Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Chaya schreef:Dat is kerkrechtelijk zo bepaald:
De Fransche Gereformeerde kerken hebben Calvijn gevolgd en bepaald in Art. 22 en 23 van hare belijdenis, dat het ambt der ouderlingen en diakenen niet levenslang is.
GDK schreef:Dat snap ik, maar dat is eigenlijk m'n vraag niet. Als een ouderling na 4 jaar doorgaat met z'n ambt, waarom moet hij dan opnieuw bevestigd worden? Een politieman of rechter hoeft toch ook niet elke 4 jaar een ambtseed af te leggen?
GDK schreef:Dat snap ik, maar dat is eigenlijk m'n vraag niet. Als een ouderling na 4 jaar doorgaat met z'n ambt, waarom moet hij dan opnieuw bevestigd worden? Een politieman of rechter hoeft toch ook niet elke 4 jaar een ambtseed af te leggen?
Chaya schreef:Er is een max termijn afgesproken, wat voorkomt dat een k.r. jarenlang uit (vrijwel) dezelfde samenstelling zal bestaan en dus star wordt.
Ereunao schreef:Strict genomen is een Dienaar van het Woord dus helemaal geen ambt, maar een gave van de verhoogde Christus aan Zijn Gemeente. In de bijbel werden die dan ook nooit bevestigd door handoplegging, ouderlingen en diakenen wel.
Timotheus kreeg de handen opgelegd nadat hij een gave had ontvangen die onder meer bestond uit voorlezen, vermanen en leren. De gave kreeg hij door het woord van een profeet. De handoplegging vond plaats door de gezamenlijke oudsten. (1 Tim 4:13-14)
Timotheus was geen oudste maar kreeg kennelijk wel de handen opgelegd.
ereunao citeert:
Met ouderlingen en diakenen was dat anders, hun dienstwerk was aan een plaatselijke gemeente gebonden. Maar toen Filippus van diaken een evangelist werd ging hij zonder menselijke opdracht of bevestiging in Samaria het evangelie verkondigen en was daarbij kennelijk ook bevoegd om te dopen.( Hand.8 )
Hier zien we een systeem, wat vele honderden jaren uitstekend functioneerde. Kijk maar naar de stam van Levi, die afzonderlijke taken kregen toebedeeld. Hierin zat een waarborg voor de toekomst, dat de voorgeschreven taak van vader op zoon gewoon overging. Idem voor een familiegroep in de stam van Levi. etc..
Dies schreef:Timotheus kreeg de handen opgelegd nadat hij een gave had ontvangen die onder meer bestond uit voorlezen, vermanen en leren. De gave kreeg hij door het woord van een profeet. De handoplegging vond plaats door de gezamenlijke oudsten. (1 Tim 4:13-14)
Timotheus was geen oudste maar kreeg kennelijk wel de handen opgelegd.
Ereunao schreef:Dat ben ik met je eens, maar pas nadat hij daarvoor kennelijk door God geroepen en bevestigd was. Maar Paulus zegt dat hij niet van mensen, noch door een mens geroepen was.( Gal.1) En de apostelen hebben hem ook nooit bevestigd, maar spontaan als hun mededienstknecht erkend.
Ereunao schreef: En zo was het ook met Apollos, die is ook niet door Paulus bevestigd. Maar als zijn mededienstknecht erkend 1Kor.3:5. Met ouderlingen en diakenen was dat anders, hun dienstwerk was aan een plaatselijke gemeente gebonden. Maar toen Filippus van diaken een evangelist werd ging hij zonder menselijke opdracht of bevestiging in Samaria het evangelie verkondigen en was daarbij kennelijk ook bevoegd om te dopen.( Hand.8 )
In Hand. 13:2-3 wordt melding gemaakt van de uitzending van Paulus en Barnabas als apostelen voor de heidenen waarbij handoplegging plaats vond.
Als er in de Handelingen of de brieven geen melding wordt gemaakt van bevestiging cq handoplegging kan dit nog niet gelden als argument dat iets dergelijks niet zou hebben plaatsgevonden. Ook Johannes vermeldt aan het eind van zijn evangelie dat niet alles beschreven is (Joh 21:25).
Vanuit afwezige informatie kan dus geen ambtstheologie worden geconcludeerd.
Overigens heb ik er veel moeite mee dat de wel aanwezige aanwijzingen gebruikt worden om in de kerken ouderlingen en diakenen te bevestigen en de handen op te leggen. Wetend hoe benoemingen veelal tot stand komen is dat naar mijn smaak een nogal lichtvaardig gebruik: 1 Tim 5:22 > Leg niemand overijld de handen op.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten