Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1466
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor hans0166 » 23 dec 2017 12:07

Boekenlezer schreef:Twee Ierse heteroseksuele mannen getrouwd om belastingaanslag te voorkomen
Ach ja, waarom ook niet? Een homohuwelijk is toch maar een surrogaathuwelijk, een door mensen bedachte kunstmatigheid, dus kun je het hier ook wel prima voor gebruiken.


de grote vergissing die de religeus gebonden reacties maken is dat ze vergeten dat het huwelijk in de burgelijke wet een zakelijke overeenkomst is.
Kortom..dus niet het huwelijk volgens religieuze wetten.
Eigenlijk zouden de kerken hun "huwelijk" moeten hernoemen.... probleem opgelost en kan iedereen weer gewoon gaan slapen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 23 dec 2017 12:26

hans0166 schreef:de grote vergissing die de religeus gebonden reacties maken is dat ze vergeten dat het huwelijk in de burgelijke wet een zakelijke overeenkomst is.
Kortom..dus niet het huwelijk volgens religieuze wetten.
Eigenlijk zouden de kerken hun "huwelijk" moeten hernoemen.... probleem opgelost en kan iedereen weer gewoon gaan slapen.

Dan kijk ik toch wat anders tegen het huwelijk aan. Volgens mij is het een instelling van God. Het is ook een universele instelling die over de hele wereld bestaat, als de verbintenis tussen een man en een vrouw. Dat feit, en dat het een oorspronkelijke goddelijke instelling is, corresponderen prachtig met elkaar.
Wat het huwelijk dan in burgerlijke zin is, en hoe dat gedefinieerd is, wordt dan een ondergeschikte zaak. Ze behandelen dan een instituut dat zij niet zelf vormgeven, maar wat al voor hen bestond en wat ze hooguit op hun manier regelen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2017 13:05

Boekenlezer schreef:Twee Ierse heteroseksuele mannen getrouwd om belastingaanslag te voorkomen
Ach ja, waarom ook niet? Een homohuwelijk is toch maar een surrogaathuwelijk, een door mensen bedachte kunstmatigheid, dus kun je het hier ook wel prima voor gebruiken.


Joh, trouwen om goederen/geld binnen de familie te houden is toch juist ontzettend traditioneel?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2017 13:08

Boekenlezer schreef:Dan kijk ik toch wat anders tegen het huwelijk aan. Volgens mij is het een instelling van God. Het is ook een universele instelling die over de hele wereld bestaat, als de verbintenis tussen een man en een vrouw.


Dan zou ik je toch eens aanraden wat meer culturele-antropologieboeken te lezen, dat zal ongetwijfeld helpen met die illusie wegnemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 23 dec 2017 13:15

Mortlach schreef:Dan zou ik je toch eens aanraden wat meer culturele-antropologieboeken te lezen, dat zal ongetwijfeld helpen met die illusie wegnemen.

Het is wel duidelijk dat als het gaat om een beetje steun te willen ervaren in een christelijke zienswijze, dat we aan jou niets hebben.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2017 13:32

Boekenlezer schreef:Het is wel duidelijk dat als het gaat om een beetje steun te willen ervaren in een christelijke zienswijze, dat we aan jou niets hebben.


Man, ik steun christenen van ganser harte. Maar ook de niet-christenen die gewoon hun leven op hun eigen manier willen leven en die daar verder niemand kwaad mee doen, maar waarvan er christenen zijn die zeggen dat dat niet mag van hun God.

Verder, in hoeverre steun ik jou als ik je zo maar uitspraken laat maken die simpelweg niet kloppen? Wil je dan alleen een Ja en Amen op dit soort aanspraken op universaliteit?

Feit is dat trouwen om romantische redenen vrij recent is, en dan nog voornamelijk in het Westen. Feit is dat er culturen genoeg zijn waar trouwen/monogamie simpelweg niet bestaan. Er is een stam in Afrika waar men ervan overtuigd is dat een vrouw met meerdere mannen seks moet hebben om zwanger te raken - het kind is als het ware 'opgebouwd' uit het zaad van meerdere mannen en als je het bij 1 houdt, zal het kind niet sterk en gezond zijn. Er zijn stammen die zowel goederen als vrouwen 'ruilen', zo consquent dat ze er een geritualiseerde 'stammenstrijd' van hebben gemaakt.

Is het een 'opmerkelijk nieuwtje' dat twee mannen trouwen om wat belasting te ontwijken? Ongetwijfeld, hoewel, als het een man en vrouw waren geweest, had geen haan ernaar gekraaid. En laten we het alsjeblieft niet als voorbeeld gaan gebruiken waarom huwelijksgelijkheid in het algemeen zou moeten worden teruggedraaid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 23 dec 2017 16:22

Mortlach schreef:Feit is dat trouwen om romantische redenen vrij recent is, en dan nog voornamelijk in het Westen. Feit is dat er culturen genoeg zijn waar trouwen/monogamie simpelweg niet bestaan. Er is een stam in Afrika waar men ervan overtuigd is dat een vrouw met meerdere mannen seks moet hebben om zwanger te raken - het kind is als het ware 'opgebouwd' uit het zaad van meerdere mannen en als je het bij 1 houdt, zal het kind niet sterk en gezond zijn. Er zijn stammen die zowel goederen als vrouwen 'ruilen', zo consequent dat ze er een geritualiseerde 'stammenstrijd' van hebben gemaakt.

Ja, nou en? Dat maakt toch niet uit voor mijn visie?

Mortlach schreef:Is het een 'opmerkelijk nieuwtje' dat twee mannen trouwen om wat belasting te ontwijken? Ongetwijfeld, hoewel, als het een man en vrouw waren geweest, had geen haan ernaar gekraaid. En laten we het alsjeblieft niet als voorbeeld gaan gebruiken waarom huwelijksgelijkheid in het algemeen zou moeten worden teruggedraaid.

Dat doe ik ook niet. Het ging mij om dit nieuwtje. Je zou hooguit kunnen zeggen dat ik bij dit nieuwtje van de gelegenheid gebruik maak om er uiting aan te geven dat ik het homohuwelijk niet hoog heb.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2017 17:36

Boekenlezer schreef:Ja, nou en? Dat maakt toch niet uit voor mijn visie?


Nee, maar wel voor deze uitspraak van je "Het is ook een universele instelling die over de hele wereld bestaat, als de verbintenis tussen een man en een vrouw." Dit is dus gewoon onwaar.

Dat doe ik ook niet. Het ging mij om dit nieuwtje. Je zou hooguit kunnen zeggen dat ik bij dit nieuwtje van de gelegenheid gebruik maak om er uiting aan te geven dat ik het homohuwelijk niet hoog heb.


Inderdaad. Elke keer als er iets homo-gerelateerds langskomt, ben je er als de kippen bij om je afkeur erover uit te spreken. Ik neem van harte aan dat alle gelukkig getrouwde homo's én nu nog single homo's die ooit hopen te trouwen het niets kan schelen wat jij daar verder allemaal van denkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 23 dec 2017 18:12

Mortlach schreef:Nee, maar wel voor deze uitspraak van je "Het is ook een universele instelling die over de hele wereld bestaat, als de verbintenis tussen een man en een vrouw." Dit is dus gewoon onwaar.

Maar het is ook overduidelijk geen West-Europese uitvinding uit het jaar 500, om eens wat te noemen. In dat geval zou het in grote delen van de wereld een vreemde zaak zijn die dan niet voorkomt. In het oude Midden-Oosten van bijvoorbeeld 4000 jaar geleden werd ook getrouwd, en in de hele Romeinse wereld. In het Chinese rijk zal dat ook zo geweest zijn.

Mortlach schreef:nderdaad. Elke keer als er iets homo-gerelateerds langskomt, ben je er als de kippen bij om je afkeur erover uit te spreken.

Maar het ís ook iets walgelijks!

Mortlach schreef:Ik neem van harte aan dat alle gelukkig getrouwde homo's én nu nog single homo's die ooit hopen te trouwen het niets kan schelen wat jij daar verder allemaal van denkt.

Dat zal best.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2017 18:16

Boekenlezer schreef:Maar het is ook overduidelijk geen West-Europese uitvinding uit het jaar 500, om eens wat te noemen. In dat geval zou het in grote delen van de wereld een vreemde zaak zijn die dan niet voorkomt. In het oude Midden-Oosten van bijvoorbeeld 4000 jaar geleden werd ook getrouwd, en in de hele Romeinse wereld. In het Chinese rijk zal dat ook zo geweest zijn.


Tijd voor die cultureel-antropologieboeken dus...

Maar het ísik vind het ook iets walgelijks!


Ik heb het maar even voor je aangepast.

Dat zal best.


Misschien dan ook maar eens naar Don Quixote kijken dan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 23 dec 2017 19:01

Mortlach schreef:Ik heb het maar even voor je aangepast.

Als jij daar anders over denkt, probeer het dan eens uit, en duik met een vent in bed. (O nee, dat mag ik natuurlijk niet zeggen! Foei! [-X :oops: )
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 23 dec 2017 20:23

Boekenlezer schreef:Als jij daar anders over denkt, probeer het dan eens uit, en duik met een vent in bed. (O nee, dat mag ik natuurlijk niet zeggen! Foei! [-X :oops: )


Wat een vreemde opmerking. Maar van mij mag je het zeggen hoor, ik doe daar echt niet zo moeilijk over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Optimatus » 24 dec 2017 09:14

Mortlach schreef:Er is een stam in Afrika


Er is een volk in Afrika. Stam is inmiddels een achterhaald en denigrerend begrip.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2017 14:42

Rapper Jebroer heeft vrijdag in de uitzending van Shownieuws een triple platina award ontvangen voor zijn hit Kind van de Duivel.
Het nummer is inmiddels achttien miljoen keer gestreamd op Spotify.

Jebroer, de artiestennaam van Tim Kimman, bracht het nummer Kind van de Duivel (een samenwerking met Paul Elstak en Dr. Phunk) begin dit jaar uit.

Het nummer zorgde voor veel ophef. Dominees uitten hun woede over de songtekst en een optreden in het overwegend christelijke dorp Hardinxveld kon niet doorgaan.

Jebroer noemde alle aandacht onlangs "een godsgeschenk". "Alsof we het zelf zo bedacht hadden. Steeds als de storm was gaan liggen, kwam er weer een nieuwe predikant met een boze brief."
gelezen op Nu.nl

Noemen ze zoiets niet een gotspe? :(
Er is vrijheid van meningsuiting, spotten mag ook, dus er is niets tegenin te brengen. Helaas.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor tulp » 30 dec 2017 17:39

Chaya schreef:Rapper Jebroer heeft vrijdag in de uitzending van Shownieuws een triple platina award ontvangen voor zijn hit Kind van de Duivel.
Het nummer is inmiddels achttien miljoen keer gestreamd op Spotify.



Het is dat ik het hier lees, anders was dit nieuws compleet langs me heen gegaan. Ergens vaag in mijn achterhoofd had ik wel eens gehoord van rapper Jebroer, van zijn hit Kind van de Duivel had ik niet gehoord en naar shownieuws kijk ik niet.

Refoweb is toch goed voor mijn Algemene Ontwikkeling. :mrgreen:


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron