Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 21 dec 2017 15:59

Mooi stukje Moestuin. Maar dan ga je er wel vanuit dat er uitsluitend gelovigen in de kerk zitten. Er loopt wel een scheidslijn ook in de kerk tussen gelovigen en mensen die niet wedergeboren zijn. Voor die laatste is de wet een tuchtmeester tot Christus.
Voor de gelovigen geldt dat Gods wet in hun harten en verstand is geschreven. Met het laatste stukje ben ik het dan ook niet eens. Het is wet en evangelie. We moeten alleen beseffen dat de wet niet zalig maakt en we moeten wet en evangelie dus niet vermengen. Daar doelt Paulus op als hij zegt dat er zijn die met een ander evangelie komen.

Dat is mijn mening en ik denk met de teksten die ik eerder aanhaalde het gelijk aan mijn kant te hebben, maar echt eenvoudig is het niet.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor mona » 21 dec 2017 17:26

Het lastige is dat ik in de Bijbel niet kan vinden dat de wet gepredikt moet worden.
Ook niet de de Heere Jezus dat opdraagt, bij Zijn hemelvaart.
Wel het evangelie tot bekering en vergeving van zonden.
Lukas 24 vers 47
En in Zijn Naam moet onder alle volken bekering en vergeving van zonden gepredikt worden, te beginnen bij Jeruzalem.
Je ziet dat Paulus dat ook niet doet. Hij begint nooit bij de wet, maar sluit meestal aan bij bestaande situatie's, om van daaruit de Heere Jezus te verkondigen.
Uiteraard neemt de zonde een plaats in, anders was er geen Evangelie nodig!
Maar de focus in zijn preken ligt bij de oproep tot geloof, de overgave aan Christus, wat Hij heeft gedaan aan het kruis, en Wie Hij was/is.

Ik bedoel niet dat de wet afgeschaft moet worden. Ik herhaal het maar, want de wet KAN niet afgeschaft worden.
Als wij niet in Christus geloven, liggen wij besloten onder de wet.
Als wij in Christus zijn. wordt de wet in onze harten geschreven, omdat wij een nieuwe natuur krijgen, die wil doen wat God behaagt.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor MoesTuin » 22 dec 2017 12:20

Johan100 schreef:Mooi stukje Moestuin. Maar dan ga je er wel vanuit dat er uitsluitend gelovigen in de kerk zitten. Er loopt wel een scheidslijn ook in de kerk tussen gelovigen en mensen die niet wedergeboren zijn. Voor die laatste is de wet een tuchtmeester tot Christus.
Voor de gelovigen geldt dat Gods wet in hun harten en verstand is geschreven. Met het laatste stukje ben ik het dan ook niet eens. Het is wet en evangelie. We moeten alleen beseffen dat de wet niet zalig maakt en we moeten wet en evangelie dus niet vermengen. Daar doelt Paulus op als hij zegt dat er zijn die met een ander evangelie komen.

Dat is mijn mening en ik denk met de teksten die ik eerder aanhaalde het gelijk aan mijn kant te hebben, maar echt eenvoudig is het niet.


Eenvoudig is het zeker niet Johan.
Laat een ieder die het leest het in zijn of haar hart opnemen en God zal het persoonlijk naar een ieder zijn situatie uitwerken door de werken van Zijn Geest als je daar persoonlijk om vraagt.
De Heer werkt zo verschillend en via verschillende wegen in en door mensen, wegen die wij niet altijd zien of bezien of doorzien.
Hij weet het al
Dat mogen we in gerustheid aan Hem toevertrouwen.
Het oordeel hierin is zeker niet aan ons.
Daarom is het ook zo goed dat je er bij schrijft dat het allemaal niet zo eenvoudig is, ons mensen verstand is zo ontoereikend en God weet het al! Overziet het al! Veilig in Zijn handen een ieder die zich aan Hem overgeeft, ook hierin.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor MoesTuin » 22 dec 2017 12:31

mona schreef:Het lastige is dat ik in de Bijbel niet kan vinden dat de wet gepredikt moet worden.
Ook niet de de Heere Jezus dat opdraagt, bij Zijn hemelvaart.
Wel het evangelie tot bekering en vergeving van zonden.
Lukas 24 vers 47
En in Zijn Naam moet onder alle volken bekering en vergeving van zonden gepredikt worden, te beginnen bij Jeruzalem.
Je ziet dat Paulus dat ook niet doet. Hij begint nooit bij de wet, maar sluit meestal aan bij bestaande situatie's, om van daaruit de Heere Jezus te verkondigen.
Uiteraard neemt de zonde een plaats in, anders was er geen Evangelie nodig!
Maar de focus in zijn preken ligt bij de oproep tot geloof, de overgave aan Christus, wat Hij heeft gedaan aan het kruis, en Wie Hij was/is.

Ik bedoel niet dat de wet afgeschaft moet worden. Ik herhaal het maar, want de wet KAN niet afgeschaft worden.
Als wij niet in Christus geloven, liggen wij besloten onder de wet.
Als wij in Christus zijn. wordt de wet in onze harten geschreven, omdat wij een nieuwe natuur krijgen, die wil doen wat God behaagt.


O Mona, wat verwoord je het toch allemaal weer prachtig en begrijpelijk en voorzichtig.
Het valt allemaal ook niet mee, ook niet binnen de gevestigde kerkelijke orde.
Ik bewonder je om je eerlijkheid en de weg, dé Weg die de Heer met je gaat in jou al zoekende om tegelijk ook zo dicht als maar mogelijk is bij Zijn Woord te blijven.
T valt allemaal niet mee, maar Hij is nabij.
Wat je zegt zo waar en troostvol : Mona citeer ik: En in Zijn Naam moet onder alle volken bekering en vergeving van zonden gepredikt worden, te beginnen bij Jeruzalem.
Je ziet dat Paulus dat ook niet doet. Hij begint nooit bij de wet, maar sluit meestal aan bij bestaande situatie's, om van daaruit de Heere Jezus te verkondigen.Uiteraard neemt de zonde een plaats in, anders was er geen Evangelie nodig!
Maar de focus in Paulus zijn preken ligt bij de oproep tot geloof, de overgave aan Christus, wat Hij heeft gedaan aan het kruis, en Wie Hij was/is.
Alle Volken, Alle mensen, Een Woord voor de wereld, voor Iedereen.

Komt Komt Allen tot Mij die vermoeid en belast zijn (van zonde ellende en schuld), blijf hier vooral niet in hangen, maar Komt tot Mij zegt onze geliefde Heer Jezus, en Ik (de Heer) zal u Rust geven.
"Onrustig is ons hart, totdat het rust vindt in U."
Dan wordt het werkelijk aarde in hemels licht, in Hemels Uitzicht.......
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor elbert » 22 dec 2017 21:31

mona schreef:Het lastige is dat ik in de Bijbel niet kan vinden dat de wet gepredikt moet worden.
2 Tim. 3:16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,

Dus ja, heel de Schrift omvat ook de wet. Zeggen dat onderwijzen, weerleggen, verbeteren en op te voeden niet onder de prediking zou vallen, zou wel een heel bijzondere conclusie zijn. Dus natuurlijk moet de wet gepredikt worden. Niet om er door gered te worden, want dat kan alleen door geloof in Jezus Christus, maar wel om datzelfde geloof handen en voeten te geven. Want zonder die handen en voeten in ons leven stelt dat geloof niet zoveel voor. Of om het sterker met Jakobus te zeggen: zonder de werken is het geloof dood (Jak. 2:17).
mona schreef:Ook niet de de Heere Jezus dat opdraagt, bij Zijn hemelvaart.
Wel het evangelie tot bekering en vergeving van zonden.
Lukas 24 vers 47
En in Zijn Naam moet onder alle volken bekering en vergeving van zonden gepredikt worden, te beginnen bij Jeruzalem.
Is dat het enige wat Jezus opdraagt? Ik meen me te herinneren dat Hij ook de Bergrede uitgesproken heeft, wat feitelijk onderwijs uit de wet inhoudt. Bij Zijn hemelvaart draagt Hij zijn discipelen op om de volken te onderwijzen en hen te leren onderhouden alles wat Hij hen geboden heeft (Matth. 28:19b). Dat omvat dus Zijn hele onderwijs!
mona schreef:Je ziet dat Paulus dat ook niet doet. Hij begint nooit bij de wet, maar sluit meestal aan bij bestaande situatie's, om van daaruit de Heere Jezus te verkondigen.
Als de apostel Paulus de synagoge binnenging, waar elke sabbat uit de wet (de thora) gelezen wordt, waar zou hij dan bij aansluiten, denk je? Hij zou te beginnen bij Mozes en al de profeten, die ook het volk er altijd toe opriepen om bij Gods wet te blijven, Christus verkondigen! Want Christus is gekomen om de wet te vervullen, die wij niet kunnen vervullen, maar Zijn leven was dus volmaakt leven volgens de wet. En ook in de wedergeboorte betekent leven uit Christus, leven zoals Christus geleefd heeft (nl. naar de wet van Zijn Vader), met meer vallen dan ons (en Hem!) lief is, en weer opstaan in Hem.
mona schreef:Uiteraard neemt de zonde een plaats in, anders was er geen Evangelie nodig!
Is dat dezelfde Paulus die zegt dat door de wet de kennis van de zonde is? (Rom. 3:20)
Hoe verhoudt zich dat met het feit dat de zonde een plaats inneemt, als de wet niet in de prediking een plaats kan/mag hebben?
Is het niet zo dat het Evangelie dan een oppervlakkig verhaaltje wordt, als de zonde niet meer genoemd/benoemd mag worden? Of op zijn hoogst in de meest oppervlakkige zin? Zo van: "ja we zijn zondaars, maar we gaan daar maar niet al te diep op in, het belangrijkste is dat u Jezus moet aannemen en dan bent u gered van iets waarover we niet willen spreken"?
Mag het onderwijs (de prediking) misschien iets meer diepgang hebben dan dat?
mona schreef:Maar de focus in zijn preken ligt bij de oproep tot geloof, de overgave aan Christus, wat Hij heeft gedaan aan het kruis, en Wie Hij was/is.
Dat is de focus bij zijn evangelieverkondiging, ja. Maar als je de brieven van Paulus erop naslaat (en ook zijn preken wat nader bestudeert), dan blijkt de wet weldegelijk een plaats te hebben en wel op 2 manieren: nl. 1. dat wij de wet niet gehouden hebben en kunnen houden, dat Christus voor ons gestorven is en al ons heil in Hem te vinden is
en
2. dat we Hem na mogen volgen in een nieuwe natuur en dat vertaalt zich heel praktisch in het doen van wat in de wet al aangewezen wordt (Zie bijv. Gal. 5, Ef. 4-5 enz.).
mona schreef:k bedoel niet dat de wet afgeschaft moet worden. Ik herhaal het maar, want de wet KAN niet afgeschaft worden.
Als wij niet in Christus geloven, liggen wij besloten onder de wet.
Als wij in Christus zijn. wordt de wet in onze harten geschreven, omdat wij een nieuwe natuur krijgen, die wil doen wat God behaagt.
De wet wordt in onze harten geschreven, maar we mogen het er niet over hebben? Waarom eigenlijk niet? En hoe wordt die wet eigenlijk in onze harten geschreven? Me dunkt toch door de verkondiging van het hele Woord van God en de werking van Zijn Geest?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor MoesTuin » 22 dec 2017 23:46

Ik denk dat Mona en Elbert zo toch wel hetzelfde bedoelen, het ligt dicht bij elkaar.
Aarde in Hemels licht.
Met Kerst zo nu staren we ons blind op de eerste komst van de Heere Jezus, terwijl we méér zouden moeten rekening houden met Zijn tweede komst naar de vervulling van Zijn beloften......
Leven in Uitzien en Blijde Verwachting, in Geloof en Vertrouwen, niet alles (kunnen) begrijpen en bevatten, maar beveiligd zijn in Christus.
Net als Maria: Maria, zalig ben jij, omdat jij hebt geloofd dat God Zijn belofte aan jou zal voleindigen
Hij redde, verloste, bood bescherming en veiligheid bij Zijn eerste komst
De beloften aangaande Zijn éérste komst zijn uitgekomen.
Maar: er is veel meer beloofd, hetgeen niet uitgekomen is.
Wat pas uitkomt bij zijn tweede komst.
de Wederkomst of als Hij ons voordien reeds Thuis haalt.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 23 dec 2017 17:18

elbert schreef:
Als de apostel Paulus de synagoge binnenging, waar elke sabbat uit de wet (de thora) gelezen wordt, waar zou hij dan bij aansluiten, denk je? Hij zou te beginnen bij Mozes en al de profeten, die ook het volk er altijd toe opriepen om bij Gods wet te blijven, Christus verkondigen!

Moet even aan 1 Kor. 9 denken.

15 Maar ik heb geen van deze dingen gebruikt. En ik heb dit niet geschreven, opdat het alzo aan mij geschieden zou; want het ware mij beter te sterven, dan dat iemand dezen mijn roem zou ijdel maken.

16 Want indien ik het Evangelie verkondige, het is mij geen roem; want de nood is mij opgelegd. En wee mij, indien ik het Evangelie niet verkondig!

17 Want indien ik dat gewillig doe, zo heb ik loon, maar indien onwillig, de uitdeling is mij evenwel toebetrouwd.

18 Wat loon heb ik dan? Namelijk dat ik, het Evangelie verkondigende, het Evangelie van Christus kosteloos stelle, om mijn macht in het Evangelie niet te misbruiken.

19 Want daar ik van allen vrij was, heb ik mijzelven allen dienstbaar gemaakt, opdat ik er meer zou winnen.

20 En ik ben den Joden geworden als een Jood, opdat ik de Joden winnen zou; dengenen, die onder de wet zijn, ben ik geworden als onder de wet zijnde, opdat ik degenen, die onder de wet zijn, winnen zou.

21 Degenen, die zonder de wet zijn, ben ik geworden als zonder de wet zijnde (Gode nochtans zijnde niet zonder de wet, maar voor Christus onder de wet), opdat ik degenen, die zonder de wet zijn, winnen zou.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor mona » 23 dec 2017 22:38

Elbert, ik ga niet op elk stukje afzonderlijk in, daar ontbreekt mij op dit moment de tijd voor.
Als ik het geheel van jouw reactie lees, dan zie ik dat jij het hebt over de Bijbel in zijn totaliteit, en niet alleen over de 10 geboden.
Dat deze in het leven van een gelovige praktisch uitwerkt gaan worden, dat komt door de nieuwe natuur die een gelovige krijgt, de wet wordt in hun hart geschreven zoals je zegt:
elbert schreef:Dus ja, heel de Schrift omvat ook de wet. Zeggen dat onderwijzen, weerleggen, verbeteren en op te voeden niet onder de prediking zou vallen, zou wel een heel bijzondere conclusie zijn. Dus natuurlijk moet de wet gepredikt worden. Niet om er door gered te worden, want dat kan alleen door geloof in Jezus Christus, maar wel om datzelfde geloof handen en voeten te geven. Want zonder die handen en voeten in ons leven stelt dat geloof niet zoveel voor. Of om het sterker met Jakobus te zeggen: zonder de werken is het geloof dood (Jak. 2:17).

Hier ben ik het helemaal mee eens.
maar betekent dat dat we elke zondag de 10 geboden moeten herhalen? Dat is mijn vraag. Hoe kijk jij daar tegen aan? Dan heb ik het niet over de wet, geïntegreerd in de preek, en uitgewerkt in het dagelijks leven. Ik hoop dat je mijn punt begrijpt en dat ik het duidelijk kan maken.

Wat Johan plaatst uit 1 korinthe 9, laat zien dat Paulus zich aansloot bij de bestaande situatie zoals ik al eerder schreef.
Als dat bij de Joden met de wet was, dan deed hij dat om ze voor Christus te winnen.
Maar bij de heidenen kwam hij niet met de 10 geboden, maar sloot aan bij hun leefwereld (hun goden, hun geschriften, hun gebruiken), om hen juist op die manier voor Christus te winnen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor MoesTuin » 24 dec 2017 13:01

mona schreef:maar betekent dat dat we elke zondag de 10 geboden moeten herhalen? Dat is mijn vraag. Hoe kijk jij daar tegen aan? Dan heb ik het niet over de wet, geïntegreerd in de preek, en uitgewerkt in het dagelijks leven. Ik hoop dat je mijn punt begrijpt en dat ik het duidelijk kan maken.

Wat Johan plaatst uit 1 korinthe 9, laat zien dat Paulus zich aansloot bij de bestaande situatie zoals ik al eerder schreef.
Als dat bij de Joden met de wet was, dan deed hij dat om ze voor Christus te winnen.
Maar bij de heidenen kwam hij niet met de 10 geboden, maar sloot aan bij hun leefwereld (hun goden, hun geschriften, hun gebruiken), om hen juist op die manier voor Christus te winnen.


Mona, heel helder en mooi heb je dit omschreven en ik geloof dit zo ontzettend tot diep in mijn hart.
Ik lees verder mee voor een reactie op jou gestelde vraag ook in dit antwoord.

Waar is de kracht, de kracht die het merendeel der Christenen niet meer hebben, omdat het Woord hen niet gepreekt word via de oorspronkelijke open deur van Pinksteren.
Hen in de kracht zet van de werken van de Heilige Geest, in vuur en vlam en met al de kenmerken die beschreven staan in de bijbel over de gaven van de Heilige Geest.

O, ik ben zo blij dat mijn heiliging niet is uit mijzelf, want de wet die kan ik zelf niet vervullen (als zou ik het proberen, het zou mijn verdoemenis worden) want enkel Christus heeft de gehele wet kunnen vervullen en heeft dit ook gedaan.
Enkel Geloof in Hem is van node, van eeuwig reddingsbelang.
Al mijn vreselijke tekortkomingen en schulden heeft Hij op zich genomen (beslist niet goedkoop of eenzijdige lege woorden, man man....dat gaat zo diep, daar kan je met je verstand niet bij)
Zo blij ben ik, blij dat ik in Christus ben, met al Zijn wonderbare eigenschappen van gerechtigheid, die mij deelachtig geworden zijn, ja, die mij zijn toebedeeld.
Geprezen zij God voor eeuwig!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor benefietdiner » 24 dec 2017 18:05

Ik vind dit artikel wel een goede toepassing hebben op dit topic.

Mag je God je vriend noemen ?

Dat vroeg Dr. C.A. van der Sluijs zich af in het RD van 10 november 2017.

NEE was zijn antwoord want dat is coccejeaans oftewel PKN conventioneel. Wie over vriendschap spreekt, verliest de reformatorische nadruk op de eer van God (oftewel PKN gereformeerde bond).

JA was het antwoord van dr. G.A van den Brink (HHK) in het RD van 23 december 2017 . Wie geloofd wordt een vriend van God. Christus Zelf heeft de liefde tussen de gelovigen en hun Zaligmaker een wederzijdse vriendschap aangeduid. Joh. 15:13-15 Luk. 12:4 Hoogl. 1:9, 15 Matth. 11:19 Joh. 3:39.

Wat vinden jullie en wat vind ook de topicstarter ereunao hier van?

Het is vandaag zondag dus kan ik niet naar de bron verwijzen in het RD.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 24 dec 2017 21:38

benefietdiner schreef:Ik vind dit artikel wel een goede toepassing hebben op dit topic.

Mag je God je Vriend noemen ?
In ieder geval met een hoofdletter.

benefietdiner schreef:Dat vroeg Dr. C.A. van der Sluijs zich af in het RD van 10 november 2017.

NEE was zijn antwoord want dat is coccejeaans oftewel PKN conventioneel. Wie over vriendschap spreekt, verliest de reformatorische nadruk op de eer van God (oftewel PKN gereformeerde bond).
Ik ben benieuwd naar zijn volledige argumentatie, want hij zal vast niet alleen gezegd hebben dat het coccejaans is. Wat is dat trouwens?
Bij NEE: Dan moeten we psalm 103:5 berijmd ook eens herzien.

Hij zal Zijn volk niet eindeloos kastijden,
Noch eeuwiglijk Zijn gramschap ons doen lijden.
Hij is het, die ons Zijne vriendschap biedt.
Hij handelt nooit met ons naar onze zonden;
Hoe zwaar, hoe lang wij ook Zijn wetten schonden,
Hij straft ons, maar naar onze zonden niet.

benefietdiner schreef:JA was het antwoord van dr. G.A van den Brink (HHK) in het RD van 23 december 2017 . Wie geloofd wordt een vriend van God. Christus Zelf heeft de liefde tussen de gelovigen en hun Zaligmaker een wederzijdse vriendschap aangeduid. Joh. 15:13-15 Luk. 12:4 Hoogl. 1:9, 15 Matth. 11:19 Joh. 3:39.

Wat vinden jullie en wat vind ook de topicstarter ereunao hier van?


Het is vandaag zondag dus kan ik niet naar de bron verwijzen in het RD.


G.A. van den Brink geeft aan dat geloof een voorwaarde is om God Vriend te mogen noemen.

Joh. 15:
13 Niemand heeft meerder liefde dan deze, dat iemand zijn leven zette voor zijn vrienden.

14 Gij zijt Mijn vrienden, zo gij doet wat Ik u gebiede.

15 Ik heet u niet meer dienstknechten; want de dienstknecht weet niet, wat zijn heer doet; maar Ik heb u vrienden genoemd; want al wat Ik van Mijn Vader gehoord heb, dat heb Ik u bekend gemaakt.

Jezus noemt hier als voorwaarde voor vriendschap, dat je doet wat Hij gebiedt.
Maar een gelovige heeft eerst geleerd dat hij een vijand van God is. Vijanden en goddelozen worden met God verzoend.
Hij biedt ons uit genade Zijn vriendschap aan.


Daarom mogen Gods kinderen gelovig zingen:

‘Welk een Vriend is onze Jezus,
Die in onze plaats wil staan.
Welk een voorrecht dat ik door Hem
altijd vrij tot God mag gaan.
Dikwijls derven wij veel vrede,
dikwijls drukt ons zonde neer,
juist omdat wij ’t al niet brengen
in ’t gebed voor onze Heer.

Leidt de weg soms door verzoeking,
dat ons hart in ’t strijduur beeft.
Gaan wij dan met al ons strijden
tot Hem, Die verlossing geeft.
Kan een vriend ooit trouwer wezen,
dan Hij Die ons lijden draagt?
Jezus biedt ons aan genezing,
Hij alleen is ’t Die ons schraagt.

Zijn wij zwak, belast, beladen
en terneer gedrukt door zorg?
Dierb’re Heiland, onze Toevlucht,
Gij zijt onze Hulp en Borg.
Als soms vrienden ons verlaten,
gaan wij biddend tot de Heer.
In Zijn armen zijn wij veilig,
Hij verlaat ons nimmermeer.’

Het levenslied van een beproefde gelovige

De dichter van het lied is de Ierse Canadees Joseph Scriven (1819-1886).
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 25 dec 2017 16:11

Mag je God je vriend noemen ?

Dat vroeg Dr. C.A. van der Sluijs zich af in het RD van 10 november 2017.

NEE was zijn antwoord want dat is coccejeaans oftewel PKN conventioneel. Wie over vriendschap spreekt, verliest de reformatorische nadruk op de eer van God (oftewel PKN gereformeerde bond).

JA was het antwoord van dr. G.A van den Brink (HHK) in het RD van 23 december 2017 . Wie geloofd wordt een vriend van God. Christus Zelf heeft de liefde tussen de gelovigen en hun Zaligmaker een wederzijdse vriendschap aangeduid. Joh. 15:13-15 Luk. 12:4 Hoogl. 1:9, 15 Matth. 11:19 Joh. 3:39.

Wat vinden jullie en wat vind ook de topicstarter ereunao hier van?

Het is vandaag zondag dus kan ik niet naar de bron verwijzen in het RD.


Ik vind dat veel te vrijpostig, men praat dan over God en Jezus alsof ze met Hem op school gegaan hebben. Dat Abraham een vriend Gods genoemd wordt neemt niet weg dat Abraham zegt: Gen.18:27:
'Zie toch; ik heb mij onderwonden te spreken tot den Heere, hoewel ik stof en as ben!'
En Johannes, de meest geliefde discipel, valt als dood aan Zijn voeten als hij Hem ziet Openb.1:17.Als Jezus Zijn discipelen Zijn vrienden noemt in Zijn nederbuigende goedheid is dat voor de discipelen geen reden Hem van hun zijde als hun vriend aan te spreken en met Hem om te gaan. Een beetje meer eerbied a.u.b!
Mal.1:6:‘Een zoon zal den vader eren, en een knecht zijn heer; ben Ik dan een Vader, waar is Mijn eer? En ben Ik een Heere, waar is Mijn vreze? ‘zegt de HEERE der heirscharen
Bij mij komt dit over als een uiting van het oppervlakkige verstandsgeloof dat bij conclusies leeft maar nooit het hart bereikt heeft gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor benefietdiner » 25 dec 2017 18:04

Toch is de notie van de vriendschap met God voluit Bijbels, en zelfs onopgeefbaar. Dat kan op drie manieren duidelijk worden gemaakt.

Het blijkt allereerst hieruit dat de Bijbel vaak spreekt over de vriendschap tussen God en mensen. Abraham was de vriend van God (Jak. 2:23) en Mozes sprak met God zoals een man met zijn vriend (Ex. 33:11). Vooral in de relatie tot de Zaligmaker speelt vriendschap een belangrijke rol. Jezus noemt Zijn discipelen niet knechten of slaven, maar vrienden. De grootst denkbare liefde is dat iemand zijn leven geeft voor zijn vrienden, en juist dat heeft Hij gedaan (Joh. 15:13-15). „Mijn vrienden!” zegt Hij tegen Zijn leerlingen (Luk. 12:4), en de kerk wordt in het Hooglied „Mijn vriendin” genoemd (Hoogl. 1:9, 15). Het verwijt van de Farizeeën was dat Jezus een vriend was van zondaren (Matth. 11:19). Deze vriendschap komt niet van één kant, want Johannes de Doper noemt zichzelf de vriend van de bruidegom (Joh. 3:29). Er is dus zeker sprake van eenzijdige gunst, maar daarbij blijft het niet. Juist door over vriendschap te spreken, wordt onder woorden gebracht dat liefde tot wederliefde leidt. Eenzijdige gunst wordt tot tweezijdige vriendschap.

Vervolgens wordt het belang van vriendschap duidelijk uit de tegenpool ervan, de vijandschap. Het Latijnse woord voor vijandschap is ”inimicitia”, letterlijk de ontkenning van vriendschap. Je vijand is iemand die niet-vriend is, ”in-amicus”. Als de vijandschap wordt beëindigd, is er vriendschap. Calvijn zegt dan ook dat wie gerechtvaardigd is, wordt toegelaten tot de vriendschap van God (Institutie 3.14.6). De Tweede Helvetische Confessie uit 1562 noemt gelovigen „vrienden van God.” En de kanttekeningen bij de Statenvertaling leggen de vrede bij God (Rom. 5:1) uit als „vriendschap Gods waar wij tevoren Zijn vijanden waren.” De prediking van de rechtvaardiging door het geloof gaat dus juist ook over vriendschap. „Hij is het Die ons Zijne vriendschap biedt!” zo luidt een bekende regel uit de berijming van Psalm 103.

Er is nog een derde belangrijke overweging. In de tijd van de Bijbel werd vriendschap als de hoogste vorm van liefde gezien. De vriendschap tussen David en Jonathan overtrof de liefde tussen man en vrouw (2 Sam. 1:26). Naast de taal van de liefde tussen man en vrouw gebruikt de Bijbel daarom ook de taal van de vriendschap. Er is wellicht geen betere manier om de gunst van God voor zondige mensen aan te duiden als juist met het woord vriendschap.

DUS

De boodschap van verzoening is een boodschap van vriendschap. Wie gelooft, wordt een vriend van God en een vriend met God. Dat zijn geen coccejaanse maar juist centrale reformatorische gedachten. Christus Zelf heeft de liefde tussen de gelovigen en hun Zaligmaker als een wederzijdse vriendschap aangeduid.

In deze dagen voor Kerst mogen wij deze boodschap horen. Een christen ziet God in het aangezicht van Jezus Christus. Omdat God mens is geworden, kon Hij als een vriend Zijn leven geven voor Zijn vrienden. Welk een vriend is onze Jezus, Die in onze plaats wou staan!

Bron: https://www.rd.nl/opinie/weerwoord-mag- ... -1.1455553

Dit is het antwoord van Dr. G. A. van den Brink (HHK) waarbij ik mij toch slecht kan voorstellen dat dit een ‘oppervlakkige verstandsgeloof’ is.

Ik denk hierbij toch eerder dat het een zeer slecht verstandsgeloof van ereunao is (om maar niet te spreken over een doorleeft geloof), sorry.

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 25 dec 2017 22:37

Ik denk hierbij toch eerder dat het een zeer slecht verstandsgeloof van ereunao is (om maar niet te spreken over een doorleeft geloof), sorry


Hoor eens, overtuigen kan ik je niet, dat is Gods werk, maar wat ik wel weet is dat het eerste wat iedere waarachtig door God tot God bekeerde ziel leert is de vreze Gods in eerbied en ontzag voor die hoge majesteit. Het was een staande uitdrukking in Israël dat wie God gezien had zeker sterven zou. Niemand heeft Hem zo van nabij gekend als Mozes, maar God zegt zelfs tegen hem ‘Mij zal geen mens zien en leven’. zie ook Gideon en Manoach Richt.6:22 en 13:22. En in het N.T. is het al niet anders; zelfs de verheerlijkte heiligen vallen op hun aangezicht en aanbidden het Lam. Al de genoemde voorbeelden spreken van de vriendschap die God Zijn schepsel biedt, maar dat is altijd eenzijdig. Nooit en nergens lezen wij dat de mens op voet van gelijkheid met God omgaat. Want hoe laag God in de menselijke natuur van de Zoon ook tot de mensen is afgedaald, Hij was en bleef toch de natuurlijke Zoon van de Vader, God uit God. Licht uit licht, vol van genade en waarheid, die met de Vader en de H.Geest aangebeden en verheerlijkt wordt. Dit onderscheid blijf zelfs in de hemelse heerlijkheid altijd bestaan. Ik vind het dan ook beslist een verarming als het 'Hoe groot hoe vreselijk zijt G'alom' ingeruild wordt voor liedjes als 'ik noem U mijn vriend!'
Gr: ereunao

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor benefietdiner » 26 dec 2017 10:37

ereunao schreef:Hoor eens, overtuigen kan ik je niet, dat is Gods werk, maar wat ik wel weet is dat het eerste wat iedere waarachtig door God tot God bekeerde ziel leert is de vreze Gods in eerbied en ontzag voor die hoge majesteit. Het was een staande uitdrukking in Israël dat wie God gezien had zeker sterven zou. Niemand heeft Hem zo van nabij gekend als Mozes, maar God zegt zelfs tegen hem ‘Mij zal geen mens zien en leven’. zie ook Gideon en Manoach Richt.6:22 en 13:22. En in het N.T. is het al niet anders; zelfs de verheerlijkte heiligen vallen op hun aangezicht en aanbidden het Lam. Al de genoemde voorbeelden spreken van de vriendschap die God Zijn schepsel biedt, maar dat is altijd eenzijdig. Nooit en nergens lezen wij dat de mens op voet van gelijkheid met God omgaat. Want hoe laag God in de menselijke natuur van de Zoon ook tot de mensen is afgedaald, Hij was en bleef toch de natuurlijke Zoon van de Vader, God uit God. Licht uit licht, vol van genade en waarheid, die met de Vader en de H.Geest aangebeden en verheerlijkt wordt. Dit onderscheid blijf zelfs in de hemelse heerlijkheid altijd bestaan. Ik vind het dan ook beslist een verarming als het 'Hoe groot hoe vreselijk zijt G'alom' ingeruild wordt voor liedjes als 'ik noem U mijn vriend!'
Gr: ereunao

Ik denk dat je hierin toch een vergissing maakt met de definitie van het woord ‘vriend’.

Jij definieert het woord vriend met kameraadje maar je kunt het ook definiëren met: ‘een persoon die je vertrouwt’ en dit laatste is de juiste Bijbelse begripsbepaling. De belangrijkste eigenschap waarop een goede vriendschap gebouwd is, is vertrouwen en onvoorwaardelijkheid.

In onze taal is vriendschap inderdaad ook synoniemen met ‘kameraad’, ‘kornuit’, ‘makker’ of ‘maat’ en inderdaad wordt er zo in de Bijbel niet over gesproken.

Wat Bambi2 hierboven schrijft ben ik het dan ook eens.

Wat ik wel van C.A. v/d Sluijs vind, met een academische graad voor zijn naam, en zeer merkwaardig dat hij er niet op komt wat G.A. van den Brink proclameer over het vriend zijn met God in Christus. Dit veroorzaakt alleen maar scheuringen in de Gereformeerde bond waar hij zelf deel vanuit maakt.

En…… waarom komt ereunao er niet op??
Verschuil je nu niet achter je lage I.Q.cijfer en zeg ook niet ‘er wordt teveel in het leven gehouden wat sterven moet’ als je iemand waarschijnlijk niet goed begrijpt / verstaat. En...... wat natuurlijk diep bedroeven is als je iemand niet goed verstaat en oordeelt dat: ‘het een hoge uitzondering als je eens een in zijn genadestaat bevestigd christen ontmoette’.
Speelt de leeftijd of hoogmoed misschien partner in plaats van de liefde?


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 24 gasten