Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Johan100 schreef:Mooi stukje Moestuin. Maar dan ga je er wel vanuit dat er uitsluitend gelovigen in de kerk zitten. Er loopt wel een scheidslijn ook in de kerk tussen gelovigen en mensen die niet wedergeboren zijn. Voor die laatste is de wet een tuchtmeester tot Christus.
Voor de gelovigen geldt dat Gods wet in hun harten en verstand is geschreven. Met het laatste stukje ben ik het dan ook niet eens. Het is wet en evangelie. We moeten alleen beseffen dat de wet niet zalig maakt en we moeten wet en evangelie dus niet vermengen. Daar doelt Paulus op als hij zegt dat er zijn die met een ander evangelie komen.
Dat is mijn mening en ik denk met de teksten die ik eerder aanhaalde het gelijk aan mijn kant te hebben, maar echt eenvoudig is het niet.
mona schreef:Het lastige is dat ik in de Bijbel niet kan vinden dat de wet gepredikt moet worden.
Ook niet de de Heere Jezus dat opdraagt, bij Zijn hemelvaart.
Wel het evangelie tot bekering en vergeving van zonden.
Lukas 24 vers 47
En in Zijn Naam moet onder alle volken bekering en vergeving van zonden gepredikt worden, te beginnen bij Jeruzalem.
Je ziet dat Paulus dat ook niet doet. Hij begint nooit bij de wet, maar sluit meestal aan bij bestaande situatie's, om van daaruit de Heere Jezus te verkondigen.
Uiteraard neemt de zonde een plaats in, anders was er geen Evangelie nodig!
Maar de focus in zijn preken ligt bij de oproep tot geloof, de overgave aan Christus, wat Hij heeft gedaan aan het kruis, en Wie Hij was/is.
Ik bedoel niet dat de wet afgeschaft moet worden. Ik herhaal het maar, want de wet KAN niet afgeschaft worden.
Als wij niet in Christus geloven, liggen wij besloten onder de wet.
Als wij in Christus zijn. wordt de wet in onze harten geschreven, omdat wij een nieuwe natuur krijgen, die wil doen wat God behaagt.
2 Tim. 3:16 Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid,mona schreef:Het lastige is dat ik in de Bijbel niet kan vinden dat de wet gepredikt moet worden.
Is dat het enige wat Jezus opdraagt? Ik meen me te herinneren dat Hij ook de Bergrede uitgesproken heeft, wat feitelijk onderwijs uit de wet inhoudt. Bij Zijn hemelvaart draagt Hij zijn discipelen op om de volken te onderwijzen en hen te leren onderhouden alles wat Hij hen geboden heeft (Matth. 28:19b). Dat omvat dus Zijn hele onderwijs!mona schreef:Ook niet de de Heere Jezus dat opdraagt, bij Zijn hemelvaart.
Wel het evangelie tot bekering en vergeving van zonden.
Lukas 24 vers 47
En in Zijn Naam moet onder alle volken bekering en vergeving van zonden gepredikt worden, te beginnen bij Jeruzalem.
Als de apostel Paulus de synagoge binnenging, waar elke sabbat uit de wet (de thora) gelezen wordt, waar zou hij dan bij aansluiten, denk je? Hij zou te beginnen bij Mozes en al de profeten, die ook het volk er altijd toe opriepen om bij Gods wet te blijven, Christus verkondigen! Want Christus is gekomen om de wet te vervullen, die wij niet kunnen vervullen, maar Zijn leven was dus volmaakt leven volgens de wet. En ook in de wedergeboorte betekent leven uit Christus, leven zoals Christus geleefd heeft (nl. naar de wet van Zijn Vader), met meer vallen dan ons (en Hem!) lief is, en weer opstaan in Hem.mona schreef:Je ziet dat Paulus dat ook niet doet. Hij begint nooit bij de wet, maar sluit meestal aan bij bestaande situatie's, om van daaruit de Heere Jezus te verkondigen.
Is dat dezelfde Paulus die zegt dat door de wet de kennis van de zonde is? (Rom. 3:20)mona schreef:Uiteraard neemt de zonde een plaats in, anders was er geen Evangelie nodig!
Dat is de focus bij zijn evangelieverkondiging, ja. Maar als je de brieven van Paulus erop naslaat (en ook zijn preken wat nader bestudeert), dan blijkt de wet weldegelijk een plaats te hebben en wel op 2 manieren: nl. 1. dat wij de wet niet gehouden hebben en kunnen houden, dat Christus voor ons gestorven is en al ons heil in Hem te vinden ismona schreef:Maar de focus in zijn preken ligt bij de oproep tot geloof, de overgave aan Christus, wat Hij heeft gedaan aan het kruis, en Wie Hij was/is.
De wet wordt in onze harten geschreven, maar we mogen het er niet over hebben? Waarom eigenlijk niet? En hoe wordt die wet eigenlijk in onze harten geschreven? Me dunkt toch door de verkondiging van het hele Woord van God en de werking van Zijn Geest?mona schreef:k bedoel niet dat de wet afgeschaft moet worden. Ik herhaal het maar, want de wet KAN niet afgeschaft worden.
Als wij niet in Christus geloven, liggen wij besloten onder de wet.
Als wij in Christus zijn. wordt de wet in onze harten geschreven, omdat wij een nieuwe natuur krijgen, die wil doen wat God behaagt.
elbert schreef:
Als de apostel Paulus de synagoge binnenging, waar elke sabbat uit de wet (de thora) gelezen wordt, waar zou hij dan bij aansluiten, denk je? Hij zou te beginnen bij Mozes en al de profeten, die ook het volk er altijd toe opriepen om bij Gods wet te blijven, Christus verkondigen!
elbert schreef:Dus ja, heel de Schrift omvat ook de wet. Zeggen dat onderwijzen, weerleggen, verbeteren en op te voeden niet onder de prediking zou vallen, zou wel een heel bijzondere conclusie zijn. Dus natuurlijk moet de wet gepredikt worden. Niet om er door gered te worden, want dat kan alleen door geloof in Jezus Christus, maar wel om datzelfde geloof handen en voeten te geven. Want zonder die handen en voeten in ons leven stelt dat geloof niet zoveel voor. Of om het sterker met Jakobus te zeggen: zonder de werken is het geloof dood (Jak. 2:17).
mona schreef:maar betekent dat dat we elke zondag de 10 geboden moeten herhalen? Dat is mijn vraag. Hoe kijk jij daar tegen aan? Dan heb ik het niet over de wet, geïntegreerd in de preek, en uitgewerkt in het dagelijks leven. Ik hoop dat je mijn punt begrijpt en dat ik het duidelijk kan maken.
Wat Johan plaatst uit 1 korinthe 9, laat zien dat Paulus zich aansloot bij de bestaande situatie zoals ik al eerder schreef.
Als dat bij de Joden met de wet was, dan deed hij dat om ze voor Christus te winnen.
Maar bij de heidenen kwam hij niet met de 10 geboden, maar sloot aan bij hun leefwereld (hun goden, hun geschriften, hun gebruiken), om hen juist op die manier voor Christus te winnen.
In ieder geval met een hoofdletter.benefietdiner schreef:Ik vind dit artikel wel een goede toepassing hebben op dit topic.
Mag je God je Vriend noemen ?
Ik ben benieuwd naar zijn volledige argumentatie, want hij zal vast niet alleen gezegd hebben dat het coccejaans is. Wat is dat trouwens?benefietdiner schreef:Dat vroeg Dr. C.A. van der Sluijs zich af in het RD van 10 november 2017.
NEE was zijn antwoord want dat is coccejeaans oftewel PKN conventioneel. Wie over vriendschap spreekt, verliest de reformatorische nadruk op de eer van God (oftewel PKN gereformeerde bond).
benefietdiner schreef:JA was het antwoord van dr. G.A van den Brink (HHK) in het RD van 23 december 2017 . Wie geloofd wordt een vriend van God. Christus Zelf heeft de liefde tussen de gelovigen en hun Zaligmaker een wederzijdse vriendschap aangeduid. Joh. 15:13-15 Luk. 12:4 Hoogl. 1:9, 15 Matth. 11:19 Joh. 3:39.
Wat vinden jullie en wat vind ook de topicstarter ereunao hier van?
Het is vandaag zondag dus kan ik niet naar de bron verwijzen in het RD.
Mag je God je vriend noemen ?
Dat vroeg Dr. C.A. van der Sluijs zich af in het RD van 10 november 2017.
NEE was zijn antwoord want dat is coccejeaans oftewel PKN conventioneel. Wie over vriendschap spreekt, verliest de reformatorische nadruk op de eer van God (oftewel PKN gereformeerde bond).
JA was het antwoord van dr. G.A van den Brink (HHK) in het RD van 23 december 2017 . Wie geloofd wordt een vriend van God. Christus Zelf heeft de liefde tussen de gelovigen en hun Zaligmaker een wederzijdse vriendschap aangeduid. Joh. 15:13-15 Luk. 12:4 Hoogl. 1:9, 15 Matth. 11:19 Joh. 3:39.
Wat vinden jullie en wat vind ook de topicstarter ereunao hier van?
Het is vandaag zondag dus kan ik niet naar de bron verwijzen in het RD.
Ik denk hierbij toch eerder dat het een zeer slecht verstandsgeloof van ereunao is (om maar niet te spreken over een doorleeft geloof), sorry
ereunao schreef:Hoor eens, overtuigen kan ik je niet, dat is Gods werk, maar wat ik wel weet is dat het eerste wat iedere waarachtig door God tot God bekeerde ziel leert is de vreze Gods in eerbied en ontzag voor die hoge majesteit. Het was een staande uitdrukking in Israël dat wie God gezien had zeker sterven zou. Niemand heeft Hem zo van nabij gekend als Mozes, maar God zegt zelfs tegen hem ‘Mij zal geen mens zien en leven’. zie ook Gideon en Manoach Richt.6:22 en 13:22. En in het N.T. is het al niet anders; zelfs de verheerlijkte heiligen vallen op hun aangezicht en aanbidden het Lam. Al de genoemde voorbeelden spreken van de vriendschap die God Zijn schepsel biedt, maar dat is altijd eenzijdig. Nooit en nergens lezen wij dat de mens op voet van gelijkheid met God omgaat. Want hoe laag God in de menselijke natuur van de Zoon ook tot de mensen is afgedaald, Hij was en bleef toch de natuurlijke Zoon van de Vader, God uit God. Licht uit licht, vol van genade en waarheid, die met de Vader en de H.Geest aangebeden en verheerlijkt wordt. Dit onderscheid blijf zelfs in de hemelse heerlijkheid altijd bestaan. Ik vind het dan ook beslist een verarming als het 'Hoe groot hoe vreselijk zijt G'alom' ingeruild wordt voor liedjes als 'ik noem U mijn vriend!'
Gr: ereunao
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten