Reformatieavonden Nunspeet

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor schaapje » 13 okt 2017 11:02

Bambi schreef:Ik generaliseer niet, dat doen de mensen die zeggen dat die diepe dalen van zondebesef een vereiste zijn, om kind van God genoemd te worden.

Nou als jij het zonde besef tot het rijk der fabelen verwijst dat generaliseer je dat dus wel, het IS geen fabel.
En wat anderen zeggen over diepe dalen is een hele andere discussie.
Als ik het goed begrijp is er maar een klein aantal van deze z.g. denominaties en als ik het forum zo lees komen ze hier niet voor.
En wat het met de reformatieavonden in Nunspeet te maken heeft snap ik niet zo goed, of je bent er op uit om alles af te kammen dat kan ook natuurlijk.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 13 okt 2017 11:13

schaapje schreef:Nou als jij het zonde besef tot het rijk der fabelen verwijst dat generaliseer je dat dus wel, het IS geen fabel.
En wat anderen zeggen over diepe dalen is een hele andere discussie.
Als ik het goed begrijp is er maar een klein aantal van deze z.g. denominaties en als ik het forum zo lees komen ze hier niet voor.
En wat het met de reformatieavonden in Nunspeet te maken heeft snap ik niet zo goed, of je bent er op uit om alles af te kammen dat kan ook natuurlijk.

Misschien moet je mijn posten maar beter lezen die ik hier geschreven heb. Voordat je zo tekeer gaat.
Reformatie van Luther was er voor om weer terug bij het echte evangelie te komen. Dus waarom ik het hierin schrijf is niet zo moeilijk te begrijpen dan

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 13 okt 2017 11:30

Ik wil nog wel een tipje meer van de sluier optillen
Stichting Heartcry en Jijdaar, zijn juist adressen waar veel jongeren komen die WEL daar mee doodgegooid zijn in de kerk
Dat een diep zondebesef een vereiste is om jezelf pas een waar gelovige of kind van God te noemen. Ipv dat je al een kind van God bent als je gelooft in de Heere Jezus en dan een relatie mag beginnen met God en Hij dan op Zijn manier en Zijn tijd en aangepast op de persoon, ze vanzelf een zondekennis geeft.
En ook jongeren die hier lezen, het is tenslotte een Refomatorisch forum, die worstelen met dat vraagstuk. En worden er door geblokkeerd en bij God vandaan gehouden.
Dus sorry als jij je niet aangesproken voelt, maar ik doe het voor hen, zodat ze niet als ik, mijn vader en vele anderen, door die dwaling worden gehinderd om bij God te horen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor MoesTuin » 13 okt 2017 11:44

dat de reformatie maar continue door mag blijven gaan met re-for-meren
dat het maar diep ge-re-for-meerd in Christus uit komt in alles.

re-re-re-formatie (telken male ge-re-for-meerd worden)
verstaan we dit nog?

Wat houdt / wat hield reformatie in?
Waar komt het vandaan?
Waar leidt het toe?
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor lekkerbek » 14 okt 2017 12:54

Bambi ik ben het toch niet met je eens, hoewel de diepte van het zondebesef voor iedereen verschillend is, de één zal hier dieper door moeten dan de ander, zal het zonder zondebesef toch echt niet gaan. Ook vind ik de term relatie met God altijd wat lichtzinnig (puur persoonlijke mening). Een kind van God te zijn gaat zo oneindig veel dieper, zo'n heilige God Die zo laag afdaalt naar de mens, dat gaat zo diep in je hart, ik heb geen woorden om dat te omschrijven. Ik ben ook van mening dat we niet zelf teksten uit dr Bijbel kunnen pakken en naar ons toe kunnen trekken maar dat dit persoonlijk geschonken moet worden: het moet toegepast worden aan je ziel zodat je kunt zeggen: ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord!
Je kunt dit een dwaling vinden, andersom vind ik de gedachte die op t forum overheerst een dwaling: het zelf doen, het zelf pakken. Niet dat je met je armen over elkaar kan zitten wachten, je zult alles eraan moeten doen, maar dan zal je erachter komen dat we niets kunnen. Wat wen wonder als dan de Heere komt: Mijn genade is u genoeg!
Het hele forum is vol van deze discissies, de eeuwigheid zal openbaren hoe het echt zit. Wat zal het erg zijn dat er mensen zullen zijn die denken in te mogen gaan maar waarvan de Heere zal zeggen: Gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend!
Maar wat een vreugde voor Zijn kinderen die Hij binnen zal brengen: Nu reis ik getroost onder t heiligend kruis, naar t erfgoed daarboven in t Vaderlijk Huis, mijn Jezus geleidt mij dppr d aardse woestijn, gestorven voor mij, zal mijn zwanenzang zijn!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Chaya » 14 okt 2017 13:48

lekkerbek schreef:Je kunt dit een dwaling vinden, andersom vind ik de gedachte die op t forum overheerst een dwaling: het zelf doen, het zelf pakken. Niet dat je met je armen over elkaar kan zitten wachten, je zult alles eraan moeten doen, maar dan zal je erachter komen dat we niets kunnen. Wat wen wonder als dan de Heere komt: Mijn genade is u genoeg!
Het hele forum is vol van deze discissies, de eeuwigheid zal openbaren hoe het echt zit. Wat zal het erg zijn dat er mensen zullen zijn die denken in te mogen gaan maar waarvan de Heere zal zeggen: Gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend!

Mensen kunnen met God bezig zijn, maar is de Heere met hen bezig?, zei onlangs een oudere mevrouw tegen me.
Deze mevrouw kon het bij haar kleinkinderen niet meer kwijt.
Het zit m ook in het feit dat dit steeds minder in de prediking te horen is.
Volg Jezus maar, ga maar geloven, is de boodschap. En men is onder de indruk van een ervaring, of een bewuste keuze.
Maar als er separerend gepreekt wordt, en er wordt goed geluisterd, is het toch een ander verhaal.
lekkerbek schreef:Maar wat een vreugde voor Zijn kinderen die Hij binnen zal brengen: Nu reis ik getroost onder t heiligend kruis, naar t erfgoed daarboven in t Vaderlijk Huis, mijn Jezus geleidt mij dppr d aardse woestijn, gestorven voor mij, zal mijn zwanenzang zijn!

De eeuwigheid zal te kort zijn voor hen die zo verwonderd zijn dat zij erbij horen!
Bambi schreef:Stichting Heartcry en Jijdaar, zijn juist adressen waar veel jongeren komen die WEL daar mee doodgegooid zijn in de kerk

Er zijn inderdaad veel mensen die ooit teleurgesteld zijn geraakt in een dominee of in de kerk als geheel.
Daar kun je dan twee kanten mee uit. Eén daarvan is een avond bezoeken van HC of JD, en dat vind ik dan persoonlijk niet de slechtste keuze.
Bambi schreef:En ja, Hij laat me ook mijn zonden zien.

Dat is dus dat zondebesef dat je van jezelf niet hebt. Dat is door de werking van de Heilige Geest.
Die weg kan voor ieder anders zijn, voor de één zal het dieper gaan dan voor de ander.
Maar de H.G. laat ons zien wie wij zijn van nature, nl. haters van God en onze naaste en dat wij dagelijks bekering nodig hebben.
Volgens mij zeg jij dat ook, alleen in andere bewoordingen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 14 okt 2017 13:54

lekkerbek schreef:Bambi ik ben het toch niet met je eens, hoewel de diepte van het zondebesef voor iedereen verschillend is, de één zal hier dieper door moeten dan de ander, zal het zonder zondebesef toch echt niet gaan. Ook vind ik de term relatie met God altijd wat lichtzinnig (puur persoonlijke mening). Een kind van God te zijn gaat zo oneindig veel dieper, zo'n heilige God Die zo laag afdaalt naar de mens, dat gaat zo diep in je hart, ik heb geen woorden om dat te omschrijven. Ik ben ook van mening dat we niet zelf teksten uit dr Bijbel kunnen pakken en naar ons toe kunnen trekken maar dat dit persoonlijk geschonken moet worden: het moet toegepast worden aan je ziel zodat je kunt zeggen: ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord!
Je kunt dit een dwaling vinden, andersom vind ik de gedachte die op t forum overheerst een dwaling: het zelf doen, het zelf pakken. Niet dat je met je armen over elkaar kan zitten wachten, je zult alles eraan moeten doen, maar dan zal je erachter komen dat we niets kunnen. Wat wen wonder als dan de Heere komt: Mijn genade is u genoeg!
Het hele forum is vol van deze discissies, de eeuwigheid zal openbaren hoe het echt zit. Wat zal het erg zijn dat er mensen zullen zijn die denken in te mogen gaan maar waarvan de Heere zal zeggen: Gaat weg van Mij, Ik heb u nooit gekend!
Maar wat een vreugde voor Zijn kinderen die Hij binnen zal brengen: Nu reis ik getroost onder t heiligend kruis, naar t erfgoed daarboven in t Vaderlijk Huis, mijn Jezus geleidt mij dppr d aardse woestijn, gestorven voor mij, zal mijn zwanenzang zijn!

Helemaal eens met wat je zegt, maar daar gaat mijn gevecht niet over
Mijn gevecht gaat over dat het een vereiste zou zijn, om jezelf kind van God te noemen, pas als je dat zondebesef hebt.
Terwijl de Heere Jezus zegt, dat je al door geloof in Hem een kind van God bent. En dan komt het zondebesef voor een ieder verschillend

En daar zijn voorbeelden genoeg van in de Bijbel'
Met pinksteren, hadden mensen die gingen geloven, alleen besef van hun zonde dat ze de Heere Jezus aan het kruis genageld hadden en niet ingezien hadden dat Hij de Zoon van God was

En ook staat bij veel verhalen, dat ze de Heilige Geest pas kregen, nadat ze tot geloof gekomen waren
En die moet toch overtuigen van zonde, omdat ze IN de Heere Jezus niet geloofden?
Dat kan Hij pas als mensen hun hart openen, als ze de boodschap van de Heilige Geest over de Heere Jezus horen.
Anders kan Hij ze nooit raken en dat inzicht geven,
En denk je dan dat Hij gelijk het hele leven ff laat zien? FF een blauwdruk van het hele leven, waar alles fout gegaan is?
Denk het niet. Alleen bij Paulus al, liet de Heere Jezus Zelf zien, dat Paulus juist verkeerd deed, om de volgelingen van de Heere Jezus te vervolgen. Niet over dingen uit zijn jeugd, of boze gedachten die hij en op zichte van wie dan ook buiten de Christenen had. Dat kwam allemaal later wel
God laat het belangrijkste zien en de mens daardoor buigen
Bij mij was het juist andersom, waarmee Hij binnenkwam, door te laten zien dat Hij wel van mij hield en ik wel meetelde voor Hem
En later liet Hij bepaalde dingen zien, die ik fout gedaan had.
Ben ik daardoor perfect? Nee, want er is niks goeds van onszelf. Maar laat Hij dat allemaal de hele dag door zien?
Nee, maar wel dat als Hij het laat zien, dan laat Hij ook zien in liefde, dat Hij het allang vergeven heeft. Niet pas nadat Hij het laat zien, maar al gelijk toen ik het deed. Want Hij wil niet pijnigen, om ons te vernederen, maar ons in liefde leren.
Tenminste bij mij wel

God hoort op nummer 1 te staan. Bij alles vragen wat Hij er van vindt enz
Ik ben maar alleen al die jaren in mijn relatie met God
Ik ken geen stille tijd met God, ik ben altijd in stilte met Hem
Misschien dat ik daarom niet steeds aan mijn jasje getrokken hoef te worden met diepe zonden, want ik ben constant bezig om Zijn wil te weten. Zelfs in wat ik VOELEN moet volgens Hem

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor benefietdiner » 14 okt 2017 15:47

Nu Live stream Heart Cry in Ambt Delden.
https://www.heartcry.nl/livestream/

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 14 okt 2017 19:05

Ik word er verdrietig van. Verwijten die mij naar het hoofd geslingerd worden, teksten kun je niet naar jezelf toetrekken ed
De tekst :" Gaat weg van mij, ik heb u nooit gekend'" wordt gebruikt om mensen af te schrikken. Zonder het achtervoegsel en aan wie het gezegd wordt. Er staat namelijk achter:" Gij die de ongerechtigheid werkt" en is juist een tekst tegen dominees

Toen ik mijn relatie met God begon, in 2001, had ik zoveel persoonlijke problemen waar ik om een oplossing voor smeekte. En het enige antwoord wat ik vaak kreeg was juist:" Mijn genade is u genoeg" Waar ik toen soms wel eens boos om werd. Want dat veranderde toch niks aan mijn situatie? Maar toen ik eenmaal begreep wat ermee bedoeld werd, hoefde ik van niemand meer een bevestiging of ik een kind van God ben of niet.
Niet van dominees en ook op dit forum niet
Maar ik wil het wel anderen meegeven, die niet zo hoog verheven voelen en denken, maar juist bang zijn gemaakt door al die eisen, dat ze denken er zelf niet bij te mogen horen

Als niemand wil zien, dat het al genade is, dat mensen geloven in de Heere Jezus, dan ben je zelf doof en blind

En een relatie met God is makkelijk gezegd?
Als je God in je hart hoort antwoorden, en Zijn leiding overal in ziet, is dat niet makkelijk gezegd.

Als mensen alleen maar hun zonden beseffen en hoe groot God is, maar de liefde voor hun naaste niet, maar alleen maar veroordelend bezig zijn, iedereen buiten te sluiten, gemeten aan hun eigen maatstaven, in hoe hun persoonlijke geloof nu is, dan zie je niet hoe groot God echt is en ook niet hoe liefdevol en mis je zelf ook genoeg nog van Hem

Weet je wat het frappante is?
Dat ik al jaren tegen mijn vader heb gezegd, dat hij wel een kind van God was, want ik herkende zijn relatie met God in mijn leven
En dat kan alleen als je de genade hebt
En hij wilde me niet geloven, want hoe kon ik een relatie met God hebben en hij las zich suf, om maar geraakt te worden door een tekst
Tot God hem daarin stopte en hem eraan herinnerde, aan wat hij als kind al wist. die witte steen was ook voor hem. Hij moest eens stoppen met dat proberen, dat was niet nodig
En daarna heeft hij op een andere manier met zijn 2 broers die ouderling waren gepraat en met een bevriend ouderling in de kerk en wat bleek, ze hadden hetzelfde geloof als hij.
En zijn ogen gingen pas echt open, toen God mij had verteld dat zijn broer eerder zou sterven
Ik ben hier niet bezig om voor eigen parochie te preken, zoals anderen
Maar juist om anderen door mijn verhalen, te overtuigen, dat ze wel een kind van God zijn, wat voor eisen er ook gesteld worden, voor God geldt alleen het geloof in de Heere Jezus als de deur en de eis, om Zijn kind genaamd te worden
En de rest is een relatie groei

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 14 okt 2017 20:02

En hoe bouw je een relatie op met God?
Ga praten tegen Hem in jezelf en vraag alles aan Hem, de hele dag door.
En dank Hem als Hij je weer iets laat zien of voor je doet
Dat kost veel oefening, want we willen alles zelf denken en beslissen en voelen enz
Toen ik de relatie begon was ik burnout, dus kon niet goed meer denken
Dus vroeg ik zelfs het kleinste, wat ik aan moest trekken, wat ik moest eten,welke boodschappen ik moest doen, en zo leerde ik Zijn stem te verstaan.
Zo begon die relatie. En toen hielp Hij me met het kleinste, om me te laten zien, dat Hij er voor me was. Dan had Hij dingen voor me ergens anders in de winkel laten zetten, terwijl het echte schap leeg was en net als dan begon te mouwen dat het er weer niet meer stond, liet Hij zien dat Hij iemand 1 artikel heel ergens anders had laten dumpen. Waarbij ik ook leerde, om blij te zijn, met lakse mensen die hun spullen onderweg weer dumpen in de supermarkt bijv.
Je hoeft niet te vragen om je te bekeren, maar om inzichten, hulp en leiding
Als je een vraag hebt en je wil het antwoord uit de Bijbel, vraag aan Hem waar je het kunt vinden en vraag dan om je ogen te openen wat er mee bedoeld wordt enz

En dat gaat nog vaak mis, als je eigen gevoelens in de weg zitten of je angsten of eigen ideëen of als je moe bent of wat dan ook.
God wil een relatie met ons
Als je al gelooft dat de Heere Jezus Gods Zoon is, mag je daar gewoon mee beginnen.
En dan gaat God Zijn kant beginnen, oftwel, dan luister je pas naar Hem
En dan groeit je geloof vanzelf en je kennis over van alles en je kijk op alles.

Mijn broer en zus geloven niet meer in de Heere Jezus als de Zoon van God
2 mensen die belijdenis hebben gedaan om te trouwen en hun kinderen te laten dopen
En dan zie je pas, wat het betekent als mensen daar niet in geloven. Dan snappen ze niks meer van waar het om draait
Dus hou maar op, met te vertellen dat geloof in de Heere Jezus niet genoeg is voor God en alle verhalen van mensen die vertellen dat ze geen levend geloof hadden, dat komt doordat je niet zelf praatte tegen God en niet naar Hem luisterde en niet afhankelijk van Hem wilde zijn

En je gaat geen stemmen horen hoor, maar je krijgt gedachten of een weten, of een gevoel ergens over
Je kunt bijv ook vragen wat God wil dat je voelt ergens over of voor iemand of wat dan ook
Misschien willen mensen bidden voor mijn broer en zus, dat God ze weer aan wil raken en hun blindheid weg wil nemen

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor MoesTuin » 14 okt 2017 21:11

Precies Bambi

Volle verzeek'ring Jezus is mijn
Wat schenkt dat rust aan het volgzaam gemoed
In Hem zal ik zalig, zalig steeds zijn
wedergeboren door Jezus' bloed

Dat is de kern.
Gods wegen die Hij gaat met mensen zijn on-door-grondelijk, dwz, lang niet altijd te begrijpen / te bevatten door mensen.
God is rechtvaardig

"In Hem hebben wij de verlossing, door Zijn bloed, namelijk de vergeving van de overtredingen, overeenkomstig de rijkdom van Zijn genade"(Efe. 1:7).

De zonde kan geen macht meer over ons hebben!
Zonde is voor God een gepasseerd station, want wij zijn met Christus gestorven, en ons leven is met Christus verborgen in God (Kol. 3:3). Door het geloof mogen wij deze dingen zeker weten, God heeft het gesproken.

Zijn Koninkrijk is nu in de hemel, daarin zijn wij overgezet. Wij zijn burgers van dat Koninkrijk: Hemelburgers (Filipp. 3:20).
Ja nu reeds al op aarde.

Ook zo rijk en bemoedigend en zo nodig om nog eens goed te onderstrepen

"Geloof viert de werkelijkheid van wat wordt gehoopt, is het bewijs van gebeurtenissen die niet waarneembaar zijn. (...) En zonder geloof is het onmogelijk hem te behagen; want wie tot God komt moet geloven dat hij is en voor wie hem ernstig zoeken wezen zal: een gever van loon"
(Hebreeën 11:1,).


Geloven is vertrouwen.
Het is een werkwoord, maar je krijgt het niet door een prestatie te leveren of iets te produceren.
Het is een geschenk van God.
Het hoeft maar net zo groot te zijn als een mosterdzaadje.
Het is absoluut niet nodig om er méér voor nodig te hebben om antwoord op gebed te krijgen.
Zolang een mens hier op aarde leeft, leunt hij of zij op het vertrouwen van Jezus in zijn Vader.

Maar waarom zou je niet durven jezelf niet toe te vertrouwen aan Hem die gelooft? Iets wat ik proef in de reactie van zuster Lekkerbek en zuster Chaya.
Als je kijkt naar de Heere Jezus, die blindelings gelooft in zijn Vader. Waarom wij niet? Geloof wordt gevraagd (is een werk woord, niet lijdelijk afwachten, vertrouw op Hem!)
In Marcus 9 had Jezus gezegd: "Alles is mogelijk voor Hem die gelooft".
Maar hoe kom ik aan dat vertrouwen?
Daarover is de Bijbel duidelijk.
Dóór te luisteren naar het woord van Christus.
Luisteren met jouw hart, want doven kunnen luisteren met hun hart, en al luisterend naar het spreken van Christus wordt er diep van binnen vertrouwen gewekt.
en dan gaat de relatie groeien waar Bambi zo rijk van getuigt.

Ernst, aandachtig luisteren, toegewijd bidden, schuld belijden, huilen heeft een plaats in de eredienst.
Maar ook vrolijkheid, opgewektheid, feestelijk zingen, aanbidden en lofprijzen, danken hebben een plaats in de eredienst.
In mijn leven overheerst blijdschap, vreugde en dankbaarheid en een absoluut vertrouwen dat mijn leven bij Jezus veilig en geborgen is.
Het Eeuwige leven begint hier en nu. Ja in geloof in Christus die jou reeds nu kent en je zonden vergeeft, waar je een relatie mee hebt, onderhoud of aan het opbouwen bent, kent jou! Ja reeds nu mag je weten als je geborgen bent in Zijn Bloed, dat je hier op aarde al Hemelburger bent...ja nu al....

Re-For-Meren
telkens kere
Ge-Re-For-Meerd
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 15 okt 2017 00:50

Omega schreef:
@Bambi Wat jij doet is Gods geopenbaarde wil en Zijn verborgen wil door elkaar husselen in een poging er een begrijpelijk geheel van te maken. Maar dat is juist het probleem. Dat kan niet. Wij kunnen niet als God zijn en in Zijn raadsbesluiten snuffelen. Hier past alleen een eerbiedig buigen voor wat het Woord zegt: uitverkiezing enerzijds en de oproep tot geloof en bekering anderzijds. Die zijn niet in tegenspraak met elkaar maar lopen als twee sporen naast elkaar. Ze kruisen elkaar alleen zodra een zondaar zich bekeert.

Joh. 17 is het hogepriesterlijk gebed van Jezus. Dat gaat niet alleen over de discipelen, maar hier bid Jezus tot de Vader voor "den mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt." In het Grieks staat hier "anthropos" en dat betekent mensen in algemene zin, oftewel de gelovigen naast de discipelen. Daarom bidt Jezus hier ook voor de eenheid onder christenen. Overigens maakt het voor de uitverkiezing in praktische zin niet uit of dit is gebeurd voor of tijdens de grondlegging van de wereld.

Mag ik je er verder aan herinneren dat "het boek des levens" niets anders is dan beeldspraak. God heeft geen boek, ook niet nodig. Als Hij spreekt over het boek des levens en het schrappen daar uit, is dat niets anders dan dat Hij ons iets in begrijpelijke taal wil uitleggen. En dat is in dit geval: wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden. Het gaat hier om Gods geopenbaarde wil: dat wat Hij van ons eist (zo ook Spr. 8 ). Gods verborgen wil, waar we dolgraag in willen wroeten, gaat om Zijn raadsbesluiten van eeuwigheid. God roept een ieder op tot geloof, maar uiteindelijk zullen alleen degenen geloven die vooraf verordineerd (uitverkoren) zijn zegt Paulus (Rom. 8:29, Ef. 1:5 en 11). Dat is niet om mensen te ontmoedigen, maar is een extra stimulans om onze roeping en verkiezing vast te maken (2 Petr. 1:10). En wie een kind van God is, weet ook dat Hij uitverkoren is. Wie afvalt, is een schijngelovige. Altijd ook geweest, hoewel de buitenkant er prachtig uit kan zien. Dat maakt de gelijkenis van het zaad ons duidelijk. Er is maar één waarzaligmakend geloof. Dat brengt vruchten voort en de kenmerken daarvan heeft Jezus vastgelegd in de zaligsprekingen. Al het andere is onkruid.

Mag ik je aanraden om Efeze 2,3 en 4 te lezen? En je daarbij in het achterhoofd moet houden in deze hoofdstukken dat ze geschreven zijn aan heidenen, die zich met afgodendienst bezig hielden voordat ze tot geloof kwamen

En waarbij het in Efeze 3 gaat over die verborgenheden
Waarin in vers 9c weer hetzelfde staat als ik Spreuken 8 en vers 11 staat over wat er vanaf de grondlegging was

En in vers 12 wat ik hier de laatste week dag en nacht roep

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor 3parels » 16 okt 2017 15:25

Heeft Nederland een reformatie nodig? Ja!! Iedere christen heeft dat nodig. Er zijn altijd gebieden die niet over gegeven zijn aan God. In de kerk en in ons persoonlijk leven. Heilige huisjes en verkeerde doctrines... ter linker of ter rechter zijde... er is niet voor niets zoveel verdeeldheid. In deze scheidingen ging het met name om wat 'ik denk' ipv de Bijbel nou eens goed te lezen, door niet te willen buigen voor het Woord ontstaan er scheidingen...
Ik zeg niet dat het makkelijk is natuurlijk, zo van: lees de Bijbel goed en je wordt het met elkaar eens. Maar ik geloof dat wanneer 2 christenen uit twee verschillende kerken samen bidden om duidelijkheid in het Woord en leiding van de Geest, dat ze een heel eind komen.
Er zijn heel veel kinderen van God die de leer van de kerk voor zoete koek slikken, maar nooit onderzoek doen. Ik roep iedereen op: ga onderzoeken van je predikant zegt, ga onderzoeken wat de formulieren zeggen.... mag alles getoetst worden? Paulus prees de christenen in Berea ervoor... dat ze hem toetsten... zou onze predikant ons prijzen als we met vragen over zijn preken bij hem kwamen?

Maar hoeveel gebed is er? bezoek je zelf de bidstonden trouw? Neem je zelf tijd om te bidden of draaf je gewoon door de hele dag? Ik denk dat de gebedsthermometer veel zegt over jouw verhouding met de Heere... hoe meer gebed hoe meer gemeenschap... En dat is nodig voor een herleving... wanneer we een nieuwe reformatie willen zullen we moeten starten met gebed en persoonlijke bekering... Mag de wil van God leidend worden in je leven? Gooi alles zooi er uit en vraag de Heere licht te geven op je zonden... belijd ze, breek er mee en zoek de Heere.

Bambi: mooi trouwens hoe je de hele dag door bidt... maar het lijkt mij ook goed om een vast moment op de dag te hebben waarop je voorbede doet voor mensen aan wie je doorgaans niet denkt. En ik wilde je niet aanvallen op je geloof, toch denk ik in je stukje te lezen dat er bij jou vooral veel gevoel moet zijn om zeker te zijn... maar de rechtvaardige zal door het geloof leven, niet door zien of door gevoel. Dat vind ik nou altijd zo heerlijk: als ik niks voel blijft het toch waar omdat God het in Zijn woord zegt.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 15 mei 2015 17:48

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor 3parels » 16 okt 2017 15:30

De 5 Sola's waar de reformatoren zo voor stonden is in onze dagen in de meeste kerken zoek geraakt. Er zijn veel kerken bij wie de schrift geen gezag meer heeft. Er worden zaken uitgescheurd, verdraaid of afgedaan als niet meer van deze tijd...
Ja... zo is de RKK destijds ook afgegleden... Gij zult u geen gesneden beeld maken en u er niet voor buigen... is in de nieuwe 10 geboden van de RKK gewoon weg gelaten enzovoort...

De Bijbel heeft geen 100 % gezag meer... en ja dus hebben een reformatie nodig.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 16 okt 2017 16:48

3parels schreef:Bambi: mooi trouwens hoe je de hele dag door bidt... maar het lijkt mij ook goed om een vast moment op de dag te hebben waarop je voorbede doet voor mensen aan wie je doorgaans niet denkt. En ik wilde je niet aanvallen op je geloof, toch denk ik in je stukje te lezen dat er bij jou vooral veel gevoel moet zijn om zeker te zijn... maar de rechtvaardige zal door het geloof leven, niet door zien of door gevoel. Dat vind ik nou altijd zo heerlijk: als ik niks voel blijft het toch waar omdat God het in Zijn woord zegt.

Ik moet voelen dat God bij me is in mijn hart. Zonder dat ben ik niet alleen God kwijt, maar ook mijn 'nieuwe' zelf. Het is een onderdeel van mezelf geworden.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten