De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor MoesTuin » 04 okt 2014 19:22

De Heere Jezus ging in de tijd dat Hij hier op aarde was geregeld met zijn discipelen en volgelingen de straat op en trok van de ene plek naar de volgende plek om mensen op te roepen Hem te volgen in alles.

Dit is voor vandaag de dag ook de opdracht.
Wat doet jou kerk / gemeente in dit opzicht?

In de bijbel lezen we in Mattheus

De roeping van Matteüs
9 En vandaar verder gaande zag Jezus iemand bij het tolhuis zitten, Matteüs genaamd, en Hij zeide tot hem: Volg Mij. En hij stond op en volgde Hem.
10 En het geschiedde toen Hij in het huis aanlag, zie, vele tollenaars en zondaars kwamen en lagen mede aan met Jezus en zijn discipelen. 11 En toen de Farizeeën dit zagen, zeiden zij tot zijn discipelen: Waarom eet uw meester met de tollenaars en zondaars?
12 Hij hoorde het en zeide: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn.
13 Gaat heen en leert, wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande; want Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars.

Voor het laatste gedeelte dik gedrukt is veelzeggend.
Hoe mooi zou het zijn om te getuigen van je geloof met heel je gemeente en de straat op te gaan, Evangeliseren!

De Heere Jezus zegt heel duidelijk, "Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars"

In het bijbelgedeelte werdt Matteus geroepen door de Heere Jezus
In het onderstaande filmpje de getuigenis van Nicky, geroepen op straat (via Evangelisatie) door de Heere Jezus

Wat een vreugde is er in de hemel over elke zondaar die Geroepen is en zich Bekeerd!

https://www.youtube.com/watch?v=eQg4CsvX5HY
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Faramir

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor Faramir » 04 okt 2014 19:26

Geloofsgemeenschappen die naar binnen gekeerd zijn moeten zich ombuigen tot meer missionaire gemeenschappen. Daar ben ik het zeker mee eens. Maar kom eens met concrete en uitvoerbare ideeën om zoiets mogelijk te maken.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor MoesTuin » 04 okt 2014 19:30

Faramir schreef:Geloofsgemeenschappen die naar binnen gekeerd zijn moeten zich ombuigen tot meer missionaire gemeenschappen. Daar ben ik het zeker mee eens. Maar kom eens met concrete en uitvoerbare ideeën om zoiets mogelijk te maken.


https://www.youtube.com/watch?v=NyTt4XLhUGM
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Faramir

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor Faramir » 04 okt 2014 19:37


Heel leuk zo'n gemeente uitje maar ditz al dus totaal niet of slechts minimaal werken. Daar stoot je juist mensen mee af.

Ik denk dat je veel beter kan kijken naar de pijnpunten in de wijk waar je kerkgebouw staat en daar op inspelen. Bijvoorbeeld door wekelijks een kookavond te organiseren waar mensen kunnen koken en kunnen eten met elkaar.

Eerst melk en dan vast voedsel. Deze straatevangelisatie is zwaar roggebrood voor mensen waar melk al zwaar valt.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor MoesTuin » 04 okt 2014 19:49

Faramir schreef:Heel leuk zo'n gemeente uitje maar ditz al dus totaal niet of slechts minimaal werken. Daar stoot je juist mensen mee af.

Ik denk dat je veel beter kan kijken naar de pijnpunten in de wijk waar je kerkgebouw staat en daar op inspelen. Bijvoorbeeld door wekelijks een kookavond te organiseren waar mensen kunnen koken en kunnen eten met elkaar.

Eerst melk en dan vast voedsel. Deze straatevangelisatie is zwaar roggebrood voor mensen waar melk al zwaar valt.


Dat is zeker ook belangrijk om in mee te nemen.
Het Leger de Heils is een mooi voorbeeld denk ik hoe het kan

Heel Vroeger: https://www.youtube.com/watch?v=FMBG3jQ3Hus

en korter geleden..... Majoor Boshardt, zeker een voorbeeld voor velen..... reeds bevorderd tot de Heerlijkheid

https://www.youtube.com/watch?v=7f1U3xIbIoU
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Anoniem_89

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 okt 2014 18:40

Faramir schreef:Ik denk dat je veel beter kan kijken naar de pijnpunten in de wijk waar je kerkgebouw staat en daar op inspelen. Bijvoorbeeld door wekelijks een kookavond te organiseren waar mensen kunnen koken en kunnen eten met elkaar.


Dat boeit mensen dus ook niks.
eigen ervaringen

Faramir

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor Faramir » 05 okt 2014 18:45

Interresant. Mijn ervaring is dat er nu na een jaar gemiddeld per 2 weken zo'n 10 mensen samenkomen in de kerk die er anders nooit binnen zouden komen. Daar naast ben je zo dienstbaar voor je omgeving. Dat hoeft verder niet nieuwe kerkgangers op te leveren.

Anoniem_89

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 okt 2014 18:49

Oh sorry, het ging in dit geval om een buurthuis en geen kerk.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor MoesTuin » 10 nov 2017 12:20

prachtig topic, na even weer alles doorgelezen te hebben (ook de evangelisatie naar Nicky toe "Nicky Jezus houdt van jou"

De gemeente Amsterdam heeft een heel oud filmpje van de week geplaatst

https://www.youtube.com/watch?v=gEQWjm3dizc

Het werk van het Leger des Heils in 1955 in Amsterdam, ook wijlen Majoor Boshardt te horen in gebed voordat het "leger" de straat op gaat, naar de opdracht van de Heere Jezus.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor Teus » 11 nov 2017 15:40

Faramir schreef:Geloofsgemeenschappen die naar binnen gekeerd zijn moeten zich ombuigen tot meer missionaire gemeenschappen. Daar ben ik het zeker mee eens. Maar kom eens met concrete en uitvoerbare ideeën om zoiets mogelijk te maken.


Ik heb een goed idee.
God vragen welk in deel Hij jou van Zijn Plan gebruiken wil.
Hem vragen wat er voor nodig is om daarin dienstbaar voor Hem te zijn.
God heeft een Plan met Zijn kinderen, Hij weet wat nodig is.
Laten we het niet zelf proberen veelal is het gedoemd te mislukken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor Prisma23 » 11 nov 2017 15:56


Gebruikersavatar
Radical
Sergeant
Sergeant
Berichten: 343
Lid geworden op: 30 jul 2017 18:48

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor Radical » 14 nov 2017 22:48

""De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!""

De aanhef geeft al genoeg aan, van het grote misverstand ""wat is nou de kerk"" als je bij voorbaat niet beseft dat jij de kerk bent (en niet een gebouw) het woord is afgeleid van Ekklèsia - het belangrijkste wetgevende orgaan van de Atheense polis van burgers https://nl.wikipedia.org/wiki/Ecclesia

dit voorbeeld gebruikte Jezus zelf die het woord voor het eerst gebruikte ekklesia dat op het getuigenis dat jezus is de Zoon van God Hij deze groep van mensen zal gebruiken, om zijn koninkrijk te vestigen..

wat deden deze mensen, zei hadden invloed op de samenleving "" politiek, overheid, zeg maar regeren""

Wij zijn nu gezeten met CHristus in de hemel maar ook op aarde, om een verschil uit te maken, je kunt er dus niet op uit gaan met een of andere actie (evangelie)
Wij zijn het evangelie overal waar we zijn, op je werk op school, overal waar je bent, kun jij invloed uitoefenen ""de hemel op aarde brengen"" zijn heerschappij op aarde brengen zeg maar

dat je als gelovige bij elkaar komt is belangrijk om elkaar te bemoedigen op te bouwen enz enz , maar we zijn het licht van de wereld niet van de kerk

Als besef wie je bent < zoals Jezus dit ook nodig had een stem uit de hemel "" dit is mijn geliefde zoon in wie Ik een welbehagen heb"" en toen er opuit ging..

Geldt dit voor ons precies hetzelfde weet jij dat je zijn geliefde zoon of dochter bent, zo ja dan zul jij alles en iedereen beïnvloeden om je heen

En zal door jou de hemel op aarde zichtbaar worden, zijn heerschappij, zo simpel is dat ....
Jezus nam wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor MoesTuin » 18 nov 2017 11:50

Wat een prachtig voorbeeld hieronder....

https://cip.nl/65299-ad-schrijft-over-t ... in-utrecht

Zegenrijk!
God werkt gewoon door op zijn wijze en de Geest waait, ook onder de nieuwe opgroeiende generatie, Kinderen van Hem op manieren die vernieuwen, weg met tradities en andere gemaakte vastigheden en routines, maar waar enkel Christus de Weg is tot behoudt en daar gaat het om!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor Prisma23 » 18 nov 2017 16:55

een zeer lezenswaardig boek over dit onderwerp is:

"De slag om het hart" door prof. dr. Herman Paul

https://www.boekencentrum.nl/de-slag-om ... b_products

Afbeelding


De laatst zin uit het boek vat het boek bijna samen;

Er bestaat wellicht geen theologie waarbij christenen in contexten van verlies en krimp meer gebaat zijn dan een theologie die hen aanspoort in alle voor -en tegenspoed een lofzang aan te heffen op Hem die zelf de toekomst in zijn hand heeft.

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: De kerk die naar binnen gekeerd is, de straat op!

Berichtdoor coby5 » 18 nov 2017 17:27

MoesTuin schreef:Wat een prachtig voorbeeld hieronder....

https://cip.nl/65299-ad-schrijft-over-t ... in-utrecht

Zegenrijk!
God werkt gewoon door op zijn wijze en de Geest waait, ook onder de nieuwe opgroeiende generatie, Kinderen van Hem op manieren die vernieuwen, weg met tradities en andere gemaakte vastigheden en routines, maar waar enkel Christus de Weg is tot behoudt en daar gaat het om!

Ja dat is een hele goeie kerk. Die ken ik van zo'n 20 jaar terug. Ze gingen ook elke ochtend bidden met de gemeente.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten