Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Chaya » 06 dec 2017 16:53

Op NOS.nl las ik:

De Vlaamse publieke omroep, de VRT gaat voor het eerst islamitische gebedsbijeenkomsten op tv uitzenden. Het gaat om twee gebedsbijeenkomsten per jaar die eerder in die week worden opgenomen en op zondag uitgezonden.

Volgens Steve De Coninck-De Boeck, adjunct-netmanager van Eén, gaat het om een uitbreiding naast de veertig diensten die de VRT al uitzendt van onder meer de rooms-katholieke, de protestants-evangelische en de Israëlitische eredienst.

"Het is niet zo dat we erediensten weglaten van andere strekkingen, we doen er gewoon twee bij", zegt Coninck-De Boeck. "We zitten al jarenlang verschillende keren samen met alle mogelijke levensbeschouwingen. En bij een van de gesprekken met moslimexecutieven is deze vraag op tafel gekomen."

Voorzover ik weet gebeurt dit niet op de Nederlandse televisie. Nog niet.
Ik denk dat Wilders hier als eerste tegen zal protesteren.
Vrijheid van godsdienst en religie-uitingen, ook op tv?
In hoeverre moeten de Nederlandse omroepgemachtigden hieraan voldoen?
Is het zorgelijk, of hoort het er tegenwoordig gewoon bij?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Pcrtje » 06 dec 2017 17:39

Chaya schreef:Voorzover ik weet gebeurt dit niet op de Nederlandse televisie. Nog niet.
Ik denk dat Wilders hier als eerste tegen zal protesteren.
Vrijheid van godsdienst en religie-uitingen, ook op tv?
In hoeverre moeten de Nederlandse omroepgemachtigden hieraan voldoen?
Is het zorgelijk, of hoort het er tegenwoordig gewoon bij?
Uit de manier waarop je het brengt maak ik op dat jij het zorgwekkend vindt, of zit ik ernaast? Ik vraag me af wat voor argumenten gebruikt kunnen worden om alle christelijke diensten wel te kunnen laten uitzenden maar de islamitische niet...
"Een libelle zweeft over het water..."

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Chaya » 06 dec 2017 18:03

Pcrtje schreef:Uit de manier waarop je het brengt maak ik op dat jij het zorgwekkend vindt, of zit ik ernaast? Ik vraag me af wat voor argumenten gebruikt kunnen worden om alle christelijke diensten wel te kunnen laten uitzenden maar de islamitische niet...

Ik vraag of het zorgelijk is en waarom jij dan eruit opmaakt dat ik het zorgelijk zou vinden, snap ik niet helemaal.
Nee, er zijn eigenlijk geen argumenten denk ik.
Als je vrijheid voor godsdienst en religiebeleving vrij stelt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Mortlach » 06 dec 2017 18:13

Chaya schreef:Ik vraag of het zorgelijk is en waarom jij dan eruit opmaakt dat ik het zorgelijk zou vinden, snap ik niet helemaal.
Nee, er zijn eigenlijk geen argumenten denk ik.
Als je vrijheid voor godsdienst en religiebeleving vrij stelt.


Volgens mij kleven hier ook geen nadelen aan. Omdat de drempel om een keer naar een moskee te gaan vrij hoog is, lijkt dit me een goede manier om zo'n dienst een keer 'mee te maken'; het blijkt dat als je eenmaal ergens een beetje bekend mee bent, de angst voor het onbekende grotendeels wegvalt. Hopelijk zijn ze zo pienter e.e.a. wel te ondertitelen.

Plus dat het natuurlijk voor de moslimbevolking prettig is dat ze in dit verband niet langer tweederangs burger zijn. Dat neemt dan aan hun kant hopelijk weer wat onvrede weg en zo is iedereen geholpen.

Het hoort er uiteraard al bijna 40 jaar gewoon bij, maar toch blij dat overheden zo nu en dan bij de tijd proberen te blijven. Plus, als Wilders ergens tegen protesteert, weet ik zéker dat we het dus juist wél moeten doen. Wat dat betreft is die gast echt een negatieve gids voor moreel en politiek.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Bambi » 06 dec 2017 20:29

Ik denk dat het juist beter is dat het op tv te zien is uit eigen land. Aangezien ze allemaal een schotelantenne hebben en anders naar uitzendingen van buitenlandse extremen gaan kijken, is dit een beter alternatief.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Arco » 07 dec 2017 09:52

Hier zie ik al wat drogredenen voorbij komen om een islamitische eredienst, beter gezegd: gebedsdienst, op tv uit te zenden. Even de feiten op een rijtje:

- Nederland, maar ook België, heeft een christelijke cultuur van ca. 1600 jaar. (zelfs de protesten in Dokkum doen denken aan 754 :lol: )
- In Nederland is slechts 5% van de bevolking islamitisch, terwijl bijna 24% Rooms is en 10% protestants.
- De islam kent meerdere stromingen, dus die 5% wordt weer verdeeld.
- In Den Haag kan de overheid een radicale prediker niet weren of stoppen.
- De khutbah (preek) is vaak niet in het Nederlands, maar er zijn meer onderdelen van de dienst die niet in het Nederlands plaatsvinden.

Daarnaast kunnen we afvragen: gaat een islamitische dienst op een Nederlandse of Belgische tv-zender echt voorkomen dat radicalisme wordt verspreid? Of dat men naar buitenlandse zenders kijkt?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Mortlach » 07 dec 2017 10:11

Arco schreef:- Nederland, maar ook België, heeft een christelijke cultuur van ca. 1600 jaar. (zelfs de protesten in Dokkum doen denken aan 754 :lol: )
- In Nederland is slechts 5% van de bevolking islamitisch, terwijl bijna 24% Rooms is en 10% protestants.


5% van 17 miljoen is toch nog 850.000 mensen. Significant genoeg om wat zendtijd aan toe te wijzen, lijkt me zo.

- De islam kent meerdere stromingen, dus die 5% wordt weer verdeeld.


Terwijl het protestantisme natuurlijk één uniforme massa is. :-)

- In Den Haag kan de overheid een radicale prediker niet weren of stoppen.


Dat is lastig, maar je moet dit met zorg aanpakken; of wil je echt dat er een overheid komt die voorgangers die hen niet zint kan stoppen? Dat zal misschien met deze regering zo'n vaart wel niet lopen, maar de volgende regering? En de volgende? Als straks D66 de grootste partij is en die zich beroept op het precedent van islamitische voorgangers weren om ook de Gereformeerde Bond eens aan te pakken?

- De khutbah (preek) is vaak niet in het Nederlands, maar er zijn meer onderdelen van de dienst die niet in het Nederlands plaatsvinden.


Dan gebruik je toch ondertitels?

Daarnaast kunnen we afvragen: gaat een islamitische dienst op een Nederlandse of Belgische tv-zender echt voorkomen dat radicalisme wordt verspreid? Of dat men naar buitenlandse zenders kijkt?


Is dat het doel dan? Over drogredenen gesproken. Nee, dat zal ongetwijfeld niet eigenhandig voorkomen dat al het radicalisme wordt voorkomen, maar zoals ik al zei, kan het islamitische nederlanders wel het gevoel geven dat ze er meer bij horen en dat kan juist wel een positief effect hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Arco » 07 dec 2017 10:36

Mortlach schreef:5% van 17 miljoen is toch nog 850.000 mensen. Significant genoeg om wat zendtijd aan toe te wijzen, lijkt me zo.


Er is al islamitische zendtijd onder de NTR, daar is geen zendtijd ingeruimd voor een islamitische gebedsdienst. Als ze er zelf niet mee komen, waarom zouden wij niet-moslims daar wel voor willen pleiten?

Terwijl het protestantisme natuurlijk één uniforme massa is. :-)


Is het ook niet, maar er zit een fundamenteel verschil tussen soennieten en sjiieten, terwijl bij de meeste protestantse stroming de verschillen vaak over uiterlijke zaken gaan.

Dat is lastig, maar je moet dit met zorg aanpakken; of wil je echt dat er een overheid komt die voorgangers die hen niet zint kan stoppen? Dat zal misschien met deze regering zo'n vaart wel niet lopen, maar de volgende regering? En de volgende? Als straks D66 de grootste partij is en die zich beroept op het precedent van islamitische voorgangers weren om ook de Gereformeerde Bond eens aan te pakken?


We hebben natuurlijk de laatste jaren veel last van geradicaliseerde gereformeerde jongeren die aanslagen plegen...

Dan gebruik je toch ondertitels?


Kan je dan ook garanderen dat die ondertitels een correcte vertaling zijn?

Is dat het doel dan? Over drogredenen gesproken. Nee, dat zal ongetwijfeld niet eigenhandig voorkomen dat al het radicalisme wordt voorkomen, maar zoals ik al zei, kan het islamitische nederlanders wel het gevoel geven dat ze er meer bij horen en dat kan juist wel een positief effect hebben.


Het lost natuurlijk gelijk ook de echte problemen op? Zoals: arbeidsongelijkheid, werkloosheid, etc.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Mortlach » 07 dec 2017 11:34

Arco schreef:Er is al islamitische zendtijd onder de NTR, daar is geen zendtijd ingeruimd voor een islamitische gebedsdienst. Als ze er zelf niet mee komen, waarom zouden wij niet-moslims daar wel voor willen pleiten?


In België blijkbaar wel. En ik vraag me af 'of ze er zelf niet mee komen', maar dat zou je moeten uitzoeken. Maar sowieso hoef je toch niet te wachten om iets voor je medelander te doen totdat ze er om vragen>


Is het ook niet, maar er zit een fundamenteel verschil tussen soennieten en sjiieten, terwijl bij de meeste protestantse stroming de verschillen vaak over uiterlijke zaken gaan.


En waarom is dat relevant? Je bent nu de doelpaaltjes aan het verschuiven: eerst is het "maar ze zijn zo versplinterd" en als je daar een tegenvoorbeeld op krijgt (protestantisme), dan is het ineens "Ja, maar hun verschillen zijn meer verschillend dan die van ons!"

We hebben natuurlijk de laatste jaren veel last van geradicaliseerde gereformeerde jongeren die aanslagen plegen...


Wat heeft dat er nou in vredesnaam mee te maken?


Kan je dan ook garanderen dat die ondertitels een correcte vertaling zijn?


Dat laat je natuurlijk gewoon door een professioneel ondertitelingsbureau doen. Nu ben je gewoon een beetje paranoïde.

Het lost natuurlijk gelijk ook de echte problemen op? Zoals: arbeidsongelijkheid, werkloosheid, etc.


échte problemen? Je bedoelt de problemen waar jij last van hebt en de rest moet niet zo zeuren?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Arco » 07 dec 2017 12:10

Mortlach schreef:In België blijkbaar wel. En ik vraag me af 'of ze er zelf niet mee komen', maar dat zou je moeten uitzoeken. Maar sowieso hoef je toch niet te wachten om iets voor je medelander te doen totdat ze er om vragen>


Het feit dat je spreekt over een "medelander", zegt genoeg. Iemand met een Nederlands paspoort is Nederlander, ongeacht afkomst. En mijn ervaring is dat er niets gebeurd, zonder dat iemand er om vraagt. Dus jouw perceptie is idealistisch ingegeven.

En waarom is dat relevant? Je bent nu de doelpaaltjes aan het verschuiven: eerst is het "maar ze zijn zo versplinterd" en als je daar een tegenvoorbeeld op krijgt (protestantisme), dan is het ineens "Ja, maar hun verschillen zijn meer verschillend dan die van ons!"


Het blijkt maar weer dat je niet het verschil weet tussen soennieten en sjiieten, evenmin tussen PKN en oudGGiN.

Wat heeft dat er nou in vredesnaam mee te maken?


Waar ik over sprak, om even uw geheugen op te frissen, is radicale predikers. In Den Haag kan de overheid blijkbaar een radicale islamitische prediker niet weren. Nu maak jij het vergelijk met eventueel radicale predikers uit de Gereformeerde Bond. Het voldoende bewezen dat de aanslagen door islamitische terroristen gevoed zijn door radicale visies, zoals deze zijn gepredikt door radicale predikers. Nu, als er radicale predikers zijn uit de Gereformeerde Bond, dan zijn er toch ook gereformeerde terroristen? Hmm...

Dat laat je natuurlijk gewoon door een professioneel ondertitelingsbureau doen. Nu ben je gewoon een beetje paranoïde.


Het gebeurt regelmatig dat een professioneel ondertitelingsbureau pijnlijke vertaalfouten maakt. Dat is niet zo erg als dit gebeurd bij een film als James Bond, maar het is wel wat anders bij meer serieuze zaken. Hier is een voorbeeld.

échte problemen? Je bedoelt de problemen waar jij last van hebt en de rest moet niet zo zeuren?


Echt, ga je nu op die toer? Jij gaat nu uitschrijven waar jij denkt dat ik last van heb?
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Mortlach » 07 dec 2017 12:29

Arco schreef:Het blijkt maar weer dat je niet het verschil weet tussen soennieten en sjiieten, evenmin tussen PKN en oudGGiN.


Dat eerste zeer zeker wel; dat tweede wat minder, want dat gaat toch alleen maar om onbelangrijke uiterlijkheden.

Waar ik over sprak, om even uw geheugen op te frissen, is radicale predikers. In Den Haag kan de overheid blijkbaar een radicale islamitische prediker niet weren. Nu maak jij het vergelijk met eventueel radicale predikers uit de Gereformeerde Bond. Het voldoende bewezen dat de aanslagen door islamitische terroristen gevoed zijn door radicale visies, zoals deze zijn gepredikt door radicale predikers. Nu, als er radicale predikers zijn uit de Gereformeerde Bond, dan zijn er toch ook gereformeerde terroristen? Hmm...


Het kringetje wordt zo wel bijzonder klein; ja, de regering is terughoudend in het ingrijpen in geloofsgemeenschappen. Dat heeft iets met de scheiding van kerk en staat te maken; een scheiding waar ook jij bijzonder blij mee mag zijn. Verder deel ik je zorgen wat betreft radicalisme; daarvoor is maar zeer beperkt plaats in onze maatschappij, maar de kuur mag niet erger zijn dan de kwaal.

Enne, hoe vaak komt het niet voor dat mensen die het gereformeerde juk van zich afwerpen en op zondag een ijsje kopen een dreigbrief in de bus krijgen? Meestal ondertekend met iets als "De Waarheidsvriend" of iets dergelijks.

Het gebeurt regelmatig dat een professioneel ondertitelingsbureau pijnlijke vertaalfouten maakt. Dat is niet zo erg als dit gebeurd bij een film als James Bond, maar het is wel wat anders bij meer serieuze zaken. Hier is een voorbeeld.


Man, ik weet er alles van! Ik maak die fouten zelf ook regelmatig als ik ondertitels schrijf voor mijn werk. Het gaat gelukkig zo nu en dan ook wel eens gewoon goed.


Ik merk alleen op dat jij problemen waar andere mensen last van hebben tot 'onecht' lijkt te bombarderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2017 12:42

Chaya schreef:Op NOS.nl las ik:

De Vlaamse publieke omroep, de VRT gaat voor het eerst islamitische gebedsbijeenkomsten op tv uitzenden. Het gaat om twee gebedsbijeenkomsten per jaar die eerder in die week worden opgenomen en op zondag uitgezonden.

Volgens Steve De Coninck-De Boeck, adjunct-netmanager van Eén, gaat het om een uitbreiding naast de veertig diensten die de VRT al uitzendt van onder meer de rooms-katholieke, de protestants-evangelische en de Israëlitische eredienst.

"Het is niet zo dat we erediensten weglaten van andere strekkingen, we doen er gewoon twee bij", zegt Coninck-De Boeck. "We zitten al jarenlang verschillende keren samen met alle mogelijke levensbeschouwingen. En bij een van de gesprekken met moslimexecutieven is deze vraag op tafel gekomen."

Voorzover ik weet gebeurt dit niet op de Nederlandse televisie. Nog niet.
Ik denk dat Wilders hier als eerste tegen zal protesteren.
Vrijheid van godsdienst en religie-uitingen, ook op tv?
In hoeverre moeten de Nederlandse omroepgemachtigden hieraan voldoen?
Is het zorgelijk, of hoort het er tegenwoordig gewoon bij?


Ik ben voorstander van vrijheid van godsdienst. Als christenen hun bijeenkomsten mogen uitzenden op televisie, en boeddhisten mogen hun programma's uitzenden etcetera, waarom zouden moslims dan geen bijeenkomsten op tv mogen vertonen? Ga je (als minderheid tegenwoordig) sleutelen aan de vrijheid van godsdienst om wel je eigen religieuze geluid te kunnen laten horen, samen te kunnen komen maar wil je anderen daarin beperken, dan snij je op de lange termijn jezelf in de vingers.... en zijn we weinig beter dan wanneer we verontwaardig reageren op het feit dat christenen in moslim-landen worden onderdrukt. Ze doen dan precies hetzelfde als wij, aan de andere kant. Dus volgens mij moeten we wijzer zijn dan dat. Het omroepbestel is vrij duidelijk, dus als er een islamitische omroep komt die genoeg leden heeft en dus in het publieke bestel wordt toegelaten, mogen ze ook dingen uitzenden (tenzij ze op andere vlakken in strijd zijn met de grondwet en de normen en waarden van de omroep). Dus ja, dan krijg je misschien uitzendingen vanuit een moskee... maar extremisten als het goed is :) Zo werkt dat in een multiculturele samenleving en dan lijkt me ook gezond. Als je de ene groep rechten geeft en de ander niet krijg je een heel ongezonde samenleving.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor MoesTuin » 07 dec 2017 13:15

Prima hoor....zou het gewoon respecteren en het wordt toch op zondag uitgezonden dus snel zal je het niet zien waarschijnlijk...
mocht men het te extreem vinden....
Een Reformatorische kerkdienst brengt dan wat tegen hang wellicht op TV
#gun en heb respect voor elkaar invrijheid over de opvatting mening van je geloof#
#ontvang wederzijds begrip en respect#
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Islamitische gebedsbijeenkomst, voor iedereen?

Berichtdoor Bambi » 07 dec 2017 14:09

Arco schreef:Hier zie ik al wat drogredenen voorbij komen om een islamitische eredienst, beter gezegd: gebedsdienst, op tv uit te zenden. Even de feiten op een rijtje:

- Nederland, maar ook België, heeft een christelijke cultuur van ca. 1600 jaar. (zelfs de protesten in Dokkum doen denken aan 754 :lol: )
- In Nederland is slechts 5% van de bevolking islamitisch, terwijl bijna 24% Rooms is en 10% protestants.
- De islam kent meerdere stromingen, dus die 5% wordt weer verdeeld.
- In Den Haag kan de overheid een radicale prediker niet weren of stoppen.
- De khutbah (preek) is vaak niet in het Nederlands, maar er zijn meer onderdelen van de dienst die niet in het Nederlands plaatsvinden.

Daarnaast kunnen we afvragen: gaat een islamitische dienst op een Nederlandse of Belgische tv-zender echt voorkomen dat radicalisme wordt verspreid? Of dat men naar buitenlandse zenders kijkt?

Ten eerste gaat het om 2 (wat wordt uitgebreid naar 40) gebedsdiensten, die op vrijdag worden gehouden en op zondag worden uitgezonden
En ten 2e is het voor vrouwen niet verplicht om naar de gebedsdiensten te gaan. Dus veel vrouwen missen het vrijdaggebed in de Moskee
En het gaat over België en niet over Nederland


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Huisje_op_de_hei en 27 gasten