Beeldspraak in de Bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Beeldspraak in de Bijbel

Berichtdoor MoesTuin » 18 dec 2017 08:31

Beeldspraak komt veelvuldig voor in de bijbel.
Zelfs hoe letterlijk je de bijbel ook leest.
Zo verschillend wordt het verklaart soms.
Hoe gaan we om met beeldspraak in de bijbel?
Hoe toetsen en verklaren we dit op een zo juist mogelijke manier?
Welke voorbeelden van beeldspraak vanuit de bijbel vind je lastig te verklaren?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Ali636
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 jun 2017 11:06

Re: Beeldspraak in de Bijbel

Berichtdoor Ali636 » 19 dec 2017 15:55

Beeldspraak....Ik denk dat God zich de vrijheid vergund om ook in beeldspraak te spreken net zoals wij dat doen in alle dagelijkse taal. Met een beetje leren en ervaring snappen we al gauw wat letterlijk is en iets minder letterlijk. Ik kan je wel opeten ...zegt de verliefde jongen tegen zijn meisje waarop ze hem een zoen geeft. Ze begrijpt meteen dat hij haar niet letterlijk op gaat eten. Maar je moet wel uitkijken tegenwoordig....
Ik heb de stelregel: De Bijbel zo letterlijk als mogelijk nemen, tenzij het absurd is. Zoals in bovenstaand voorbeeld. God houdt de wereld in Zijn hand. Is ook iets minder letterlijk dan gezegd. God heeft de wereld vast op pijlers gezet....betekent nog niet meteen dat de aarde plat is en van onderen op pijlers staat. Mijn vrouw heeft net gezegd...maar het kan toch letterlijk zijn. De aarde is een bol. Maar onder het oppervlak zij grote waterruimtes die op palen staan. Tja dan is het dus toch letterlijk waar.

Wij gebruiken veel beeldtaal in mooie boeken. God vindt dat ook mooi en gebruikt die beelden ook. Alleen bij zijn wetten....moet ze zo goed mogelijk letterlijk gaan doen wat Hij zegt. Wetten in het verkeer zijn ook redelijk letterlijk bedoeld en opgeschreven...
Prachtig boek die Bijbel...! En akelig precies om de vinger op de zere zondige plek te leggen...!


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten