Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 30 okt 2017 15:58

Veendam schreef:Als ik de verklaring lees dan is deze zeker geloofwaardig.
Ze erkennen ook dat er fouten gemaakt zijn dus van een grote doofpot is dus ook geen sprake wat mij betreft.
Deels mee eens,
maar als je de reactie van de journalist op de reactie vanuit HoH lees krijg ik toch het idee dat er meer aan de hand is en dat HoH niet (helemaal)
eerlijk is in haar reactie.
Veendam schreef:
Het vreemde in de Nederlandse wetgeving is dat er een spagaathouding is met bepaalde zaken.
Als iemand te weten komt dat er misbruik plaatsvind of heeft gevonden dan kijken ze of de personen beide meerderjarig zijn en dat wordt dan anders behandeld juridisch gezien. Als jij het niet zelf bent die misbruikt is kan je slechts een melding doorgeven van een vermoeden.
Aangifte doen is in de meeste gevallen slechts voorbehouden aan de persoon zelf die misbruikt is.
Dat klopt. Maar om vervolgens met een 'vermoeden" (hoewel het meer was dan een vermoeden) niets te doen is ronduit misdadig in mijn ogen
Veendam schreef:
Wanneer je dus een vermoeden hebt dat er iets mis zit en je vraagt het "slachtoffer" zelf en de "dader" en beiden ontkennen wat moet je dan ?
Dan kan je drie keer niks dus.

Aan de andere kant kan je ook iets anders doen, namelijk het volledig in de openheid gooien maar stel dat het niet waar is wat richt je dan aan ?
Ook komt het vaker voor dan men wil toegeven dat zaken aan de grote klok gehangen worden die niet eens waar zijn en daarmee beschadig je dus ten onrechte de reputatie van mensen die niks gedaan hebben. Deze afweging moet zeker worden gemaakt en dat wordt nog al eens vergeten door heel veel mensen.
Daar heb je zeker een punt. Toch is in dit geval het misbruik toegegeven, en daarmee ligt het toch net wat anders als jij nu schetst. Maar: je hebt gelijk dat daarin zorgvuldigheid een groot goed is.
Veendam schreef:Aan de andere kant verbaas ik mij er over dat dit refoforum zich leent voor dit soort roddels.
Ging er wat mis ? Ja er ging wat mis.
Dat is dan heel jammer en we hopen dat dit nooit weer zal gebeuren.
Maar als die stiefvader en stiefdochter nu eens niet daar heen waren gegaan en lid waren geworden van een Geref. Gemeente of HHK of wat dan ook en dan was het aan het licht gekomen werd het dan ook zo breed uitgemeten hier ?
Dat vraag ik mij soms echt wel eens af dus.
Je hebt het topic over de Kruingen-rel gelezen? Daar was misschien minder aan de hand dan hier,
en toch is er behoorlijk op los gescholden in dit forum
Veendam schreef:
Bij dit soort situaties kan je eigenlijk bijna altijd zeggen dat wat je als kerk of Gemeente ook doet je het eigenlijk bijna altijd niet helemaal goed doet en eigenlijk altijd fouten maakt, maar die zie je altijd alleen maar achteraf.
Eens. Maar als je fouten hebt gemaakt die je indertijd had kunnen verdedigen maar door voortschrijdend inzicht fout blijken te zijn is dat wat anders dan de beschreven situatie, waarbij van der Steen alleen zijn reputatie voor ogen had/leek te hebben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Veendam » 30 okt 2017 16:15

Wat ik wel heel goed vind is dat ze geluidsopnames hebben gemaakt van de gesprekken en deze hebben overgedragen aan de politie.
Dat zou meer moeten gebeuren lijkt mij.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 30 okt 2017 16:18

Veendam schreef:Wat ik wel heel goed vind is dat ze geluidsopnames hebben gemaakt van de gesprekken en deze hebben overgedragen aan de politie.
Dat zou meer moeten gebeuren lijkt mij.

jammer alleen dat die overdracht naar de politie niet zo heel vrijwillig verlopen is.
Ik snap dat jij blijkbaar sympathie voor deze club voelt, en waardeer het dat je er achter blijft staan, maar durf wel te zien dat het een minder zonnige situatie is als de situatie die jij schetst...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Veendam » 30 okt 2017 16:25

StillAwake schreef:jammer alleen dat die overdracht naar de politie niet zo heel vrijwillig verlopen is.
Ik snap dat jij blijkbaar sympathie voor deze club voelt, en waardeer het dat je er achter blijft staan, maar durf wel te zien dat het een minder zonnige situatie is als de situatie die jij schetst...


Het gaat er niet om of ik wel of geen sympathie heb voor deze Gemeente, maar 1 ding weet ik wel: Ook al sta ik niet achter een bepaalde kerk of Gemeente dan nog zou ik het niet een club noemen.
Ze hadden ook gewoon niet kunnen zeggen dat er opnames waren gemaakt maar dat deden ze dus niet.
Nergens lees ik terug dat ze opgeeist zijn door Jusittie of politie of dat ze de opnames eigenlijk niet wilden geven.

Wat ik bij pastorale vaardigheden als vak heb geleerd is dat je nooit zomaar opnames van gesprekken mag vrijgeven aan bijvoorbeeld jusititie.
Of je moet de schriftelijke toestemming hebben of in ieder geval aan de persoon melden dat je de opnames gaat overdragen.
Dan moet er volgens mij ook nog tijd tussen zitten tussen het melden dat je de opnames gaat overdragen en het moment waarop je dat daadwerkelijk doet. Allemaal regeltjes waar je aan moet voldoen dus.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 30 okt 2017 16:31

Veendam schreef:Het gaat er niet om of ik wel of geen sympathie heb voor deze Gemeente, maar 1 ding weet ik wel: Ook al sta ik niet achter een bepaalde kerk of Gemeente dan nog zou ik het niet een club noemen.
Ze hadden ook gewoon niet kunnen zeggen dat er opnames waren gemaakt maar dat deden ze dus niet.
Nergens lees ik terug dat ze opgeeist zijn door Jusittie of politie of dat ze de opnames eigenlijk niet wilden geven.

Wat ik bij pastorale vaardigheden als vak heb geleerd is dat je nooit zomaar opnames van gesprekken mag vrijgeven aan bijvoorbeeld jusititie.
Of je moet de schriftelijke toestemming hebben of in ieder geval aan de persoon melden dat je de opnames gaat overdragen.
Dan moet er volgens mij ook nog tijd tussen zitten tussen het melden dat je de opnames gaat overdragen en het moment waarop je dat daadwerkelijk doet. Allemaal regeltjes waar je aan moet voldoen dus.

Excuses voor de term "Club" als je dat kwetst. Voor mij is dat een redelijk normale manier van uitdrukken. Niks respectloos.
In een wat sektarische gemeenschap die rond 1 man is opgebouwd zou ik zo snel ook geen beter term weten, maar zal er eens over nadenken.
Punt is in dezen dat tegen beter weten in gezegd is dat de opnames gewist zijn, wat niet waar was.
Juridisch gezien denk ik dat je verhaal over het overdragen van opnames geen steek houdt (al is het wel netjes te melden dat de overdracht plaatsgevonden heeft).
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Hidden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 sep 2017 16:17

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Hidden » 30 okt 2017 18:59

De manier van praten over dit soort zaken vind ik redelijk onverkwikkelijk en ik verbaas me dat het zo wordt uitgesponnen.
Ik moet ook direct denken aan de teksten:

1 kor 10: 12 wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle
en
Lucas 18: 11 dank u God dat ik niet ben als een van deze

Dat wil niet zeggen dat we het maar moeten laten gaan en ook maar een hint geven dat we het willen tolereren.
Maar overal waar zich machtsstructuren openbaren (gezinnen, kerken scholen, politiek, etc.) is er een voedingsbodem voor (machts)misbruik.(in welke vorm dan ook (sexueel, emotioneel, etc.))
Heb elkaar lief, bid voor elkaar dat je niet in verzoeking komt.

Het zo belangrijk geen onderdeel te zijn van een machtsstructuur maar daar boven te staan. Het is essentieel om lid te zijn van een geloofsgemeenschap maar je moet je in je denken niet afhankelijk maken van de 'machthebbers'.
Je kunt beter nadenken over en bediscussiëren hoe je zo iets in eigen kring (in de Kerk van 'oost' tot 'west') kunt voorkomen.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 30 okt 2017 21:29

Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Bambi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Bambi » 30 okt 2017 21:43


Dit zal wel vrijwillig zijn en met toestemming van beide zijden, dit wederzijdse gebruiken, wat normaal is bij die club......

Bambi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Bambi » 30 okt 2017 21:59

Veendam schreef:Het gaat er niet om of ik wel of geen sympathie heb voor deze Gemeente, maar 1 ding weet ik wel: Ook al sta ik niet achter een bepaalde kerk of Gemeente dan nog zou ik het niet een club noemen.
Ze hadden ook gewoon niet kunnen zeggen dat er opnames waren gemaakt maar dat deden ze dus niet.
Nergens lees ik terug dat ze opgeeist zijn door Jusittie of politie of dat ze de opnames eigenlijk niet wilden geven.

Wat ik bij pastorale vaardigheden als vak heb geleerd is dat je nooit zomaar opnames van gesprekken mag vrijgeven aan bijvoorbeeld jusititie.
Of je moet de schriftelijke toestemming hebben of in ieder geval aan de persoon melden dat je de opnames gaat overdragen.
Dan moet er volgens mij ook nog tijd tussen zitten tussen het melden dat je de opnames gaat overdragen en het moment waarop je dat daadwerkelijk doet. Allemaal regeltjes waar je aan moet voldoen dus.

Hidden schreef:De manier van praten over dit soort zaken vind ik redelijk onverkwikkelijk en ik verbaas me dat het zo wordt uitgesponnen.
Ik moet ook direct denken aan de teksten:

1 kor 10: 12 wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle
en
Lucas 18: 11 dank u God dat ik niet ben als een van deze

Dat wil niet zeggen dat we het maar moeten laten gaan en ook maar een hint geven dat we het willen tolereren.
Maar overal waar zich machtsstructuren openbaren (gezinnen, kerken scholen, politiek, etc.) is er een voedingsbodem voor (machts)misbruik.(in welke vorm dan ook (sexueel, emotioneel, etc.))
Heb elkaar lief, bid voor elkaar dat je niet in verzoeking komt.

Het zo belangrijk geen onderdeel te zijn van een machtsstructuur maar daar boven te staan. Het is essentieel om lid te zijn van een geloofsgemeenschap maar je moet je in je denken niet afhankelijk maken van de 'machthebbers'.
Je kunt beter nadenken over en bediscussiëren hoe je zo iets in eigen kring (in de Kerk van 'oost' tot 'west') kunt voorkomen.

Weet je wat regels van God zijn? Dat je met je tengels van kinderen af moet blijven en zelfs geen andere vrouwen dan je eigen vrouw in je hart mag begeren.

En als ze al dachten dat het op vrijwillige basis was, dan had die meneer niet eens meer een taak als voorganger mogen hebben in die kerk
Ik denk dat je dat ook geleerd hebt op die cursus.
En ook dat het slachtoffer hulp moet krijgen en begeleid moet worden, om niet bij God weg te drijven hierdoor
En dat de overheid het zwaard draagt, om die man te straffen

En dan mogen wij geen mening hebben, naar aanleiding van het verhaal van het slachtoffer? Wat helemaal waar bleek te zijn,want die geluidsopname wordt tenslotte ook gebruikt in die rechtszaak. Maar moeten we het handen in onschuld wassen van de kerk geloven, want de kerk is hierbij belangrijker?
Het gaat hier niet om simpel vreemdgaan met beider toestemming, dan mag een ieder zijn mond houden en hand in eigen boezem steken. Het gaat hier om smerig misbruik en geestelijk iemand kapot maken
Vervelend dat de kerk daardoor een slechte naam krijgt, maar die kerk had die meneer niet eens meer zijn werk uit mogen laten oefenen, dus die kerk heeft die slechte naam in alles aan zichzelf te danken en lijkt daardoor meer op een of ander clubje dat goede reclame nodig heeft,ipv de Waarheid

Gebruikersavatar
irmo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1282
Lid geworden op: 23 aug 2012 19:05
Locatie: Granada, Spanje

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor irmo » 30 okt 2017 22:28

Bambi, go get them,girl :D

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor schaapje » 30 okt 2017 22:39

" Ze hadden ook gewoon niet kunnen zeggen dat er opnames waren gemaakt maar dat deden ze dus niet."

Maar het slachtoffer wist ervan. En M.v.d.St. loog eerst toen het slachtoffer er naar vroeg dat ze vernietigd/verwijderd waren.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Bambi » 30 okt 2017 23:32

irmo schreef:Bambi, go get them,girl :D

[]:) *)

8)

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Veendam » 31 okt 2017 09:55

Bambi schreef:Weet je wat regels van God zijn? Dat je met je tengels van kinderen af moet blijven en zelfs geen andere vrouwen dan je eigen vrouw in je hart mag begeren.

En als ze al dachten dat het op vrijwillige basis was, dan had die meneer niet eens meer een taak als voorganger mogen hebben in die kerk
Ik denk dat je dat ook geleerd hebt op die cursus.
En ook dat het slachtoffer hulp moet krijgen en begeleid moet worden, om niet bij God weg te drijven hierdoor
En dat de overheid het zwaard draagt, om die man te straffen

En dan mogen wij geen mening hebben, naar aanleiding van het verhaal van het slachtoffer? Wat helemaal waar bleek te zijn,want die geluidsopname wordt tenslotte ook gebruikt in die rechtszaak. Maar moeten we het handen in onschuld wassen van de kerk geloven, want de kerk is hierbij belangrijker?
Het gaat hier niet om simpel vreemdgaan met beider toestemming, dan mag een ieder zijn mond houden en hand in eigen boezem steken. Het gaat hier om smerig misbruik en geestelijk iemand kapot maken
Vervelend dat de kerk daardoor een slechte naam krijgt, maar die kerk had die meneer niet eens meer zijn werk uit mogen laten oefenen, dus die kerk heeft die slechte naam in alles aan zichzelf te danken en lijkt daardoor meer op een of ander clubje dat goede reclame nodig heeft,ipv de Waarheid


Wat betreft het aan kinderen komen hoeft dat niet eens een regel te zijn van God, maar dan is daar alleen maar normaal verstand voor nodig om te weten dat het fout is. Wat betreft ontucht met minderjarigen ben ik ook van mening dat zo iemand nooit meer zou mogen werken met kinderen of andere mensen die in een kwetsbare positie zitten.
Maar even over die cursus, het was niet echt een cursus hoor, maar een opleiding waar 6 jaar voor staat die als je die volledig afgerond hebt inclusief de stages geeft dat iemand zich dominee mag noemen of voorganger of pastoraal werker of kerkelijk werker.
Dat een slachtoffer begeleid moet worden dat weet ik dus ook heel goed.
De kerk is nooit het belangrijkste en reutatie ook niet

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2017 12:02

Bambi schreef:Vervelend dat de kerk daardoor een slechte naam krijgt, maar die kerk had die meneer niet eens meer zijn werk uit mogen laten oefenen, dus die kerk heeft die slechte naam in alles aan zichzelf te danken en lijkt daardoor meer op een of ander clubje dat goede reclame nodig heeft,ipv de Waarheid

Vanaf een bepaald moment had die kerk/club dat niet meer gemogen inderdaad. een groot gedeelte van het kwaad was toen echter al geschied.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 31 okt 2017 12:08

Veendam schreef:Wat betreft het aan kinderen komen hoeft dat niet eens een regel te zijn van God, maar dan is daar alleen maar normaal verstand voor nodig om te weten dat het fout is. Wat betreft ontucht met minderjarigen ben ik ook van mening dat zo iemand nooit meer zou mogen werken met kinderen of andere mensen die in een kwetsbare positie zitten.
Maar even over die cursus, het was niet echt een cursus hoor, maar een opleiding waar 6 jaar voor staat die als je die volledig afgerond hebt inclusief de stages geeft dat iemand zich dominee mag noemen of voorganger of pastoraal werker of kerkelijk werker.
Dat een slachtoffer begeleid moet worden dat weet ik dus ook heel goed.
De kerk is nooit het belangrijkste en reutatie ook niet

Dat "normale verstand" is overigens wel erg cultuurbepaald. In het Midden Oosten wordt daar toch heel anders naar gekeken.
Volgens Einstein was "gezond verstand" een pakket vooroordelen wat je rond je 18e verjaardag opgebouwd hebt.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten