learsi schreef:Wat was, volgens jou, de reden dat Zacheus de Heere Jezus zocht te zien?
bvd
Learsi
Het trekken van God aan zijn hart, wat Hij bij ieder mens doet
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
learsi schreef:Wat was, volgens jou, de reden dat Zacheus de Heere Jezus zocht te zien?
bvd
Learsi
Het is allemaal zo zeer ernstig (en de kerk slaapt door met de gemeente, alhoewel men dit ontkent wat nog schrijnender is)
De meeste mensen volgen wat hen onderwezen is, veronderstellend dat wat ze geloven en doen juist is.
Ze zien hun overtuigingen als vanzelfsprekend.
Velen nemen niet de tijd om te bewijzen waarom ze de dingen doen die ze doen.
Waarom gelooft je wat je gelooft?
Waar komen jou geloofsovertuigingen vandaan?
Is de bron van je religieuze overtuigingen de Bijbel
of komt het van een andere bron?
Als je zegt de Bijbel, bent je daar dan wel zeker van?
denk toch alsjeblieft goed na over de zaken die je gelooft, voor waar houdt, die je van huis uit meegekregen hebt.
Is wat ik geloof, is dat wat ik in mijn (geloofs)opvoeding heb meegekregen gefundeerd op Gods Woord?
Die houding is er veelal niet. etc..
En: Onderzoek de Schriften.
Bambi schreef:Het trekken van God aan zijn hart, wat Hij bij ieder mens doet
learsi schreef:Okee, dat ben ik met je eens! Joh.6:44: "Niemand kan tot Mij komen tenzij dat de Vader Die Mij gezonden heeft, hem trekke".
Zacheus zoekt Jezus te zien, omdat hij door de Vader getrokken wordt.
Wat versta jij onder het "trekken" van de Vader?
Hoe trekt de Vader?
bvd h.g.
Learsi
Bambi schreef:Ik kan het niet uit ervaring zeggen, want ik geloofde als kind al
Maar ik denk bij een ieder die nog niet in de Heere Jezus gelooft op een andere manier. En ik denk ook niet 1 keer, maar constant
learsi schreef:Bedankt voor je reactie.
Hoe de Vader trekt staat achter de tekst uit Joh.6:44.
Joh.6:45: "Er is geschreven in de profeten en zij zullen allen van God geleerd zijn. Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij" ( Dit staat in Jesaja54:13:"En al uw kinderen zullen van de Heere geleerd zijn, en de vrede over uwer kinderen zal groot zijn")
Ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft komt tot Jezus.
Zacheus, getrokken door de Vader, heeft het dus van de Vader gehoord en geleerd.
En dus "zoekt Zacheus Jezus te zien".
Hier brengt het geschreven Woord de ervaring van het "door God getrokken worden" onder woorden.
Horen en leren.
Wat heeft Zacheus nu gehoord en geleerd?
In Joh.6:45 leert Jezus ons de manier waarop de Vader trekt
De Vader spreekt en de Vader geeft onderwijs.
En door dit spreken en dit onderwijs komt iemand tot Jezus.
Dan kan het toch niet anders dan dat dit spreken en dit onderwijs over de Heere Jezus gaan.
En waarom je dus naar Hem tot Hem gaat.
Toch?
En Waar horen wij de Vader spreken en leren, anders dan in Zijn geschreven Woord en tijdens de verkondiging van het evangelie (en dat in de meest brede zin).
Inhoud van dat spreken en onderwijs?
Gij zult Zijn Naam noemen Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
Dat is de kern.
Dat horen we, dat wordt ons onderwezen.
Die Naam kan niet zonder zondaren.
h.g.
Learsi
Johannes 1:
9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Romeinen 1: 19 Overmits hetgeen van God kennelijk is, in hen openbaar is; want God heeft het hun geopenbaard.
20 Want Zijn onzienlijke dingen worden, van de schepping der wereld aan, uit de schepselen verstaan en doorzien, beide Zijn eeuwige kracht en Goddelijkheid, opdat zij niet te verontschuldigen zouden zijn.
Romeinen 2: 14 Want wanneer de heidenen, die de wet niet hebben, van nature de dingen doen, die der wet zijn, deze, de wet niet hebbende, zijn zichzelven een wet;
15 Als die betonen het werk der wet geschreven in hun harten, hun geweten medegetuigende, en de gedachten onder elkander hen beschuldigende, of ook ontschuldigende).
learsi schreef:Ik beperk me ff tot de bovenste.
Joh.1:9 wil niet zeggen dat alle mensen zullen geloven in Jezus.
Hij verlicht ze wel onder bijv. de evangelie verkondiging, maar bij velen heeft dit een vervolg in het zich afkeren van het Licht der wereld.
Zie o.a. Joh 6, waar er velen door Zijn woorden en daden verlicht worden en er uiteindelijk(vers 66) velen niet meer met Hem willen wandelen.
Zolang ze discipel van Hem waren verlichtte Hij hen. Maar zij verkozen het Licht der wereld te verlaten.
In Joh.3 komt Nicodemus zijn Licht bij de Heere opsteken.
Hij begreep niet waar de Heere het over had.
Toch werd hij discipel van Jezus en wordt tenslotte onder hen gevonden die in Jezus geloven.
Dat een ieder mens verlicht wordt door het Woord leidt dus niet automatisch tot wedergeboorte(geloof in de Naam van de Zoon van God,Joh1:12).
h.g.
Learsi
Johannes 1:1 In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
2 Dit was in den beginne bij God.
3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.
Bambi schreef:Ik zeg nergens dat dat verlichten betekent dat mensen in de Heere Jezus gaan geloven
Bambi schreef: Laat de Heere Jezus zien aan Zacheüs hoe slecht hij is? Nee, Hij laat hem zien hoe goed God is en dat is voor Zacheüs genoeg, om al zijn schulden in te lossen
learsi schreef:Bedankt voor je reactie.
Hoe de Vader trekt staat achter de tekst uit Joh.6:44.
Joh.6:45: "Er is geschreven in de profeten en zij zullen allen van God geleerd zijn. Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij" ( Dit staat in Jesaja54:13:"En al uw kinderen zullen van de Heere geleerd zijn, en de vrede over uwer kinderen zal groot zijn")
Ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft komt tot Jezus.
Zacheus, getrokken door de Vader, heeft het dus van de Vader gehoord en geleerd.
En dus "zoekt Zacheus Jezus te zien".
Hier brengt het geschreven Woord de ervaring van het "door God getrokken worden" onder woorden.
Horen en leren.
Wat heeft Zacheus nu gehoord en geleerd?
In Joh.6:45 leert Jezus ons de manier waarop de Vader trekt
De Vader spreekt en de Vader geeft onderwijs.
En door dit spreken en dit onderwijs komt iemand tot Jezus.
Dan kan het toch niet anders dan dat dit spreken en dit onderwijs over de Heere Jezus gaan.
En waarom je dus naar Hem tot Hem gaat.
Toch?
En Waar horen wij de Vader spreken en leren, anders dan in Zijn geschreven Woord en tijdens de verkondiging van het evangelie (en dat in de meest brede zin).
Inhoud van dat spreken en onderwijs?
Gij zult Zijn Naam noemen Jezus, want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden.
Dat is de kern.
Dat horen we, dat wordt ons onderwezen.
Die Naam kan niet zonder zondaren.
h.g.
Learsi
ereunao schreef:Het is bijna tastbaar dat de kerk zich in een diepe geestelijke crisis bevindt. Het is een hoge uitzondering geworden als je iemand met een verzekerd geloof, die de verzegeling door de Heilige Geest kent, ontmoet. En nu zijn daarvoor allerlei oorzaken in de mens zelf zoals wereldsgezindheid en gebrek aan Gods- en zelfkennis aan te wijzen, maar ik ben er van overtuigd dat de grondoorzaak dieper ligt. Het is in de kerkgeschiedenis net gegaan als met Israël. Het land was hun als een erfenis gegeven, maar Israël bleef nalatig het in bezit te nemen, maar liet de Kanaänieten in haar midden leven (Richt.1). Zo ging het ook al in de vroege kerk; toen de vervolgingen onder de heidense keizers ophielden en de keizer het christendom aannam werd het een politieke zaak. Men had maar te kiezen, de doop of de dood. Eerst was de kerk in de wereld, maar toen kwam de wereld in de kerk. En ook de Reformatie heeft geen kerkherstel gebracht naar het model van de door de apostelen gestichte kerk. Toen in de loop van de 17e eeuw de Reformatie de overhand kreeg werd het ook een politieke zaak. Het volk ging massaal over naar de ‘nije leere’. Je was eenvoudig als burger onbetrouwbaar als je ‘pæps’ bleef. En wat nog erger is: ook in de geloofsleer bleef de Reformatie onder het niveau van het N.T. Want het geheimenis van Pinksteren werd niet begrepen en is nooit theologisch verwerkt. De Reformatie gaf de kerk de rechtvaardiging door het geloof terug,maar die was er ook onder de gelovigen het O.T. zoals uit het voorbeeld van Abraham onder de belofte duidelijk blijkt. (Rom.4). En ook de hele offercultus van Israël onder de wet wees vooruit naar dezelfde Messias.
Maar het nieuwe van Pinksteren was dat de erfgenaam nu van een onmondig kind door de Geest der aanneming tot zonen de status van een volwassen zoon kreeg. (Gal.4). Dat dit niet verstaan werd blijkt wel duidelijk daaruit dat de S.V, bijna overal waar het Gr. zonen heeft met kinderen vertaald heeft. Maar over dat verschil gaat het nu juist in de Galatenbrief! Kortom, de kerk is hiermee teruggekeerd tot de geest der dienstbaarheid wederom tot vreze. Dat blijkt ook duidelijk uit haar liturgie. Want de psalmen stammen uit een geloofsklimaat waarin het voorhangsel nog niet gescheurd en de weg naar het heiligdom nog niet geopenbaard was. Hebr.9:8 en de erfgenaam nog een kind was. De psalmen zijn mij lief omdat ze een schat aan geloofsgoed bevatten en het geloof en de verzoening in oud- en nieuw testament dezelfde is, daar zit het verschil niet. Maar in de status en positie van de Gemeente van Christus. Want de H.Geest is niet gekomen om heidenen in Israël in te lijven, maar om gelovigen uit Israël en uit de heidenen tot een lichaam te dopen. En dat is een nieuwe schepping (2Kor.5:17) die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Christus als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort (1Kor 12:13) Maar de kerk heeft de hemelse positie waarin Christus haar door zijn dood en opstanding geplaatst had verlaten ( Ef.2:6 ) en is in de huid van het Israël onder de wet gekropen.
Met als gevolg een wettische heiligmaking. Je wordt er gewoon moe van als je hoort en leest wat wij allemaal niet moeten! Maar als dat christendom is ben ik geen christen! En ook een zeer gevaarlijk verbondsautomatisme. De doop wordt een op een naast de besnijdenis gezet. Maar de Jood is krachtens zijn natuurlijke geboorte een kind des verbonds met Abraham (Hand. 3:25). Maar voor de Gemeente geldt: ‘Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn’. Wij worden niet als verbonds- maar als verloren Adamskinderen geboren en niet op dezelfde wijze in Christus weder tot genade aangenomen zoals dat doopformulier suggereert. Want erfenis uit Adam is krachtens de natuur,dat gaat vanzelf, maar voor de wedergeboorte en inlijving in Christus is een aparte Godsdaad nodig.
Het gaat dus in oud- en n.testament wel om dezelfde verzoening en hetzelfde geloof, maar niet om dezelfde geloofsgemeenschap en relatie met de Messias. Dat dit verschil nooit theologisch verdisconteerd is blijkt ook uit de plaats die de wet in de liturgie heeft. Want het is een vreemde zaak als een Gemeente die belijdt met Chr. door de wet der wet gestorven en eens anderen mans geworden te zijn haar erediensten aanvangt met zich de wet van Mozes voor te laten lezen! Want zij is niet onder de wet van Mozes maar onder de wet van Christus. Haar levensregel vinden wij in de brieven van de Apostelen. Daarin vinden wij al de geboden van de decaloog, behalve het sabbatsgebod, dat alleen voor Israël geldt, impliciet terug. Maar dan op het niveau dat bij de met Chr. gestorven en opgewekte Gemeente past. En omdat de Geest de plaats niet krijgt die Hem toekomt trekt Hij Zich meer en meer terug. En nu kunnen wij wel zeggen: ‘Een kruimel geloof is ook een geloof waar je mee binnenkomt’.En dat zal waar zijn, maar het lichaam der kerk bloedt langzaam dood. Hier ligt naar mijn overtuiging de diepste oorzaak van de huidige malaise. In dit opzicht was ook de Reformatie een lichaam zonder de Geest en is tot een dood protestantisme vervallen.(Sardis Openb.3) Daarom redden wij het niet met de drie F.v.E. maar tot de laatste letter en komma te handhaven, al zou dat in de huidige situatie al een hele stap vooruit zijn. Terug naar de bron en dat is Gods Woord. Maar nu heeft Calvijn en een gestolde belijdenis hetzelfde zo niet meer gezag dan het Woord. Hier zou veel meer over te zeggen zijn, maar ik wil het liever hierbij laten.
Dit topic gaat niet over "kraampraatjes over de bevalling", maar over de geestelijke staat van de gemeente (de wedergeborenen), of je nog in de luiers zit of volwassen bent.learsi schreef:Zacheus wist al dat hij slecht was.
Hij was een Israeliet.
En kende de wet.
En door het trekken van de Vader, begint hij te vermoeden dat deze Jezus de oplossing voor zijn zonden is.
Zo wordt de zondaar Zacheus door de Vader, gebracht bij de Zaligmaker.
Teus schreef:Hier wordt toch maar weer duidelijk neergezet dat God geen kerken gewild heeft.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten