Koopzondag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Koopzondag

Berichtdoor de passant » 25 nov 2017 12:53

Chaya schreef: die staat voor .......... rooms-katholieke waarden.

Zou het hier ook nog eens zover komen?
:wink:
Wauw, Chaya, je maakt me nieuwsgierig, zal de eenheid van christenen dan eindelijk beginnen? :D

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 25 nov 2017 14:04

de passant schreef::wink:
Wauw, Chaya, je maakt me nieuwsgierig, zal de eenheid van christenen dan eindelijk beginnen? :D

Nee. Dat niet.
Maar dat neemt niet weg dat ik respect heb voor de oude R.K. waarden, die niet verschillen met de reformatorische.
Het is maar op enkele punten dat we elkaar niet kunnen vinden en die zijn cruciaal.
Maar elke zondag belijden wij in onze kerk dat wij geloven in één Heilige Algemene Katholieke! Kerk.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Koopzondag

Berichtdoor MoesTuin » 25 nov 2017 20:36

Mooi hè
In Christus is dit overbrugbaar!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Koopzondag

Berichtdoor elburger » 01 dec 2017 12:48

Chaya schreef

Opmerkelijk bericht in het RD:
Het Poolse parlement heeft vrijdag een wetsvoorstel goedgekeurd om winkels gefaseerd op zondag dicht te houden. In 2020 moet de winkelsluiting op zondag volledig zijn.
Van 1 maart tot eind 2018 mogen winkels alleen op de eerste en de laatste zondag van de maand geopend zijn, in 2019 alleen op de laatste zondag van de maand en vanaf 2020 op geen enkele zondag meer.

Misschien komen er uitzonderingen voor zondagen vlak voor feestdagen zoals Kerst. Onlinewinkels, bakkerijen en bloemisten mogen wel open blijven.

Het voorstel komt van vakbonden, die willen dat werknemers meer tijd kunnen doorbrengen met hun gezinnen. Het plan viel in goede aarde bij de regerende Partij voor Recht en Gerechtigheid (PiS), die staat voor conservatieve en rooms-katholieke waarden. De regering ligt vanwege andere hervormingen onder vuur in de EU.

Zou het hier ook nog eens zover komen?

Ik denk niet dat het in NL ooit zover zal komen, Chaya.
Eerder het omgekeerde.
De macht van de "grootgrutters" is zo groot dat een algeheel openstelling er eerder zal zijn als zondagsrust.

Neem nu het geval van dat kleine winkelcentrum in Groningen.
Men wordt daar verplicht open te zijn op koopzondagen op straffe van een boete wat voor 1 ondernemer nu al is opgelopen tot 30.00 euro.
De investment maatschappij die het overgrote deel van de winkel in bezit heeft, heeft het bepaald.
Zelfs de bloemist die eigenaar van zijn zaak is, moet open en heeft al voor duizenden euro's boetes binnen.
Dan heb je nog de mensen die vanwege hun geloofsovertuiging dicht willen blijven, ook zij worden beboet.

Nog even en op zondag mag je pas na winkeltijd naar de kerk.
Want stel je voor dat winkelende mensen zich ergeren aan kerkgangers.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 01 dec 2017 13:55

elburger schreef:Nog even en op zondag mag je pas na winkeltijd naar de kerk.
Want stel je voor dat winkelende mensen zich ergeren aan kerkgangers.

Het ergste is dat er christenen zijn die in feite die zondagsopening mede in stand houden, door ook te gaan winkelen, voor of ipv kerkgang.
Omdat men zich boven de Wet verheven voelt, die zou niet meer gelden.
Dat de wereld zich niets gelegen laat liggen aan de zondag, kan ik begrijpen. Maar dat je je winkel opendoet ten koste van je kerkgang, snap ik niet. Welke (af)god dien je dan?

Hier zijn enkele middenstanders vervroegd gestopt omdat ze op zondag open moesten op straffe van (ik meen 400 per zondag) boete.
Gij geheel anders, geldt ook hierin.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Koopzondag

Berichtdoor elburger » 02 dec 2017 11:13

In mijn oude woonplaats is het zelfs zo dat mensen naar de kerk gaan en in de middag zie je ze in de winkels rondlopen.
Nog een ander voorval waarvan ik 100% zeker weet dat het waar is is het volgende.
Een ouderling met een zaak had altijd de winkel dicht op christelijke feestdagen.
Nadat hij gestopt was met het ouderlingen werk - wat natuurlijk mag - was binnen het jaar zijn winkel geopend op christelijke feestdagen.
Hij stond er zelf wel niet in, maar je vraagt je toch af.....?

En van een keer benzine tanken of een ijsje eten komt vanzelf de rest.
Jammer dat het zo moet gaan.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Koopzondag

Berichtdoor MoesTuin » 02 dec 2017 11:52

Gelukkig zijn wij niet zoals hen, die op zondag de winkel open houden, die naar de kerk gaan eventueel maar in de middag naar de winkel. [-X
Gelukkig let ik zo goed op die ander, en ben ik niet zoals hen. :-({|=
Gelukkig zit ik alleen voor in de kerk op zondag keer op keer en de rest van de zondag zit ik binnen =;

O o o laten we toch oppassen niet te worden als de Farizeers en Schrift geleerden en de ander met de wet in de hand te beleren en te veroordelen.
Kennen we de achtergrond, of gaan we maar voor het gemak alles invullen voor de ander.....

En dan ook nog klagen en je ergeren hieraan en even later aangeven bang er voor te zijn dat de zondagwinkelaars zich straks nog gaan ergeren aan de kerkgang ... :roll: .het juiste antwoord wordt zelf al ingevuld....kijk eerst eens even in je spiegel....wat gij niet wilt wat u geschiedt, doe dat dan ook de ander niet

Het gaat om veel meer, Geloven, Christen zijn, Leven met God.......we wanen ons zo snel en gauw in schijnzekerheid. (de wet te houden die ons zo bindt en gevangen houd veelal en ons hard en liefdeloos maakt jegens de ander die zo los leeft zo vrijzinnig zo.....brrrrrr....angst aanjagend gewoon.....zo ben ik gelukkig niet hoorrrr)

Wij hebben allemaal gezondigd en verdienen allemaal Gods oordeel. (nee ik heb het niet over winkelen op zondag, want dat doen we niet, maar dingen die voor ons gewoon lijken, zijn soms zo even verkeerd, maar we zien het zelf niet eens meer)
God, de Vader, stuurde Zijn eniggeboren Zoon om dat oordeel op Zich te nemen voor iedereen die in Hem gelooft.
Jezus, de Schepper en eeuwige Zoon van God, die Zelf een zondeloos leven leidde, hield zo veel van ons dat Hij voor onze zonden stierf om zo de straf op Zich te nemen die wij verdienen.
Volgens de Bijbel werd Hij begraven en stond Hij op uit de dood.
Als jij dit werkelijk gelooft, er in je hart op vertrouwt en alleen Jezus als je Redder aanvaardt door te zeggen: "Jezus is Heer", dan zul je van het oordeel gered worden en de eeuwigheid met God in de hemel doorbrengen.
Tegelijk ga je dan ook heel anders kijken naar andere zaken en in het leven en contact met de ander, mensen met andere normen en principes.
Het is is dan ook accepteren en respecteren van hen (zodat je ook het respect terug zou kunnen krijgen van hen)
Het is over en weer.
Het oordeel is al helemaal niet aan ons.
Wij kennen toch ten diepste niet de harten en de beweegredenen van mensen hierin.
Dan wordt het zo snel wij tegen zij.
De Heere Jezus ging naast de mens staan.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 02 dec 2017 14:35

elburger schreef:In mijn oude woonplaats is het zelfs zo dat mensen naar de kerk gaan en in de middag zie je ze in de winkels rondlopen.

Wij hadden eens een gastpredikant en er was die zondag winterfair, een kerstmarkt, door de hele wijk - waar de kerk staat - heen. De man kon er haast niet doorheen komen. Hij was er zo ontdaan over dat over die markt duizenden mensen liepen en in de kerk zat maar een handjevol mensen.
Men is meer bezig met alle frutsels rondom kerst, dan met de komst van de Zaligmaker, zei hij.
elburger schreef:Een ouderling met een zaak had altijd de winkel dicht op christelijke feestdagen.
Nadat hij gestopt was met het ouderlingen werk - wat natuurlijk mag - was binnen het jaar zijn winkel geopend op christelijke feestdagen.

Ik ken het juist van iemand andersom.
Heeft jarenlang zijn winkel open gehad, maar het werd hem tot zonde.
En weet je wat het wonderlijke was? Hij heeft de opvolgende jaren niets gemerkt van afnemende omzet en/of winst.
elburger schreef:En van een keer benzine tanken of een ijsje eten komt vanzelf de rest.

Ja precies. Maar zo werkt het altijd. Het begint klein te rollen en dan wordt het vanzelf groter, net als de sneeuwbal.
Eer dat je een decennium verder bent, is er niets meer van enige zondagsrust over.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Koopzondag

Berichtdoor Bambi » 02 dec 2017 22:02

Voor mij hoeven ze niet open te zijn. Ik haal de boodschappen op andere dagen.
Maar ik vind dat een ieder het voor zichzelf moet weten. Als je de zondagsrust niet wil houden, maar ook als je dat wel wil
En mensen dwingen om de winkel open te houden, met een boete als ze het niet doen, is niet normaal.
Dit is gewoon schofterig

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/10/12/di ... 9-a1576907

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 05 dec 2017 09:45

Eerste zwaarbevochten koopzondag in christelijk Harderwijk druk bezocht

De zondagsopening is al jarenlang een heet hangijzer in Harderwijk. De gemeenteraad nam het voorstel van de proefopening met één stem verschil aan. Onderzoek wijst uit dat 70 procent van de ondernemers zijn winkel graag opent op zondag.

'De reden dat het zo lang geduurd heeft is dat we een hele christelijke gemeenschap zijn in Harderwijk. Daar moet je respectvol mee omgaan', vertelt Cees van Oostrum van Stichting Centrummanagement Harderwijk. 'We gaan nu echt handen en voeten geven aan de regiofunctie die we als Harderwijk willen hebben.'

Ook op 24 december, de laatste zondag voor kerst, gaan de winkels open. Daarna vindt een evaluatie plaats. 'We hopen het met de gemeenteraadsverkiezingen op de agenda van de politieke partijen te krijgen om het uiteindelijk ook structureel in te gaan voeren in Harderwijk', aldus Van Oostrum.

gelezen op Omroep Gelderland.

Twee jaar geleden werd in Ede de koopzondag ingevoerd. Tegen de zin van een meerderheid van de inwoners van de gemeente, aan wie het per referendum was gevraagd. Maar ja, voor het referendum geldt al bijna hetzelfde als voor de zondagsrust: niet meer van deze tijd.

„De klant van zondag doet voortaan geen boodschappen meer op maandag”, zegt hij. Het is een verplaatsing van de koopkracht, geen uitbreiding ervan. „Zelfs op grote koopzondagen in december kijken de winkeliers eerst naar elkaar wat ze doen”, zegt de filiaalhouder van de herenmodezaak.


Christen of niet-christen, een dag rust in de week is voor iedereen goed

gelezen in het NRC
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Koopzondag

Berichtdoor mona » 05 dec 2017 11:40

Ik hoorde eens in een lezing van Peter Steffens het volgende:
Christenen leven in een ander koninkrijk dan de wereld. Zij dienen een andere Koning, met regels en normen en waarden, die verschillen van het rijk der duisternis.
De vroege kerk zuchtte ook onder het bewind van Rome, met alle Godonterende rituelen die daarbij hoorden. In die samenleving probeerden zij zich zo veel mogelijk aan Gods normen en waarden te houden.
Wij hebben geen Christelijke samenleving meer. Het is goed dat we ons dat realiseren. Natuurlijk wil ik hier geen pleidooi houden voor het afschaffen van de Christelijke waarden die er nog zijn, begrijp me goed, want die zijn goed voor alle mensen, gelovig en ongelovig.

Omdat Nederland haar normen en waarden voorheen wel baseerde op de Bijbel, is het moeilijk en pijnlijk te zien hoe we daar nu van afwijken!
Tegelijkertijd geeft de zienswijze zoals Peter Steffens die beschreef, mij wel wat ruimte.
want je kunt niet verwachten dat mensen Gods geboden willen houden, als zij Hem niet (willen) dienen.
En je kunt dat ook niet opleggen of afdwingen.
Ik kan van mijn omgeving niet verwachten of eisen, dat zij zich ook aan Gods geboden willen houden, want zij leven niet in Zijn koninkrijk.

Dit geldt ook voor de koopzondagen. Wij kunnen niet verwachten dat de seculiere samenleving zich aan Gods Woord wil houden.
We moeten zoveel mogelijk proberen vast te houden wat we nog hebben, dat staat voor mij wel als een paal boven water. Maar al te veel begrip moeten we maar niet verwachten.
Des te meer komt het aan op onze Bijbelse houding.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 05 dec 2017 12:09

mona schreef:Dit geldt ook voor de koopzondagen. Wij kunnen niet verwachten dat de seculiere samenleving zich aan Gods Woord wil houden.
We moeten zoveel mogelijk proberen vast te houden wat we nog hebben, dat staat voor mij wel als een paal boven water. Maar al te veel begrip moeten we maar niet verwachten.
Des te meer komt het aan op onze Bijbelse houding.

Elburger zei eerder in dit topic dat hij niet begreep dat een voormalig ouderling opeens op zondag zijn winkel open ging houden.
De vraag is dan: is dat een bijbelse houding?
Aangezien ik niet in de bible belt woonachtig ben, ben ik heel erg gewend aan de ontering van de zondag. Er is nog maar weinig verschil tussen een woensdag en een zondag.
Koopzondagen zijn niets anders dan een invulling. Echt niet bedoeld om hoogst noodzakelijke boodschappen te doen.
Mijn zwager had een supermarkt en als op zondag een klant aan de deur stond voor een pak melk of een blik babyvoeding, gaf hij het mee zonder dat ze het hoefden te betalen.
Hij is kortgeleden met pensioen gegaan, maar ik weet zeker dat hij nooit zijn winkel open gedaan zou hebben, ook al zou er boete op staan.
mona schreef:want je kunt niet verwachten dat mensen Gods geboden willen houden, als zij Hem niet (willen) dienen.

Maar het ging om belijdende christenen. Winkelen moet kunnen op zondag. En daar zijn hier de meningen over verdeeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Koopzondag

Berichtdoor mona » 05 dec 2017 12:24

Chaya schreef:Maar het ging om belijdende christenen. Winkelen moet kunnen op zondag. En daar zijn hier de meningen over verdeeld.


Ik heb idd mijn reactie geschreven vanuit een andere insteek.
Maar ik zou proberen zo lang mogelijk mijn winkel dicht te houden. Maar ik kan niet voor een ander spreken. Ik denk wel: als je de samenkomsten missen moet omdat je in je winkel moet staan, dan is dat wel heftig. Wat zouden ze in de vroege kerk gedaan hebben? Daar kwam men ook
voor en na werktijd bij elkaar.

Dit is een erg interessant artikel:
https://www.rd.nl/opinie/vroege-kerk-we ... g-1.597922
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koopzondag

Berichtdoor Chaya » 05 dec 2017 12:44

mona schreef:Ik heb idd mijn reactie geschreven vanuit een andere insteek.
Maar ik zou proberen zo lang mogelijk mijn winkel dicht te houden. Maar ik kan niet voor een ander spreken. Ik denk wel: als je de samenkomsten missen moet omdat je in je winkel moet staan, dan is dat wel heftig.

Op de site van het MKB las ik:

Nadelen koopzondag
* Een dag extra werken. Veel winkeliers kiezen ervoor zelf in de winkel te staan om loonkosten te besparen.
* Winkelpersoneel een dag extra laten werken betekent meer loonkosten. In veel gevallen heeft personeel op zondag recht op extra loon in de vorm van een toeslag van 100 procent.
* Extra kosten op verlichting en verwarming.
* Geen zekerheid dat je meer bezoek krijgt. Klanten die normaal gesproken op een doordeweekse dag of zaterdag komen, komen nu op zondag.
* Minder tijd voor privézaken.
* Minder tijd voor adminstratieve werkzaamheden.

Voordelen koopzondag
* Extra service voor je klanten en een uitnodigende uitstraling.
* Meer omzet binnenhalen.
* Concurreren met andere winkeliers.

Uit het NRC:
„Het is lastig vol te houden om je winkel een zevende deel van de week dicht te houden – precies op de dag dat het grootste deel van Nederland vrij is”, zegt Sven Coster, tot voor kort winkelcentrummanager van het Stadshart in Zoetermeer. „Mensen zitten thuis, vervelen zich. Dan gaan ze winkelen.”

Je zou dus kunnen stellen (?) dat het winkelen ipv de kerkgang is gekomen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Koopzondag

Berichtdoor MoesTuin » 05 dec 2017 14:11

Chaya schreef:
Je zou dus kunnen stellen (?) dat het winkelen ipv de kerkgang is gekomen.


Nou niet helemaal denk ik want kerkgang is en was er en winkelen op zondag is er wel nieuw bijgekomen wat voor de kerk weer een voordeel kan zijn
(als je dat wilt zien tenminste) :D
De mensen die nooit naar de kerk gaan in de tijd van geen koopzondag of geen kerstmarkt in de winkelstraat waar ook je kerk staat, kwamen daar bij de kerk ook nooit op zondag....
Nu met de koopzondagen (gun het je medemens, zodat jou ook de kerkgang gegunt wordt)
Nu met de koopzondagen heb je nog nooit en te nimmer zoveel mensen zo dicht bij je kerk gehad ten tijde dat er diensten gehouden worden op de zondag, ze lopen om en voorbij je kerk (als de deur dicht is merken ze er niks van, als de deur open staat is er meer kans op contact, als je buiten op straat voor de deur staat nog meer contact....enz.....
Zoveel kansen, zoveel mogelijkheden om aan te grijpen en aan te nemen en te pakken.
God is zo goed, hij brengt zoveel mensen die op zondag niet in de buurt van een kerk zouden komen normaal gesproken, zo dicht bij de kerk.
Gods wegen zijn zo ondoorgrondelijk en soms zo onbegrijpelijk (hoeveel mensen Hij wel niet leidt via omwegen naar Hem toe via......)

https://www.vn.nl/koopzondag-stap-ook-e ... rk-binnen/

Prachtig om te zien hoe deze kansen ook wel gepakt worden
Het is niet wij tegen zij, (denken....ohhhh die winkelt.....en die ander denkt.....ohhhhh die gaat naar de kerk) maar naast de mensen staan..... laat zien wie je bent in Christus.....


Mona, mooi artikel overigens! helder.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten