Recht of onrecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Katlheen » 21 okt 2017 19:14

TBS is geen straf.


Officieel niet, maar in sommige gevallen wordt het wel gebruikt als een straf. De dader in kwestie kan niet naar buiten en de maatschappij is veilig voor zo'n figuur. Sommigen zijn zo verknipt dat ze te gevaarlijk zijn. Ze hebben geen levenslang gekregen, maar ze moeten eigenlijk wel levenslang binnen zitten. Voila, dan is TBS een uitkomst. Gewoon iedere twee jaar "herkeuren" waarbij het "herkeuren" een hamerstuk is waar de behandelaars van tevoren al weten wat het eindoordeel is. En ik geef ze geen ongelijk.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Race406 » 23 okt 2017 19:46

Ik lees hier dat het in 99% van de gevallen goed gaat. Maar juist voor die ene procent waar het misgaat mieten we het risico niet willen nemen! Elk leven wat door zo'n zieke kl****** wordt afgenomen is er 1 teveel. Ofwel: Nooit meer loslaten zulke mensen. Het is jammer voor hen die wel van goede wil zijn. Het is zelfs zo dat ik geloof dat hier maar 1 straf passend is. Maar dat mag ik denk ik niet al te hardop zeggen...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor pindas83 » 23 okt 2017 20:21

Race406 schreef:Ik lees hier dat het in 99% van de gevallen goed gaat. Maar juist voor die ene procent waar het misgaat mieten we het risico niet willen nemen! Elk leven wat door zo'n zieke kl****** wordt afgenomen is er 1 teveel. Ofwel: Nooit meer loslaten zulke mensen. Het is jammer voor hen die wel van goede wil zijn. Het is zelfs zo dat ik geloof dat hier maar 1 straf passend is. Maar dat mag ik denk ik niet al te hardop zeggen...


Jawel dat mag wel, graag zelfs. Die 99 procent is trouwens onzin, het is eerder andersom.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 23 okt 2017 20:21

Race406 schreef:Ik lees hier dat het in 99% van de gevallen goed gaat. Maar juist voor die ene procent waar het misgaat mieten we het risico niet willen nemen! Elk leven wat door zo'n zieke kl****** wordt afgenomen is er 1 teveel. Ofwel: Nooit meer loslaten zulke mensen. Het is jammer voor hen die wel van goede wil zijn. Het is zelfs zo dat ik geloof dat hier maar 1 straf passend is. Maar dat mag ik denk ik niet al te hardop zeggen...


En wat nu als jij bij die 99% zou horen? Of een kind of familielid van jou? Ook dan gewoon de vergeetput in? Iemand die op zijn 18de de fout in gaat, prima reageert op de behandeling en na 5-10 jaar eigenlijk gewoon weer mee kan, die persoon dan toch tot zijn 88ste opgenomen laten zitten?

Justitie is nu eenmaal niet zo ingericht dat de 'goeden' (zeer losse term in dit geval) onder de kwaden hoeven te lijden. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk is elk leven dat verloren gaat er 1 te veel, maar wat jij nu voorstelt is 99 levens wegwerpen om er 1 te sparen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 23 okt 2017 20:22

pindas83 schreef:Jawel dat mag wel, graag zelfs. Die 99 procent is trouwens onzin, het is eerder andersom.


De vraag is alleen, wie werpt die steen dan als eerst?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor pindas83 » 23 okt 2017 20:25

Mortlach schreef:De vraag is alleen, wie werpt die steen dan als eerst?


Meestal een Palestijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2017 21:37

pindas83 schreef:Jawel dat mag wel, graag zelfs. Die 99 procent is trouwens onzin, het is eerder andersom.


Klopt, maar dat zit hem voor een deel ook in het niet goed uitvoeren van de reintegratie. Waar dat wel gebeurt zijn de cijfers behoorlijk veelbelovend. Verder is het nogal onchristelijk om mensen die verkeerde dingen hebben gedaan geen genade aan te bieden... eens een dief, altijd wen dief. Zoiets. Overigens kan je beter de hele mensheid preventief opsluiten want de kans dat er een mensenleven verloren gaat door zinloos geweld etc is er altijd. Heel wat mensen die God heeft gebruikt zijn eerst flink de fout ingegaan. Gelukkignis God wel genadig. En daarom vind ik dat we dat ook moeten zijn, wat inhoudt dat er straf is, die uitgezeten moet worden en de reintegratie op een goede en gecontroleerde manier moet gaan. Anders dan in deze zaak het geval was dus... maar dat is wat anders dan mensen echt levenslang opsluiten of de doodstraf geven... en dan degenen die geleerd hebben van hun fouten maar preventief opgesloten laten zitten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Race406 » 23 okt 2017 21:37

Mortlach schreef:En wat nu als jij bij die 99% zou horen? Of een kind of familielid van jou? Ook dan gewoon de vergeetput in? Iemand die op zijn 18de de fout in gaat, prima reageert op de behandeling en na 5-10 jaar eigenlijk gewoon weer mee kan, die persoon dan toch tot zijn 88ste opgenomen laten zitten?

Justitie is nu eenmaal niet zo ingericht dat de 'goeden' (zeer losse term in dit geval) onder de kwaden hoeven te lijden. Begrijp me niet verkeerd, natuurlijk is elk leven dat verloren gaat er 1 te veel, maar wat jij nu voorstelt is 99 levens wegwerpen om er 1 te sparen.
Ik begrijp je punt, daar zit ik ook wel mee eerlijk gezegd. Maar ik hoop ook dat je mijn punt snapt. Het is ook een lastig punt. Maar elke verkrachte of gedode man/vrouw is er 1 teveel.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 23 okt 2017 22:34

Race406 schreef:Ik begrijp je punt, daar zit ik ook wel mee eerlijk gezegd. Maar ik hoop ook dat je mijn punt snapt. Het is ook een lastig punt. Maar elke verkrachte of gedode man/vrouw is er 1 teveel.


Natuurlijk, met dat laatste is uiteraard ieder redelijk persoon het eens, maar laat ik daar aan toevoegen dat ook elke onterecht opgesloten persoon er een te veel is. Het is geen makkelijke kwestie en er moet zeker niet lichtvaardig over worden gesproken, maar besluiten nemen als de emoties zo hoog oplopen is meestal niet de weg van de meeste wijsheid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Race406 » 24 okt 2017 00:16

Mortlach schreef:Natuurlijk, met dat laatste is uiteraard ieder redelijk persoon het eens, maar laat ik daar aan toevoegen dat ook elke onterecht opgesloten persoon er een te veel is. Het is geen makkelijke kwestie en er moet zeker niet lichtvaardig over worden gesproken, maar besluiten nemen als de emoties zo hoog oplopen is meestal niet de weg van de meeste wijsheid.
En daarin zijn we het roerend eens! :D
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2017 09:41

Mortlach schreef:Natuurlijk, met dat laatste is uiteraard ieder redelijk persoon het eens, maar laat ik daar aan toevoegen dat ook elke onterecht opgesloten persoon er een te veel is. Het is geen makkelijke kwestie en er moet zeker niet lichtvaardig over worden gesproken, maar besluiten nemen als de emoties zo hoog oplopen is meestal niet de weg van de meeste wijsheid.


Precies. Als je 100 mensen levenslang opsluit terwijl er met een goed reintegratiesysteem 90 na het uitzitten van hun straf gewoon normaal zouden functioneren en niet in herhaling zouden vallen en die andere tien goed in de gaten gehouden zouden worden, is iedere gevangene die je nodeloos opgesloten houdt, er ook 1 te veel. Dat is de spagaat die je hebt, ook al is ieder slachtoffer er 1 te veel. Om nog maar te zwijgen over de kosten en over mensen die helemaal niet terecht vastzitten. Daar was gisteren bij RTL Late Night nog een interessant item over.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 24 okt 2017 13:58

Cees02 schreef:TBS is geen straf.

Dat klopt, maar het voelt wel zo.
Daarnaast is het niet zo dat alleen het TBS traject een re-integratietraject is, het feit dat daders na een deel van de straf uitgezeten te hebben al aan hun re-integratie mogen werken toont dat in mijn optiek aan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 24 okt 2017 14:04

Marnix schreef:Precies. Als je 100 mensen levenslang opsluit terwijl er met een goed reintegratiesysteem 90 na het uitzitten van hun straf gewoon normaal zouden functioneren en niet in herhaling zouden vallen en die andere tien goed in de gaten gehouden zouden worden, is iedere gevangene die je nodeloos opgesloten houdt, er ook 1 te veel. Dat is de spagaat die je hebt, ook al is ieder slachtoffer er 1 te veel. Om nog maar te zwijgen over de kosten en over mensen die helemaal niet terecht vastzitten. Daar was gisteren bij RTL Late Night nog een interessant item over.

We zouden Anders Breivik ook prima los kunnen laten. Goede controle erop, en de man zal nooit in herhaling vallen.
We zouden Marc Dutroux ook prima los kunnen laten. Goede controle erop, en de man zal nooit in herhaling vallen.
Volkert van der Graaff is vrijgelaten. Goede controle erop (hoewel dat nogal tegen blijkt te vallen) en de man zal nooit in herhaling vallen.
Toch heeft de hele discussie rond Volkert (die andere twee zijn gelukkig nog niet vrij) aangetoond dat de maatschappij daar nog niet klaar voor was.
Bovendien is het strijdig met het rechtvaardigheidsgevoel dat de meeste mensen hebben.

Een persoon vastzetten terwijl hij ook los had kunnen lopen met begeleiding (door die begeleiding valt je kostenargument ook een beetje in het niet) is dus niet per definitie beter.
Dat er ook mensen onterecht vastzitten: klopt. en daar zou wat aan gedaan moeten worden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Veendam » 24 okt 2017 17:26

StillAwake schreef:We zouden Anders Breivik ook prima los kunnen laten. Goede controle erop, en de man zal nooit in herhaling vallen.
We zouden Marc Dutroux ook prima los kunnen laten. Goede controle erop, en de man zal nooit in herhaling vallen.
Volkert van der Graaff is vrijgelaten. Goede controle erop (hoewel dat nogal tegen blijkt te vallen) en de man zal nooit in herhaling vallen.
Toch heeft de hele discussie rond Volkert (die andere twee zijn gelukkig nog niet vrij) aangetoond dat de maatschappij daar nog niet klaar voor was.
Bovendien is het strijdig met het rechtvaardigheidsgevoel dat de meeste mensen hebben.

Een persoon vastzetten terwijl hij ook los had kunnen lopen met begeleiding (door die begeleiding valt je kostenargument ook een beetje in het niet) is dus niet per definitie beter.
Dat er ook mensen onterecht vastzitten: klopt. en daar zou wat aan gedaan moeten worden.


Ik weet van situaties waarop een TBS er (zedendelicten voor verkrachtingen) voor het eerst op begeleid verlof mocht en dan sturen ze een VROUWELIJKE begeleider mee. Op een paar honderd meter vanaf de instelling werd ze verkracht en nam hij de benen.
En je dan maar afvragen hoe dat mis kon gaan :oops:

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor pindas83 » 24 okt 2017 20:15

Marnix schreef:Klopt, maar dat zit hem voor een deel ook in het niet goed uitvoeren van de reintegratie. Waar dat wel gebeurt zijn de cijfers behoorlijk veelbelovend. Verder is het nogal onchristelijk om mensen die verkeerde dingen hebben gedaan geen genade aan te bieden... eens een dief, altijd wen dief. Zoiets. Overigens kan je beter de hele mensheid preventief opsluiten want de kans dat er een mensenleven verloren gaat door zinloos geweld etc is er altijd. Heel wat mensen die God heeft gebruikt zijn eerst flink de fout ingegaan. Gelukkignis God wel genadig. En daarom vind ik dat we dat ook moeten zijn, wat inhoudt dat er straf is, die uitgezeten moet worden en de reintegratie op een goede en gecontroleerde manier moet gaan. Anders dan in deze zaak het geval was dus... maar dat is wat anders dan mensen echt levenslang opsluiten of de doodstraf geven... en dan degenen die geleerd hebben van hun fouten maar preventief opgesloten laten zitten.


Doe nou niet alsof ik een hardvochtig voorstander van de doodstraf ben die het liefst elke crimineel zou willen vierendelen.
Ik wilde alleen Race406 aanmoedigen zijn ongezouten mening te verkondigen, dan komt de discussie beter op gang.
In sommige gevallen lijkt het mij ook de enige juiste straf, alleen ik zou zelf ook niet de trekker willen overhalen en dat is wel een puntje van Mortlach. Dan moet je het vuile werk aan beulen overlaten die je dan zelf met een ‘gerechtvaardigde moord’ opzadelt. Ook niet erg gewenst dus. Zelfs als het geautomatiseerd word moet er iemand op een knopje drukken of op de linker muisknop klikken.
Dat maakt het een dillema.

Je zegt dat wij net als God, genadig moeten zijn. Dat ben ik wel met je eens en denk dan aan de slaaf wiens geldschuld volledig wordt kwijtgescholden en die zelf wel tot op het bot gaat om zijn uitstaande tegoeden te innen.
Toch denk ik dat er wel een verschil is. God vergeeft en vergeet indien wij onze belijden en de straf was op Hem. Wij kunnen niet zeggen tegen een zededeliquent/moordenaar: ''Heb je er spijt van en zal je het proberen niet meer te doen? Nou toe maar dan, maar pas d 'r wel op he?!''
Nee er moet straf zijn, en wel zo, dat het een signaal naar de maatschappij uitzendt. Hoe zwaarder het vergrijp, hoe zwaarder de straf.
En een jonge vrouw verkrachten en vermoorden valt wat mij betreft tot één van de grootste vergrijpen. De straf zou navenant moeten zijn, in de praktijk is dat het meestal niet.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 76 gasten