12 stellingen t.a.v Israël

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mona » 02 jan 2018 11:44

Op de site van Christenen voor Israël las ik deze twaalf stellingen.
Ze zijn me uit het hart gegrepen.

Wat wij geloven ten aanzien van Israël:

1) Wij geloven dat Israël door God is geschapen en verkozen om de volken te zegenen.
2) Wij geloven dat het Gods opdracht aan de kerk en de volken is om Israël te zegenen.
3) Wij geloven dat de kerk niet in de plaats van Israël is gekomen. Door het geloof in Jezus Christus zijn ook wij kinderen van Abraham geworden, de vader van alle gelovigen.
4) Wij geloven dat al de verbonden vanaf Abraham gesloten zijn met Israël.
5) Wij geloven dat er een geheimenis van een gedeeltelijke verharding van Israël is omwille van ons, maar dat er bij de kerk ook blindheid is voor Israël en dat er een sluier over de volken ligt.
6) Wij geloven dat de Heere trouw zal blijven aan al de verbonden die Hij met Israël gesloten heeft, maar ook aan al de beloften die Hij aan de gemeente van Jezus Christus heeft gegeven.
7) Wij geloven dat de christenheid schuld moet belijden voor alle daden van antisemitisme in het verleden begaan, oprecht berouw moet tonen in daden van liefde en solidariteit met Israël en het Joodse volk, en zich moet bekeren van haar vervangings- en vervullingstheologie.
8 Wij geloven dat het herstel van het Joodse volk in het Beloofde Land Israël het begin is van de uiteindelijke verlossing.
9) Wij geloven dat de stad Jeruzalem de plaats is waar de Heere Zijn heilige Naam weer zal doen wonen.
10) Wij geloven dat op een dag de Messias zal komen om Zijn wereldwijde Koninkrijk op te richten. Dan zal de lichamelijke opstanding van de gestorven rechtvaardigen plaatsvinden en zullen zij met Christus regeren in Zijn Koninkrijk op aarde. Daarom bidden wij om de vrede van Jeruzalem.
11) Wij geloven dat de Mensenzoon wanneer het Koninkrijk komt zal zitten op Zijn troon om te oordelen over de goddeloze volken en hen zal vragen hoe zij Israël en het Joodse volk behandeld hebben.
12) Wij geloven dat de vernieuwing van alle dingen uiteindelijk en definitief zal plaatsvinden. De schepping zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God. En God zal zijn alles en in allen.

Waarom deze stellingen?
In twaalf artikelen belijdt de kerk der eeuwen haar geloof. In dankbaarheid voor wat we daarin hebben mogen ontvangen stemmen we als christenen met die woorden in, als een samenvatting van wat de Schrift getuigt over onze redding.

Maar de verkiezing van Israël waar de Bijbel van spreekt, Gods verbonden met Israël, het koningschap van Christus op de troon van David, het herstel van Israël en zo van heel de schepping, dit alles blijft buiten beeld.

Velen voelen de noodzaak en de urgentie om vanuit de Schrift tot een hernieuwd, een breder spreken over Gods heilsplan met Zijn schepping te komen. Een kleine groep christenen uit verschillende kerkelijke achtergronden heeft zich daar de afgelopen tijd diepgaand op bezonnen.

Dat heeft geresulteerd in twaalf stellingen over de plaats van Israël in Gods heilsplan, waarin Gods verkiezing van Israël om de volken te zegenen wordt uitgewerkt. Deze stellingen komen niet in de plaats van welke belijdenis dan ook, maar zijn bedoeld als een aanzet om verder te denken over die wezenlijke Bijbelse verkondiging ten aanzien van Israël en het Koninkrijk die de klassieke belijdenissen laten liggen. Graag bieden we hier de stellingen aan, biddend en bescheiden.

https://christenenvoorisrael.nl/2017/10 ... en-israel/


Ik hoop dat er meer vanuit deze visie op Israel gedacht en gepreekt gaat worden.
Wat vinden jullie van deze stellingen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor schaapje » 02 jan 2018 12:26

Wat ik vind van deze stellingen?
Heel vreemd dat er in zoveel kerken anders werd/wordt gedacht.
Ik kom uit een evangelische gemeente en ik heb gewoon niet anders geleerd dan de stelling die je hier schrijft.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor de passant » 02 jan 2018 13:22

1) Wij geloven dat Israël door God is geschapen en verkozen om de volken te zegenen.Oneens, Oneens, Adam en Eva zijn geschapen, Israel is geroepen.
2) Wij geloven dat het Gods opdracht aan de kerk en de volken is om Israël te zegenen.Gedeeltelijk eens.
3) Wij geloven dat de kerk niet in de plaats van Israël is gekomen. Door het geloof in Jezus Christus zijn ook wij kinderen van Abraham geworden, de vader van alle gelovigen.Inzoverre eens dat ook Israel de messias moet aannemen ,.[color=#00BF00]Jezus[/color]
4) Wij geloven dat al de verbonden vanaf Abraham gesloten zijn met Israël.
5) Wij geloven dat er een geheimenis van een gedeeltelijke verharding van Israël is omwille van ons, maar dat er bij de kerk ook blindheid is voor Israël en dat er een sluier over de volken ligt.Eens
6) Wij geloven dat de Heere trouw zal blijven aan al de verbonden die Hij met Israël gesloten heeft, maar ook aan al de beloften die Hij aan de gemeente van Jezus Christus heeft gegeven.
7) Wij geloven dat de christenheid schuld moet belijden voor alle daden van antisemitisme in het verleden begaan, oprecht berouw moet tonen in daden van liefde en solidariteit met Israël en het Joodse volk, en zich moet bekeren van haar vervangings- en vervullingstheologie.Geloof in Jezus die voor uw zonden gestorven is en gij zult leven.
8 Wij geloven dat het herstel van het Joodse volk in het Beloofde Land Israël het begin is van de uiteindelijke verlossing.Nee, dat geloof ik niet,blijkbaar geloven ze bij Christenen voor Israel dat er redding buiten jezus om, "Als je maar in Israel geloofd".
9) Wij geloven dat de stad Jeruzalem de plaats is waar de Heere Zijn heilige Naam weer zal doen wonen.Wij, als Christenen geloven dat God woont in de harten van een ieder, jood of griek of welke andere nationaliteit dan ook, die door wedergeboorte in zijn zoon Jezus zijn gaan geloven.
10) Wij geloven dat op een dag de Messias zal komen om Zijn wereldwijde Koninkrijk op te richten. Dan zal de lichamelijke opstanding van de gestorven rechtvaardigen plaatsvinden en zullen zij met Christus regeren in Zijn Koninkrijk op aarde. Daarom bidden wij om de vrede van Jeruzalem.
11) Wij geloven dat de Mensenzoon wanneer het Koninkrijk komt zal zitten op Zijn troon om te oordelen over de goddeloze volken en hen zal vragen hoe zij Israël en het Joodse volk behandeld hebben.Eerste gedeelte ja mee eenstweede gedeelte mee oneens, gewoon ronduit onbijbels, gezien de setting van dit stukje stelling weet de opsteller best wat er dan wel wordt gevraagd laat dat weg , en geeft er zijn eigen draai aan! Heb je in Gods zoon geloofd , dat Hij voor jou aan het kruis uit Liefde voor jou is gestorven en weer opgestaan, en heb je liefde gehad.
12) Wij geloven dat de vernieuwing van alle dingen uiteindelijk en definitief zal plaatsvinden. De schepping zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God. En God zal zijn alles en in allen.

Waarom deze stellingen?
In twaalf artikelen belijdt de kerk der eeuwen haar geloof.Nee , dat doen ze niet , ze weerspiegelen een bepaalde theologie. In dankbaarheid voor wat we daarin hebben mogen ontvangen stemmen we als christenen met die woorden in, als een samenvatting Samenvattingen zijn altijd tricie , moet je mee oppassen.van wat de Schrift getuigt over onze redding.

Maar de verkiezing van Israël waar de Bijbel van spreekt, Gods verbonden met Israël, het koningschap van Christus op de troon van David, het herstel van Israël en zo van heel de schepping, dit alles blijft buiten beeld.

Velen voelen de noodzaak en de urgentie om vanuit de Schrift tot een hernieuwd, een breder spreken over Gods heilsplan met Zijn schepping te komen. Een kleine groep christenen uit verschillende kerkelijke achtergronden heeft zich daar de afgelopen tijd diepgaand op bezonnen.

Dat heeft geresulteerd in twaalf stellingen over de plaats van Israël in Gods heilsplan, waarin Gods verkiezing van Israël om de volken te zegenen wordt uitgewerkt. Deze stellingen komen niet in de plaats van welke belijdenis dan ook, maar zijn bedoeld als een aanzet om verder te denken over die wezenlijke Bijbelse verkondiging ten aanzien van Israël en het Koninkrijk die de klassieke belijdenissen laten liggen. Graag bieden we hier de stellingen aan, biddend en bescheiden.

https://christenenvoorisrael.nl/2017/10 ... en-israel/


Ik hoop dat er meer vanuit deze visie op Israel gedacht en gepreekt gaat worden.
Wat vinden jullie van deze stellingen?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mona » 02 jan 2018 13:44

passant, ik vind het heel lastig om zo op jouw reactie in te gaan.
Wil je liever gewoon mij quoten, en dan je mening geven? Liever niet in mijn stuk reageren.
Ook de verschillende kleuren vind ik onhandig.

de passant schreef: Oneens, Adam en Eva zijn geschapen, Israel is geroepen.

Israël is geschapen, uit de lendenen van Abraham. God heeft niet rondgezien om te kijken welk volk Hij in zijn geheel zou verkoren.
Hij heeft Israël uitverkoren en geformeerd.
de passant schreef:Wij geloven dat het Gods opdracht aan de kerk en de volken is om Israël te zegenen.Gedeeltelijk eens.
Waarom gedeeltelijk?
de passant schreef:Geloof in Jezus die voor uw zonden gestorven is en gij zult leven.
Wat bedoel je hiermee? Dat er geen excuus gemaakt hoeft te worden voor het antisemitisme door de loop der eeuwen heen?
de passant schreef:Nee, dat geloof ik niet,blijkbaar geloven ze bij Christenen voor Israel dat er redding buiten jezus om, "Als je maar in Israel geloofd".
Hoe kom je erbij, het gaat hier over het Land Israel, niet over de vergeving van zonden.
de passant schreef:Wij, als Christenen geloven dat God woont in de harten van een ieder, jood of griek of welke andere nationaliteit dan ook, die door wedergeboorte in zijn zoon Jezus zijn gaan geloven.
Het gaat hier om het land Israel en niet over het hart.
de passant schreef:Eerste gedeelte ja mee eenstweede gedeelte mee oneens, gewoon ronduit onbijbels, gezien de setting van dit stukje stelling weet de opsteller best wat er dan wel wordt gevraagd laat dat weg , en geeft er zijn eigen draai aan! Heb je in Gods zoon geloofd , dat Hij voor jou aan het kruis uit Liefde voor jou is gestorven en weer opgestaan, en heb je liefde gehad.
Ik begrijp niet precies wat je hier mee zeggen wilt. graag uitleg.

Het valt me op dat je de stellingen door een geestelijke bril leest. En dat heeft de kerk nu net ook altijd gedaan, daar waar het land Israël letterlijk werd bedoelt.
Het wordt tijd om gewoon te lezen wat er staat.

schaapje schreef:Ik kom uit een evangelische gemeente en ik heb gewoon niet anders geleerd dan de stelling die je hier schrijft.

Dat is mooi Schaapje! De rechtsere kerken hebben hier nog een stap in te zetten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor StillAwake » 02 jan 2018 13:51

Met de stellingen 6, 10 (ggedeeltelijk) en 12 kan ik het eens zijn. De rest niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor StillAwake » 02 jan 2018 14:04

mona schreef:Dat is mooi Schaapje! De rechtsere kerken hebben hier nog een stap in te zetten.

Of de linksere kerken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Chaya » 02 jan 2018 14:51

mona schreef:Dat is mooi Schaapje! De rechtsere kerken hebben hier nog een stap in te zetten.

Waarom zeg je dit nu? :?
Ik ben van jou niet gewend dat je zo ongenuanceerd bent.
StillAwake schreef:Of de linksere kerken...

Ja inderdaad.
SOMMIGE kerken dus Mona!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2018 16:01

mona schreef:

Ik hoop dat er meer vanuit deze visie op Israel gedacht en gepreekt gaat worden.
Wat vinden jullie van deze stellingen?

Wat vinden jullie van deze stellingen? Even in het kort (ik ga niet op alle punten in) Ik geloof zover ik kan zien en beoordelen dat ik het wel hoofdzakelijk daar mee eens ben.
Ik begrijp net als schaapje ook niet dat er totaal anders gedacht kan worden.
Voor een verklaring daarvoor komen we uit bij punt 5) Wij geloven dat er een geheimenis van een gedeeltelijke verharding van Israël is omwille van ons, maar dat er bij de kerk ook blindheid is voor Israël en dat er een sluier over de volken ligt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor 3parels » 02 jan 2018 16:05

Er is veel onwetendheid over Israël, de verbonden en de beloften. Door de gedachte dat Israel heeft afgedaan en de gemeente ipv Israel is gekomen, is er veel veel verkeerd gegaan. Men heeft verbonden die uitsluitend zijn gesloten met de Joden toegepast op de gemeente waardoor er flink wat is scheef gegroeid. Gelukkig is het begin gemaakt dat men toch tot de conclusie is gekomen dat Israel niet heeft afgedaan, maar er zit nog veel heel veel vervanging in de leer zoals die nu nog geleerd wordt in de gemeentes. Bij de ene kerk meer dan de andere.
Mijn verlangen is dat alles schoon zal worden, want dan zal er meer eenheid komen en ook meer gebed voor Israel. Meer oog voor wat er nog zal gebeuren op deze aarde voordat het einde zal zijn. Laten we opstaan en Jezus volgen, ook als ons dat veel strijd in de kerk zal opleveren.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor hans0166 » 02 jan 2018 16:09

mona schreef: Het gaat hier om het land Israel


het gaat in de bijbel vrijwel altijd onlosmakelijk over het volk én het land

Deze tekst wordt gepresenteerd als 12 Stellingen, maar zeggen alle "wij geloven" ... dat zijn geen stellingen, dat is een geloofsbelijdenis.
Voor mij betekent het op een enkel punt na, helemaal niets.

Ook die eeuwige schuldbelijdenis die we maar aan moeten blijven bieden is gewoon op het absurde af.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor schaapje » 02 jan 2018 16:21

3parels schreef: Gelukkig is het begin gemaakt dat men toch tot de conclusie is gekomen dat Israel niet heeft afgedaan, maar er zit nog veel heel veel vervanging in de leer zoals die nu nog geleerd wordt in de gemeentes. Bij de ene kerk meer dan de andere.
Mijn verlangen is dat alles schoon zal worden, want dan zal er meer eenheid komen en ook meer gebed voor Israel. Meer oog voor wat er nog zal gebeuren op deze aarde voordat het einde zal zijn. Laten we opstaan en Jezus volgen, ook als ons dat veel strijd in de kerk zal opleveren.

Helemaal eens.
Israël heeft niet afgedaan, maar is terzijde geschoven, en gelukkig gaan steeds meer stemmen op die dit inzien en beamen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Berichtdoor benefietdiner » 02 jan 2018 16:54

.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor mona » 02 jan 2018 17:37

Chaya schreef:Waarom zeg je dit nu?
Ik ben van jou niet gewend dat je zo ongenuanceerd bent.
Chaya schreef:SOMMIGE kerken dus Mona!


Ik denk niet dat ik helemaal ongenuanceerd ben, Chaya.
Ik zal maar dicht bij huis blijven en bij ons in de kerk kijken, dan wordt er maar zelden over Israël gepreekt. Over de inhoud van de verbonden is nog nooit gepreekt, men weet niet eens hoeveel verbonden er zijn, en met wie en hoe ze gesloten zijn, en vooral waarom. Daarnaast is er verwarring over wat het koninkrijk van God of het koninkrijk der hemelen nu precies is.
In de tijd dat ik hier naar onze kerk ga, is er maar zelden uit Openbaringen gepreekt, in die zin, dat het gaat over de rol van Israel. Toen wij nog een dominee hadden helemaal niet, en nu in vacature tijd van twee jaar, 2 of 3 keer denk ik. Ik had zelf ook geen idee wat het 1000 jarig vrederijk nu eigenlijk was, en welke rol speelt Jeruzalem daar in, en hoe? En wat was alia eigenlijk? Ik had echt geen idee dat er zoveel zaken met Israël te maken hebben. Ik vind het mooi dat te mogen ontdekken. Ik heb er in mijn opvoeding echt niets over meegekregen, en ook niet op de catechisatie, JV of Bijbelstudiegroep. Het leefde gewoon niet in ons gezin, kerk en onze familie. Ook niet in de kerkverbanden van vriendinnen die ik later kreeg.
Het is mooi dat er nu beweging is te merken, zoals Schaapje en 3Parels ook opmerken! Ik hoop erg dat die lijn zich zal doorzetten. Ik zal niet zeggen dat er in de reformatorische kerken geen liefde voor Israël is, maar omdat het niet echt leeft is er ook weinig behoefte aan kennis.

Maar Chaya, misschien is het in jouw kerkverband wel anders. Als dat zo is, dan hoor ik dat graag. Dan ben ik bereid mijn uitspraak te herzien.
Als een gemeente een predikant heeft die hart heeft voor Israël, dan zal dat zeker te merken zijn.

Wat betreft de linkse kerken, daar weet ik eigenlijk helemaal niet van hoe zij Israël zien. Ik ben daar wel benieuwd naar.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Niagara » 02 jan 2018 18:19

Wij geloven dat er een geheimenis van een gedeeltelijke verharding van Israël is omwille van ons, maar dat er bij de kerk ook blindheid is voor Israël en dat er een sluier over de volken ligt.

Wat met bovenstaande bedoeld wordt is mij geenszins duidelijk.

---

Ik weet eerlijk gezegd niet zo zeker of de huidige plek van Jeruzalem echt 'de plek Zijn waar zijn naam weer zal wonen' is. Ik lees in Hebreeën 13 vers 14: onze stad is immers niet blijvend, wij kijken uit naar de stad die komt (het hemelse Jeruzalem). In principe kan alles hier op aarde verwoest worden, de nieuwe aarde zal denk ik ook echt een nieuwe aarde zijn, waar iedereen Zijn naam zal kennen. Wij weten niet hoever het nog komt met alle oorlogen, klimaatverandering etc. en of er überhaupt nog wat van overblijft. Ik denk absoluut niet dat het koste wat het kost verdedigd moet worden, zoals in de tijd van de kruistochten. Ik vind zeker niet dat je van het aardse Jeruzalem zo'n heilige stad moet maken dat het een afgod wordt en je er andere opdrachten van God voor gaat overtreden zoals naastenliefde voor de naaste die niet Joods is.

Ik geloof zeker niet dat wij het bekeren van antisemitisme belangrijker moeten vinden dan ons bekeren van racisme. Ik vind niet dat wij het volk Israël belangrijker moeten vinden dan enig ander ras of volk, want dan verruil je antisemitisme om voor discriminatie van de andere volken. Ik lees juist in Galaten 3:27-29 dat er geen onderscheid meer is tussen Jood of Griek omdat we allen deel zijn van de vervulling van het verbond dat God ooit met Israël begon. Er wás dus onderscheid, maar dat is er nu niet meer door Jezus' offer en voltooiïng van de wet. Dus antisemitisme, nee, zeker niet de bedoeling, maar racisme in het geheel niet. Antisemitisme is een vorm van racisme, dus ban dat hele racisme dan uit. Als je de Joden nu juist gaat voortrekken bega je precies dezelfde zonde maar dan de andere kant op.

Ik denk dat het ons zeker geboden is om goed met Joden om te gaan, net zoals je dat met elke medemens doet. Ik zie hier echter het gevaar voor van een bijzaak een hoofdzaak maken, verafgoding van een godsdienstige leer die niet werkelijk het heil is. Jezus' redding voor alle mensen is de hoofdzaak. De vervulling van het Israëlische verbond voor alle mensen. Dat antisemitisme niet in de kerk hoort, absoluut waar. Maar maak liefde voor het Joodse volk ook geen afgod.
Afbeelding

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: 12 stellingen t.a.v Israël

Berichtdoor Johan100 » 02 jan 2018 19:53

gewist door Johan.
Laatst gewijzigd door Johan100 op 02 jan 2018 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 23 gasten