dalethvav schreef:Werkt op jouw computer de toetscombinatie SHIFT+j nog steeds niet radical?
Dit is zo mooi stuk en tegelijkertijd zo misbruikt, ik zal het proberen uit te leggen
Terwijl ik nog sprak en bad , mijn zonde en de zonde van mijn volk israel beleed, en mijn smeekbede omwille van de Heilige berg van mijn God richtte tot de HEER, mijn God, terwijl ik mijn gebed nog uitsprak vloog de man Gabriël, die ik eerder in het visioen had gezien, snel naar mij toe. Het was de tijd van het avondoffer (Daniel 9:20, 21).
Deze engel, Gabriel, gaf Daniël een profetie: Zeventig weken zijn vastgesteld voor je volk en je heilige stad, voordat aan de overtredingen een einde komt en de zonden zijn afgesloten, voordat het wangedrag is vergolden en eeuwige gerechtigheid gebracht, voordat het profetisch visioen bezegeld is en het allerheiligste gewijd (Daniel 9:24)
Daarna noemde Gabriel zes activiteiten en zei hij dat zeventig zevens (Ned. vertalingen weken) voor hen en hun heilige stad aangewezen waren om deze zes dingen uit te voeren. Hij vervolgde:
Je moet weten en begrijpen: Vanaf het ogenblik waarop het woord is uitgegaan dat Jeruzalem hersteld en weer opgebouwd zal worden tot het tijdstip waarop een gezalfde vorst verschijnt, zullen zeven weken [Letterlijk: zeven zevens] verstrijken; en het herstel en de wederopbouw van de stad, met pleinen en wallen en al, zal tweeën zestig weken letterlijk: tweeënzestig zevens] duren, en het zal een tijd van verdrukking zijn (Daniël 9:25)
Wanneer we dit zonder dispensationele bijgedachten lezen, zou de term 'een gezalfde vorst' onze gedachten automatisch richting de Messias moeten laten gaan. In de bijbel is dit een gebruikelijke manier om naar Hem te verwijzen, maar Darby een van de grote veroorzakers futuristen leer, interpreteerde dit tekstgedeelte daarentegen zelfs zo dat het naar de antichrist zou verwijzen. Dat is een monumentale ommezwaai.
De profetie van Gabriel over de Gezalfde ging verder
25Prent dit goed in je hoofd: Vanaf het ogenblik waarop het woord gesproken werd over de terugkeer uit de ballingschap en de herbouw van Jeruzalem tot aan het optreden van de gezalfde vorst zullen er zeven weken verlopen; eenmaal herbouwd met pleinen en wallen zal de stad tweeënzestig weken lang zo blijven. Maar in de benarde tijd 26na die tweeënzestig weken zal een gezalfde gedood worden zonder dat iemand hem opvolgt. De stad en de tempel zullen verwoest worden door het leger van een vorst, die komt en zijn einde zal vinden in een vloed van rampspoed. Maar tot aan het einde zal er volgens het besluit een verwoestende oorlog woeden. 27Met velen zal die vorst een vast verbond aangaan gedurende een week. Op de helft van die week zal hij een einde maken aan de slacht - en spijsoffers en op de vleugel van de tempel de gruwel der verwoesting plaatsen totdat de vernietiging, waartoe besloten is, zich aan de vernieler voltrekt.'
Dit geeft zo'n duidelijk beeld van Jezus, die ter dood werd gebracht en een einde maakte aan offers en gaven. Futuristen zien het einde van offers en gaven (het oude verbond) echter als iets slechts, wat betekent dat de Gezalfde wel de antichrist moet zijn, die dit in onze toekomst zal doen.
We kunnen rustig stellen dat Daniël 9 door bijna iedereen vóór John Darby werd gezien als een profetie over Jezus Christus!
Matthew Henry, een vermaard commentaarschrijver, schreef het volgende over Daniël 9:24-27: "In Daniël 9 hebben we de luisterrijkste voorzegging van Christus en de genade van het evangelie die er maar in het oude Testament te vinden is
Het is wonderlijk hoe men zo duidelijke voorspelling van Jezus kan veranderen in een profetie over de antichrist en de eindtijd.
Om te kunnen begrijpen waar dit gedeelte werkelijk over gaat zullen we dieper graven. Eerst krijgen we dan de kwestie van de zeven 'zevens'. Geleerden van alle gezindten zijn het erover eens dat deze zin betekent 'zeventig eenheden van zeven' wat 490 maakt (70x7 490). Men is van mening dat met deze zevens jaren' bedoeld worden.
Sommige vertalingen gebruiken het woord weken in plaats van zevens; ze waren niet letterlijk bedoeld maar een Joodse profetische verwijzing naar tot Jaren. Het gaat hier dus over 490 Dan staat er in vers 25: tot het tijdstip waarop een gezalfde vorst verschijnt, zullen zeven weken ‘’zevens’’ verstrijken; en het herstel en de wederopbouw van de stad, met pleinen en wallen en al
Hier zien we dus andere optelsom, 62 zevens worden opgeteld bij zeven zevens, dat wil dus zeggen 69 zevens (62+7- 69) Dit betekent dat van de 70 zevens (490) er al 69 verstreken waren.
Omdat 69 van de 70 al gebeurd zijn, brengt ons dat op 483 (69x7-483). Dat maakt dat er nog maar één zeven over is. Alle bijbelgeleerden zijn het hier over eens. Deze laatste zeven is de zeven waar het om draait.
Volgens de futuristisch gedachtegang is dit waar de zeven jaar durende verdrukking begint
De historische interpretatie van dit tekstgedeelte is echter nogal anders. Deze 490 jaar waren een tijdschema dat Daniël kreeg, waarin bepaalde dingen zouden gebeuren.
In vers 25 legt Gabriel uit dat deze tijdlijn niet direct van start zou gaan, maar pas wanneer het bevel om Jeruzalem te herstellen en te herbouwen zou klinken. Vanaf dat bevel tot aan de tijd dat de Gezalfde zou komen zouden 483 jaren verstrijken (69 van de 70 zevens). Die opdracht om te herstellen en te herbouwen werd later in Ezra 7:12-26 gegeven door Koning Artaxerxes in het jaar 457 voor Christus.
De tijdlijn begon dus in 457 te lopen en liep 490 jaar door. De eerste 69 zevens brengen ons op de tijdlijn op het jaar 27 n.Chr.
Jezus werd in het jaar 3 voor Christus geboren, wat zeggen wil dat Hij in het jaar 27 n.Chr. dertig jaar oud was. Met andere woorden, Hij begon zijn openbare bediening precies aan het einde van de 483 jaar, de tijd waarvan was voorzegd dat de Gezalfde ten tonele zou verschijnen. Jezus' bediening hier op aarde duurde drieënhalf jaar, wat de tijdlijn op 30 n toen Hij ter dood werd gebracht en Hij door zijn dood een einde maakte aan het brengen van gaven en offers.
Toen Jezus stierf aan het kruis, had Hij in Gods ogen een einde gemaakt aan het brengen van gaven en offers, Hij had het overbodig gemaakt, verouderd, tot iets wat spoedig zou verdwijnen (zie hebr 8 ;13)
In vers 25 wordt over Jeruzalem gezegd: en het herstel en de wederopbouw van de stad, met pleinen en wallen en al, zal tweeënzestig weken duren, en het zal een tijd van verdrukking zijn". En dan: "Na de tweeënzestig weken zal een gezalfde worden vermoord, zonder dat iemand het voor hem opneemt. Het volk van een toekomstige vorst zal verderf brengen over de stad en het heiligdom Het eerste deel van dit vers spreekt van de kruisiging van Jezus.
Het tweede gedeelte begint te spreken over een andere persoon- de heerser die zal komen en Jeruzalem en de tempel zal vernietigen. Het is belangrijk om deze scheidslijn in vers 26 te zien Nadat de gezalfde ter dood was gebracht, werd een andere persoon logischerwijze het onderwerp. De profetie over de tweede persoon, de toekomstige vorst, gaat verder: "Het volk van een toekomstige vorst zal verderf brengen over de stad en het heiligdom En dan: "Het einde zal komen als een vloed"(NIV). "Tot aan het einde van de strijd zullen er verwoestingen zijn, zoals is vastgesteld" (Daniël 9:26). Dit alles gaat over een vorst die zich tegen de stad Jeruzalem zou keren. Gedurende het grootste deel van de kerkgeschiedenis werd dit geinterpreteerd als slaande op generaal Titus, die de stad en het heiligdom in 70 n.Chr. verwoestte. In vers 27 wordt Jezus weer het onderwerp, wanneer er staat: "Hij voor velen het zal verbond versterken, één week Halverwege de week zal Hij slachtoffer graanoffer Dit vers de aardse waarin Jezus met velen een verbond sloot door middel van zijn einde die zeven jaar maakte Hij door zijn dood een aan het brengen van gaven en offers. Omdat we dit in het Nederlands lezen en de structuur van de profetie niet begrijpen, kunnen we dit over het hoofd zien, ze wisselen van de hoofdrolspelers zo werdt het echter in de hele kerkgeschiedenis wel begrepen tot aan darby die daar verandering in bracht door te beweren dat enkel over de antichrist zou gaan.
Tot zo ver ..