Kon de Heere Jezus zondigen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor MoesTuin » 18 dec 2017 08:48

Ik hoorde eens zeggen dat de Heere Jezus als mens op aarde zou hebben kunnen zondigen. (maar niet dit perse gedaan hoeft te hebben....maar t zou kunnen)
Zelf geloof ik dit eigenlijk niet.
Hoe wordt hierover gedacht?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2017 09:25

MoesTuin schreef:Ik hoorde eens zeggen dat de Heere Jezus als mens op aarde zou hebben kunnen zondigen. (maar niet dit perse gedaan hoeft te hebben....maar t zou kunnen)
Zelf geloof ik dit eigenlijk niet.
Hoe wordt hierover gedacht?


God heeft Zijn eigen Zoon gezonden in een gedaante gelijk aan het zondige vlees.
Wat voor waarde had Zijn leven gehad als Hij niet in staat was te zondigen, en omdat Hij NIET zondigde maar altijd aan God gehoorzaam was, kon Hij opstaan uit de dood omdat Hij onschuldig was.
Hij heeft de zonde en daardoor de dood overwonnen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor MoesTuin » 18 dec 2017 09:31

Dank je schaapje
Het ligt ook zo dicht bij elkaar kan kon maar het niet werkelijk gedaan.
Zoals je het omschrijft geloof ik dit best wel.
Weet iemand een gedeelte vanuit de bijbel waarin dit mogelijk beschreven staat?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2017 09:52

Hebr5:8-9
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor MoesTuin » 18 dec 2017 10:25

schaapje schreef:Hebr5:8-9

8 Hoewel Hij de Zoon was, nochtans gehoorzaamheid geleerd heeft, uit hetgeen Hij heeft geleden.
9 En geheiligd zijnde, is Hij allen, die Hem gehoorzaam zijn, een oorzaak der eeuwige zaligheid geworden;

Mooi en hoe diep en rijk en nog eens temeer extra onderstreept dit van het Geloof in de Heere Jezus Christus tot behoudt, de noodzaak om Hem in je hart te kennen, hoe onbegrijpelijk en verstandelijk niet te bevatten diep Hij heeft moeten gaan tot ons behoudt uit Genade alleen (dat beslist niet gemakkelijk en goedkoop is)
Onze redding.....
In Geloof te pakken.

"Zie, Ik sta aan de deur, en Ik klop; indien iemand Mijn stem zal horen, en de deur opendoen, Ik zal tot hem inkomen, en Ik zal met hem avondmaal houden, en hij met Mij"(Openbaring 3:20).

in Romeinen 6:23 lezen we: "Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere."
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor coby5 » 18 dec 2017 12:50

MoesTuin schreef:Ik hoorde eens zeggen dat de Heere Jezus als mens op aarde zou hebben kunnen zondigen. (maar niet dit perse gedaan hoeft te hebben....maar t zou kunnen)
Zelf geloof ik dit eigenlijk niet.
Hoe wordt hierover gedacht?

Zijn vlees was ertoe in staat, maar Hij heerste over Zijn vlees. Of God kan zondigen? Een prediker zei eens: God kan niet alles. Hij kan niet zondigen.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Johan100 » 18 dec 2017 17:56

coby5 schreef:Zijn vlees was ertoe in staat, maar Hij heerste over Zijn vlees. Of God kan zondigen? Een prediker zei eens: God kan niet alles. Hij kan niet zondigen.

We zijn het er allemaal over eens dat Jezus niet gezondigd heeft, maar ik geloof ook niet dat Jezus kón zondigen. Die gedachte wijs ik af. Zijn vlees was er ook niet toe in staat. Hij is tenslotte ontvangen en geboren door de Heilige Geest uit de maagd Maria en heeft dus niet de zondige natuur van Adam op Zich genomen, zoals wij die wel allen van Adam erven.

Daarnaast is God drie-enig, en Jezus was God en Mens tegelijk. Als Jezus in staat was om te zondigen zou Hij opgehouden hebben om tegelijkertijd God te zijn.
Het wil zeggen dat als Jezus kon zondigen , dat God (de Vader) dat ook kon. En dat gaat tegen Zijn hele wezen in. Dan zou God ophouden God te zijn, want zonde is doel missen en gaat juist tegen God en Zijn hele wezen met al Zijn eigenschappen in.
Hij kan Zichzelven niet verloochenen. 2 Tim 2:13.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor coby5 » 18 dec 2017 19:43

Johan100 schreef:We zijn het er allemaal over eens dat Jezus niet gezondigd heeft, maar ik geloof ook niet dat Jezus kón zondigen. Die gedachte wijs ik af. Zijn vlees was er ook niet toe in staat. Hij is tenslotte ontvangen en geboren door de Heilige Geest uit de maagd Maria en heeft dus niet de zondige natuur van Adam op Zich genomen, zoals wij die wel allen van Adam erven.

Daarnaast is God drie-enig, en Jezus was God en Mens tegelijk. Als Jezus in staat was om te zondigen zou Hij opgehouden hebben om tegelijkertijd God te zijn.
Het wil zeggen dat als Jezus kon zondigen , dat God (de Vader) dat ook kon. En dat gaat tegen Zijn hele wezen in. Dan zou God ophouden God te zijn, want zonde is doel missen en gaat juist tegen God en Zijn hele wezen met al Zijn eigenschappen in.
Hij kan Zichzelven niet verloochenen. 2 Tim 2:13.

Zijn lichaam was niet bovennatuurlijk niet in staat om te zondigen. Hij had net zo'n lichaam als wij. Adam had eerst ook geen zondenatuur maar kon zondigen. Jezus kon niet zondigen omdat Hij goed is en God, maar Hij is wel op dezelfde wijze verzocht.

15Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.

Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren.
Hebr.2:14
Laatst gewijzigd door coby5 op 18 dec 2017 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Johan100 » 18 dec 2017 19:54

coby5 schreef: Jezus kon niet zondigen omdat Hij goed is en God, maar Hij is wel op dezelfde wijze verzocht.

15Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.


Exact, laten we het daar op houden!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor schaapje » 18 dec 2017 21:06

coby5 schreef:Zijn lichaam was niet bovennatuurlijk niet in staat om te zondigen. Hij had net zo'n lichaam als wij. Adam had eerst ook geen zondenatuur maar kon zondigen. Jezus kon niet zondigen omdat Hij goed is en God, maar Hij is wel op dezelfde wijze verzocht.

15Want wij hebben geen hogepriester, die niet kan medevoelen met onze zwakheden, maar een, die in alle dingen op gelijke wijze (als wij) is verzocht geweest, doch zonder te zondigen.

Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren.
Hebr.2:14


Waarom werd Jezus verzocht als Hij niet kón zondigen,..... was dat omdat Hij mens was of omdat Hij God was?

Dat is het grote wonder als mens is Hij op deze wereld gekomen om in een vleselijk lichaam een zondeloos leven te leven, voor ons die door de zwakte van ons vlees, niet toe in staat waren.
En inderdaad Jezus zondigde niet omdat Hij daarvoor gekomen was Hij heeft de macht van de zonde en de dood overwonnen.
Op aarde was Hij de God/mens na de opstanding werd Hij verhoogd en zit Hij naast God op de troon.

Zijn Vader was God maar Hij is geboren uit de vrouw Maria dus beide naturen waren in Hem aanwezig.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Cicero » 19 dec 2017 13:39

Theologisch gaat het hier om de impeccabilitas van Jezus Christus.

Het probleem is dat aan de ene kant God niet kan zondigen, maar aan de andere kant de verzoeking voor Jezus, en zijn gehoorzaamheid, reëel moet zijn geweest.

Wie het orthodoxe dogma (van de oecumenische concilies) volgt, zal mogelijk op het volgende uitkomen. Hierbij wordt uitgegaan van de hypostatische unie van de naturen in de persoon Christus, en van dyotheletisme.

God kan niet zondigen, dus was Christus niet in staat te zondigen krachtens de goddelijke natuur.
De mens kan wel zondigen, dus was Christus in staat te zondigen krachtens zijn menselijke natuur.
De persoon van Christus was niet in staat te zondigen, omdat dit meteen tegen zijn goddelijke natuur in zou gaan.
Daaruit volgt dat zijn menselijke natuur weliswaar kon zondigen, maar dat zijn menselijke wil steeds onderworpen en gehoorzaam was aan zijn goddelijke wil.

Een theoloog gaf het voorbeeld van het overzwemmen van het Kanaal. De zwemmer was succesvol en verdronk niet. De vraag is: kon deze zwemmer verdrinken? Als we puur naar de conditie van de zwemmer kijken, was dit een mogelijkheid. Maar toch kon de zwemmer niet verdrinken, omdat er steeds een reddingsboot meevoer, die kon ingrijpen. Het eerste kunnen en het tweede niet-kunnen is niet in tegenspraak met elkaar.

Zo ook bij Christus: volgens zijn menselijke natuur kon Hij zondigen, en zijn gehoorzaamheid aan God is dus reëel. Toch kon Christus niet zondigen, omdat Hij kon steunen op de hulp van zijn goddelijke natuur. Hij kon dus wel en niet zondigen tegelijkertijd, maar dit 'kunnen' betekent in deze twee gevallen steeds iets anders.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor schaapje » 19 dec 2017 14:53

Volgens mij schrijf ik het zelfde, maar jij zegt het anders. :lol:
wat een moeilijke woorden
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Johan100 » 19 dec 2017 17:39

Cicero schreef:
De mens kan wel zondigen, dus was Christus in staat te zondigen krachtens zijn menselijke natuur.


Zo ook bij Christus: volgens zijn menselijke natuur kon Hij zondigen, en zijn gehoorzaamheid aan God is dus reëel. Toch kon Christus niet zondigen, omdat Hij kon steunen op de hulp van zijn goddelijke natuur. Hij kon dus wel en niet zondigen tegelijkertijd, maar dit 'kunnen' betekent in deze twee gevallen steeds iets anders.



Ook als Hij niet kon zondigen was Zijn gehoorzaamheid aan de Vader reëel. Dat doet er voor mij niets aan af.
Hij heeft als zondeloze en Iemand die niet kan zondigen de wil van Zijn Vader gedaan en Hij heeft laten zien hoe datgene had moeten zijn wat wij eigenlijk hadden moeten houden. Hij is gekomen als een volmaakte offerande.
Als je aan het filosoferen slaat kom je op zulke constructies die jij bedenkt.
In jouw constructie ben je genoodzaakt Zijn menselijke natuur en Zijn goddelijke natuur te scheiden. Je haalt ze uit elkaar. Dat kan niet.
Een mens is geneigd alles maar te willen verklaren met zijn verstand. We kunnen beter geloven.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor Cicero » 19 dec 2017 18:19

Johan100 schreef:Ook als Hij niet kon zondigen was Zijn gehoorzaamheid aan de Vader reëel. Dat doet er voor mij niets aan af.
Hij heeft als zondeloze en Iemand die niet kan zondigen de wil van Zijn Vader gedaan en Hij heeft laten zien hoe datgene had moeten zijn wat wij eigenlijk hadden moeten houden. Hij is gekomen als een volmaakte offerande.

Maar dan maak je er eigenlijk een soort toneelstukje van, van de verzoekingen en de worstelingen van Jezus. En als Jezus naar zijn mensheid niet kon zondigen, dan is Hij geen echt mens geweest en kan Hij dus niet verlossen.
Als je aan het filosoferen slaat kom je op zulke constructies die jij bedenkt.
In jouw constructie ben je genoodzaakt Zijn menselijke natuur en Zijn goddelijke natuur te scheiden. Je haalt ze uit elkaar. Dat kan niet.
Een mens is geneigd alles maar te willen verklaren met zijn verstand. We kunnen beter geloven.

Tjonge zeg, volg ik een keer het kerkelijke dogma en de kerk der eeuwen, is het weer niet goed.

Ik haal de naturen niet uit elkaar, maar ik onderscheid ze wel, naar Chalcedon. Omgekeerd zou ik van jou kunnen zeggen dat je miafysiet en monotheletist bent en daarmee ingaat tegen Chalcedon en Constantinopel.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Kon de Heere Jezus zondigen?

Berichtdoor schaapje » 19 dec 2017 19:05

Johan100 schreef: Hij heeft laten zien hoe datgene had moeten zijn wat wij eigenlijk hadden moeten houden. Hij is gekomen als een volmaakte offerande.

Hij is juist gekomen omdat onze menselijk natuur niet in staat is te doen wat wij moeten doen, daarom waren er offers nodig in het O.T. om verzoening te doen, maar dat weet je ook wel.
En juist om dat onze Heere Jezus als mens totaal niet heeft gezondigd is Hij het reine volmaakte zoenoffer voor God.
De Heere Jezus heeft vaak gezegd zonder de Vader kan ik niets. Ik denk dat Hij Zijn Godheid (als ik dat zo mag zeggen) niet op aarde heeft gebruikt, maar altijd gehoorzaam is geweest en zo God de Vader door Hem heen heeft kunnen werken.

Ik begrijp jouw tegenstand niet zo goed.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten

cron