Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 21 dec 2017 13:26

Arco schreef:Noem eens een feit dat onjuist is weergegeven?

Tot slot realiseren Arabische landen zich dat de dreiging vanuit Iran veel groter is dan die vanuit Israël, en dat Israël juist een belangrijke bondgenoot kan zijn om dit grotere gevaar te bestrijden.
Ten eerste: de meeste Arabische landen zijn banger voor de Saoudi's dan voor Iran.
Ten tweede: deze omslag komt alleen vanuit SaoudiArabie, wat door de proxy-oorlogen en gerommel binnen het regime echter erg instabiel is.

Bovendien neem ik aan dat een palestijnse betrokkene met net zoveel argumenten het tegenovergestelde beweert.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor rotterdam » 21 dec 2017 13:28

Gelukkig ook nog mensen met een genuanceerde mening - uit het RD van vandaag

Palestijnse christenen lijden onder de afwezigheid van een politiek proces tussen Israël en de Palestijnen.

Dat zei aartsbisschop Pierbattista Pizzaballa van het Latijnse patriarchaat van Jeruzalem woensdag in zijn kerstboodschap. De politiek is volgens de kerkleider „de grote afwezige” op dit moment. Sinds 2014 liggen de vredesonderhandelingen tussen Israëlische en Palestijnse delegaties stil. In de Gazastrook, die hij begin deze maand bezocht, bleek dat Palestijnen momenteel kampen met problemen op het gebied van bewegingsvrijheid, het ontvangen van vergunningen en familieherenigingen. „Al deze zaken zijn overal op de wereld normaal, maar daar niet. Mensen zijn moe van de situatie. De politiek zou daar een antwoord op moeten geven.”

In de Gazastrook wonen volgens hem nog 1200 christenen, onder wie een paar honderd rooms-katholieken. Hij ontkrachtte recente berichten dat christenen in Gaza zijn gedwongen zich tot de islam te bekeren. „Er is geen directe druk. Niemand zegt daar: jij moet je bekeren. Er is daar geen IS. Maar er is natuurlijk wel de druk van de maatschappij.” Pizzaballa sprak zich uit tegen de erkenning van Jeruzalem als hoofdstad van Israël door de Amerikaanse president Trump. Het besluit leidde tot botsingen tussen Palestijnse betogers en Israëlische militairen. De Rooms-Katholieke Kerk vindt dat de status quo in de stad moet worden gerespecteerd. „Een eenzijdige oplossing kan niet gezien worden als oplossing. Eenzijdige beslissingen brengen geen vrede, maar verwijderen deze. Jeruzalem is een schat voor de hele mensheid. Elke exclusieve claim, of die nu politiek of religieus van aard is, is tegengesteld aan de eigen logica van de stad.”

De kerkleider hoopt dat de huidige crisis in Jeruzalem pelgrims niet zal belemmeren om het land te bezoeken. Het aantal pelgrims is de afgelopen tijd bijna verdubbeld. Na de Verenigde Staten komen de meeste rooms-katholieke bezoekers uit Indonesië. „De aanwezigheid van pelgrims is behalve een belangrijke geloofservaring, ook een prachtige expressie van solidariteit met de vele christenen en niet-christenen die op het gebied van religieus toerisme werken. In Jordanië heerst rust. We nodigen daarom de pelgrims uit het heilige land en Jordanië te bezoeken zonder vrees, want er is geen gevaar.”

De gevolgen van het geweld van de afgelopen weken zijn al zichtbaar, zegt de aartsbisschop. Al heeft hij nog geen definitieve cijfers, hij kan nu al zeggen dat „tientallen groepen” hun reis de afgelopen dagen hebben geannuleerd.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Arco » 21 dec 2017 15:54

StillAwake schreef:Tot slot realiseren Arabische landen zich dat de dreiging vanuit Iran veel groter is dan die vanuit Israël, en dat Israël juist een belangrijke bondgenoot kan zijn om dit grotere gevaar te bestrijden.
Ten eerste: de meeste Arabische landen zijn banger voor de Saoudi's dan voor Iran.
Ten tweede: deze omslag komt alleen vanuit SaoudiArabie, wat door de proxy-oorlogen en gerommel binnen het regime echter erg instabiel is.


Waar je jouw analyse op baseert is mij evenmin duidelijk. Want Iran is het land dat actief oproept tot de vernietiging van Israël en zich zeer vijandig gedraagt naar Saoedi-Arabië. Terwijl Saoedi-Arabië moeilijk doet tegenover de golfstaten en Jemen, maar wel vanuit de reactie op Iran. Tussen Saoedi-Arabië en Iran speelt het eeuwenlange conflict tussen soennieten en sjiieten. Beide landen zijn niet de braafste van de klas, maar beiden wel een grotere dreiging dan Israël.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 21 dec 2017 22:16

Arco schreef:Tussen Saoedi-Arabië en Iran speelt het eeuwenlange conflict tussen soennieten en sjiieten.
Exact. De oorlogen van de laatste tijd in het Midden-Oosten kun je dan ook met recht soennitisch-sjiietische oorlogen noemen (o.a. Irak, Syrie, Jemen).
Israël trekt daarbij een geheel eigen lijn en weet dat het van Iran en de daaraan gelieerde groeperingen/landen momenteel meer te vrezen heeft dan van de soennieten. Het is een publiek geheim dat Israël informele contacten heeft met verschillende soennitische Golfstaten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2017 09:10

Arco schreef:Waar je jouw analyse op baseert is mij evenmin duidelijk. Want Iran is het land dat actief oproept tot de vernietiging van Israël en zich zeer vijandig gedraagt naar Saoedi-Arabië. Terwijl Saoedi-Arabië moeilijk doet tegenover de golfstaten en Jemen, maar wel vanuit de reactie op Iran. Tussen Saoedi-Arabië en Iran speelt het eeuwenlange conflict tussen soennieten en sjiieten. Beide landen zijn niet de braafste van de klas, maar beiden wel een grotere dreiging dan Israël.

Ik heb de laatste tijd ivm werk een aantal keer in het midden oosten gezeten (Oman, Qatar en Saoedi-Arabië). De locals die ik daar sprak (in Qatar en Oman) zagen Iran juist als hun bondgenoot in de strijd tegen de Saoedische hegemonie (Oman is overigens niet soennitisch en niet sjiitisch, maar heeft een beetje een ingewikkelde tussenvorm). Hierbij moet wel worden opgemerkt dat een gesprek over politiek in dergelijke landen erg moeilijk van de grond komt, en dat de mensen met de meest uitgesproken mening de enigen zijn die daarvoor open staan.
Waarom de proxy-oorlog in Jemen een reactie is op Iran is mij een raadsel overigens.
Ik ben in Saoedi-Arabie overigens nauwelijks met de lokale bevolking in contact geweest. De autoriteiten schermen dat af.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 22 dec 2017 10:51

StillAwake schreef:Bovendien neem ik aan dat een palestijnse betrokkene met net zoveel argumenten het tegenovergestelde beweert.

Je kunt wel zoveel aannemen. B.v. dat je buurman de koning van Siberië is, maar heb je ook feiten?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2017 10:59

dalethvav schreef:Je kunt wel zoveel aannemen. B.v. dat je buurman de koning van Siberië is, maar heb je ook feiten?

Een belangrijk feit is dat de opinie van iemand die aan Likud gelieerd is gekleurd is.
Dat mijn buurman koning van Siberie was heeft hij me nooit verteld...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 22 dec 2017 11:08

rotterdam schreef:Gelukkig ook nog mensen met een genuanceerde mening - uit het RD van vandaag

"Palestijnse christenen lijden onder de afwezigheid van een politiek proces tussen Israël en de Palestijnen.....

Dat zei aartsbisschop Pierbattista Pizzaballa van het Latijnse patriarchaat van Jeruzalem woensdag in zijn kerstboodschap.

Ja. Pierbattista Pizzaballa.
In aug. dit jaar zei hij ook dat: "zowel joden, christenen als moslims zich thuis moeten kunnen voelen in Jeruzalem. Daarom moeten de heilige plaatsen van elke gemeenschap er toegankelijk zijn. Het is de taak van de internationale gemeenschap om daarover te waken. Religieuze en politieke leiders mogen Jeruzalem niet opeisen, maar zij moeten de openheid ervan verdedigen.". bron
waarschijnlijk is P.P. vergeten dat de enige (!) plek die níet vrij toegangkelijk is voor elke gemeenschap, de door de waqf beheerde Tempelberg is. Kleinigheidje.
Wat P.P. ook vergeten lijkt te zijn is dat de klaagmuur niet voor Joden toegankelijk was gedurende de bezetting van Jordanie van 1948-1967. Ook een kleinigheidje.

Ook noemde P.P. het verdedigingshek "de Israëlische Muur van de schande". Dat hek, dat inmiddels overduidelijk zijn diensten heeft bewezen, had er helemaal niet hoeven staan. De oorzaak van het plaatsen van dat hek (terroristische aanslagen vanuit de Palestijnse gebieden) schijnt hij ook even vergeten te zijn. Ach ja, kan gebeuren niet?

M.a.w. wat voor waarde moet je hechten aan de uitspraken van P.P.?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2017 11:15

dalethvav schreef:M.a.w. wat voor waarde moet je hechten aan de uitspraken van P.P.?

Grappig, dat als ik vrijwel dezelfde vraag over Likud stel ik opeens met bewijzen moet komen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 22 dec 2017 13:10

dalethvav schreef:M.a.w. wat voor waarde moet je hechten aan de uitspraken van P.P.?

StillAwake schreef:Grappig, dat als ik vrijwel dezelfde vraag over Likud stel ik opeens met bewijzen moet komen.

N.a.v. en uitspraak van Likud neem jij iets aan over wat de Palestijnse betrokkene beweert, zonder dat feitelijk te onderbouwen.
Ik stel een vraag naar aanleiding P.P. en onderbouw dat met feitelijke uitspraken van P.P.

Oftewel:
Bij de uitspraak van de één heb je je vragen door een uitspraak van een ander te suggereren.
Bij de uitspraak van de één heb ik mijn vragen n.a.v. feitelijke uitspraken van diezefde persoon.

Daar lijkt me een gradueel verschil in te zitten. Toch?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2017 17:52

dalethvav schreef:N.a.v. en uitspraak van Likud neem jij iets aan over wat de Palestijnse betrokkene beweert, zonder dat feitelijk te onderbouwen.
Ik stel een vraag naar aanleiding P.P. en onderbouw dat met feitelijke uitspraken van P.P.

Oftewel:
Bij de uitspraak van de één heb je je vragen door een uitspraak van een ander te suggereren.
Bij de uitspraak van de één heb ik mijn vragen n.a.v. feitelijke uitspraken van diezefde persoon.

Daar lijkt me een gradueel verschil in te zitten. Toch?

De enige onjuistheid waar je PP op betrapt is het verschil tussen een hek en een muur?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor rotterdam » 22 dec 2017 17:58

dalethvav schreef:Ja. Pierbattista Pizzaballa.
In aug. dit jaar zei hij ook dat: "zowel joden, christenen als moslims zich thuis moeten kunnen voelen in Jeruzalem. Daarom moeten de heilige plaatsen van elke gemeenschap er toegankelijk zijn. Het is de taak van de internationale gemeenschap om daarover te waken. Religieuze en politieke leiders mogen Jeruzalem niet opeisen, maar zij moeten de openheid ervan verdedigen.". bron

Goed gezegd - 100% mee eens


waarschijnlijk is P.P. vergeten dat de enige (!) plek die níet vrij toegangkelijk is voor elke gemeenschap, de door de waqf beheerde Tempelberg is. Kleinigheidje.
Wat P.P. ook vergeten lijkt te zijn is dat de klaagmuur niet voor Joden toegankelijk was gedurende de bezetting van Jordanie van 1948-1967. Ook een kleinigheidje.

En dat wil je Pierbattista Pizzaballa aanrekenen ?

Ook noemde P.P. het verdedigingshek "de Israëlische Muur van de schande". Dat hek, dat inmiddels overduidelijk zijn diensten heeft bewezen, had er helemaal niet hoeven staan. De oorzaak van het plaatsen van dat hek (terroristische aanslagen vanuit de Palestijnse gebieden) schijnt hij ook even vergeten te zijn. Ach ja, kan gebeuren niet?

M.a.w. wat voor waarde moet je hechten aan de uitspraken van P.P.?

Je doet net alsof zijn mening zo afwijkend zou zijn, wordt eens wakker kerel, dit vinden de meeste mensen. Jij bent de zonderling hier.
Daarbij, vind je de stellingen van de conservatief-liberale zionistisch Likoed partij belangrijker dan de mening van je zusters en broeders ?
Over vergeten gesproken, door wie werd Rabin vermoord ?





remco2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 mar 2015 14:23

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor remco2015 » 22 dec 2017 20:59

Zacharia hoofdstuk 12 is flink in de maak. Maar de staat Israel en het volk Israel is natuurlijk wel een verschil. Hoe dan ook zal een ieder in de staat Israel ook Christus moeten gaan belijden. Straks wanneer Jezus terugkeert op de Olijfberg dan zullen de grenzen wel bepaald gaan worden.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor johannes1 » 29 dec 2017 09:45

Het is een publiek geheim dat Israël informele contacten heeft met verschillende soennitische Golfstaten.

@elbert:
Zo geheim is het dus ook niet. Als zelfs de Nederlandse refowebber Elbert hiervan op de hoogte is. Nou reken maar dat de Sjietten, alevieten, soennieten, chinezen, etc dat ook weten :D
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 12 feb 2018 10:06

Dit weekend is de verborgen oorlog tussen Israël en Iran in Syrië officieel aan de oppervlakte gekomen. Een Iraanse drone drong op zaterdagnacht het Israëlische luchtruim binnen en werd uitgeschakeld door een Apache helikopter. Vervolgens vielen 8 Israëlische F-16s het vliegveld aan vanwaaruit deze drone werd aangestuurd. De Syrische luchtafweer schoot daarop zo'n 20 tot 25 luchtdoelraketten af, die een F-16I boven Israël raakten, waardoor de piloten zich met de schietstoel in veiligheid moesten brengen. Als reactie daarop viel de Israëlische luchtmacht 12 doelen in Syrië aan: 4 Iraanse doelen en 8 Syrische (waarvan een groot deel luchtafweergeschut), waarbij grote schade werd aangericht.

We moeten ervan uitgaan dat de komende maanden er meer van dit soort incidenten zullen zijn, mogelijk uitgroeiend tot een veel groter conflict. Immers: de Iraanse proxy Hezbollah heeft zo'n 150.000 raketten klaarstaan die ze elk moment op Israël kunnen afvuren.

@johannes1: een publiek geheim is iets wat niet officieel erkend is, maar wat wel algemeen bekend is. Zoals de Israëlische kernwapens bijvoorbeeld. ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 20 gasten