Reformatieavonden Nunspeet

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Bezinningsavonden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 okt 2017 12:24

Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bezinningsavonden » 04 okt 2017 12:51

Stichting Heartcry organiseert op 18 oktober in Nunspeet "Reformatieavond" met spreker: Jacques Brunt.

De vraag is: Zijn zulke avonden - in deze tijd wel relevant?
Is reformatorische Nederland in slaap gesukkeld en weer rooms geworden dat dit nodig zou zijn?

Graag jullie reactie.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Omega » 04 okt 2017 13:20

Hmm, volgens mij is heel christelijk Nederland in slaap gesukkeld. Een nieuwe opwekking/herleving is nodig, maar dat kan alleen met predikers (al dan niet tijdens een reformatieavond) die net zo radicaal zijn als Jezus Zelf en in Zijn voetsporen (bijvoorbeeld) de Angelsaksische Puriteinen. En dat houdt in: het aanzeggen van het oordeel, het aanwijzen van de zonden en het aanbieden (en vervolgens aannemen) van Jezus Christus als Verlosser en Zaligmaker. Aan alle grote opwekkingen in zowel de Bijbel als de kerkgeschiedenis lag deze kenmerkende prediking ten grondslag.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor benefietdiner » 04 okt 2017 13:58

Bezinningsavonden schreef:Stichting Heartcry organiseert op 18 oktober in Nunspeet "Reformatieavond" met spreker: Jacques Brunt.

De vraag is: Zijn zulke avonden - in deze tijd wel relevant?
Is reformatorische Nederland in slaap gesukkeld en weer rooms geworden dat dit nodig zou zijn?

Graag jullie reactie.

Ja die zijn super relevant want Jacques laat de reformatorische mensen een zuiver Bijbels geluid horen wat zij nog nooit gehoord hebben. Het is alleen jammer dat veel van die mensen hun oren toesluiten en het niet willen horen en daar door achter eenleeg testament aan lopen.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Omega » 04 okt 2017 18:02

Misschien moet je maar weer eens een reformatorische kerkdienst bezoeken @benefietdiner. Zo te horen ben je er al even uit ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor benefietdiner » 04 okt 2017 18:51

Omega schreef:Misschien moet je maar weer eens een reformatorische kerkdienst bezoeken @benefietdiner. Zo te horen ben je er al even uit ;-)
Welke reformatorische kerkdienst raad jij mij aan.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Omega » 04 okt 2017 19:14

Dat zijn er teveel om op te noemen. Van Ger. Gem. (zie de panelleden bij Refoweb) tot en met grote delen van HHK, CGK en rechterflank PKN. Maar concreet weet ik dat onder de prediking van ds. J. Lohuis en ds. B. van Leeuwen de Heilige Geest op dit moment ongekend krachtig werkt.

Excuus, ik vergeet ook de gemeente van ds. A. Simons.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor mona » 04 okt 2017 20:32

Omega schreef:Aan alle grote opwekkingen in zowel de Bijbel als de kerkgeschiedenis lag deze kenmerkende prediking ten grondslag.


En gebed Omega!
Ik moet denken aan de opwekking op de Hebriden:
2 oude vrouwen legden tijdens hun gebeden de vinger bij de belofte, geschreven in Jesaja 44 vers 3:

Want Ik zal water gieten op het dorstige
en stromen op het droge.

Zij hielden niet op met bidden en pleiten, en zij mochten de vervulling van dit Woord zien!
Er is nog een filmpje met ooggetuigen van deze opwekking.


Laten we volhardend bidden om een Bijbels gefundeerde Reformatie:

2 Kronieken 7 vers 14

Laten we onszelf onderzoeken, dat wij niet degene zijn die door onze zonden een opwekking tegenstaan!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor benefietdiner » 04 okt 2017 21:03

Omega schreef:Dat zijn er teveel om op te noemen. Van Ger. Gem. (zie de panelleden bij Refoweb) tot en met grote delen van HHK, CGK en rechterflank PKN. Maar concreet weet ik dat onder de prediking van ds. J. Lohuis en ds. B. van Leeuwen de Heilige Geest op dit moment ongekend krachtig werkt.

Excuus, ik vergeet ook de gemeente van ds. A. Simons.

Best Omega, ik weet niet hoe jij tegenover ds. J. Lohuis staat maar sorry hoor met zo’n vechtersbaas en beschuldiger ga ik niet luisteren. https://cip.nl/32309-predikant-haalt-ui ... n-heartcry
Wat een vreselijke man. Waar haal jij de bron vandaan dat de Heilige Geest daar krachtig zou werkt?

ds. J. Lohuis schreef:Laten wij erkennen dat wij arm, naakt en ellendig zijn. Laten wij bekennen dat er nog weinig van Christus onder ons wordt gevonden. Laten onze kerkelijke vormen en ons kerkelijk activisme niet langer de geestelijke leegheid verbloemen. Laat de Heilige Geest onder ons werken, opdat wij als schuldenaren wachten op een Christus Die Zich nu verbergt. Laat het ons gebed zijn:
https://www.rd.nl/opinie/is-christus-no ... -1.1411791
](*,)

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Omega » 05 okt 2017 13:20

@Benefietdiner In de gemeente van ds. Lohuis is tegen de tijdgeest in een toename van de kerkgang en er komen er velen tot bekering. Dat maakt duidelijk dat zijn prediking enorm wordt gezegend. Ik denk dat je dat in de eerste plaats los moet zien van zijn mening over HeartCry (nog los van de inhoud van deze kritiek).

Ik had dit onderwerp graag in het openbaar willen laten rusten, maar nu je er zelf over begint wil ik je aantijgingen richting ds. Lohuis wel van de juiste nuances voorzien. Ik heb jarenlang bijeenkomsten van HeartCry bijgewoond, totdat het publiek (en sprekers) ging veranderen en oud-ketterse dwalingen (waaronder de remonstrantse visie op de uitverkiezing) via de achterdeur naar binnen slopen. Probleem bij HeartCry is bovendien dat ze wel -terecht overigens- kritisch zijn naar anderen (vooral de reformatorische kerken), maar dat zelfonderzoek (je weet wel; balk/splinter) wat laag op hun agenda staat. En dan druk ik me bewust erg voorzichtig uit. Ik heb daar teveel gezien en meegemaakt (en nog) om met slaande trom en wapperende vlaggen kritiekloos achter de organisatie aan te marcheren. Dat moet je trouwens nergens doen. Overigens heb ik nog goede vriendschapsbanden met betrokkenen en ik heb ze van harte lief.

Tegelijk weet ik dat iedere organisatie, vereniging en kerkverband onvolmaakt is. Dat komt omdat onvolmaakte mensen er deel van uit maken. Daarom hoop ik op een reformatie bij deze herlevingsbeweging, zoals ik ook hoop op een grote opwekking binnen de gereformeerde gezindte. Maar dat zal alleen gebeuren in de weg van de verootmoediging, het belijden van schuld, bekering/wederkeer, een zuivere bevindelijk-schriftuurlijke prediking en niet in het minst, zoals @Mona terecht opmerkt, aanhoudend gebed.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor benefietdiner » 05 okt 2017 20:52

Omega schreef:@Benefietdiner In de gemeente van ds. Lohuis is tegen de tijdgeest in een toename van de kerkgang en er komen er velen tot bekering. Dat maakt duidelijk dat zijn prediking enorm wordt gezegend. Ik denk dat je dat in de eerste plaats los moet zien van zijn mening over HeartCry (nog los van de inhoud van deze kritiek).

Ik had dit onderwerp graag in het openbaar willen laten rusten, maar nu je er zelf over begint wil ik je aantijgingen richting ds. Lohuis wel van de juiste nuances voorzien. Ik heb jarenlang bijeenkomsten van HeartCry bijgewoond, totdat het publiek (en sprekers) ging veranderen en oud-ketterse dwalingen (waaronder de remonstrantse visie op de uitverkiezing) via de achterdeur naar binnen slopen. Probleem bij HeartCry is bovendien dat ze wel -terecht overigens- kritisch zijn naar anderen (vooral de reformatorische kerken), maar dat zelfonderzoek (je weet wel; balk/splinter) wat laag op hun agenda staat. En dan druk ik me bewust erg voorzichtig uit. Ik heb daar teveel gezien en meegemaakt (en nog) om met slaande trom en wapperende vlaggen kritiekloos achter de organisatie aan te marcheren. Dat moet je trouwens nergens doen. Overigens heb ik nog goede vriendschapsbanden met betrokkenen en ik heb ze van harte lief.

Tegelijk weet ik dat iedere organisatie, vereniging en kerkverband onvolmaakt is. Dat komt omdat onvolmaakte mensen er deel van uit maken. Daarom hoop ik op een reformatie bij deze herlevingsbeweging, zoals ik ook hoop op een grote opwekking binnen de gereformeerde gezindte. Maar dat zal alleen gebeuren in de weg van de verootmoediging, het belijden van schuld, bekering/wederkeer, een zuivere bevindelijk-schriftuurlijke prediking en niet in het minst, zoals @Mona terecht opmerkt, aanhoudend gebed.

Als ds. J. Lohuis zelf aangeeft: ‘wachten op een Christus Die Zich nu verbergt’ en jij zegt: ‘er komen er velen tot bekering’ is dat een contradictoir. Vandaar mijn eerder gestelde vraag naar een bron. Als er mensen bij komen wil nog niet zeggen dat er velen tot bekering of geloof komen in Christus. Ik denk juist dat de kritiek die Lohuis heeft op HeartCry en Jijdaar de oorzaak is van het verbergen van Christus. Ik kan zijn kritiek op HeartCry en Jijdaar dan ook niet los zien van elkaar dat is hypocriet.

De nuances die jij wil aanbrengen is van het zelfde laken een pak. De strijd van Arminius en Gomarus, waarvan ‘de vijf artikelen tegen de remonstranten’ is ontstaan, is een verloren strijd van Gomarus c.q. de reformatorische visie. Als je nog steeds beweerd dat de remonstranten een ketterse dwaal leer brengen verkondig je een leeg testament. Daarom heeft Lohuis ook zo’n vreselijke kritiek op het ‘overwinningsleven’ daar begrijpt hij niets van en geeft vervolgens, met een schijnheilige rede, de schuld aan de kerk mensen die de wereld liefhebben.

De kritiek die jij hebt op HeartCry hoor ik bij Jijdaar exact het zelfde . Allemaal remonstrantisme zeggen de reformatorische ouders tegen hun kinderen die daar komen. Maar gelukkig gaan de kinderen zelf nadenken hoe het nu zit om tot geloof (bekering) te komen in Christus. In gesprekken bij Jijdaar komt het bij de jongeren openbaar dat er bij hun ouders Bijbel gedeelte aangehaald wordt waar gesproken wordt over ‘wachten’ terwijl dáár waar over ‘actie’ gesproken wordt niet aan de orde komt. Met andere woorden de Bijbel wordt niet in evenwicht verkondigd / gebracht.

Ook jij doet dat niet. Als je zou willen dat er een opwekking komt zal de gehele Bijbel tot zijn recht moeten laten komen en niet alleen waar Gomarus zich op heeft blind gestaard.

Gebruikersavatar
Omega
Nestor
Berichten: 1626
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:52
Locatie: Midden-Betuwe

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Omega » 05 okt 2017 21:30

@Benefietdiner Je toonzetting is niet prettig en je beschuldigingen raken kant noch wal. Misschien is dat kenmerkend voor de kringen waar je in verkeert en de bron waar je uit put, maar ik heb geen zin om hier in en aan mee te doen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor lekkerbek » 05 okt 2017 21:51

Benefietdiner ik zou diensten bij bv ds Huijser, ds van Boven, ds van Manen, ds Moens aanraden.
Maar je ziet het, zoveel hoofden zoveel zinnen :wink: .

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 05 okt 2017 22:01

lekkerbek schreef:Benefietdiner ik zou diensten bij bv ds Huijser, ds van Boven, ds van Manen, ds Moens aanraden.
Maar je ziet het, zoveel hoofden zoveel zinnen :wink: .

Ik heb een keer een dienst van ds Huijser gehoord en daar gaf hij in een preek af op andere dominees van de GerGem. Dat was voor mij de laatste dienst die ik beluisterde van hem. Ik weet niet meer waar het over ging. Maar ik geloof dat hij het over een stroming binnen de GerGem had die hij te licht bevond

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 05 okt 2017 22:10

benefietdiner schreef:Welke reformatorische kerkdienst raad jij mij aan.

Ik zou gewoon ouwe preken opzoeken op prekenweb ofzo en luisteren naar ds vd Net of ds Kattenberg

Bambi

Re: Reformatieavonden Nunspeet

Berichtdoor Bambi » 05 okt 2017 22:57

Ik kan mijn mond er niet over dichthouden, want 1 ding snap ik niet
Als dominees preken aan mensen die er volgens de Bijbel al bijhoren en die het heil dus gewoon aan mogen nemen, dat ze er niet bijhoren.
Tenzij ze èn voor de grondlegging al gekozen zijn èn eerst alle zonden voelen, waardoor ze beseffen dat de Heere Jezus ook voor hun zonden aan het kruis gehangen heeft. Hoe kan het dan dat een andere dominee, die hetzelfde preekt, wel mensen tot het aannemen van het heil kan brengen?
Dat heeft dus niks met die dominee te maken, maar met de Heilige Geest, die die mensen in die diensten Zelf dan maar duidelijk maakt, dat het heil wel voor die mensen is, ondanks wat de dominee ook zeggen mag, ze mogen het van de Heilige Geest Zelf gewoon aannemen.

Ik zou dus niet teveel aan dominees ophangen bij groei van het aantal echte gelovigen. Die waren al gelovig, maar mochten het niet geloven van de dominees. Want juist als je het wel aanneemt op grond van de Bijbel en met God een relatie opbouwt, dan zegt God vaak bij dingen waar je met berouw over bij God komt:'" En daar heeft de Heere Jezus dus ook voor aan het kruis gehangen"

En dan zullen er wel tegenwerpingen komen, van mensen die het wel met het aanspreken van hun zonde, in een dienst tot bekering zijn gekomen.
Maar dan wil ik iets anders aanspreken
Er was een dominee van Dijk, die volgens eigen zeggen, steeds weer opnieuw bekeerd werd.
En zo waren er meer in die tijd
Zondebesef is niet de echte bekering, maar de groei in een gelovige, om door te dringen dat de Heere Jezus daarvoor aan het kruis gehangen heeft en hoeveel God van je houdt

Ik heb niet geteld hoe vaak ik na mijn zoveelste zondebesef, of ruzie met God, het gevoel had dat ik het niet meer verdiende dat Hij nog steeds bij me bleef en voor me zorgde en hoe vaak ik vond dat ik nergens meer om mocht vragen, door wat ik weer geflikt had.
Dat was dan volgens de maatstaven pas mijn echte bekering?
Nee, dat was een relatie tussen God en Zijn kind, met vallen en opstaan

Ikzal het dus nog korter door de bocht zeggen:

Dat zondebesef wat de Heilige Geest gebruikt in die dienst, is niet meer en niet minder om de mensen dan maar op die manier te doordringen van het feit dat ze het heil nodig hebben en krijgen, omdat dat heil ze jarenlang door dominees ontzegt is, moet de Heilige Geest het op die manier doen
Want volgens God horen mensen er al bij, als ze geloven in Hem, in de Heere Jezus als Zijn zoon, die als mens naar de aarde kwam, aan het kruis hing voor onze zonde en opstond uit de dood.
Ze mogen dus het heil al toeëigenen als ze dat geloven en dan kunnen ze een relatie met God beginnen, waar het echt om te doen was, daarvoor scheurde het voorhangsel in de tempel. We mogen zelf dankzij Die Hogepriester aan het kruis, naar God Zelf toe, als we in die Hogepriester geloven.
Maar worden tegengehouden, dor de dominees, want er moet eerst zondebesef zijn.
Nee, eerst die relatie, dan komt het zondebesef, zoals in elke relatie vanzelf en ga je steeds meer zien en beseffen, hoeveel Die Ander van je houdt.

En ik heb geen mensen nodig, die nu zitten te prakkiseren dat ik er dan helemaal naast zit, omdat ze zelf denken dat ze pas er bij hoorden toen ze dat zondebesef en daarmee de liefde van God en de Heere Jezus aan het kruis, voelden en beseften.

Misschien de Bijbel maar eens opnieuw met andere ogen gaan lezen
Het Nieuwe Testament gaat over de 1e Christenen
Dat waren Joden, of mensen die afgoden dienden. Die geleerd hadden dat regels moesten volgen en weken ze af, dan waren het zonden en ze waren zelf verantwoordelijk en konden die zonden alleen afkopen, met offeren en nog beter hun best doen. Dat zondebesef hadden ze al, door die regels. Die leerden dat ze nu die zonden aan de Heere Jezus mochten geven en met God een relatie op mochten bouwen en dat de Heilige Geest ze verder zou leiden en dat ze veel regels mochten schrappen die in de Heere Jezus vervuld waren en de andere regels wel moesten houden.
De mensen van nu, hebben ook die regels en weten dat als ze daar van afwijken, de Heere Jezus aan het kruis gehangen heeft daarvoor. Die hoeven niet om te schakelen zoals de mensen in het Nieuwe Testament. Het enige wat kan ontbreken, is voelen hoe je zonden en je hart zijn in Gods ogen. En het voelen hoe groot de liefde van de Heere Jezus dus was, om daarvoor aan het kruis te hangen en hoe groot de liefde van God was om die verzoening mogelijk te maken en Hij nog steeds van ons houdt. Net als gewone kinderen die vaak de liefde en offers van hun ouders niet zien, terwijl ze wel een relatie met ze hebben, die niet voelen hoeveel pijn ze hun ouders doen met hun ongehoorzaamheid. Tot er iets gebeurt en ze het wel beseffen, of als ze ouder worden en het beseffen. En anders naar hun ouders gaan kijken en met hen omgaan. Zo is het ook met het zondebesef van de Christen. En dat is niet eenmalig, maar telkens weer opnieuw. En het is iedere keer weer een strijd en een angst God kwijt te zijn, door eigen schuld en iedere keer weer, God die je laat spartelen en dan na een tijdje weer eens ingrijpt en vertelt dat het aan je eigen ongeloof lag, je eigen gebrek aan vertrouwen, je eigen willetje en je eigen gevoelens die weer eens zorgden dat je de verkeerde kant opging en die na je berouw erover wel weer laat zien dat Hij niet veranderd is en niet minder van je is gaan houden en dat je weer even ervan doordrongen wordt, dat de Heere Jezus ook daarvoor aan het kruis gehangen heeft.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten