Recht of onrecht?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2017 15:20

Ik blijf erbij dat het complex is. Als je zou weten wie er bij terugkeer in de maatschappij opnieuw in de fout zou gaan zou het een stuk makkelijker zijn. Dan zet je die levenslang vast (of voorstanders van de doodstraf zouden dan wel de doodstraf willen laten uivoeren). Het probleem is dat reintegratie vaak ook wel goed gaat. En je weet gewoon doorgaans niet op voorhand wie er weer de fout in gaat en wie niet. Het heeft dus weinig zin om te praten over de doorstraf geven aan mensen die in herhaling gaan vallen. Je zou wel iets dergelijks kunnen invoeren als iemand in herhaling valt. Daarnaast moet de monitoring bij reintegratie veel beter, zeker als je hier verhalen hoort over de periode toen de verdachte in detentie zat. Dan kan je beter het gevaar op herhaling inschatten en daar extra maatregelen aan koppelen. Of zelfs de mogelijkheid om te gaan reintegreren tegenhouden of de detentie verlengen als daar goede redenen voor lijken te zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 15:26

Marnix schreef:Ik blijf erbij dat het complex is. Als je zou weten wie er bij terugkeer in de maatschappij opnieuw in de fout zou gaan zou het een stuk makkelijker zijn. Dan zet je die levenslang vast (of voorstanders van de doodstraf zouden dan wel de doodstraf willen laten uivoeren). Het probleem is dat reintegratie vaak ook wel goed gaat. En je weet gewoon doorgaans niet op voorhand wie er weer de fout in gaat en wie niet. Het heeft dus weinig zin om te praten over de doorstraf geven aan mensen die in herhaling gaan vallen. Je zou wel iets dergelijks kunnen invoeren als iemand in herhaling valt. Daarnaast moet de monitoring bij reintegratie veel beter, zeker als je hier verhalen hoort over de periode toen de verdachte in detentie zat. Dan kan je beter het gevaar op herhaling inschatten en daar extra maatregelen aan koppelen. Of zelfs de mogelijkheid om te gaan reintegreren tegenhouden of de detentie verlengen als daar goede redenen voor lijken te zijn.

Als een gedetineerde onderzoek weigert: prima, de detentieperiode gaat in na volledige medewerking. Zoiets.
Als een gedetineerde weigert mee te werken aan een onderzoek kun je aannemen dat hij hetzelfde gewoon weer zou willen doen.
Als een gedetineerde goed gemonitord wordt, meewerkt aan alle onderzoeken en dan alsnog de fout ingaat heb je in elk geval gedaan wat je kon.
nu niet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Marnix » 12 okt 2017 16:31

Mee eens. Dat zeg ik. Ik ben niet tegen reintegratie maar wel met goede monitoring, begeleiding en consequenties als de verdachte niet wil meewerken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2017 16:49

StillAwake schreef:We hebben het hier over de laagste soort zedendelinquenten, niet over iemand die een rolletje drop gejat heeft. Ik ben een tegenstander van de doodstraf, maar in bepaalde gevallen zie ik toch geen andere mogelijkheid. Onlangs een tentoonstelling over Joachim Peiper bezocht, en dat heeft me de ogen geopend dat er soms geen andere straf zou mogen zijn...
Mensen die bijna gegarandeerd een ander van het leven zullen beroven, omdat ze een perverse seksuele drang daartoe voelen kunnen we missen als maatschappij.


En er dan straks gezellig mee aan tafel in Gods nieuwe koninkrijk?

Ik ben het gewoon niet gewend dit soort dingen van iemand te horen die zich christen noemt - begrijp me niet verkeerd, ik kan me het gevoel zeer goed voorstellen, maar van een christen vind ik het verrassend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor StillAwake » 12 okt 2017 17:27

Mortlach schreef:En er dan straks gezellig mee aan tafel in Gods nieuwe koninkrijk?

Ik ben het gewoon niet gewend dit soort dingen van iemand te horen die zich christen noemt - begrijp me niet verkeerd, ik kan me het gevoel zeer goed voorstellen, maar van een christen vind ik het verrassend.

Hoewel ik daar niet over ga : ik kan me niet voorstellen dat we joachim peiper daar tegen gaan komen.. .
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor pindas83 » 12 okt 2017 17:38

Ik moet het met StillAwake eens zijn. Nu worden er offers gemaakt ten koste van onschuldigen en ten gunste van daders. Het zou logischer en rechtvaardiger zijn dat dit andersom zou zijn, vind ik. Dat je dan christen ben maakt in mijn ogen in deze geen verschil.
Ik ken iemand die van dichtbij dit soort delinquenten meemaakt voor zn beroep. Hoewel dit maar één bron is laat hij te kennen weten dat verreweg de meeste van hen absoluut ongeschikt zijn om ooit weer te reïntergreren. Tenzij je er geen moeite mee hebt dat je dochter de bosjes wordt ingetrokken natuurlijk..

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2017 17:52

Mortlach schreef:En er dan straks gezellig mee aan tafel in Gods nieuwe koninkrijk?

Ik ben het gewoon niet gewend dit soort dingen van iemand te horen die zich christen noemt - begrijp me niet verkeerd, ik kan me het gevoel zeer goed voorstellen, maar van een christen vind ik het verrassend.


Kijk, ik wil dat soort lui ook niet vrij in de maatschappij, dat moge duidelijk zijn. Maar levenslang is wat dat betreft net zo doeltreffend. De doodstraf geef je alleen uit wraak of omdat je denkt dat het minder wreed is dan levenslang. (gezien dat we allemaal wel een idee hebben waar die gast terecht gaat komen, lijkt me dat laatste lastig vol te houden).

Maar de hele houding jegens de doodstraf is een spagaat, immers, wie zonder zonde is, etc, versus het zwaard van de overheid (maar ook daar moet er iemand de trekker overhalen).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2017 18:20

Het lichaam van Faber is ondertussen gevonden, na aanwijzingen van de verdachte, die blijkbaar wel wat meer dan alleen verdachte is. Triest.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Bambi » 12 okt 2017 18:21

Mortlach schreef:En er dan straks gezellig mee aan tafel in Gods nieuwe koninkrijk?

De ziel gaat naar God en die verzint die dingen niet, maar het lichaam, het gestoorde brein en het hart

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor pindas83 » 12 okt 2017 18:37

[quote="Mortlach"]Kijk, ik wil dat soort lui ook niet vrij in de maatschappij, dat moge duidelijk zijn. Maar levenslang is wat dat betreft net zo doeltreffend. De doodstraf geef je alleen uit wraak of omdat je denkt dat het minder wreed is dan levenslang. (gezien dat we allemaal wel een idee hebben waar die gast terecht gaat komen, lijkt me dat laatste lastig vol te houden).
[quote]

Je vergeet het financiële plaatje. Om iemand 60 jaar in de kost te hebben, kost een lieve duit.
In die zin heeft de doodstraf ‘voordelen’. Misschien dat het ook afschrikwekkender werkt dan wat er nu boven het hoofd hangt.
Dat het humaner zou zijn dan levenslang weet ik niet hoor, lijkt me niet goed, dat het doel is om de meest humane straf te geven.
Nu ben ik niet per se voor de doodstraf maar ik kan me voorstellen dat de ouders van Anne dat op dit moment wel zijn.

tulp
Sergeant
Sergeant
Berichten: 380
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:42

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor tulp » 12 okt 2017 20:33

Mortlach schreef:Ik ben het gewoon niet gewend dit soort dingen van iemand te horen die zich christen noemt - begrijp me niet verkeerd, ik kan me het gevoel zeer goed voorstellen, maar van een christen vind ik het verrassend.


Jij dacht dat christenen geen mensen zijn? :?
Hoe je als christen wilt leven is de theorie, de praktijk is wat weerbarstiger kan ik je zeggen.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor de passant » 12 okt 2017 21:57

Mortlach schreef:Dus als een meisje/vrouw binnen de stadsmuren wordt verkracht, moet ze worden gestenigd? Het is goed voor een bepaalde maatschappij, maar zeker niet eentje waarvan ik deel zou willen uitmaken.



Ik heb geen reden om aan te nemen dat ze ook in die menselijke onderneming zorgvuldig proberen te werk te gaan, maar dat, net als bij elke andere menselijke onderneming, daar ook fouten worden gemaakt. Dat is natuurlijk ontzettend wrang en de hoogste zorgvuldigheid is en blijft vereist, maar vergeet niet dat ook het 'oudtestamentisch straffen' een menselijke onderneming is en daar dus fouten zouden worden gemaakt.

Ach mortlach volgens mij vind jij abortus ook geen enkel probleem , dus gewoon lekker hypocriet, mag hoor , bent ik ook wel eens

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2017 23:56

pindas83 schreef:Je vergeet het financiële plaatje. Om iemand 60 jaar in de kost te hebben, kost een lieve duit.
In die zin heeft de doodstraf ‘voordelen’. Misschien dat het ook afschrikwekkender werkt dan wat er nu boven het hoofd hangt.
Dat het humaner zou zijn dan levenslang weet ik niet hoor, lijkt me niet goed, dat het doel is om de meest humane straf te geven.
Nu ben ik niet per se voor de doodstraf maar ik kan me voorstellen dat de ouders van Anne dat op dit moment wel zijn.


Ik weet niet of het hier ook zo is/was, maar in Amerika is levenslang opsluiten goedkoper dan iemand de doodstraf geven omdat er minder voor hoeft te worden geprocedeerd. Ook het afschrik-effct valt erg tegen, dat zie je wel in landen waar de doodstraf wél wordt uitgevoerd.

En humaan straffen, dat doen we niet voor de dader, maar vooral voor onszelf. Je kunt iemand natuurlijk wel doodmartelen, maar dan ben je toch zelf ook monsterlink bezig?

Ik zou behoorlijk wat moeite hebben te worden vertegenwoordigd door een overheid die haar eigen burgers ombrengt.

Maar ook ik kan me god vooratellen dat die ouders op dit moment geen ruimte hebbenvoor at soort nuance.

ps excusesvoor de typfouten, ik zit op mijn tablet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Mortlach » 12 okt 2017 23:57

tulp schreef:Jij dacht dat christenen geen mensen zijn? :?
Hoe je als christen wilt leven is de theorie, de praktijk is wat weerbarstiger kan ik je zeggen.


Houd oedreen dat in gedachten als er weer eens tegen het homohuwelijk wordt uitgevaren?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Recht of onrecht?

Berichtdoor Bambi » 13 okt 2017 09:26

hans0166 schreef:ik vind jouw post uitermate ongepast, en heb deze gemeld bij de moderator.
In Nederland zijn we, zelfs met een bekentenis ONSCHULDIG totdat de rechter er zich over uitgesproken heeft.
Het plaatsen van eerdere zaken, en wat hij vindt, EN foto is walgelijk.

Dat mag hoor jongen.

De dag dat je trouwens iets positiefs op mijn posts te melden hebt, zou een wonder zijn.
Maar je spiegel is waarschijnlijk erg beslagen


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten