de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor MoesTuin » 07 dec 2017 13:41

Gelezen van emeristus predikant P Gerrets onderstaande
Geestelijke groei in de gemeente
Paulus vindt het verschrikkelijk dat onze christelijke kerken lijken op een babycreche.
In 1 Korinthe 3 zegt hij: Krijgen jullie nu nog steeds melk?
Dragen jullie nou nog steeds luiers?
Ds. Sybrand van Dijk behandelt in zijn gemeente de Hebreeënbrief en leest daar: "gij behoort leraars te zijn" (Hebr. 5:12).
Geestelijk volwassen.
Dat zijn mensen die in staat zijn te onderscheiden tussen goed en kwaad (Hebr. 5:14).
Maar veel gelovigen laten de dominee en de kerk bepalen wat goed en kwaad is.
Wij voeden onze kinderen op tot volwassenheid.
En de kerk behoort dat ook te doen.
Zodat wij zelf een persoonlijk geloofsleven hebben, zelf bidden, zelf bijbel lezen, zelf Gods stem leren verstaan, zelf leren getuigen, zelf iemand tot Christus leiden, zelf jonge christenen kunnen onderwijzen.
Zelf onze gaven en talenten leren inzetten in en vanuit de kerk.

Geestelijke groei.
Waarom lijkt de christelijke gemeente op een babycrèche.
Paulus komt hoofdschuddend de gemeente van Korinte binnen.
En schrikt.
Wordt hier nog altijd babymelk uit flesjes gedronken?
Worden hier nog altijd luiers verschoond?
Wat een gekrijs en geschreeuw?
Tjonge, jonge, lopen jullie nou nog steeds voorgangers achterna?
In Hebreeen 5:11 en volgende klaagt de schrijver:
"Nog steeds onmondig?
Nog steeds onvolwassen?
Ik had erop gerekend dat jullie zelf inmiddels leraren waren.
Moet ik jullie nu nog de eerste beginselen bijbrengen?"

In Hebreeën 5:14 beschrijft de auteur dat volwassen gelovigen door oefening van hun zintuigen hebben leren onderscheiden wat goed en wat kwaad is en zij zijn in staat anderen geloofskennis bij te brengen.
Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig?
Is onze gemeente een babycreche?
Zit onze kerk vol onmondigen?
Worden nog altijd de tien geboden voorgelezen?
Of wordt er alles aan gedaan om ons te vormen, te trainen, te laten oefenen, ons toe te rusten om volwassen christenen te worden die zelfstandig met God leven en zelf de juiste beslissingen kunnen nemen?
Want we moeten erop uit.
De gemeente is uitvalbasis.
Christenen gaan vanuit de gemeente de wereld in en mensen van de wereld worden gastvrij onthaald in de gemeente.
Dat is naar mijn diepste overtuiging Gods doel met de gemeente.


Is dit herkenbaar, een schokkende ontdekking.
worden we inderdaad in slaap gehouden, in slaap gewiegd in het gespreide bedje van traditie, bekendheid, vertrouwdheid, sociale controle, dogmatiek e.d.
Of is onze gemeente in volwassenheid aan het opgroeien of al opgegroeid.
en zijn we een gemeente naar het voorbeeld van de Heere Jezus in contact en open staand naar allen, alle mensen, levende getuigen.
Allen, juist hen, die de Heere Jezus zo hard nodig hebben, die wel geloven in God of "iets" maar voor wie de kerk zo iets ver wegs of pijnlijk is geworden uit eerdere ervaringen of beleving.

Ik las eens het volgende, heel confronterend maar zo waar

Wie geen melk drinkt, groeit niet
We zien zo veel christenen helemaal niet op Jezus lijken.
Ze blijven hangen in allerlei aardse zaken en blijven maar weigeren om de meest fundamentele stappen te zetten.
Maar wie de melk niet drinkt, zal als christen niet echt groeien.
Zo iemand blijft een geestelijke baby.
Zo wil jij toch niet zijn?
Een onvolwassen christen die in de kerk vermaakt wil worden en nog steeds denkt dat de wereld om hem draait.
Die geen melk wil drinken, maar roept om “vast voedsel” (“Ik wil weer eens een echte goeie preek!
Ik wil vast voedsel waar ik weer een hele week mee vooruit kan!”).
Ondertussen “poept” hij de hele boel onder.
Hij oordeelt,
hij moppert,
hij bromt
en leidt menigeen af van zijn taak.
Ondertussen ligt er een wereld in nood op hem te wachten.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Bambi » 07 dec 2017 15:35

MoesTuin schreef:Gelezen van emeristus predikant P Gerrets onderstaande

In Hebreeën 5:14 beschrijft de auteur dat volwassen gelovigen door oefening van hun zintuigen hebben leren onderscheiden wat goed en wat kwaad is en zij zijn in staat anderen geloofskennis bij te brengen.
Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig?
Is onze gemeente een babycreche?
Zit onze kerk vol onmondigen?
Worden nog altijd de tien geboden voorgelezen?
Of wordt er alles aan gedaan om ons te vormen, te trainen, te laten oefenen, ons toe te rusten om volwassen christenen te worden die zelfstandig met God leven en zelf de juiste beslissingen kunnen nemen?
Want we moeten erop uit.
De gemeente is uitvalbasis.
Christenen gaan vanuit de gemeente de wereld in en mensen van de wereld worden gastvrij onthaald in de gemeente.
Dat is naar mijn diepste overtuiging Gods doel met de gemeente.

Dit is juist het punt, waarom ik verwijs dat veel dingen van de duvel afkomen
Mensen die geloven, worden al niet als kind van God gezien en aangesproken, maar als heidenen, die nog tot geloof moeten komen
Die worden dus niet opgevoed, maar naar de hel verwezen
En de echte bekeerden, die hebben vaak zelf geen relatie met God. En geen onderscheidingsvermogen, om te zien, dat die anderen ook een kind van God zijn En verstaan Gods Stem niet, maar moeten God zelf nog horen via de dominee
Maar wel anderen veroordelen. En de dominees verstaan vaak zelf Gods stem niet eens, die hen de bijbelteksten uitlegt, maar houden vast aan een Calvijn en oordelen mensen op uiterlijke dingen, die niks met het geloof te maken hebben, omdat ze dat lezen van anderen die dat doen

Dus de duvel is blij met ze, want zo zijn ze nog lekker het evangelie aan het vertellen aan mensen die al een kind van God zijn en niet aan mensen die de Heere Jezus nog niet kennen en kan hij nog ff een langere tijd uitzitten op aarde, tot de door hem gehate oordeelsdag, waarin hij zeker de buitenste duisternis ingaat

En stookt de vuurtjes nog wel ff op, met een nieuwe discussie over de lange broek, de drie of 100 trappenleer of wat hij ook moge verzinnen, om de aandacht van het eenvoudige evangelie weg te halen. Hoe zwaar is je zondenkennis? Jammer dat de duvel daar geen weegschaal bij geeft
Want hij is de grootste aanklager, die tot zondenkennis dwingt en je ellenden laat voelen.
Lees in de evanglieën. Laat de Heere Jezus zien aan Zacheüs hoe slecht hij is? Nee, Hij laat hem zien hoe goed God is en dat is voor Zacheüs genoeg, om al zijn schulden in te lossen

Ik las eens een verhaal van de laatste maanden van een ziekbed van een dominee. Hij schreef dat God hem al zijn zonden liet zien en vertroostte
Hij had niet eens door dat de duvel al zijn zonden liet zien en God hem vertroostte

Geloof in de Heere Jezus en wordt behouden en we gaan je opvoeden tot hemelburger en leren Gods stem te verstaan, zodat je de Heilige Geest dag en nacht tot je hulp en leiding hebt. Dat is wat hoort. Maar kijk es wat er nu gebeurt. De duvel is inventief.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 07 dec 2017 17:03

Hier wordt toch maar weer duidelijk neergezet dat God geen kerken gewild heeft.
Elke zondag maar een beetje zitten sudderen maar voor God nog steeds niet te eten, niet bruikbaar voor Zijn Koninkrijk.
Onze verantwoording ligt daar waar we er achter moeten zien te komen wat God met ons wil.
God had een plan met ons maar er moest door onze zonden een nieuw plan gemaakt worden. De mogelijkheid van het nieuwe plan is te danken aan het werk van Jezus aan het kruis. Om het te volvoeren wil God Zijn kinderen gebruiken tot uitbreiding van Zijn Koninkrijk, om weer terug te komen op Zijn eerste Plan. Wanneer we alleen maar consumeren kan God niets met ons.
Naar de kerk gaan is een goede gewoonte, zegt men wel eens maar God houdt er niet van wanneer we dingen uit gewoonte doen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 07 dec 2017 17:22

Teus schreef:Hier wordt toch maar weer duidelijk neergezet dat God geen kerken gewild heeft.
O ja? Ik lees alleen maar dat het niet de bedoeling is dat de kerk een babycrèche is.
Teus schreef:Naar de kerk gaan is een goede gewoonte, zegt men wel eens maar God houdt er niet van wanneer we dingen uit gewoonte doen.
En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de ​sabbat​ naar de ​synagoge, en Hij stond op om te lezen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 07 dec 2017 19:13

naamloos schreef:O ja? Ik lees alleen maar dat het niet de bedoeling is dat de kerk een babycrèche is.

Dan Zou ik het maar eens bestuderen. Er staat veel meer, er staat zelfs véél meer dan dat er werkelijk staat.
naamloos schreef:En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de ​sabbat​ naar de ​synagoge, en Hij stond op om te lezen.

Dit moet je ook maar eens bestuderen. Dat betekent niet dat het Zijn gewoonte was, het was Hem gewoon dat Hij leefde UITSLUITEND tot eer van Zijn Vader. Als je weet en mag leven in Jezus Christus is elke dag stille tijd houden ook geen gewoonte, ik hoop dat je het begrijpt.
Laatst gewijzigd door Teus op 07 dec 2017 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

ereunao

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor ereunao » 07 dec 2017 19:19

Het is bijna tastbaar dat de kerk zich in een diepe geestelijke crisis bevindt. Het is een hoge uitzondering geworden als je iemand met een verzekerd geloof, die de verzegeling door de Heilige Geest kent, ontmoet. En nu zijn daarvoor allerlei oorzaken in de mens zelf zoals wereldsgezindheid en gebrek aan Gods- en zelfkennis aan te wijzen, maar ik ben er van overtuigd dat de grondoorzaak dieper ligt. Het is in de kerkgeschiedenis net gegaan als met Israël. Het land was hun als een erfenis gegeven, maar Israël bleef nalatig het in bezit te nemen, maar liet de Kanaänieten in haar midden leven (Richt.1). Zo ging het ook al in de vroege kerk; toen de vervolgingen onder de heidense keizers ophielden en de keizer het christendom aannam werd het een politieke zaak. Men had maar te kiezen, de doop of de dood. Eerst was de kerk in de wereld, maar toen kwam de wereld in de kerk. En ook de Reformatie heeft geen kerkherstel gebracht naar het model van de door de apostelen gestichte kerk. Toen in de loop van de 17e eeuw de Reformatie de overhand kreeg werd het ook een politieke zaak. Het volk ging massaal over naar de ‘nije leere’. Je was eenvoudig als burger onbetrouwbaar als je ‘pæps’ bleef. En wat nog erger is: ook in de geloofsleer bleef de Reformatie onder het niveau van het N.T. Want het geheimenis van Pinksteren werd niet begrepen en is nooit theologisch verwerkt. De Reformatie gaf de kerk de rechtvaardiging door het geloof terug,maar die was er ook onder de gelovigen het O.T. zoals uit het voorbeeld van Abraham onder de belofte duidelijk blijkt. (Rom.4). En ook de hele offercultus van Israël onder de wet wees vooruit naar dezelfde Messias.

Maar het nieuwe van Pinksteren was dat de erfgenaam nu van een onmondig kind door de Geest der aanneming tot zonen de status van een volwassen zoon kreeg. (Gal.4). Dat dit niet verstaan werd blijkt wel duidelijk daaruit dat de S.V, bijna overal waar het Gr. zonen heeft met kinderen vertaald heeft. Maar over dat verschil gaat het nu juist in de Galatenbrief! Kortom, de kerk is hiermee teruggekeerd tot de geest der dienstbaarheid wederom tot vreze. Dat blijkt ook duidelijk uit haar liturgie. Want de psalmen stammen uit een geloofsklimaat waarin het voorhangsel nog niet gescheurd en de weg naar het heiligdom nog niet geopenbaard was. Hebr.9:8 en de erfgenaam nog een kind was. De psalmen zijn mij lief omdat ze een schat aan geloofsgoed bevatten en het geloof en de verzoening in oud- en nieuw testament dezelfde is, daar zit het verschil niet. Maar in de status en positie van de Gemeente van Christus. Want de H.Geest is niet gekomen om heidenen in Israël in te lijven, maar om gelovigen uit Israël en uit de heidenen tot een lichaam te dopen. En dat is een nieuwe schepping (2Kor.5:17) die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Christus als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort (1Kor 12:13) Maar de kerk heeft de hemelse positie waarin Christus haar door zijn dood en opstanding geplaatst had verlaten ( Ef.2:6 ) en is in de huid van het Israël onder de wet gekropen.

Met als gevolg een wettische heiligmaking. Je wordt er gewoon moe van als je hoort en leest wat wij allemaal niet moeten! Maar als dat christendom is ben ik geen christen! En ook een zeer gevaarlijk verbondsautomatisme. De doop wordt een op een naast de besnijdenis gezet. Maar de Jood is krachtens zijn natuurlijke geboorte een kind des verbonds met Abraham (Hand. 3:25). Maar voor de Gemeente geldt: ‘Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn’. Wij worden niet als verbonds- maar als verloren Adamskinderen geboren en niet op dezelfde wijze in Christus weder tot genade aangenomen zoals dat doopformulier suggereert. Want erfenis uit Adam is krachtens de natuur,dat gaat vanzelf, maar voor de wedergeboorte en inlijving in Christus is een aparte Godsdaad nodig.

Het gaat dus in oud- en n.testament wel om dezelfde verzoening en hetzelfde geloof, maar niet om dezelfde geloofsgemeenschap en relatie met de Messias. Dat dit verschil nooit theologisch verdisconteerd is blijkt ook uit de plaats die de wet in de liturgie heeft. Want het is een vreemde zaak als een Gemeente die belijdt met Chr. door de wet der wet gestorven en eens anderen mans geworden te zijn haar erediensten aanvangt met zich de wet van Mozes voor te laten lezen! Want zij is niet onder de wet van Mozes maar onder de wet van Christus. Haar levensregel vinden wij in de brieven van de Apostelen. Daarin vinden wij al de geboden van de decaloog, behalve het sabbatsgebod, dat alleen voor Israël geldt, impliciet terug. Maar dan op het niveau dat bij de met Chr. gestorven en opgewekte Gemeente past. En omdat de Geest de plaats niet krijgt die Hem toekomt trekt Hij Zich meer en meer terug. En nu kunnen wij wel zeggen: ‘Een kruimel geloof is ook een geloof waar je mee binnenkomt’.En dat zal waar zijn, maar het lichaam der kerk bloedt langzaam dood. Hier ligt naar mijn overtuiging de diepste oorzaak van de huidige malaise. In dit opzicht was ook de Reformatie een lichaam zonder de Geest en is tot een dood protestantisme vervallen.(Sardis Openb.3) Daarom redden wij het niet met de drie F.v.E. maar tot de laatste letter en komma te handhaven, al zou dat in de huidige situatie al een hele stap vooruit zijn. Terug naar de bron en dat is Gods Woord. Maar nu heeft Calvijn en een gestolde belijdenis hetzelfde zo niet meer gezag dan het Woord. Hier zou veel meer over te zeggen zijn, maar ik wil het liever hierbij laten.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 07 dec 2017 20:16

Teus schreef:Dan Zou ik het maar eens bestuderen. Er staat veel meer, er staat zelfs véél meer dan dat er werkelijk staat.
:lol: Ja, jij leest inderdaad meer dan er werkelijk staat zoals: Hier wordt toch maar weer duidelijk neergezet dat God geen kerken gewild heeft.

Er staat nergens dat God geen kerken wil. Hier niet en in de Bijbel ook niet.
Teus schreef:Dit moet je ook maar eens bestuderen. Dat betekent niet dat het Zijn gewoonte was, het was Hem gewoon dat Hij leefde UITSLUITEND tot eer van Zijn Vader. Als je weet en mag leven in Jezus Christus is elke dag stille tijd houden ook geen gewoonte, ik hoop dat je het begrijpt.
Er staat dat Hij naar Zijn gewoonte op de ​sabbat​ naar de ​synagoge ging. Maar jij leest óók hier meer dan er staat.
En zeker leefde Hij uitsluitend tot eer van Zijn Vader, maar dat staat hier niet. (bovendien deed Hij dat naar mijn mening niet 'uit gewoonte' maar vanuit een bewuste keus uit liefde voor Zijn Vader) Ik hoop dat je het begrijpt!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor coby5 » 07 dec 2017 21:09

-

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor Teus » 07 dec 2017 22:23

naamloos schreef::lol: Ja, jij leest inderdaad meer dan er werkelijk staat zoals: Hier wordt toch maar weer duidelijk neergezet dat God geen kerken gewild heeft.

Er staat nergens dat God geen kerken wil. Hier niet en in de Bijbel ook niet. Er staat dat Hij naar Zijn gewoonte op de ​sabbat​ naar de ​synagoge ging. Maar jij leest óók hier meer dan er staat.
En zeker leefde Hij uitsluitend tot eer van Zijn Vader, maar dat staat hier niet. (bovendien deed Hij dat naar mijn mening niet 'uit gewoonte' maar vanuit een bewuste keus uit liefde voor Zijn Vader) Ik hoop dat je het begrijpt!

Je bewijst hier dat je het niet begrijpt, jammer. Geloof je echt dat je de synagoge kunt vergelijken met de kerk? We hebben het over de Bijbel en om die te begrijpen hebben we de Heilige Geest nodig. Anders lees je alleen wat er staat. Als je mag weten wie je bent in Jezus Christus, ken je Hem want je moet van Hem leren. Anders weet je alleen Wie Hij is.
De Synagoge had geen eigengemaakte regeltjes en doctrines.
Ik weet het absoluut zeker dat Hij het niet uit gewoonte deed.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor naamloos » 07 dec 2017 22:51

Teus schreef:Je bewijst hier dat je het niet begrijpt, jammer. Geloof je echt dat je de synagoge kunt vergelijken met de kerk?
Daar gaat het niet over. Ik reageerde op jouw uitspraak '' God houdt er niet van wanneer we dingen uit gewoonte doen."
Uit de tekst die ik aanhaalde blijkt dat Jezus ook dingen uit gewoonte deed, dat is mn punt.
En er is niks tegen goede gewoontes, dus probeer een ander niet wijs te maken dat God daar niet van houdt.
Teus schreef:Ik weet het absoluut zeker dat Hij het niet uit gewoonte deed.
Tja, het staat er toch echt: En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de ​sabbat​ naar de ​synagoge, en Hij stond op om te lezen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor MoesTuin » 08 dec 2017 08:02

ereunao schreef:Het is bijna tastbaar dat de kerk zich in een diepe geestelijke crisis bevindt. Het is een hoge uitzondering geworden als je iemand met een verzekerd geloof, die de verzegeling door de Heilige Geest kent, ontmoet. En nu zijn daarvoor allerlei oorzaken in de mens zelf zoals wereldsgezindheid en gebrek aan Gods- en zelfkennis aan te wijzen, maar ik ben er van overtuigd dat de grondoorzaak dieper ligt. Het is in de kerkgeschiedenis net gegaan als met Israël. Het land was hun als een erfenis gegeven, maar Israël bleef nalatig het in bezit te nemen, maar liet de Kanaänieten in haar midden leven (Richt.1). Zo ging het ook al in de vroege kerk; toen de vervolgingen onder de heidense keizers ophielden en de keizer het christendom aannam werd het een politieke zaak. Men had maar te kiezen, de doop of de dood. Eerst was de kerk in de wereld, maar toen kwam de wereld in de kerk. En ook de Reformatie heeft geen kerkherstel gebracht naar het model van de door de apostelen gestichte kerk. Toen in de loop van de 17e eeuw de Reformatie de overhand kreeg werd het ook een politieke zaak. Het volk ging massaal over naar de ‘nije leere’. Je was eenvoudig als burger onbetrouwbaar als je ‘pæps’ bleef. En wat nog erger is: ook in de geloofsleer bleef de Reformatie onder het niveau van het N.T. Want het geheimenis van Pinksteren werd niet begrepen en is nooit theologisch verwerkt. De Reformatie gaf de kerk de rechtvaardiging door het geloof terug,maar die was er ook onder de gelovigen het O.T. zoals uit het voorbeeld van Abraham onder de belofte duidelijk blijkt. (Rom.4). En ook de hele offercultus van Israël onder de wet wees vooruit naar dezelfde Messias.

Maar het nieuwe van Pinksteren was dat de erfgenaam nu van een onmondig kind door de Geest der aanneming tot zonen de status van een volwassen zoon kreeg. (Gal.4). Dat dit niet verstaan werd blijkt wel duidelijk daaruit dat de S.V, bijna overal waar het Gr. zonen heeft met kinderen vertaald heeft. Maar over dat verschil gaat het nu juist in de Galatenbrief! Kortom, de kerk is hiermee teruggekeerd tot de geest der dienstbaarheid wederom tot vreze. Dat blijkt ook duidelijk uit haar liturgie. Want de psalmen stammen uit een geloofsklimaat waarin het voorhangsel nog niet gescheurd en de weg naar het heiligdom nog niet geopenbaard was. Hebr.9:8 en de erfgenaam nog een kind was. De psalmen zijn mij lief omdat ze een schat aan geloofsgoed bevatten en het geloof en de verzoening in oud- en nieuw testament dezelfde is, daar zit het verschil niet. Maar in de status en positie van de Gemeente van Christus. Want de H.Geest is niet gekomen om heidenen in Israël in te lijven, maar om gelovigen uit Israël en uit de heidenen tot een lichaam te dopen. En dat is een nieuwe schepping (2Kor.5:17) die er tevoren niet was en ook niet zijn kon voordat Christus als de Eersteling uit de doden was opgestaan en de H.Geest had uitgestort (1Kor 12:13) Maar de kerk heeft de hemelse positie waarin Christus haar door zijn dood en opstanding geplaatst had verlaten ( Ef.2:6 ) en is in de huid van het Israël onder de wet gekropen.

Met als gevolg een wettische heiligmaking. Je wordt er gewoon moe van als je hoort en leest wat wij allemaal niet moeten! Maar als dat christendom is ben ik geen christen! En ook een zeer gevaarlijk verbondsautomatisme. De doop wordt een op een naast de besnijdenis gezet. Maar de Jood is krachtens zijn natuurlijke geboorte een kind des verbonds met Abraham (Hand. 3:25). Maar voor de Gemeente geldt: ‘Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn’. Wij worden niet als verbonds- maar als verloren Adamskinderen geboren en niet op dezelfde wijze in Christus weder tot genade aangenomen zoals dat doopformulier suggereert. Want erfenis uit Adam is krachtens de natuur,dat gaat vanzelf, maar voor de wedergeboorte en inlijving in Christus is een aparte Godsdaad nodig.

Het gaat dus in oud- en n.testament wel om dezelfde verzoening en hetzelfde geloof, maar niet om dezelfde geloofsgemeenschap en relatie met de Messias. Dat dit verschil nooit theologisch verdisconteerd is blijkt ook uit de plaats die de wet in de liturgie heeft. Want het is een vreemde zaak als een Gemeente die belijdt met Chr. door de wet der wet gestorven en eens anderen mans geworden te zijn haar erediensten aanvangt met zich de wet van Mozes voor te laten lezen! Want zij is niet onder de wet van Mozes maar onder de wet van Christus. Haar levensregel vinden wij in de brieven van de Apostelen. Daarin vinden wij al de geboden van de decaloog, behalve het sabbatsgebod, dat alleen voor Israël geldt, impliciet terug. Maar dan op het niveau dat bij de met Chr. gestorven en opgewekte Gemeente past. En omdat de Geest de plaats niet krijgt die Hem toekomt trekt Hij Zich meer en meer terug. En nu kunnen wij wel zeggen: ‘Een kruimel geloof is ook een geloof waar je mee binnenkomt’.En dat zal waar zijn, maar het lichaam der kerk bloedt langzaam dood. Hier ligt naar mijn overtuiging de diepste oorzaak van de huidige malaise. In dit opzicht was ook de Reformatie een lichaam zonder de Geest en is tot een dood protestantisme vervallen.(Sardis Openb.3) Daarom redden wij het niet met de drie F.v.E. maar tot de laatste letter en komma te handhaven, al zou dat in de huidige situatie al een hele stap vooruit zijn. Terug naar de bron en dat is Gods Woord. Maar nu heeft Calvijn en een gestolde belijdenis hetzelfde zo niet meer gezag dan het Woord. Hier zou veel meer over te zeggen zijn, maar ik wil het liever hierbij laten.

Ik ben het ontzettend met je schrijven eens en je legt de vinger op heel zere plekken.
Velen zitten zovast in het gespreide bedje van hoe het was en is en er alles aan doen om het zo te houden
En hoe krijg je dit nog veranderd.
Het is ook een list van de boze....het in slaap sudderen en wiegen en houden van de gemeente.
Het zand in de ogen strooien....dat het niet gezien wordt.
Maar tegelijk bemerk je dat de Heere door gaat en dat er buiten de traditionele kerken veel gebeurd in Zijn Naam. En jazeker....dat kan....God is wars van kerkmuren en is ook daarbinnen en buiten waar Christus alleen verkondigd wordt in een tijd die zo anders is dan tig jaren geleden....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

ereunao

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor ereunao » 08 dec 2017 11:45

Moestuin:
Ik ben het ontzettend met je schrijven eens en je legt de vinger op heel zere plekken.
Velen zitten zovast in het gespreide bedje van hoe het was en is en er alles aan doen om het zo te houden
En hoe krijg je dit nog veranderd.
Het is ook een list van de boze....het in slaap sudderen en wiegen en houden van de gemeente.
Het zand in de ogen strooien....dat het niet gezien wordt.
Maar tegelijk bemerk je dat de Heere door gaat en dat er buiten de traditionele kerken veel gebeurd in Zijn Naam. En jazeker....dat kan....God is wars van kerkmuren en is ook daarbinnen en buiten waar Christus alleen verkondigd wordt in een tijd die zo anders is dan tig jaren geleden....


Ik ben het op mijn beurt ook met jou eens Moestuin, ook over wat er buiten de kerk nog gebeurt. En nu kan het best zijn dat de Heere voor Zijn komst ook in de kerk zo hier en daar nog een opwekking geeft , maar dit getij is niet meer te keren. Afgehouwen uitgespuwd, dat zal het einde zijn van heel dit afvallige christendom. Het eindigt in hel beeld van de hoer die op het beest zit, dronken van het bloed der heiligen. Zie Openb.17. ereunao

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor MoesTuin » 08 dec 2017 12:08

ereunao schreef:Moestuin:


Ik ben het op mijn beurt ook met jou eens Moestuin, ook over wat er buiten de kerk nog gebeurt. En nu kan het best zijn dat de Heere voor Zijn komst ook in de kerk zo hier en daar nog een opwekking geeft , maar dit getij is niet meer te keren. Afgehouwen uitgespuwd, dat zal het einde zijn van heel dit afvallige christendom. Het eindigt in hel beeld van de hoer die op het beest zit, dronken van het bloed der heiligen. Zie Openb.17. ereunao


Het is allemaal zo zeer ernstig (en de kerk slaapt door met de gemeente, alhoewel men dit ontkent wat nog schrijnender is)
De meeste mensen volgen wat hen onderwezen is, veronderstellend dat wat ze geloven en doen juist is.
Ze zien hun overtuigingen als vanzelfsprekend.
Velen nemen niet de tijd om te bewijzen waarom ze de dingen doen die ze doen.
Waarom gelooft je wat je gelooft?
Waar komen jou geloofsovertuigingen vandaan?
Is de bron van je religieuze overtuigingen de Bijbel
of komt het van een andere bron?
Als je zegt de Bijbel, bent je daar dan wel zeker van?

denk toch alsjeblieft goed na over de zaken die je gelooft, voor waar houdt, die je van huis uit meegekregen hebt.
Is wat ik geloof, is dat wat ik in mijn (geloofs)opvoeding heb meegekregen gefundeerd op Gods Woord?
Die houding is er veelal niet.
Paulus en Silas komen in Berea.
Ze bezoeken een bijeenkomst van Judeeërs (Joden): zij (de Joden in Berea) ontvangen het woord met alle welwillendheid en wikken-en wegen dagelijks de Schriften of het zo zou kunnen zijn (Handelingen 17:11).
En er komen Joden en vooraanstaande Griekse mannen en vrouwen tot geloof (:12).
Onderzoek de Schriften.
Niet: wat hebben mijn ouders, mijn opvoeders, mijn kerk, mijn predikanten, de oudvaders mij geleerd?
Niet: wat leert de traditie mij? D
at is een totaal verkeerde houding. Déze Joden hoorden Paulus aan en gingen op onderzoek uit of hij naar de Schriften sprak.
En ik zeg jullie: wij zijn geen natuurlijke nazaten van Abraham, Izaak en Jakob.
Wij zijn geen Joden.
Wij zijn geen Israëlieten.
Het verbond met Abraham, met Mozes en met David geldt niemand van ons.
Alle regels en voorschriften in de eerste vijf boeken van Mozes zijn niet aan jou en mij gegeven.
en zo kunnen we nog wel veel verder gaan.... we zijn blijven hangen in het oude....maar Christus gaat veel verder....

Er is geen automatisme in de kerk van Christus.
Onze kinderen zullen ook tot bekering moeten komen.
Tot wedergeboorte.
De heilige Geest moeten ontvangen en worden dan pas lid van de gemeente van Christus.
En nee de Thora en de Tien Geboden zijn vanaf de berg Sinaï door God niet tot ons gesproken.
God sprak al deze woorden tot hen die Hij uit Egypte had uitgeleid.

Door Jezus Christus is aan alle voorschriften en eisen van de Wet voldaan.
Overal waar Paulus spreekt, komen er altijd orthodoxe Joden die de evangelieverkondiging verhinderen, belemmeren, aanklagen of de jonge gelovigen confronteren met wetsregels.
Jullie moeten besneden worden, de spijswetten houden.
In de Galatenbrief schrijft Paulus dat hij verbijsterd is dat de gelovigen zo snel het spoor bijster zijn geraakt.
Jullie hebben je laten áfbrengen van de genade van God door een andersoortige prediking.
Maar er is géén ander evangelie.
Al zou er een engel uit de hemel komen, een ander mens die jullie een andere boodschap brengt dan ik u verkondigd heb, dan is die persoon VERVLOEKT.
Dat is een keiharde uitspraak.
En die geldt nu nog!!!
Wie het onvervalste Evangelie probeert te bederven met wetseisen die is vervloekt.

Het is ernstig gesteld in de mate van zelfsprekenheid en rustig kalm kerkelijk leven te kunnen leiden veelal, maar we worden opgeroepen om volwassen, geestelijk volwassen te worden....daar naar toe te werken, zelf leraars te worden.
Kritische blik naar binnen gericht. (ipv je afsluiten en de pijlen met dichte deur naar buiten te schieten op alles wat bedreigend lijkt of is)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor learsi » 08 dec 2017 13:57

Bambi schreef: Laat de Heere Jezus zien aan Zacheüs hoe slecht hij is? Nee, Hij laat hem zien hoe goed God is en dat is voor Zacheüs genoeg, om al zijn schulden in te lossen


Wat was, volgens jou, de reden dat Zacheus de Heere Jezus zocht te zien?

bvd
Learsi

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: de geestelijke staat van de gemeente (in de luiers of volwassen)

Berichtdoor learsi » 08 dec 2017 13:57

Bambi schreef: Laat de Heere Jezus zien aan Zacheüs hoe slecht hij is? Nee, Hij laat hem zien hoe goed God is en dat is voor Zacheüs genoeg, om al zijn schulden in te lossen


Wat was, volgens jou, de reden dat Zacheus de Heere Jezus zocht te zien?

bvd
Learsi


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten