Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 24 okt 2017 12:12

Mortlach schreef:Oké, dan verschillen we van mening. Ook ontwikkelingen die we alleen kennen uit het fossiele verslag worden verklaard met evolutietheorie (de ontwikkeling van het binnenoorbeentjes van walvissen, bijvoorbeeld). Ik begrijp misschien niet goed wat je bedoelt met 'maar daar niet op gebaseerd is'.
Evolutietheorie is per definitie gebaseerd op het extrapoleren van zichtbare processen richting het verleden. De natuurkunde is veel meer gebaseerd op herhaalbare proeven.
Je kunt de natuurkunde prima gebruiken om het verleden mee te beschrijven, maar daar is deze wetenschap niet op gebaseerd.
Je kunt de evolutietehorie gebruiken om de toekomst te voorspellen, maar daar is deze theorie OOk niet voor bedoeld.

Mortlach schreef:Ik weet natuurlijk niet precies wat je bezwaren zijn, maar ja, ook ik heb wel moeite om te accepteren dat tijd op een bepaalde kwantumschaal 'verschuimt'. Het is natuurlijk niet bepaald intuïtief, maar dat is een hoop in de moderne wetenschap niet.
Ik heb (ook in de tijd dat ik nog studeerde en geen christen was) altijd moetie gehad met het "Deus ex Machina" gehalte van de oerknaltheorie. Het is dus geen religieus getint bezwaar.

Mortlach schreef:Als algemene opmerking wil ik wel even toevoegen dat een Almacht aannemen per definitie de grootst mogelijke aanname is en ik me nauwelijks kan voorstellen dat voor plancktijd een grotere aanname nodig is dan de grootst mogelijke :-)
Ik heb net de term "Deus ex Machina: al laten vallen: ik denk dat de aannames gelijkwaardig zijn.

Mortlach schreef:Ik weet niet of het uiteindelijk van belang zal zijn voor je heil; voor "heb uw naasten en God lief als uzelf" is Big Bang kosmologie niet echt relevant natuurlijk :-)
Als je de reacties op een onlangs verschenen boek leest (vooral van mensen die het al veroordelen voordat ze het gelezen hebben, onder andere hier in de vragenrubriek) verschillen de meningen daar nogal over.
Zelf ben ik daar nog niet uit.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 24 okt 2017 12:42

StillAwake schreef:Evolutietheorie is per definitie gebaseerd op het extrapoleren van zichtbare processen richting het verleden. De natuurkunde is veel meer gebaseerd op herhaalbare proeven.
Je kunt de natuurkunde prima gebruiken om het verleden mee te beschrijven, maar daar is deze wetenschap niet op gebaseerd.
Je kunt de evolutietehorie gebruiken om de toekomst te voorspellen, maar daar is deze theorie OOk niet voor bedoeld.


Wat dat laatste betreft, inderdaad, want daar zijn de evolutie-WETTEN dus juist voor :-) Als je een soort op een eiland isoleert, zal deze krimpen; dat is de wet. Waarom dat gebeurt, wordt verklaard door de theorie.

Ik heb (ook in de tijd dat ik nog studeerde en geen christen was) altijd moetie gehad met het "Deus ex Machina" gehalte van de oerknaltheorie. Het is dus geen religieus getint bezwaar.


Ik ken je specifieke bezwaren niet, maar kan me wel goed voorstellen dat het lastig is zaken te aanvaarden die zo ontzettend tegen de intuïtie ingaan als het begin van het universum. Maar daarom zijn een professor ook altijd tegen een vriend van mij die natuurkunde studeerde: "probeer het je vooral niet voor te stellen; je hoeft alleen maar te kijken of de wiskunde klopt."

Ik heb net de term "Deus ex Machina: al laten vallen: ik denk dat de aannames gelijkwaardig zijn.


Dat zijn we dan niet met elkaar eens. God is per definitie de grootst mogelijke aanname.

Als je de reacties op een onlangs verschenen boek leest (vooral van mensen die het al veroordelen voordat ze het gelezen hebben, onder andere hier in de vragenrubriek) verschillen de meningen daar nogal over.
Zelf ben ik daar nog niet uit.


Uiteraard verschillen de meningen daarover; dat houdt het interessant :-) Ik ben bezig in een boek over de geschiedenis van het christendom en hoe meer ik lees, hoe minder ruimte ik overhoud voor de bijbelse literalisten - en die ruimte was toch al vrij beperkt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 24 okt 2017 13:14

Mortlach schreef:Wat dat laatste betreft, inderdaad, want daar zijn de evolutie-WETTEN dus juist voor :-) Als je een soort op een eiland isoleert, zal deze krimpen; dat is de wet. Waarom dat gebeurt, wordt verklaard door de theorie.



Ik ken je specifieke bezwaren niet, maar kan me wel goed voorstellen dat het lastig is zaken te aanvaarden die zo ontzettend tegen de intuïtie ingaan als het begin van het universum. Maar daarom zijn een professor ook altijd tegen een vriend van mij die natuurkunde studeerde: "probeer het je vooral niet voor te stellen; je hoeft alleen maar te kijken of de wiskunde klopt."



Dat zijn we dan niet met elkaar eens. God is per definitie de grootst mogelijke aanname.



Uiteraard verschillen de meningen daarover; dat houdt het interessant :-) Ik ben bezig in een boek over de geschiedenis van het christendom en hoe meer ik lees, hoe minder ruimte ik overhoud voor de bijbelse literalisten - en die ruimte was toch al vrij beperkt.

Afgezien van onze discussie over de grootte van de aanname (of het aantal aannamen) denk ik dat we het in hoofdlijnen wel eens zijn, hoewel in dat hele oerknalgebeuren zelfs de wiskunde vloeibaar lijkt te worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Nonsens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 okt 2017 10:02

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Nonsens » 25 okt 2017 12:09

Mortlach schreef:Waarom niet? Dat doet de natuurkunde toch ook continu? Natuurwetten worden gebruikt om zaken in het verleden te beschrijven. Juist omdat we de wetten hebben, is het analyseren van het verleden mogelijk.


Extrapolatie is een bepaalde wiskundige bewerking. Sinds wanneer is dat verheven tot wet?
:D :D :D :D :D

Nonsens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 okt 2017 10:02

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Nonsens » 30 okt 2017 10:59

Bovendien, misschien wil je ook aangeven wat je verheft tot wet? Het blijft allemaal nogal vaag en ik zie bovendien de meerwaarde er niet van in. Het lijkt me dat het oneigenlijk als een argument gebruikt wordt in deze discussie.
:D :D :D :D :D

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 31 okt 2017 10:36

Nonsens schreef:Bovendien, misschien wil je ook aangeven wat je verheft tot wet? Het blijft allemaal nogal vaag en ik zie bovendien de meerwaarde er niet van in. Het lijkt me dat het oneigenlijk als een argument gebruikt wordt in deze discussie.


Bepaalde zaken zijn gewoon te voorspellen. Dat kan alleen als evolutie een bepaalde wetmatigheid heeft. Vergeet ook niet dat de genetica ook wetmatig werkt, in dit geval met onder andere de wetten van Mendel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Cees02 » 31 okt 2017 13:02

StillAwake schreef:Evolutietheorie is per definitie gebaseerd op het extrapoleren van zichtbare processen richting het verleden. De natuurkunde is veel meer gebaseerd op herhaalbare proeven.
Je kunt de natuurkunde prima gebruiken om het verleden mee te beschrijven, maar daar is deze wetenschap niet op gebaseerd.
Je kunt de evolutietehorie gebruiken om de toekomst te voorspellen, maar daar is deze theorie OOk niet voor bedoeld.


Onzin! Als je medicijnen gaat gebruiken zoals antibiotica of virusremmers, dan zullen er in de toekomst variaties ontstaan die hier resistent tegen zijn, zeker als je het verkeerd gebruikt (kuur niet afmaken, medicijn te vaak voorschrijven)

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2017 13:50

Cees02 schreef:Onzin! Als je medicijnen gaat gebruiken zoals antibiotica of virusremmers, dan zullen er in de toekomst variaties ontstaan die hier resistent tegen zijn, zeker als je het verkeerd gebruikt (kuur niet afmaken, medicijn te vaak voorschrijven)

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik denk dat je de moraal van het verhaal wel begreep?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Nonsens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 okt 2017 10:02

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Nonsens » 10 nov 2017 10:44

Mortlach schreef:Bepaalde zaken zijn gewoon te voorspellen. Dat kan alleen als evolutie een bepaalde wetmatigheid heeft. Vergeet ook niet dat de genetica ook wetmatig werkt, in dit geval met onder andere de wetten van Mendel.


Ja oké, dan hebben we het over delen van de evolutietheorie. Dat zou inderdaad kunnen, al zie ik nog niet wat dat voor extra's biedt. Het geeft volgens mij de evolutietheorie zelf niet meer body.
:D :D :D :D :D

Gebruikersavatar
Bartje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 30 okt 2013 19:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Bartje » 19 nov 2017 19:12

Hallo ben ik weer eens,
overdenk het volgende eens:
we aanschouwen alle de berg die oplicht.
we hem probeert te begrijpen en te doorgronden.
de ene deelt hem op in vierkante centimeters
de ander bekijkt zijn en oordeelt zijn vorm.
en je hebt een paar die zijn scheper dankbaar zijn.
alles ligt vast in wetten die flexibel zijn binnen haar grenzen, probeer je er één er uit te halen valt alles in één.
Haast u langzaam.

Cees02
Verkenner
Verkenner
Berichten: 61
Lid geworden op: 25 jul 2017 20:30

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Cees02 » 21 nov 2017 19:38

StillAwake schreef:Natuurlijk zijn er uitzonderingen, maar ik denk dat je de moraal van het verhaal wel begreep?


Nee niet echt...

Wat jij doet is het verschuiven van je doelpalen. Eerst is er nooit evolutie waargenomen en daarna zeg je, er zijn uitzonderingen.... Beetje flauw.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 23 nov 2017 20:24

Cees02 schreef:Nee niet echt...

Wat jij doet is het verschuiven van je doelpalen. Eerst is er nooit evolutie waargenomen en daarna zeg je, er zijn uitzonderingen.... Beetje flauw.

Wanneer heb ik gezegd dat evolutie nooit is waargenomen? Beetje beter lezen Cees.. .
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor StillAwake » 23 nov 2017 20:26

Cees02 schreef:Nee niet echt...

Wat jij doet is het verschuiven van je doelpalen. Eerst is er nooit evolutie waargenomen en daarna zeg je, er zijn uitzonderingen.... Beetje flauw.

Ik zei dat evolutie niet bedoeld is om in de toekomst te kijken.
Dat je resistentie kan beinvloed3n is wat anders dan zien welke antibiotica je over 5 jaar nodig hebt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Pcrtje » 06 dec 2017 13:59

Antoon en andere discussiepartners, kunnen jullie nog eens een reactie geven op een bericht dat ik hier een tijdje terug heb geplaatst? (Zie hier.) Ik heb er namelijk nog steeds geen reactie op gehad en ik ben wel benieuwd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Nonsens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 77
Lid geworden op: 23 okt 2017 10:02

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Nonsens » 13 dec 2017 08:52

Pcrtje schreef:Antoon en andere discussiepartners, kunnen jullie nog eens een reactie geven op een bericht dat ik hier een tijdje terug heb geplaatst? (Zie hier.) Ik heb er namelijk nog steeds geen reactie op gehad en ik ben wel benieuwd.


Misschien kun je eerst uitleggen waarom dat DUS als logisch gevolg heeft dat ze niet naast elkaar geschapen zijn, maar een gemeenschappelijke voorouder hebben?
:D :D :D :D :D


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten