kerk

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

remco2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 57
Lid geworden op: 08 mar 2015 14:23

kerk

Berichtdoor remco2015 » 21 nov 2017 13:42

Kan iemand mij zeggen of uitleggen waar ik het woordje kerk kan vinden in de bijbel ?Ik lees wel over samenkomsten en bijeenkomsten maar het woordje kerk kan ik niet vinden.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: kerk

Berichtdoor Johan100 » 21 nov 2017 13:58

remco2015 schreef:Kan iemand mij zeggen of uitleggen waar ik het woordje kerk kan vinden in de bijbel ?Ik lees wel over samenkomsten en bijeenkomsten maar het woordje kerk kan ik niet vinden.



Ons woord kerk is afgeleid van het Griekse bijvoeglijk naamwoord Kuriakos (= wat van de Heer is) http://www.kerkzoeker.nl/stukjekerkgeschiedenis.html

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/133 ... ord-kerk-/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: kerk

Berichtdoor Chaya » 21 nov 2017 14:00

Het woord kerk wordt in de Bijbel beschreven als gemeente.
Er zijn meer (hedendaagse) woorden die je niet terug kunt vinden in de Bijbel.
Zal ik een paar voorbeelden geven? Dominee, catechismus, zondagsschool, catechisatie, mannenvereniging.
Maar allemaal tot nut en tot opbouw en bijbels. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: kerk

Berichtdoor GDK » 21 nov 2017 14:00

bijvoorbeeld in Efeze 3. Tenminste in de Bijbel in Gewone Taal
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: kerk

Berichtdoor MoesTuin » 21 nov 2017 14:13

Chaya schreef:Het woord kerk wordt in de Bijbel beschreven als gemeente.
Er zijn meer (hedendaagse) woorden die je niet terug kunt vinden in de Bijbel.
Zal ik een paar voorbeelden geven? Dominee, catechismus, zondagsschool, catechisatie, mannenvereniging.
Maar allemaal tot nut en tot opbouw en bijbels. :D


Samenvattend kun je stellen dat de Heere aanwezig is, daar waar 2 of 3 in Zijn naam vergaderd zijn (op welke manier dan ook)
Wel van belang is dan dat Christus het middelpunt is en centraal staat.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: kerk

Berichtdoor Teus » 21 nov 2017 16:54

Johan100 schreef:Ons woord kerk is afgeleid van het Griekse bijvoeglijk naamwoord Kuriakos (= wat van de Heer is)


Inderdaad Johan, maar onze huidige kerk is niet van de Heer zoals Zijn gemeente van de Heer is.

Inderdaad Moestuin Jezus zegt wie met 2 of meer in Mijn Naam..............
In Jezus Naam betekend niet alleen gelovig maar dat houdt veel meer in.
In Jezus Naam betekend in Zijn gezag, in Zijn autoriteit, in Wie Hij is. Dat is niet gering hoor.
Dat is naar de Wil van God, wie kan daar aan beantwoorden?
Als er een preek gehouden wordt over zondekennis en iedereen is het er mee eens dan is er niemand in Jezus Naam aanwezig.
Als in een kerk door iedereen homohuwelijken toegestaan en bijgewoond wordt is er ook niemand in Jezus Naam aanwezig.
Als in een kerk geloven in God voldoende is, is er ook niemand in Jezus Naam aanwezig.
Daarom wordt er naar mijn mening best geringschattend gebeden afgerond met "In Jezus Naam"
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: kerk

Berichtdoor Cahier » 21 nov 2017 18:58

Het woord “kerk” is een woord dat al voor de reformatie werd gebruikt in het Germaanse taalgebied. In Engeland is het church, in Duitsland is het kirche en in het Zweeds kyrkan. Algemeen wordt aangenomen dat het woord uit het Grieks stamt en zoiets betekent als “dat wat van de Heere is”. Eerlijk gezegd durf ik dat niet met volle zekerheid te beweren. Waarom zou een Grieks woord in de Germaanse landen gebruikt worden die kerkelijk hun pet naar Rome lieten hangen? Maar al zou het kloppen, dan nog is het volstrekt irrelevant.

