de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor benefietdiner » 16 dec 2017 14:35

Chaya schreef:Nee juist een volwassen kijk.
Probeer jij eens aan een heiden uit te leggen dat jij een relatie hebt met God. Het maakt hen niet jaloers. Ze zullen antwoorden dat de relatie met hun man of vrouw veel kostbaarder is, want die kunnen ze zien en aanraken.
Dat zie je ook als mensen plots hun dierbare verliezen, dan worden ze soms boos op God.
Ik heb het aan Chaya geprobeerd maar……….? p:)q

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 16 dec 2017 14:52

Chaya schreef:Ik denk dat Teus iets anders bedoelt dan jij.
Een Alpha cursus ben ik op zich niet tegen. Als iemand midden uit de wereld getrokken wordt, geen christelijke opvoeding heeft gehad, zijn de voor ons meest simpele weetjes voor diegene onbegrijpelijk.
Ik heb ook helemaal niets tegen een Alpha cursus. Ik vind het alleen raar dat iemand die honderden preken heeft gehoord en (g)christelijk is opgevoed, de babis-begrippen niet kent (volgens Teus). Dat wil er bij mij niet in.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2017 14:59

Chaya schreef:Probeer jij eens aan een heiden uit te leggen dat jij een relatie hebt met God. Het maakt hen niet jaloers.

benefietdiner schreef:Ik heb het aan Chaya geprobeerd maar……….?

Dat lukte ook niet? Arme jij.
naamloos schreef:Ik vind het alleen raar dat iemand die honderden preken heeft gehoord en (g)christelijk is opgevoed, de babis-begrippen niet kent (volgens Teus). Dat wil er bij mij niet in.

Je bedoelt: basis? :wink:
Ik denk dat deze broeder zijn eigen visie op de huisgemeente met hand en tand wil verdedigen en daarbij de kerkelijke gemeente denigreert tot onbijbels. Vanwege de zelfbedachte regeltjes....
Dan is iemand ooit vanwege een regel op de vingers getikt en daarbij gefrustreerd geraakt of iemand is een chaoot. Want een weldenkend mens wil toch graag helderheid, zodat je weet waar je je aan te houden hebt? Geen regels>> chaos.
Ik heb dus niets tegen huisgemeentes, het kan soms noodzakelijk en zegenrijk zijn.
Maar ik zie dat meer als een (tijdelijke )noodoplossing. Je ziet vaak in de praktijk dat het vroeger of later ophoudt vanwege......onenigheid onderling.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 16 dec 2017 15:24

Chaya schreef:Je bedoelt: basis? :wink:
Grrtt ja, haha!
Chaya schreef:Ik denk dat deze broeder zijn eigen visie op de huisgemeente met hand en tand wil verdedigen en daarbij de kerkelijke gemeente denigreert tot onbijbels. Vanwege de zelfbedachte regeltjes....
Ik denk dan dat 'onbijbels' helemaal niet verkeerd hoeft te zijn (want lang niet alles staat in de Bijbel).
Zolang de principes van de Bijbel maar gehandhaaft worden is het naar mijn mening oke.
Chaya schreef:Dan is iemand ooit vanwege een regel op de vingers getikt en daarbij gefrustreerd geraakt of iemand is een chaoot. Want een weldenkend mens wil toch graag helderheid, zodat je weet waar je je aan te houden hebt? Geen regels>> chaos.
Ik heb dus niets tegen huisgemeentes, het kan soms noodzakelijk en zegenrijk zijn.
Maar ik zie dat meer als een (tijdelijke )noodoplossing. Je ziet vaak in de praktijk dat het vroeger of later ophoudt vanwege......onenigheid onderling.
Tja, de 'regels' die opgesteld werden bij het ontstaan van de kerk (de Gemeente) zijn naar mijn mening niet 1 op 1 over te zetten in onze tijd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor rotterdam » 16 dec 2017 15:35

Teus schreef:Een kerk, de Gemeente, de geroepene, leeft uit de Heere en dat is geen instituut met eigen gemaakte regeltjes.
.


Al je eigen commentaren staat vol met eigen gemaakte regeltjes.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 16 dec 2017 15:44

Ja, een mooi plaatje Johan, erover discussiëren lijkt me niet de juiste weg. `

Een groot gebouw als samenkomst om het Evangelie te verkondigen en te beluisteren is mooi.
Een kerk heeft voor veel mensen een specifieke waarde, ze moeten er ook mooi en vooral groot en groots uitzien. Daarmee wordt het echte doel gemist.
Een kerk als zijnde een instituut wijkt m.i. af van Gods wil. De kerk heeft een bepaald imago verworven. Er is al een soort van goedkeuring gevonden wanneer je zegt dat je naar de kerk gaat.
Er wordt zelfs gesproken van de samenkomst der Heiligen.

Teus schreef:Dit zijn gewoon feiten Chaya, Wie anders kan vertellen over zijn of haar eigen relatie met God dan de persoon zelf? Tenzij jullie om de beurt gaan vertellen wat God met jullie de afgelopen week gedaan heeft. Ik denk niet dat dat gebeurt.


Chaya schreef:Nee dat zijn geen feiten. Jij wilt steeds het beeld oproepen van een groep starre verdoofde kerkgangers, die alleen maar zitten en daarna naar huis gaan. In- en uitwendig hetzelfde.
De ene keer ga ik verslagen naar huis, de andere keer heeft de Heere mij uit een diepe put getrokken, omdat alles wat in mijn hart stormde, verklaard werd.
Het doet mij gewoon pijn als je zo spreekt over de erediensten.
Een relatie heb je met een mens, de verhouding met God is van een heel andere, diepere betekenis.


Dus jullie gaan iedere zondag allemaal elkaar vertellen wat God met jullie gedaan heeft. En jullie vertellen elkaar ook wat de moeite deze week geweest is en gaan er allemaal om de beurt mee naar God, wordt wel een lange dienst schat ik zo.

Er zijn verschillende relaties Chaya, je hebt zakenrelaties, huwelijksrelaties, gezinsrelaties, en je kunt ook een relatie met God hebben. Dat dat anders is staat buiten kijf.
Mooi dat je bemoedigd wordt onder een preek maar ik zeg nergens dat een kerkdienst geen nut kan hebben.

Chaya schreef:Ik heb gekerkt in een huisgemeente. Degene die dit belegde had als regel dat er vaste tijden waren dat we naar een preek luisterden. En hoe het daarvoor en daarna ingevuld werd.
In elk gewoon gezin zijn er al regels, dus zo bijzonder is dat niet.
Overal waar meerdere mensen zijn, zijn regels, anders wordt het chaos.


Ik denk dat jij wel begrijpt dat ik deze regeltjes niet bedoel.

Chaya schreef:Het komt steeds weer terug Teus, bedekt of onbedekt, de kerkelijke samenkomsten zouden niet deugen, om verschillende redenen.
En dat is een onbijbelse gedachte Teus.
Toen de eerste mensen bekeerd werden, werden er meteen christelijke gemeenten gesticht!


Ik zeg dat ik van mening ben dat God het niet gewild heeft. Dat het onbijbels is moet je me nog exact aantonen. Die gesticht werden waren huisgemeentes, geen instituten. Die lieten zich o.a. dopen wanneer ze zich bekeerd hadden, de regel van God, niet van mensen.

We begonnen met een kerk waarvan het hooft dacht tussen God en mens te staan. Ze aanbidden mensen en vereren dode, naar hun mening, heiligen. Ze verklaren doden zalig.

We hebben ook een richting die meent te moeten wachten totdat God naar mens toe komt die uitverkoren is, en misschien wel iemand bekeerd. Terwijl Jezus zegt “kom” Zij zijn ook van mening dat hetgeen Paulus tegen de gemeente van Korinthe zei omdat het daar een ongeregelde puinhoop was, een vaste regel in de kerk moet worden. Daar mogen vrouwen niet voorgaan en geen broeken aan omdat ze absoluut niet willen begrijpen wat er uiteindelijk in Gods woord erover staat. Zij geloven Gods Woord niet.

Dan hebben we een richting waar ze menen dat alleen de aanname van Jezus tot het eeuwige leven lijdt en ook voldoende is. Deze richting groeit zorgelijk gestaag.
De Liefde en de Genade van God is niet aan de orde.

Een richting dat wanneer je Gods uitgestrekte hand pakt ook daadwerkelijk het eeuwige leven te pakken hebt. Alsof we dat gewoon kunnen pakken. Genade is niet aan de orde.

Een richting waar de Liefde van God telt tot het eeuwige leven van alle mensen. Genade en verzoening is niet van belang.

Dominee/oude schrijver verering is ook nog steeds in. Deze staan vaak niet gelijk met de gemeente.

Dan zien we dat in kerken steeds meer homo-huwelijken getolereerd worden.

Dan hebben nog ongeveer 25 verschillende richtingen. Het was 1 kerk maar uit elkaar gegaan door ruzies.
Ik heb het over kerken die uit elkaar gegaan zijn door onenigheid. Je kunt het je haast niet voor stellen.
Hoe komt het? God niet geraadpleegd, kon ook niet want de verbinding, de Heilige Geest was er niet, satan lieten we zijn gang gaan, gehoorzaamde hem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Chaya » 16 dec 2017 16:09

Teus schreef:Ja, een mooi plaatje Johan, erover discussiëren lijkt me niet de juiste weg. `

Een groot gebouw als samenkomst om het Evangelie te verkondigen en te beluisteren is mooi.
Een kerk heeft voor veel mensen een specifieke waarde, ze moeten er ook mooi en vooral groot en groots uitzien. Daarmee wordt het echte doel gemist.

Denk toch eens breder Teus. Ik ben lid van een kleine gemeente die diensten houdt in een eenvoudig klein gebouw.
Daar gaat mijn persoonlijke voorkeur ook naar uit, moet ik bekennen. Ik heb niet zoveel met die enorme domes waar 2500 mensen bij elkaar zitten.
Teus schreef:Een kerk als zijnde een instituut wijkt m.i. af van Gods wil.

Hoe weet jij dat? Waarom moest er dan een tempel gebouwd worden?
Teus schreef:Dus jullie gaan iedere zondag allemaal elkaar vertellen wat God met jullie gedaan heeft. En jullie vertellen elkaar ook wat de moeite deze week geweest is en gaan er allemaal om de beurt mee naar God, wordt wel een lange dienst schat ik zo.

Nee. We komen samen om God te eren en te danken. En daarbij te luisteren naar Zijn Woord.
Teus schreef:Dan zien we dat in kerken steeds meer homo-huwelijken getolereerd worden.

Precair onderwerp Teus. Er zijn ook kerken waarin sacraal gedanst wordt, of een Top2000 kerkdienst wordt belegd.
Wat mij betreft een ontering!

Maar daar gaat het niet om. Wat jij doet is steeds systematisch de kerk - als instituut - onbijbels verklaren. Als iedereen in Nederland gaat doen, wat jij voorschrijft, krijgen we duizenden kleine geloofskringetjes. Is dat bevorderlijk? Nee!
Want ieder doet naar eigen goeddunken.
We zijn geen woestijnvolk hoor.
Teus schreef:We hebben ook een richting die meent te moeten wachten totdat God naar mens toe komt die uitverkoren is, en misschien wel iemand bekeerd.

Man man man :?
Denk erom, Gods kinderen zitten daar ook. En wie hen aanraakt, raakt Zijn Oogappel aan. Dus pas toch op.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 16:16

Teus schreef:
Dan hebben nog ongeveer 25 verschillende richtingen. Het was 1 kerk maar uit elkaar gegaan door ruzies.
Ik heb het over kerken die uit elkaar gegaan zijn door onenigheid. Je kunt het je haast niet voor stellen.
Hoe komt het? God niet geraadpleegd, kon ook niet want de verbinding, de Heilige Geest was er niet, satan lieten we zijn gang gaan, gehoorzaamde hem.

Ook jij bent ooit ergens uit een gemeente weg gegaan, kunnen wij ons wel ook afvragen "God niet geraadpleegd"

Er bestaat geen gemeente die volmaakt of perfect is Teus ook jouw huisgemeente niet.
Maar prijs onze God dat Hij zo genadig is ons wel volmaakt te zien door Jezus Christus.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 16 dec 2017 16:32

schaapje schreef:Ook jij bent ooit ergens uit een gemeente weg gegaan, kunnen wij ons wel ook afvragen "God niet geraadpleegd"

Absoluut wel!
Mag ik me dan ook afvragen of hier iedereen God gevraagd heeft of het goed is waar je kerkt?

schaapje schreef:Er bestaat geen gemeente die volmaakt of perfect is Teus ook jouw huisgemeente niet.
Maar prijs onze God dat Hij zo genadig is ons wel volmaakt te zien door Jezus Christus.

Meer dan dagelijks. Maar Hij wil ook laten zien welke weg we moeten gaan.
Heb jij God gevraagd of het goed is waar je kerkt? We denken allemaal dat het goed is wat we doen maar heb jij wel eens volhardt in het antwoord schaapje?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 16:43

Ik wil graag gewoon een antwoord op mijn post of vragen en geen ondervraging over zaken die jou helemaal niet aangaan, jij bent niet mijn pastorale werker Teus!
Laatst gewijzigd door schaapje op 16 dec 2017 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 16:44

---
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Prisma23 » 16 dec 2017 17:38

ereunao schreef:En ja,het is reeds in de 4e eeuw grondig fout gegaan, de bekering van Constantijn luidde de val van het christendom in. En zoals gezegd, de Reformatie heeft de sprookjes van Augustinus klakkeloos overgenomen.
Ook bij Calvijn valt alle nadruk op het geestelijk karakter van Christus´s koningschap en koninkrijk. Christus´ koningschap heeft buiten de kerk bij Calvijn kennelijk geen taak. De enige keer dat hij in dit verband de cirkel wijder trekt en over de volkeren spreekt is het in deze zin dat Christus hun rechter is om de aarde te bedekken met lijken!!.(Inst.II, XV,5) hier lijkt mij ieder commentaar overbodig.! Maar Augustinus is gewoon misleid door de politieke overwinning van het christendom in de 4e eeuw en heeft toen aan de hemelvaart en aan de kerk verbonden wat in de Schrift aan de wederkomst en aan Israël verbonden is! gr: ereunao


Wat de Heilige Geest in de tweeduizend jaar tussen Pinksteren en vandaag heeft gedaan laat je dus helemaal buiten beschouwing? Wat een klein geloofje heb jij!

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Johan100 » 16 dec 2017 18:30

schaapje schreef:Ik wil graag gewoon een antwoord op mijn post of vragen en geen ondervraging over zaken die jou helemaal niet aangaan, jij bent niet mijn pastorale werker Teus!

hmmm dat is duidelijk! Maar waarom gaat het hem niets aan? Het is toch gewoon een open vraag?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 16 dec 2017 18:35

schaapje schreef:Ik wil graag gewoon een antwoord op mijn post of vragen en geen ondervraging over zaken die jou helemaal niet aangaan, jij bent niet mijn pastorale werker Teus!

Als je het als ondervraging ziet.... van mij ben je niets verplicht maar ik heb al antwoord door deze reactie.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor schaapje » 16 dec 2017 18:38

Johan100 schreef:hmmm dat is duidelijk! Maar waarom gaat het hem niets aan? Het is toch gewoon een open vraag?

Dat mag jij vinden ik vind van niet.
Hij komt vaker met van die persoonlijke vragen, ik vraag me af hoe dat in die huisgemeente aan toegaat, je moet waarschijnlijk iedere keer vertellen wat de Heer met de gedaan heeft in de laatste week, en als er nou niets bijzonders is gebeurd ... wat dan?
Dan ben je waarschijnlijk niet zo geestelijk bezig geweest. :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten