Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Cahier » 01 dec 2017 10:58

Prisma23 schreef:Kerkgenootschap 1 heeft mening A over een bepaald onderwerp. Kerkgenootschap 2 heeft mening B over dit onderwerp. Wie heeft er dan gelijk? Dit is vraag die pas gesteld wordt sinds verlichting. De Bijbel geeft veel méér ruimte! Paulus/Appolos , het oude testament is nog ruimer.


De realiteit is dat de vraag naar welk “kerkgenootschap” gelijk heeft al veel eerder werd gesteld en beantwoord. Verschil is dat sinds de verlichting het christelijk geloof wordt aangevallen door de vrijzinnigheid. Deze vrijzinnigheid plaatst de rede (of de wetenschap) en de (veronderstelde) werking van de Heilige Geest in het eigen leven boven het gezag van de bijbel en verklaart alles wat met dit (dodelijk) subjectivisme strijdt tot mening. Het gevolg is dat humanisme voor christendom wordt versleten en alle ketterijen die de oude kerk verscheurden sindsdien weer opduiken. Het eindresultaat zie je nu om je heen: secularisatie, ontkerkelijking en atheïsme.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2017 11:38

Cahier schreef:De realiteit is dat de vraag naar welk “kerkgenootschap” gelijk heeft al veel eerder werd gesteld en beantwoord. Verschil is dat sinds de verlichting het christelijk geloof wordt aangevallen door de vrijzinnigheid. Deze vrijzinnigheid plaatst de rede (of de wetenschap) en de (veronderstelde) werking van de Heilige Geest in het eigen leven boven het gezag van de bijbel en verklaart alles wat met dit (dodelijk) subjectivisme strijdt tot mening. Het gevolg is dat humanisme voor christendom wordt versleten en alle ketterijen die de oude kerk verscheurden sindsdien weer opduiken. Het eindresultaat zie je nu om je heen: secularisatie, ontkerkelijking en atheïsme.

Juist gezegd!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Cathy » 01 dec 2017 12:34

Cahier schreef:..... het gezag van de bijbel ....

Wat versta je daar precies onder?
Ik ben het met je eens dat we in deze tijd meer vragen stellen en ons veel meer bewust worden van allerlei zaken.
Vind je dat positief of negatief en in het geval van dat laatste: hoe zou je dat dan willen veranderen?
We kunnen niet terug in de tijd.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor schaapje » 01 dec 2017 22:20

Cahier schreef:De realiteit is dat de vraag naar welk “kerkgenootschap” gelijk heeft al veel eerder werd gesteld en beantwoord. Verschil is dat sinds de verlichting het christelijk geloof wordt aangevallen door de vrijzinnigheid. Deze vrijzinnigheid plaatst de rede (of de wetenschap) en de (veronderstelde) werking van de Heilige Geest in het eigen leven boven het gezag van de bijbel en verklaart alles wat met dit (dodelijk) subjectivisme strijdt tot mening. Het gevolg is dat humanisme voor christendom wordt versleten en alle ketterijen die de oude kerk verscheurden sindsdien weer opduiken. Het eindresultaat zie je nu om je heen: secularisatie, ontkerkelijking en atheïsme.

Wel droevig om te lezen, maar het is de harde waarheid.
Ik ben het er helemaal mee eens.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor benefietdiner » 19 dec 2017 11:34

Tja die Ds. van der Sluijs is een volhouder met zijn constateringen.

"Wij dominees treden de mens tegemoet met een te lieve God"

“De dodende kracht van de wet – die onze zonden laat zien – wordt niet meer doorleefd. Wij dominees treden de mens tegemoet met een te lieve God,” constateert dr. C. A. van der Sluijs. De emeritus-predikant is ernstig bezorgd over de prediking in de gereformeerde gezindte, in het bijzonder de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland – waartoe hij zelf behoort. “We zijn ingeslapen en door de tengels van de secularisatie gevangengenomen,” aldus de hervormde dominee naar aanleiding van zijn boek ‘Aarde in hemels licht’.
Bron:
https://cip.nl/cip+/65888-dr-c-a-van-de ... -lieve-god

Er zijn nogal wat gereformeerde bond predikanten in totaal. Misschien is op enkele van deze predikanten van toepassing wat Ds. van der Sluijst zegt maar op het merendeel niet.

Daarom vraag ik mij af waarom gaat hij niet met enkele van deze bondspredikanten in gesprek in plaats van een boek te schrijven wat min of meer oproer verwekt.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2017 11:41

Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb net een reactie in het andere topic geschreven.
De dodende kracht van de wet – die onze zonden laat zien – wordt niet meer doorleefd.

Dat zie je terug. Veel mensen vinden zichzelf niet zo'n zondaar. Jezus is voor de hele wereld gestorven, dus...
En ze stelen niet, vloeken niet, doen netjes hun werk, gaan niet vreemd, dus, het is okay.
Ik begreep dat in veel kerken de 10 geboden niet meer worden voorgelezen. Omdat die Oudtestamentisch is.
Hoe naief, zou ik bijna zeggen. Alsof God alleen Zijn volk die wetten gegeven heeft. Onze hele westerse wetgeving is erop gebaseerd!

De moderne mens kan wel wat met Jezus. Dat zie je rondom het Passiongebeuren ook. Een wereldse acteur speelt de figuur Jezus.
Voor mij persoonlijk is dit een gruwel, godslastering.
Jezus was een goed mens, met lieve ogen, met geduld. Maar dat is slechts 1 kant van het evangelie.
Als een rechtvaardig God wordt gepredikt, haken ze af. Dat willen ze niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor naamloos » 19 dec 2017 14:18

Chaya schreef:Daar ben ik het wel mee eens. Ik heb net een reactie in het andere topic geschreven.
De dodende kracht van de wet – die onze zonden laat zien – wordt niet meer doorleefd.
Ja, ik had het over A. en jouw reactie ging over onderwerp B.
Chaya schreef:Dat zie je terug. Veel mensen vinden zichzelf niet zo'n zondaar. Jezus is voor de hele wereld gestorven, dus...
En ze stelen niet, vloeken niet, doen netjes hun werk, gaan niet vreemd, dus, het is okay.
Ik begreep dat in veel kerken de 10 geboden niet meer worden voorgelezen. Omdat die Oudtestamentisch is.
Hoe naief, zou ik bijna zeggen. Alsof God alleen Zijn volk die wetten gegeven heeft. Onze hele westerse wetgeving is erop gebaseerd!
Hoe naief om te denken dat, waar de 10 woorden niet gelezen worden, te denken dat die principes voor ons niet gelden.
Gelovigen staan onder de wet van Christus lees ik in mijn Bijbel, en die gaat verder dan de 10 woorden. (lees de bergrede eens)
Het is eigenlijk wel grappig. Je vindt het niet okay als de 10 geboden niet gelezen worden waar het over moorden, vloeken, stelen, liegen enzo gaat. En tegelijk vind je het te oppervlakkig als het alleen maar over liegen, stelen, moorden ... gaat, en als onze maatstaf dan de wet van Christus is, dan is het weer niet goed.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 19 dec 2017 15:02

naamloos:
Hoe naief om te denken dat, waar de 10 woorden niet gelezen worden, te denken dat die principes voor ons niet gelden.
Gelovigen staan onder de wet van Christus lees ik in mijn Bijbel, en die gaat verder dan de 10 woorden. (lees de bergrede eens)


Heel juist gezegd, de principes blijven dezelfde, maar de toepassing verschilt conform de eisen van de liefdewet van Christus. Want wat moet ik met die os en die ezel? ? Maar met de bergrede is het anders gelegen. Dat is de grondwet van het messiaanse rijk op aarde, dat toen nabij gekomen was, maar uitgesteld is toen Israël zijn Koning en daarmee het koninkrijk verwierp zie Lu.19:11-15.Nu moet het wachten tot Hij wederkomt. De Gemeente was toen nog niet in zicht.
gr: ereunao
Laatst gewijzigd door ereunao op 19 dec 2017 15:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor schaapje » 19 dec 2017 15:10

Dat zegt naamloos en niet mona....ereuano :wink:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2017 16:52

ereunao schreef:Heel juist gezegd, de principes blijven dezelfde, maar de toepassing verschilt conform de eisen van de liefdewet van Christus. Want wat moet ik met die os en die ezel? ? Maar met de bergrede is het anders gelegen. Dat is de grondwet van het messiaanse rijk op aarde, dat toen nabij gekomen was, maar uitgesteld is toen Israël zijn Koning en daarmee het koninkrijk verwierp zie Lu.19:11-15.Nu moet het wachten tot Hij wederkomt. De Gemeente was toen nog niet in zicht.
gr: ereunao

Het spijt me zeer, maar je bent af en toe niet te volgen. De ene keer val je over een leesteken, de andere keer mag het allemaal zo ruim.
Moet die Wet nu wel of niet voorgelezen, volgens jou, of moet de Bergrede elke zondag voorgelezen worden?
Het is mij niet duidelijk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 17:26

Chaya schreef:Het spijt me zeer, maar je bent af en toe niet te volgen. De ene keer val je over een leesteken, de andere keer mag het allemaal zo ruim.
Moet die Wet nu wel of niet voorgelezen, volgens jou, of moet de Bergrede elke zondag voorgelezen worden?
Het is mij niet duidelijk.

De wet is er voor de onbekeerden. Ze wijst de zonden aan. Het einde van de wet is Christus. Als we in Christus zijn staan we in de vrijheid en worden we geleidt door de Geest.

Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde Rom. 3:20.
de wet een tuchtmeester tot Christus Galaten3:24
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Chaya » 19 dec 2017 17:53

Johan100 schreef:De wet is er voor de onbekeerden. Ze wijst de zonden aan. Het einde van de wet is Christus. Als we in Christus zijn staan we in de vrijheid en worden we geleidt door de Geest.

Maar in de gemeenten zitten toch ook onbekeerden?

Ben je het wel of niet eens met ds. v,.d. S.?
De dodende kracht van de wet – die onze zonden laat zien – wordt niet meer doorleefd. Wij dominees treden de mens tegemoet met een te lieve God,” constateert dr. C. A. van der Sluijs.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 18:05

Chaya schreef:Maar in de gemeenten zitten toch ook onbekeerden?

Ben je het wel of niet eens met ds. v,.d. S.?
De dodende kracht van de wet – die onze zonden laat zien – wordt niet meer doorleefd. Wij dominees treden de mens tegemoet met een te lieve God,” constateert dr. C. A. van der Sluijs.

Ja, eens.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 19 dec 2017 19:12

Chaya:
Het spijt me zeer, maar je bent af en toe niet te volgen. De ene keer val je over een leesteken, de andere keer mag het allemaal zo ruim.
Moet die Wet nu wel of niet voorgelezen, volgens jou, of moet de Bergrede elke zondag voorgelezen worden?
Het is mij niet duidelijk.


Ik val alleen over een leesteken als daardoor de betekenis van de tekst verandert of zelfs in het tegendeel verkeert. Zoals b.v. in 1Thess. 4 : 15 de komma van …ontslapen zijn in Jezus, zijn verplaatst wordt naar ontslapen zijn, Wat nu het voorlezen van de wet betreft, Ex.20 is ook een hoofdstuk van Gods Woord, maar de plaats die de wetslezing in de liturgie inneemt spreekt boekdelen. Daar zit de gedachte achter dat wij als kerk nu hier zitten als 'het Israël van het N.V'. En dat is de verv.-leer ! En wat de functie van de wet betreft, Petrus begint zijn pinksterpreek toch ook niet met de wet voor te lezen. 'Deze Jezus die gij gekruist hebt' is een nog veel scherpere aanklacht dan al de geboden van de decaloog samen!

ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 19:17

ereunao schreef: Wat nu het voorlezen van de wet betreft, Ex.20 is ook een hoofdstuk van Gods Woord, maar de plaats die de wetslezing in de liturgie inneemt spreekt boekdelen. Daar zit de gedachte achter dat wij als kerk nu hier zitten als 'het Israël van het N.V'. En dat is de verv.-leer !
Okay, zij kan verkeerd gebruikt worden, maar dat wil niet zeggen dat zij dan helemaal maar niet gebruikt/voorgelezen moet worden.

ereunao schreef: En wat de functie van de wet betreft, Petrus begint zijn pinksterpreek toch ook niet met de wet voor te lezen. 'Deze Jezus die gij gekruist hebt' is een nog veel scherpere aanklacht dan al de geboden van de decaloog samen!

ereunao
Je kunt die pinksterpreek toch niet als maatstaf nemen voor alle diensten in de kerk? Moeten de predikanten dan maar gaan roepen dat we Jezus gekruist hebben i.p.v. de wet voor te lezen?

Paulus haalt het niet voor niets aan.
Daarom zal uit de werken der wet geen vlees gerechtvaardigd worden voor Hem; want door de wet is de kennis der zonde Rom. 3:20.
de wet een tuchtmeester tot Christus Galaten3:24


Bij de Samaritaanse vrouw bij de waterput kwam Jezus eerst met het evangelie, maar dat kwam niet binnen. Ze begreep het niet. Toen kwam Hij met de wet. 'Ga uw man halen' zei Jezus. ' Ik heb geen man' zei de vrouw. 'Dat hebt u juist gezegd, want de man die u nu hebt is uw man niet' was Jezus antwoordt. Hij maakte haar hart ontvankelijk voor het evangelie op die manier.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten