Welnee, dat verzin je er zelf bij. In Daniël 9 gaat het in de 70e week over de onderdrukking van Antiochus IV.
In plaat van dingen te poneren, zou je ook kunnen argumenteren. Al vrees ik dat dat erg lastig is met jouw standpunt, want je moet het wel overschreeuwen omdat je het nergens in Daniël 9 kunt verankeren.
Ik hoef het toch niet exclusief uit Dan.9 te bewijzen? Heel de Schrift getuigt dat er geen volledige en definitieve vervulling van de profetie bestaat voor de komst van de Messias in heerlijkheid bij de 7e bazuin. Zie Openb.10:7 e 11:15. Ook Dan.9 heeft dus wel een voorlopige vervulling met Antiochus als typre van de a-christ, maar het gaat er beslist niet in op
En die vangt aan met de in 1 Thess.4:13-18 en in 1Kor.15 :51,52 vermeldde verandering en opstanding van de ontslapen gelovigen die samen met de dan nog levende gelovigen opgenomen zullen worden.
Aha hier komt de aap uit de mouw. Je gelooft in de zogenaamde 'opname'. Dat is een 19e-eeuws verzinsel. Dat weet je toch wel hè? 1 Tess. 4 gaat over de komst van Jezus op aarde, niet over de opname van de gelovigen.
Hier moet ik even wat langer bij stilstaan: Ik schud geen apen uit mijn mouw en het is ook geen 19e eeuws verzinsel, maar net als de leer van de Reformatie in de 19e eeuw weer opnieuw uit de Schrift opgedolven nadat het eeuwenlang onder een dikke duisternis begraven gelegen had. Het was de hoop van de 1e christengemeente waar ze vol verlangen naar uitgezien heeft.zie 1Thess. 1:10. , ‘Want God heeft ons niet gesteld tot toorn’. En de dagen van de gr.verdr. zijn de dagen van die toorn. Zie Openb.8:13 en 16:1-12. En Jezus belooft in Openb.3:10 dat hij de zijnen bewaren zal niet
in, maar
uit de ure der verzoeking die over de hele wereld komen zal . Maar deze hoop en verwachting is al eeuwenlang zo goed als verdwenen uit de gezichtskring van de gelovigen.Waar horen wij er nog over spreken in heel de belijdende kerk? De enkele geliefde dienstknechten van Christus die Zijn komst verwachten durven er nauwelijks over te spreken uit vrees verworpen te zullen worden. En de opstanding van Christus en allen die in Hem ontslapen zijn is een opstanding
uit het midden van de doden. Dit ligt ook helemaal in de analogie van het geloof. Want al de leden Zijns lichaam zijn één plant met Hem in de gelijkmaking aan Zijn dood en opstanding en
ook in Zijn Hemelvaart en wederkomst (Joh.13:36: Coll.3:4).En Jezus zegt op de vraag van Petrus dat hij hem nu niet kan volgen, maar hem namaals zal volgen. En waarheen? Dat zegt hij in Joh.14: 3: naar het vaderhuis met de velen woningen! En als hij in Openb.19 met al de zijnen nederdaalt op aarde dan is het toch duidelijk dat die tevoren moeten zijn opgenomen?
Maar het is met het verval van de kerk nog sneller gegaan dan met Israël dat de Heere nog gediend heeft zolang Jozua en de oudsten van Israël leefden. Nog tijdens het leven van de apostelen is het zaad van van allerlrei vederfelijke leringen en de heidense filosofie van Plato de kerk binnengedrongen. Zie Koll.2:8. En nauwelijks hadden de 1e arbeiders het veld verlaten of een dikke duisternis daalde over de christenheid neer. Hier zou nog veel meer over te zeggen zijn, maar ik wil het voor ditmaal hierbij laten.
En die zijn er dan in de hemel getuigen van als het Lam door het openen van de zeven zegels de eindgerichten over de aarde brengt met als climax zijn persoonlijke wederkomst als zijn voeten zullen staan op de olijfberg en Hij tot Koning zal zijn over de ganse aarde.
Volgens mij gooi je hier twee bijbelgedeelten door elkaar. En dat giet je weer in je spoorboekjestheologie.
Niks geen spoorboekjestheologie, ik vergelijk Schrift met Schrift en dat is nog altijd een legitieme methode
Dat kun niet van elkaar losmaken.
Waarom niet?
Om dat in de Schrift niets los verkrijgbaar is; alles hangt met alles samen.
En ook Daniël spreekt daar over in hst 7:13.14. En de laatste halve jaarweek (tijd, tijden en een gedeelte eens tijds Dan.11:25) wordt in Dan.uitdrukkelijk genoemd. En dat zijn dan weer die 42 mnd 1260 dagen van Openb.11 en tijd tijden en een halve tijd in Openb.12.Deze parousia valt m.i. dus samen met de nog steeds niet vervulde 70e jaarweek al is het dat het bij Dan. ook nog een voorlopige vervulling heeft
Allereerst betekent dat Openbaring een schema uit Daniël gebruikt uiteraard niet dat ze op hetzelfde betrekking hebben.
En verder is het niet zo dat Dan óók nog een voorlopige vervulling heeft. Dan. 9 is nagenoeg vervuld, en je kunt er hoogstens een type in zien van latere gebeurtenissen.
Het gaat hier niet zomaar over een schema. Heel de Openbaring staat bol van verwijzingen naar de profeten, waaronder Daniël een grote plaats inneemt. Gr: eruanao