hersteld, weten we.
Vandaar kreeg Ezechiël daar ook zo'n duidelijk beeld van. Maar meer dan de 'voetbank zijner voeten' of zoiets is de aardse tempel voor God toch nooit geweest?
Als je dat vergelijkt met het nieuwe Jeruzalem van later, meer dan 10miljard kubieke kilometer, met muren van 12000 stadiën, (zo'n 2220 km) waarvan geschreven staat: "Ik zag geen tempel in haar, want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam." (vers 22)
En ja, dáár komt de "zuivere rivier van water des levens, helder als kristal uit de de troon van God en van het Lam". (Op.22:1)
Maar als de Heere Jezus terug zal komen op aarde en Zijn voeten zullen staan op de Olijfberg (Zach.14:4 e.v.), ja dan zal ook Ez.47 werkelijkheid gaan worden op aarde, het Vrederijk lang.
Doch de troon van God neerdalen, dat zal pas op de nieuwe aarde gezien kunnen worden. En dan nog lijkt het mij niet logisch als de Allerhoogste in de lagere regionen van de immense Godsstad zou tronen. Hij hoort toch in de hóógste hemelen?
Ps.: Nou horen we nogal eens 'theologisch interpreterend' beweren dat Op.21 voor een groot deel toch weer op het in hst.20 behandelde Vredesrijk slaat, ondanks het duidelijke vers 1. Daar sneuvelt dan heel de chronologie in Openbaring mee, waar velen blijkbaar weinig moeite mee hebben.
Ondanks dat de dood en het dodenrijk Hades dan niet meer bestaan, blijken de mensen toch nog ziek te kunnen worden en hebben dan de geneeskrachtige bladeren nodig. Nou en? vraag ik dan. Dood gaan ze immers niet meer! De "heidenvolken" (immers nooit van het Evangelie gehoord hebbende) welke dus op hun doen en laten door het grote eindoordeel zijn gekomen zodat ze in het boek der levenden bleken te staan, m.i. rechtvaardigen, zachtmoedigen, arme Lazarussen en anderen welke hier slechts slachtoffer waren, worden op de nieuwe aarde nog steeds geregeerd. zie Op.21:24 ; 22:5. We lezen toch ook nergens dat zij hele nieuwe scheppingen worden, zoals de hemelingen?
En vergun mij nog weer even te herhalen dat een heel nieuw hemels opstandingslichaam typisch ook bij de hoge hemel hoort en toch niet behoort bij mensen welke gewoon weer 'de wederopstanding des vleesches' op aarde mee zullen maken? Op.20:5, 12, 13.