Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ereunao

Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 22 nov 2017 10:37

Boekbespreking
Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’.
Ik kan de scribent lang niet op alle pagina’s volgen, dat ligt waarschijnlijk aan mijn lage I.Q.cijfer. Maar ik heb er fragmentarisch veel in gevonden dat mij uit het hart gegrepen is. Er wordt teveel in het leven gehouden wat sterven moet. Ik heb in mijn leven veel bezoekwerk gedaan bij oudere mensen en het was een hoge uitzondering als je eens een in zijn genadestaat bevestigd christen ontmoette. Ik was allang blij als ik ritselingen van geestelijk leven bespeurde en God beware mij ervoor de tere plantjes in de grond te trappen. Als het in de liefde eens wat doorvloeit zeg ik daar niets van, maar probeer het door onderwijs wat bij te sturen als ik zie dat alles er is, maar dat er niets op zijn plaats staat. Soms hangt bij zulke mensen de tafel aan het plafond en staat de lamp op de vloer! Maar dat is het ergste niet, dat brengt de Heere zelf wel op zijn plaats. Maar het is wat anders als een ziel met een tekst en een vers, een belofte en een bemoediging meent gered en bekeerd te zijn. We zijn allemaal zo ‘gelovig’ geworden, het spreekt zo vanzelf alsof een mens met het geloof geboren wordt. Maar van het geheim van verzoening door voldoening weet men niets af. ‘Waar heb je het over, wij hebben Jezus aangenomen en zijn nu gered’.’En gelovigen zijn geen zondaars meer, dat zijn heiligen geworden’. ze moeten alleen trachten elke dag nog iets heiliger te worden’. En nu is dat wel zo, maar het werkt zo niet. Hoe meer genade, hoe groter zondaar. Paulus noemt zich eerst de minste van al de heiligen, maar op zijn oude dag de grootste der zondaren. Want de vruchten van de Geest groeien op je rug, zodra wij ze zien barsten wij bijna van trots en lopen van verwaandheid naast onze schoenen! Da Costa zegt ervan dat de Heere er ons zo veel van laat zien als nodig is om niet moedeloos te worden en zo weinig om niet trots en zelfverzekerd te worden. En wat weet men nog van de worstelingen van een waarlijk begenadigde ziel om door de wolken van Gods toorn heen te dringen en het aangezicht van een van een verzoend God en Vader in Christus te mogen aanschouwen? ‘Uw hittige toornigheden gaan over mij; uw verschrikkingen doen mij vergaan’.ps.88:17. Maar God spreekt van boven het verzoendeksel! Want Hij verheerlijkt zijn genade in de kracht van de opstanding, daarom moet het altijd weer door de dood heen naar het leven. En zo blijft de genade een wonder dat steeds maar groter wordt. Maar als het wonder eruit is is het leven eruit. Tot zover ben ik het dus hartelijk met de scribent eens.
Maar dat wordt anders bij wat ik op blz.107 lees over de verwerping van eeuwigheid. De D.L., is een polemisch geschrift dat altijd eenzijdig is en nooit een belijdenisgeschrift had mogen worden. Want het kijkt wel logisch dat als tegenhanger van de eeuwige verkiezing ook de verwerping van eeuwigheid moet zijn, maar Bijbels is dat niet! Mijn ziel gruwt van de idee van een God die de mens vanaf zijn geboorte voor de eeuwige verdoemenis bestemd zou hebben. Want Hij is geen onbeweeglijk God die in de eeuwigheid de klok van Zijn eeuwige raadsbesluiten heeft opgewonden en nu vanuit de hemel stoïcijns toekijkt hoe alles volgens plan verloopt. Hij anticipeert op de ge- of ongehoorzaamheid van de mens. Daarom lezen wij herhaaldelijk dat het Hem berouwde Gen.6:6 en 1 Sam.15:11.Als ik lees dat God wil dat alle mensen zalig worden, dan laat ik dat staan; God is groot en wij begrijpen Hem niet, daarom moeten wij niet trachten Hem in een logisch, dogmatisch systeem op te sluiten. Alles vooruitwezen is nog wat anders dan voor voorbestemming of beschikking. J.V
gr: ereunao

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: boekbespreking

Berichtdoor Chaya » 22 nov 2017 15:26

Ik heb je posting drie maal overgelezen en ik snap er heel weinig van.
Het zou helpen als je eens niet in één lange doorlopende zin zou schrijven, maar het overzichtelijk te maken door je zinnen korter te formuleren.

En vervolgens zou een dubbele regelafstand tussen je informatieve tekstblokken en je uiteindelijke vraag, het prettiger leesbaar maken.

Wat is nu je bedoeling met dit topic?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ereunao

Re: boekbespreking

Berichtdoor ereunao » 22 nov 2017 19:17

Chaya
1.Ik heb je posting drie maal overgelezen en ik snap er heel weinig van.
2.Het zou helpen als je eens niet in één lange doorlopende zin zou schrijven, maar het overzichtelijk te maken door je zinnen korter te formuleren.
3.En vervolgens zou een dubbele regelafstand tussen je informatieve tekstblokken en je uiteindelijke vraag, het prettiger leesbaar maken.
4.Wat is nu je bedoeling met dit topic


1..Dat valt mij een beetje tegen van je. Ik dacht dat dit juist voor jou wel herkenbaar zou zijn. Maar vragen staat vrij, preciseer dan maar eens wat je niet begrijpt.
2. Dat zou idd. wel kunnen, daar zal ik aan denken hoor.
3. Als je daar witregels mee bedoelt okay, maar ik heb geen invloed op de lay-out. Die wordt door de forumbeheerder bepaald. En voor mijn gevoel zijn hier slechts 2 informatieblokken aan te wijzen. 1. Het commentaar en 2 mijn critiek op de D.L
4. Nou gewoon een boekbespreking, meer niet. Ik ken de scribent n.l. heel goed. Ik kreeg een link van hem dat er weer een nieuw boek van hem verschenen was. Ik heb dat boek gelezen en hem met een kort voorwoord in het tekstvak in een bijlage deze recensie van mij gestuurd. Ik dacht dat hem dat wel slecht smaken zou, maar hij reageerde wonderlijk enthousiast:
Broeder ….,
Ik vind het heel dapper van u dat u dit boekje doorgeworsteld hebt. Eerlijk gezegd, doe ik daar zelf geen enkele moeite voor. Een en ander 'rolt me uit de mond'(vgl. Psalm 8 en Psalm 45). Maar toen ik het zelf doorlas, kwam me wel in de gedachten: dit is niet van mezelf, dit is van de Heere, die me hiervoor gebruikte.
Laat mensen ondertussen maar eens een beetje doordenken. Al dat voorgekauwde wordt ook uitgekauwd. Zoals gezegd: onvoorstelbaar voorspelbaar. Daarvan gruwt mij ziel.
Met hartelijke groet, cavds

Daarop heb ik toen weer gereageerd met:
Nou dominee, als er zoveel moed voor nodig is om zich door uw boeken heen te worstelen dan zegt dat meer over uw boeken dan over mij. Maar ik hoop hartelijk dat u nog eens zoveel moed opbrengt om de bijbel eens door een andere bril te lezen dan de gereformeerde. En nu lijkt het wel een roekeloos waagstuk om in het diepe te springen als je geen zwemmen geleerd hebt, maar dat valt alles mee, met Gods Woord verdrink je niet, Je kunt er wel in verdrinken, maar dat is zaligheid!
Daarop volgde een boeiende discussie met hem die ik echter hier om privacy redenen achterwege laat. gr: ereunao

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: boekbespreking

Berichtdoor Johan100 » 22 nov 2017 19:43

Verwacht je dat iedereen dat boek nu gaat lezen, ereunao? Om er vervolgens over te kunnen discussiëren? Of heb je andere intenties met dit topic? Wil je ons even laten zien dat je een persoonlijke discussie hebt gevoerd met de heer van der Sluijs? En of wil je bijvoorbeeld gewoon weer eens de D.L. kritisch bekijken. Zeg dat dan gewoon. Ik ben het overigens met je eens hoor wat je openingsbetoog betreft, wat je daar schrijft over de verwerping van eeuwigheid. Maar om echt iets zinnigs te kunnen schrijven w.b.t. dat boek zou ik dat boek moeten lezen. Dat heb ik niet. En waarschijnlijk de meeste mensen hier (nog) niet. Dus krijg je waarschijnlijk gewoon een discussie over de D.L. of over het thema ' verkiezing en verwerping van eeuwigheid'. Als je dat dus wilt, zeg dat dan gewoon, dan is het helder.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: boekbespreking

Berichtdoor Prisma23 » 22 nov 2017 22:05

Beste Ereunao,
Maak je geen zorgen over je lage "I.Q. cijfer". Aan jouw schrijfsel kan ik geen touw vastknopen. Het genoemde boek zal mij dus wel helemaal boven de pet gaat. Komt door mijn nog veel lagere I.Q. cijfer denk ik.

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 22 nov 2017 23:06

Prisma 23:
Beste Ereunao,
Maak je geen zorgen over je lage "I.Q. cijfer". Aan jouw schrijfsel kan ik geen touw vastknopen. Het genoemde boek zal mij dus wel helemaal boven de pet gaat. Komt door mijn nog veel lagere I.Q. cijfer denk ik.


Bedankt voor het compliment, ik voel mij zeer vereerd!

Arne

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Arne » 23 nov 2017 20:52

Tjonge wat een kinderachtige reacties (ook hier weer). Er zit veel 'oud' zeer op dit forum.

Ik vind het een zinvol topic aangezien de redactie van refoweb dit boek schijnbaar graag in de schijnwerpers wilde zetten. Ik zal het met interesse volgen.

ereunao

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor ereunao » 23 nov 2017 22:05

Arne:
Ik vind het een zinvol topic aangezien de redactie van refoweb dit boek schijnbaar graag in de schijnwerpers wilde zetten. Ik zal het met interesse volgen.


Hoe kom je hierbij? Dat de redactie mijn posting niet gewist heeft bewijst toch niet dat zij de intentie heeft dit boek in de schijnwerpers te zetten? Deze topic is zuiver en alleen mijn initiatief. gr: ereunao

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: boekbespreking

Berichtdoor Chaya » 24 nov 2017 15:30

ereunao schreef:Chaya
1..Dat valt mij een beetje tegen van je. Ik dacht dat dit juist voor jou wel herkenbaar zou zijn. Maar vragen staat vrij, preciseer dan maar eens wat je niet begrijpt.

Ach ja, ik val je wel vaker tegen geloof ik. :wink:
Ik ken dit boek inhoudelijk niet. Dus ik kan er weinig over zeggen.
ereunao schreef:Als je daar witregels mee bedoelt okay, maar ik heb geen invloed op de lay-out. Die wordt door de forumbeheerder bepaald. En voor mijn gevoel zijn hier slechts 2 informatieblokken aan te wijzen. 1. Het commentaar en 2 mijn critiek op de D.L

Kijk dan eens naar meditaties die ik geplaatst heb. Ik laat een dubbele regelafstand open als een nieuwe zin begint.
Je hebt wel invloed op je posting. Jij schrijft aan één stuk door totdat de regel vanzelf ophoudt.
Je kunt ook een punt plaatsen en dan op enter klikken. :D
ereunao schreef:Daarop volgde een boeiende discussie met hem die ik echter hier om privacy redenen achterwege laat

Ik vind eigenlijk dat je al teveel gezegd heb.
Je kunt volstaan met te zeggen: ik heb een mailtje naar de dominee gestuurd en ik kreeg een vriendelijk mailtje terug. punt
ereunao schreef:We zijn allemaal zo ‘gelovig’ geworden, het spreekt zo vanzelf alsof een mens met het geloof geboren wordt. Maar van het geheim van verzoening door voldoening weet men niets af. ‘Waar heb je het over, wij hebben Jezus aangenomen en zijn nu gered’.’En gelovigen zijn geen zondaars meer, dat zijn heiligen geworden’. ze moeten alleen trachten elke dag nog iets heiliger te worden’. En nu is dat wel zo, maar het werkt zo niet. Hoe meer genade, hoe groter zondaar.

Deze zin spreekt mij enorm aan, dat heb je inderdaad wel begrepen en aangevoeld.
Ik kan hier nl ook niets mee. Dan kom je weer bij de ellendekennis uit.
En wat er dan gebeurt, dan word ik weer geciteerd en krijg ik het weer uitgemeten van iemand, met een jubelvers erbij.
ereunao schreef:Alles vooruitwezen is nog wat anders dan voor voorbestemming of beschikking.

Ja.
Wij mogen ook niet op Gods besluit van eeuwigheid vooruitlopen of stellig bepalen.
Dat is een geheimenis waar wij vanaf moeten blijven, omdat dit niet tot de geopenbaarde zaken behoort.

Ik ben daarom terughoudend om dit soort boeken te lezen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: boekbespreking

Berichtdoor benefietdiner » 24 nov 2017 15:33

Chaya schreef:Ik heb je posting drie maal overgelezen en ik snap er heel weinig van.
(......)
Wat is nu je bedoeling met dit topic?

misschien is dit begrijpelijker dan het proza van ereunao

Pleidooi voor bevinding en authentiek geestelijk leven

We fulmineren als gereformeerdebonders tegen een te grote nadruk op ervaring en gevoel in de preek, zegt dr. C. A. van der Sluijs. „We moeten gelóven. Maar hóé doe je dat dan? Is dat geen genade en zaak van waarachtige bekering? Het gaat toch om doorlééfde ervaring?”
Dr. Van der Sluijs, hervormd emeritus predikant in Veenendaal, toont zich in zijn nieuwste boek bezorgd over de verschuivingen die hij waarneemt binnen de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland. „Die naar links deze keer.” Al is hij niet alléén pessimistisch.

Lees verder in het RD: https://www.rd.nl/kerk-religie/pleidooi ... -1.1444247

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor benefietdiner » 24 nov 2017 16:14

Wat Dr. C.A. v/d Sluijs denk ik niet goed ziet is dat hij naar zwaardere orthodoxie afdwaalt of wil afwijken van de Gereformeerde bond. Misschien dat het aan zijn leeftijd ligt, 75 jaar. Als ik het verslag van Klaas van der Zwaag in het Reformatorisch Dagblad leest moet ik constateren dat hij de leer zoals die van ouds in de gereformeerde bond geweest is niet meer kan accepteren maar orthodoxer wil zijn of, zoals het spreekwoord zegt: roomser dan de paus.

Als hij op deze weg op zijn latere leeftijd wil inslaan past hij meer bij de Gereformeerde Gemeente of in de Gereformeerde Gemeente in Nederland.

Ik weet trouwens nog waar een plaats is vrij gekomen namelijk in GG Kruiningen :D . zou hij goed passen :lol:

En……@ ereunao ik weet nog een goede evenwichtige prediking over de Dordtse Leerregels of vijf artikelen tegen de remonstranten.
Luister naar Ds. J.J. ten Brinke (Stolwijk) Gereformeerde bond predikant die juist hiermee is begonnen in een praisedienst en de Dordtse Leerregels of vijf artikelen tegen de remonstranten een juiste dimensie geeft.
http://kerkdienstgemist.nl/assets/14879 ... hg2IUrT7IU

http://kerkdienstgemist.nl/assets/14904 ... hg2cErT7IU

AvZ
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2017 13:00

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor AvZ » 24 nov 2017 16:38

Brr, krijg het er koud van.
Van der Sluis schrijft een boek tegen de (vage) bonders, Ds de Heer (Middelburg) tegen de evangelisten. Ondertussen scheuring op scheuring, kijk nu maar weer in Kruiningen. We zijn goed bezig hoor.
En als ik kijk naar Jezus die op de sabbat liever naar de hoeren en tollenaren ging, om het woord te verkondigen, dan met de zg schriftgeleerden naar de kerk, dan vrees ik dat we nog steeds niets geleerd hebben.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor Johan100 » 24 nov 2017 16:56

AvZ schreef:Brr, krijg het er koud van.
Van der Sluis schrijft een boek tegen de (vage) bonders, .........

Tegen de bonders? Heb je het boek gelezen?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

AvZ
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2017 13:00

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor AvZ » 24 nov 2017 18:39

Johan100 schreef:Tegen de bonders? Heb je het boek gelezen?


Beste Johan,

Hier een letterlijk citaat van een interview over zijn boek wat gaat over de prediking in de Gereformeerde Bond:
" vaak vlees nog vis! Als geestelijk voedsel niet te verteren. Noch links noch rechts, eigenlijk een beetje niks".

AvZ
Verkenner
Verkenner
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2017 13:00

Re: Boekbespreking Dr. C.A.v/d.Sluijs: ‘Aarde in hemels licht’

Berichtdoor AvZ » 24 nov 2017 18:48

MoesTuin schreef:Zekers....al dat geschrijf en gedoe allemaal.
Gelukkig ontstaan er nieuwe geloofs gemeenschappen ( die door anderen weer gekritiseerd worden)
Maar zo als onderstaande is toch echt praktisch leven naar de bijbel.....

https://lazarus.nl/2017/05/bettelies-we ... gs.MVdJC5g

dicht bij hen.....juist hen die het nodig hebben....


MoesTuin, mooi dit. Spreekt me ook aan, beter dan meteen in de aanval gaan zoals Johan100 dat doet.
Maar dat ben ik ook wel gewend.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten

cron