Het woord kerk is in onze Germaanse contreien de vertaling van het Latijnse ecclesia. Denk aan de belijdenis van Nicea. Daarin belijden wij “één, heilige, algemene en apostolische Kerk”. In het Grieks/Latijnse origineel staat daar het woord Ekklesia/Ecclesia. Feitelijk is het Latijnse woord een transcriptie van het Grieks. In onze Nederlandse bijbelvertalingen wordt het vertaald met gemeente.

De vroege kerk heeft (lees: de apostelen hebben) geen nieuw woord verzonnen. Dit woord werd al algemeen gebruikt in het Oude Testament voor de gemeenschap van Israel. In de Septuaginta (de Griekse vertaling uit de eerste eeuwen voor Christus) komt het woord voor het eerst voor in Lev. 8:3 (zie bijv. de Concordantiae Graecae van Abraham Trommius). In de Herziene statenvertaling luidt dit vers: “en roep heel de gemeenschap bijeen bij de ingang van de tent van ontmoeting.” Zo heeft ook Stephanus het in de King James Bijbel in handelingen 7:38 over “the church in de wilderness” (de kerk in de wildernis).

ben db bd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 02 okt 2013 16:04

Re: kerk

Berichtdoor ben db bd » 25 nov 2017 01:11

Als er een preek gehouden wordt over zondekennis en iedereen is het er mee eens dan is er niemand in Jezus Naam aanwezig.

@ Teus, mag ik vragen op grond waarvan u dit zo stelt?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: kerk

Berichtdoor Johan100 » 25 nov 2017 10:05

Handelingen 17:24 De God Die de wereld gemaakt heeft en alles wat daarin is, Deze zijnde een Heere des hemels en der aarde, woont niet in tempelen met handen gemaakt;
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: kerk

Berichtdoor Teus » 26 nov 2017 13:37

Als er een preek gehouden wordt over zondekennis en iedereen is het er mee eens dan is er niemand in Jezus Naam aanwezig.


ben db bd schreef:@ Teus, mag ik vragen op grond waarvan u dit zo stelt?


Sorry voor de late reactie ben db bd ik ben de laatste tijd best wel druk.
Maar je mag dat best vragen en zal je er ook op antwoorden.
Omdat Jezus al voor alle zonden betaald heeft, de Bijbel hierover spreekt.
Maar het heeft uitleg nodig. Er staat duidelijk in de Bijbel dat Jezus voor alle mensen gestorven is.
Dit feit wordt in bepaalde kerkstromingen niet erkent, althans, er wordt niet over gesproken om het begrip uitverkiezing, zoals zij het zien, dan niet staande kan blijven. Ook denk ik dat men niet begrijpt dat het sterven van Jezus alleen ons niet tot zaligheid brengt maar ook Zijn opstaan, beide het eeuwige leven schenkt aan een ieder die zicht bekeren en geloven. Alleen het eerste wat Jezus deed, Het lijden aan het kruis tot betaling van onze zonden, deed Hij voor iedereen. Het sterven en opstaan deed Hij voor degenen die Hem geloven en liefhebben. Het nieuwe leven kan pas nadat we gestorven geweest zijn, met Jezus aan het kruis en weer opgestaan.
Aan hetgeen in de Bijbel staat, dat alle zonden betaald zijn wordt dan ook weer een bepaalde gedachten gegeven, Enkele mensen uit alle landen of wereld delen.

Het is Gods belangrijkste wil dat wij mensen weer terug bij Hem komen, Hij wil dat omdat Hij een relatie, gemeenschap, met ons wil, omdat Hij zo onbeschrijflijk veel van ons mensen houdt. Hij heeft alles er voor gedaan om ons weer terug te krijgen, zelfs Zijn enige Zoon die zonder zonden was heeft Hij gegeven. Gods genade en het offer van Jezus zijn oneindig groot!
Het enige wat God nu wil om de relatie te helen is dat we erkennen dat we gezondigd hebben, onze zonden oprecht belijden en ons leven in Zijn handen leggen in het vertrouwen dat Jezus je leidt op de weg om voor Vaders aangezicht te kunnen wandelen. Dat is wat God van ons verwacht. Als dat gedaan wordt zijn onze zonden compleet weg, in de diepte van de zee. Daarna komt het leren de Heilige Geest te verstaan en in wie we zijn in Jezus Christus, het licht en het zout te zijn en welk onderdeel we zijn in Gods Plan.

Ieder mens weet dat hij of zij God op het hoogst misdaan hebben. Het is zaak dat we daar van bewust worden en erkennen bij God. Niet dat we onze zonden voor ons zelf oprakelen om er nog eens verdriet over te krijgen als een soort verdienste voor het eeuwige leven. Om God te laten zien hoeveel verdriet je over je zonden hebt en God je dan uitkiest. Nee, Jezus zegt “kom zoals je bent”. En ja, tegen iedereen. Hij weet het allang en Hij weet ook dat je nooit en dan ook nooit genoeg berouw over je zonden zou kunt hebben. Wie zou het beter weten dan Jezus hoe slecht je bent? “kom zoals je bent” betekend dat je moet komen in wie je bent. Het gaat God om jou niet meer om wat je gedaan hebt, daar is al aan voldaan, de weg is vrij en wij zijn aan zet, wij moeten ons bekeren.
Het gaat niet om de zonden, het gaat erom dat we gezondigd hebben en dat wil God, dat we dat erkennen.
Als je verloren gaat, gaat het ook niet om de zonden, je hebt er geen berouw over je zonden maar door het feit dat je gezondigd hebt. En doordat je gezondigd hebt, heb je God niet in je ziel, dat maakt het ondraaglijk, de Godverlatenheid een eeuwigheid lang maakt je eeuwig kapot, in gezelschap van satan. Hier op deze aarde, ook al heb je Jezus niet lief, wordt je gezegend doordat God over je waakt en je zelfs Genadig geweest bent en is. Dat je je ene voet voor de andere kunt zetten en met je ogen kunt knipperen, allemaal door de genade van God. Als God Zijn handen van ons afhoudt vallen we allemaal ter plekke dood neer, straks, wanneer we Jezus niet lief hebben, trekt God Zijn handen compleet van ons af Hij verlaat ons totaal, en zijn we totaal overgeleverd aan satan, het ergste wat je kunt overkomen, leven geheel zonder God.

Kom zoals je bent, zegt Jezus, niet, kom met wat je gedaan hebt.
Wanneer je tot God gaat met wat je gedaan hebt, met je zondekennis, ga je in ongehoorzaamheid, in zonden naar God, wat kun je dan van God verwachten?

Als je oprecht dicht bij Jezus mag leven ga je leren de Heilige Geest te verstaan. Dan kom je er achter dat het allemaal om Jezus en God gaat, nooit om ons. Ga je leren, in de kracht van de Heilige Geest en beseffen hoe groot Gods Genade is in wat Hij gedaan heeft en ga je leren hoe groot Jezus Offer was. Dan gaat alles om Hen.
Dan doe je nog genoeg, te veel, zonden die je elke dag weer moet erkennen en belijden, maar ze zullen nooit meer toegerekend worden, we waren zondaren.
Toch ken ik mensen die, ook al hebben ze zich bekeerd, met die zondekennis bezig blijven.
Dit is echt erg en het gaat ze meestal in dit leven niet gemakkelijk af. De Bijbel zegt “Gij geheel anders” dat zijn ze in negatieve zin. Er is weinig vreugde in de Heer want satan manipuleert ze. Je bent niet in de Heer en dus zwak. Je geeft Satan de kans en hij maakt er gebruik van. Hij maakt je kapot. Ik ken mensen, van heel dichtbij, die erdoor tot zelfdoding in staat waren. Maar dan grijpt God op tijd in, het is wel Zijn kind.
Ze kunnen niet het lichtend licht zijn, wat God wel van ons verlangt, wat we beloofd hebben.
We hebben God de belofte gedaan ons leven in zijn handen te leggen en het kwade af te keren en het goede te doen, dat is immers bekeren. En nu gaan we het over onze zonden hebben waarvoor Jezus de straf al gedragen heeft. Wanneer we dat doen is ongeloof, we geloven toch niet met zekerheid dat Jezus onze zonden met Zijn Bloed teniet gedaan heeft, ongeloof is de ergste zonden.
Je kunt de Heilige Geest niet leren verstaan want er is te veel ruis op de verbinding, hierdoor weet je niet wat God van je wil, het gaat ten koste van de relatie met Hem. Je werkt God tegen in Zijn Plan met jou en belemmerd Hem in Zijn zegeningen, je ziet ze niet meer omdat de Heilige Geest te weinig aanwezig is.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: kerk

Berichtdoor Niagara » 30 nov 2017 10:37

Teus schreef:Het enige wat God nu wil om de relatie te helen is dat we erkennen dat we gezondigd hebben, onze zonden oprecht belijden en ons leven in Zijn handen leggen in het vertrouwen dat Jezus je leidt op de weg om voor Vaders aangezicht te kunnen wandelen. Dat is wat God van ons verwacht. Als dat gedaan wordt zijn onze zonden compleet weg, in de diepte van de zee. Daarna komt het leren de Heilige Geest te verstaan en in wie we zijn in Jezus Christus, het licht en het zout te zijn en welk onderdeel we zijn in Gods Plan.

Ieder mens weet dat hij of zij God op het hoogst misdaan hebben. Het is zaak dat we daar van bewust worden en erkennen bij God. Niet dat we onze zonden voor ons zelf oprakelen om er nog eens verdriet over te krijgen als een soort verdienste voor het eeuwige leven. Om God te laten zien hoeveel verdriet je over je zonden hebt en God je dan uitkiest. Nee, Jezus zegt “kom zoals je bent”. En ja, tegen iedereen. Hij weet het allang en Hij weet ook dat je nooit en dan ook nooit genoeg berouw over je zonden zou kunt hebben. Wie zou het beter weten dan Jezus hoe slecht je bent? “kom zoals je bent” betekend dat je moet komen in wie je bent. Het gaat God om jou niet meer om wat je gedaan hebt, daar is al aan voldaan, de weg is vrij en wij zijn aan zet, wij moeten ons bekeren.
Het gaat niet om de zonden, het gaat erom dat we gezondigd hebben en dat wil God, dat we dat erkennen.
Als je verloren gaat, gaat het ook niet om de zonden, je hebt er geen berouw over je zonden maar door het feit dat je gezondigd hebt.


In dit geval is het toch niet verkeerd om te preken over zondekennis, een mens moet toch wel wéten dat hij zondig is om genade te kunnen ontvangen. Hóe er over zondekennis wordt gepreekt is een tweede, maar om te zeggen dat Jezus er überhaupt niet bij is als erover gepreekt wordt vind ik wel heel ver gaan.
Als het inderdaad verkondigd wordt alsof je jezelf ermee kan redden door maar genoeg besef van zonden te hebben is dat inderdaad niet goed. Maar het lijkt mij ook niet de bedoeling dat mensen nooit te horen krijgen dat de zonde, hun zonden, zorgt dat ze genade nodig hebben. Als mensen gaan denken dat ze door Jezus gered worden van hun lijden zonder dat ze daar hun eigen bijdrage aan erkennen. Daar lijkt mij toch een preek over zondekennis voor nodig, niet met een belerend vingertje, maar wel een verkondiging van wat zonde is, de kern van zonde (namelijk ongehoorzaam zijn aan God, de relatie die Hij met je wil niet aangaan) en uitleg aan wat voor dingen je kunt ontdekken of en hoe dat in jou leven tot uiting komt. Bijvoorbeeld: loop je bepaalde afgoden achterna? (Geld/macht/erkenning/ego/verkeerd beeld van God etc). Als je weet welke dat zijn kun je gerichter bidden en met Gods hulp gecorrigeerd worden, je denken over die afgod laten vernieuwen en weer bij God terugkomen als de Hoogste God in jouw leven. Net zoals bij een verslaving de eerste stap naar herstel is erkennen dat je verslaafd bent, is dat met andere zonden ook zo. En daarvoor zijn preken over wat zonde is, dus zondekennis, mijns inziens wel nodig.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: kerk

Berichtdoor Teus » 30 nov 2017 11:55

Niagara schreef:In dit geval is het toch niet verkeerd om te preken over zondekennis, een mens moet toch wel wéten dat hij zondig is om genade te kunnen ontvangen. Hóe er over zondekennis wordt gepreekt is een tweede, maar om te zeggen dat Jezus er überhaupt niet bij is als erover gepreekt wordt vind ik wel heel ver gaan.
Als het inderdaad verkondigd wordt alsof je jezelf ermee kan redden door maar genoeg besef van zonden te hebben is dat inderdaad niet goed. Maar het lijkt mij ook niet de bedoeling dat mensen nooit te horen krijgen dat de zonde, hun zonden, zorgt dat ze genade nodig hebben. Als mensen gaan denken dat ze door Jezus gered worden van hun lijden zonder dat ze daar hun eigen bijdrage aan erkennen. Daar lijkt mij toch een preek over zondekennis voor nodig, niet met een belerend vingertje, maar wel een verkondiging van wat zonde is, de kern van zonde (namelijk ongehoorzaam zijn aan God, de relatie die Hij met je wil niet aangaan) en uitleg aan wat voor dingen je kunt ontdekken of en hoe dat in jou leven tot uiting komt. Bijvoorbeeld: loop je bepaalde afgoden achterna? (Geld/macht/erkenning/ego/verkeerd beeld van God etc). Als je weet welke dat zijn kun je gerichter bidden en met Gods hulp gecorrigeerd worden, je denken over die afgod laten vernieuwen en weer bij God terugkomen als de Hoogste God in jouw leven. Net zoals bij een verslaving de eerste stap naar herstel is erkennen dat je verslaafd bent, is dat met andere zonden ook zo. En daarvoor zijn preken over wat zonde is, dus zondekennis, mijns inziens wel nodig.


Inderdaad moet een mens weten wie hij is, zondig. Maar waar moeten we dan aan voldoen? Wat moeten we weten aangaande onze zonden, ik weet het niet. We zullen nooit weten hoe zondig we zijn, in omvang niet en zeker niet in de diepte. Daarom zegt God “kom zoals je ben” Dat we zondaar zijn, God op het hoogst misdaan hebben, die wetenschap en besef is voldoende. Daar kun je zeker een preek over houden maar vertel dan wel direct dat er IEMAND met open armen klaar staat om het te vergeven, besteed daar 3x zoveel tijd aan. Maar wat baat het wanneer je diep in je zonden graaft en het niet bij God brengt?
Wanneer ik iets van jou steel en heb er spijt van en blijf er tijden me lopen dan wordt het alleen maar lastiger. Het is een handvat van satan, die zegt “wat maakt het uit joh, hij heeft toch zat, er zijn wel ergere dingen. Maar als ik bij jou kom en zeg “sorry joh ik heb dit van je gejat en wil het terug geven, wil je me vergeven? Dan is het klaar, toch? Wanneer je voor het eerst God oprecht om vergeving vraagt kun je je hele hart openleggen en je praat een uur over wat je verkeerd gedaan hebt, wellicht heb je dan één honderdduizendste van alles verteld, je komt er nooit. Een beetje plastisch omschreven maar ik wil ermee zeggen dat je nooit kunt voldoen aan hetgeen je denkt te doen met zondenkennis. Gericht bidden is bidden op de manier zoals God het wil. God wil erkenning dat je gezondigd heb, een overgave, vertrouwen en het geloof wat Jezus gedaan heeft aan het kruis, je leven laat leiden door Hem. Hij zegt nergens in zijn Woord dat we moeten proberen onze zonden te kennen, je kunt dat pas in de Kracht van de Heilige Geest, als God het zou willen. Bekeren is je afwenden van het kwade en richten op het goede. Dat kun je niet zelf maar als je God daarom vraagt zal Hij je achter Jezus sturen om Hem te volgen.
Bij zondekennis komt kijken dat we niet waard zijn om voor God te leven, zo moeten we ons gedragen maar God is de mens ALLES waard. Hij heeft alles wat Hij had gegeven, Zijn Enige Zoon had Hij er voor over.
Voor 1 zonde hebben we Jezus' bloed al nodig om voor Gods aangezicht te kunnen wandelen, wat wil je dan nog meer weten van je zonden om tot bekering te komen?
Het gaat om de erkenning.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: kerk

Berichtdoor MoesTuin » 30 nov 2017 13:17

Woont God in de kerk of woont God in mensen harten?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Niagara
Mineur
Mineur
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 jun 2015 21:08

Re: kerk

Berichtdoor Niagara » 30 nov 2017 14:00

Teus schreef:Inderdaad moet een mens weten wie hij is, zondig. Maar waar moeten we dan aan voldoen? Wat moeten we weten aangaande onze zonden, ik weet het niet. We zullen nooit weten hoe zondig we zijn, in omvang niet en zeker niet in de diepte. Daarom zegt God “kom zoals je ben” Dat we zondaar zijn, God op het hoogst misdaan hebben, die wetenschap en besef is voldoende. Daar kun je zeker een preek over houden maar vertel dan wel direct dat er IEMAND met open armen klaar staat om het te vergeven, besteed daar 3x zoveel tijd aan. Maar wat baat het wanneer je diep in je zonden graaft en het niet bij God brengt?
Wanneer ik iets van jou steel en heb er spijt van en blijf er tijden me lopen dan wordt het alleen maar lastiger. Het is een handvat van satan, die zegt “wat maakt het uit joh, hij heeft toch zat, er zijn wel ergere dingen. Maar als ik bij jou kom en zeg “sorry joh ik heb dit van je gejat en wil het terug geven, wil je me vergeven? Dan is het klaar, toch? Wanneer je voor het eerst God oprecht om vergeving vraagt kun je je hele hart openleggen en je praat een uur over wat je verkeerd gedaan hebt, wellicht heb je dan één honderdduizendste van alles verteld, je komt er nooit. Een beetje plastisch omschreven maar ik wil ermee zeggen dat je nooit kunt voldoen aan hetgeen je denkt te doen met zondenkennis. Gericht bidden is bidden op de manier zoals God het wil. God wil erkenning dat je gezondigd heb, een overgave, vertrouwen en het geloof wat Jezus gedaan heeft aan het kruis, je leven laat leiden door Hem. Hij zegt nergens in zijn Woord dat we moeten proberen onze zonden te kennen, je kunt dat pas in de Kracht van de Heilige Geest, als God het zou willen. Bekeren is je afwenden van het kwade en richten op het goede. Dat kun je niet zelf maar als je God daarom vraagt zal Hij je achter Jezus sturen om Hem te volgen.
Bij zondekennis komt kijken dat we niet waard zijn om voor God te leven, zo moeten we ons gedragen maar God is de mens ALLES waard. Hij heeft alles wat Hij had gegeven, Zijn Enige Zoon had Hij er voor over.
Voor 1 zonde hebben we Jezus' bloed al nodig om voor Gods aangezicht te kunnen wandelen, wat wil je dan nog meer weten van je zonden om tot bekering te komen?
Het gaat om de erkenning.


Het gaat een beetje off-topic geloof ik...

Maar ik denk dat God wel graag ziet dat wij onderzoeken wat onze motieven zijn waar vanuit wij dingen doen. Zonde wordt mijns inziens niet bepaald door welk ding je precies doet, maar welke heer je daarmee dient. Als je jezelf dient boven God, of je partner of je kinderen of je carrière o.i.d. boven God stelt, komen daar zonden uit voort. Ik denk echt niet dat God zegt: nou, je bent wel zondig, maar leef maar gewoon lekker zo door en vraag je niet eens af wat nou maakt dat je die zonde doet.
God gebruikt toch zeker ook jouw eigen verstand en geeft je inzichten in je gebrokenheid en daaruit voortvloeiende zonde (+ de mogelijkheid tot een uitweg daaruit) om je te helen en je leven te heiligen. En dat kan hij o.a. doen door een preek over zondekennis.
Je hebt namelijk als mens een keuze. Je natuurlijke neiging is de zonde. Als je tégen de zonde wilt kiezen en voor God, heb je bewustwording nodig om dat te kunnen doen. Je kunt namelijk best met je hoofd kiezen vóór God, maar het geloof je eigen maken is meer dan dat. Dat is ook met Gods hulp strijden tegen je oude natuur die liever andere heren dan God dient. En daarvoor is het nodig te herkennen wat je oude natuur is, toch? Ik zeg niet dat dat een doel op zich is, absoluut niet. En ook niet dat je dat alleen kan, want dan ga je nog steeds niet die relatie aan met God. Maar juist in je relatie met Hem toont Hij je ook welke dingen nog tussen jou en Hem instaan. En dat kan hij o.a. doen door een preek over zondekennis. En dan zeg ik niet dat die preek dus helemaal gevuld moet zijn met 'dit is fout' en 'dat is fout', nee ik denk juist dat daarin ook heel duidelijk vertelt moet worden hoe je wél de relatie met God aangaat, want dat is de enige weg uit de zonde. Maar nogmaals, de conclusie dat niemand uit Jezus' naam aanwezig kan zijn in een dergelijke preek lijkt mij onjuist.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: kerk

Berichtdoor Teus » 30 nov 2017 21:31

Niagara schreef:Het gaat een beetje off-topic geloof ik...

Maar ik denk dat God wel graag ziet dat wij onderzoeken wat onze motieven zijn waar vanuit wij dingen doen. Zonde wordt mijns inziens niet bepaald door welk ding je precies doet, maar welke heer je daarmee dient. Als je jezelf dient boven God, of je partner of je kinderen of je carrière o.i.d. boven God stelt, komen daar zonden uit voort. Ik denk echt niet dat God zegt: nou, je bent wel zondig, maar leef maar gewoon lekker zo door en vraag je niet eens af wat nou maakt dat je die zonde doet.
God gebruikt toch zeker ook jouw eigen verstand en geeft je inzichten in je gebrokenheid en daaruit voortvloeiende zonde (+ de mogelijkheid tot een uitweg daaruit) om je te helen en je leven te heiligen. En dat kan hij o.a. doen door een preek over zondekennis.
Je hebt namelijk als mens een keuze. Je natuurlijke neiging is de zonde. Als je tégen de zonde wilt kiezen en voor God, heb je bewustwording nodig om dat te kunnen doen. Je kunt namelijk best met je hoofd kiezen vóór God, maar het geloof je eigen maken is meer dan dat. Dat is ook met Gods hulp strijden tegen je oude natuur die liever andere heren dan God dient. En daarvoor is het nodig te herkennen wat je oude natuur is, toch? Ik zeg niet dat dat een doel op zich is, absoluut niet. En ook niet dat je dat alleen kan, want dan ga je nog steeds niet die relatie aan met God. Maar juist in je relatie met Hem toont Hij je ook welke dingen nog tussen jou en Hem instaan. En dat kan hij o.a. doen door een preek over zondekennis. En dan zeg ik niet dat die preek dus helemaal gevuld moet zijn met 'dit is fout' en 'dat is fout', nee ik denk juist dat daarin ook heel duidelijk vertelt moet worden hoe je wél de relatie met God aangaat, want dat is de enige weg uit de zonde. Maar nogmaals, de conclusie dat niemand uit Jezus' naam aanwezig kan zijn in een dergelijke preek lijkt mij onjuist.


Het is zo, wanneer je zondigt dien je satan, dat is een feit.
Nee God denkt zeker niet, zoals je zegt zondig maar lekker door, Wat Hij wil is dat we niet zondigen en als we toch daarin vallen ze bij Hem brengen.

Om eens ietsje meer on-topic te gaan.
In Jezus Naam zijn betekend, zoals ik al schreef, In Zijn Hoedanigheid, Zijn Autoriteit, zijn in Wie Hij is, zeg maar 'als Jezus' In detail kan een kind van God dat zijn. Denk aan bevrijding.
Laten we vooropstellen dat iemand die Jezus niet lief heeft nooit in “Jezus Naam” kan zijn.
Nu hebben we het alleen over een kind van God. Een kind van God, met een oprecht geloof, gelooft voor 100% zeker dat het verlost is van zijn of haar zonden. Ik wel, God heeft het me persoonlijk verteld. Dat er soms twijfel kan zijn is weer wat anders. Die gelooft dat alle zonden die gedaan zijn en ook de komende, vergeven zijn. Het is Gods belofte, Hij heeft het beloofd. Er vanuit gaande dat je ze direct bij God breng wanneer je zondigt. Overigens hou je dat niet lang uit hoor als je je relatie met God wil behouden. Dat betekent niet dat we maar aan kunnen zondigen want dan zouden we ook nog onze zaligheid kunnen verliezen. Wanneer je, als kind van God niet gelooft dat al je zonden vergeven zijn en er dus, waar we het nu over hebben, over gepiekerd, gesproken en wellicht gediscussieerd wordt hoe slecht we wel zijn ben je niet “als Jezus”. Wanneer je niet gelooft dat je zonden vergeven zijn al niet.
Wanneer je in Jezus ben heb je de Heilige Geest en draag die volledig uit, net zoals Jezus het doet, Hij kon het niet eens over Zijn zonden hebben.
God heeft jou zonden weggedaan zover het oosten als het westen verwijderd is, in de diepte van de zee en dan ga jij het er nog eens over hebben, dat is toch niet Jezus' stijl?
We zeggen wel zo snel “In Jezus' Naam”, maar m.i. vaak te snel.
Zeker kunnen we het over zonden hebben die we niet kennen maar dat is geen zondekennis. Ik kwam er b.v. later achter dat wanneer je te hard met de auto rijdt zondigt. Totdat God me er op attendeerde. Dan is het goed om dat aan anderen mee te delen, opdat zij het ook direct bij God te brengen, niet meer en niet minder.
Zondekennis is gebukt gaan onder de zonden. Dan komen er zwarte kleren en lopen goed gebukt en voelen zich niet waardig om voor God te verschijnen.

Jezus spreekt in de Bijbel alleen over zonden wegdoen. Tegen de rijke jongeling zei Hij ook niet “hoe kom je toch aan al die spullen, waarom heb je dat gedaan. Weet je niet dat dat zondigen tegen God is als je ziet hoe je er aan gekomen ben en hoe je er mee omgaat? Je wil alleen maar meer en je bet er nog gek op ook, je kunt er geen afstand van doen, je rijkdom is je slaaf geworden”
Nee, Jezus zegt alleen “verkoop alles wat je hebt en geef het geld aan de armen. Hij had het niet over zijn zonden, hij moest zijn zonden wegdoen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten