Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor pindas83 » 04 okt 2017 09:14

Chaya schreef:Ik hou ook heel veel van jou, pindaatje :8> Je maakt me verlegen Chaya 8-[ :wink:
Maar ga niet aan de Bijbel schaven, twijfelen, want dan krijg je me tegen.
Ik geloof niet dat ik dat doe, interpreteren hooguit, maar dat doet iedereen, jij ook.
Ik ben geen blinde fanatisch gelovige van reformatoren, oud- en kerkvaders, maar wat ik hier af en toe lees, laat me werkelijk de tranen in de ogen springen.
Een vraag aan jou, ik hoop dat jij hem kunt beantwoorden, waarom word iemand lid van RW als je het beter weet, continue tegen de mods hier ingaat, de reformatorische leer verdacht maakt?
Ik hoop dat je niet mijzelf hiermee bedoelt want ik herken mij daar niet in. Maar om op je vraag in te gaan; Ik denk dat er niet een éénduidig antwoord is. Sommige doen het erom en provoceren constant, posten in korte tijd enorm veel tekst en zijn ook weer vrij snel van de radar, gebannt of vrijwillig, dat is mij niet altijd duidelijk.
Dit soort lui zijn vooral op zoek naar aandacht denk ik.
De voorbeelden ken je zelf ook wel.

Daarnaast zijn er ook die heel oprecht op zoek zijn naar Gods bedoeling en soms reformatorische 'heilige huisjes' 'intrappen'. Nu vind ik dat persoonlijk helemaal niet zo 'n ramp want het laat je nadenken over dingen die je altijd vanzelfsprekend vond maar waar wellicht wel wat meer over te zeggen valt.
We moeten niet denken dat we als reformatorische christenen de waarheid in pacht hebben. En het hoeft niet per definitie negatief te zijn om een andere zienswijze mee te krijgen, mits dat natuurlijk op een opbouwende en een respectvolle wijze gebeurt.
Daar wringt de schoen denk ik aangezien dat inderdaad niet altijd het geval is, dat is inderdaad triest te noemen.

Probeer jij mij dat nu eens uit te leggen? Ik word er zo moedeloos van als ik zie hoe de 3FvE worden veracht, eigen inleg wordt gegeven, enz enz.

Tja das een lastige. Ik durf het bijna niet te typen maar ik moet eerlijk typen dat er van de drie, één geschrift is wat ik ook niet volledig kan onderschrijven. Ik denk dat je wel weer welke ik bedoel?!
Verachten doe ik het overigens niet!


Is het modbeleid eigenlijk niet te slap, toch? Men houdt zich gewoon niet aan de regels, in het besloten topic.

Misschien. Het lijkt mij alleen voor de mods ook niet gemakkelijk. Je wil een discussie ook niet direct in de kiem smoren als er een keer een pittige stelling o.i.d. op tafel komt. En ik kan me voorstellen dat de heren (ook dames?) niet de gehele dag de forum afstruinen om alles te lezen.


Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Chaya » 04 okt 2017 11:18

pindas83 schreef:Ik geloof niet dat ik dat doe, interpreteren hooguit, maar dat doet iedereen, jij ook.

Het was meer een algemene opmerking, ik zie dit regelmatig gebeuren nl, ook in het besloten gedeelte.
Ik heb het niet over interpreteren, maar het schaven (dit is niet letterlijk gebeurd, dit is literatuur, dit is beeldend geschreven...)
pindas83 schreef:Sommige doen het erom en provoceren constant, posten in korte tijd enorm veel tekst en zijn ook weer vrij snel van de radar, gebannt of vrijwillig, dat is mij niet altijd duidelijk.
Dit soort lui zijn vooral op zoek naar aandacht denk ik.

Ja, maar die kun je negeren. :wink:
pindas83 schreef:Daarnaast zijn er ook die heel oprecht op zoek zijn naar Gods bedoeling en soms reformatorische 'heilige huisjes' 'intrappen'.

Dan zit iemand op het verkeerde forum. Ik meld me niet aan op het hondenforum om daar te toeteren dat katten veeeeel leuker zijn dan honden.
pindas83 schreef:Nu vind ik dat persoonlijk helemaal niet zo 'n ramp want het laat je nadenken over dingen die je altijd vanzelfsprekend vond maar waar wellicht wel wat meer over te zeggen valt.

Nadenken doe ik al vanaf ik dat kon. Er is niets mis met verschil van mening, maar het gaat om de wijze waarop.
Dit forum is ontstaan vanuit een reformatorische invalhoek, maar daar lees ik nog maar bar weinig van terug. Op een enkele uitzondering dan.
Het is meer vrijzinnig(er) geworden, en heel veel individualistische geloofsbeleving, het zelf wel lezen en ontdekken van de Bijbel.
Vandaar dat er meer verwijdering is dan ooit.
pindas83 schreef:Tja das een lastige. Ik durf het bijna niet te typen maar ik moet eerlijk typen dat er van de drie, één geschrift is wat ik ook niet volledig kan onderschrijven. Ik denk dat je wel weer welke ik bedoel?!
Verachten doe ik het overigens niet!

Je mag het van mij typen hoor. Voor mij is het een waardevolle AANVULLING van de Bijbel, omdat er bij ons tijdens de leerdiensten altijd eerst uit de Bijbel gelezen wordt, en daarna de vraag(en) van de H.C. Dan zie je hoe de schrijvers volledig bijbels te werk zijn gegaan.
pindas83 schreef:Misschien. Het lijkt mij alleen voor de mods ook niet gemakkelijk. Je wil een discussie ook niet direct in de kiem smoren als er een keer een pittige stelling o.i.d. op tafel komt. En ik kan me voorstellen dat de heren (ook dames?) niet de gehele dag de forum afstruinen om alles te lezen.

Soms krijgt iemand wel heel lang de tijd om zijn onzin te dumpen, ook nadat er verschillende keren een waarschuwing is uitgedeeld.
En als dat allemaal kan in het besloten gedeelte (al dan niet tijdelijk) hef dat dan ook, want dat heeft geen enkele waarde meer zo.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor naamloos » 04 okt 2017 12:57

Chaya schreef:Het was meer een algemene opmerking, ik zie dit regelmatig gebeuren nl, ook in het besloten gedeelte.
Ik heb het niet over interpreteren, maar het schaven (dit is niet letterlijk gebeurd, dit is literatuur, dit is beeldend geschreven...)
Dat is ook gewoon interpreteren. Je zult toch een keus moeten maken of iets letterlijk bedoelt is, wat poëzie is enz.
En iets van anderen aannemen door dezelfde interpretatie te volgen is ook een keuze.
Chaya schreef:Dan zit iemand op het verkeerde forum. Ik meld me niet aan op het hondenforum om daar te toeteren dat katten veeeeel leuker zijn dan honden.
We hebben het over dezelfde God en dezelfde Bijbel. Onterechte vergelijking dus.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor elburger » 04 okt 2017 17:36

Chaya schreef;

[quote][/quote]Ik ben geen blinde fanatisch gelovige van reformatoren, oud- en kerkvaders, maar wat ik hier af en toe lees, laat me werkelijk de tranen in de ogen springen.

Ik ben van de PKN overgestapt naar de één van de zwaarste kerken, althans, dat vindt/zegt men.
Wij lezen de oud vaders, hebben soms een dominee op de kansel, maar ik ben blij dat ik daar nu zit en niet in mijn oude gemeente.
Want ik bemerk dat ik het bijzonder prettig ervaar om iedere week opnieuw te horen dat wij zondaars zijn.
Maar na de waarschuwingen komt er altijd de genade van onze Here Jezus Christus.
In de Bijbel staat dat zij die het Woord hebben gekend en niet hebben geloofd slechter af zullen zijn dan de heidenen.
Die waarschuwing neem ik ter harte.
Dan maar iedere zondag een "zware" preek, maar alles liever als een preek waar verteld wordt dat God je zonden vergeeft.
Mijns inziens zullen wij als christenen daar toch het één en ander voor moeten doen en laten.
p.s. dit is geen kritiek op jouw quote
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor gravo » 04 okt 2017 20:11

Chaya schreef:Als je aan één hoofdstuk gaat schaven of het als beeldspraak gaat verheffen, volgt spoedig de rest ook. Want dat kan toch niet, Jona kan gewoon niet in de vis gezeten hebben. Het is gewoon literatuur.(...)

Je gaat me toch niet vertellen dat het boek Jona géén literatuur is? Beeldspraak, fictie, verhaalkunst (of om het Bijbels te zeggen: voorbeelden, tekenen, gelijkenissen) sluiten toch niet uit dat dit het Woord Gods is?
De Bijbel zelf geeft vele aanwijzingen dat de kern van Gods Woord niet een aardse schat is, maar een hemelse. Dat de letter doodt maar de Geest levend maakt. Dat betekent dat Gods Woord heenwijst naar een andere werkelijkheid dan onze ogen kunnen zien. Zo'n werkelijkheid kun je alleen beschrijven in gedichten, visioenen, dromen, liederen, gebeden en verhalen. Bij uitstek zijn literaire vormen daarvoor geschikt. Daarom ziet de Bijbel er uit, zoals die er uit ziet. Het is géén foto-album, geen technische handleiding, geen wetboek, geen kasboek, geen wetenschappelijk artikel, geen recept, geen agenda, geen notulen, geen woordenboek, geen naslagwerk, encyclopedie, geen krant, geen horoscoop, geen proces verbaal...nee, alles is boodschap in de vorm van literaire genres.
Ik heb de klassieke belijdenis lief, geloof van ganser harte in de Drieënige God, maar toch zal ik voor geen goud een letterlijke lezing van de Bijbel aanvaarden. De Bijbel gaat niet over deze werkelijkheid (nou ja, alleen om die te bekritiseren), maar de Bijbel gaat wel (eigenlijk louter) over Gods werkelijkheid. Het is bedoeld om ons af te brengen van alles wat vergankelijk is (letterlijk en concreet) en om ons te richten op de onvergankelijke dingen (geestelijk, eeuwig). Een letterlijke uitleg is bedoeld om houvast te krijgen aan iets waarvan we menen dat het God is Die we in onze werkelijkheid kunnen aanraken. Maar wat we dan in handen hebben, zal vergaan, want God woont niet in een huis met handen gemaakt.
God is een Geest. Daarom kunnen we Hem niet aanraken, maar wel voor de geest halen. En dat doen de Bijbelschrijvers met behulp van verhalen en visioenen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor pindas83 » 04 okt 2017 20:37

elburger schreef:
"Want ik bemerk dat ik het bijzonder prettig ervaar om iedere week opnieuw te horen dat wij zondaars zijn."

"maar alles liever als een preek waar verteld wordt dat God je zonden vergeeft."


Het is misschien niet zo netjes om een paar quotes uit de context te halen maar deze sprongen er wat mij betreft wel uit.

Bij mij is precies andersom. Vind het helemaal niet prettig om iedere keer weer te horen dat ik een zondaar ben. Ik weet wel dat ik het ben, en dat het ook nodig is om de spiegel voorgehouden te krijgen maar als bijzonder prettig ervaar ik het niet.
En een preek waarin niet wordt verteld dat God de zonden vergeeft, is een preek zonder evangelie toch?

Nina

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Nina » 04 okt 2017 20:49

Grappig dat je dit zo schrijft, want dat was mijn reactie nou ook. Ik ben me er zeer van bewust dat ik telkens weer zondig, maar dat Paulus mensen dan tòch aanspreekt als heiligen, vind ik zò mooi! Ik, die vanuit mijzelf zo tekort schiet tegenover een heilig God, dat die God mijn Vader wil zijn, en mij door Jezus als een rein en geheiligd mens kan zien, is zo bemoedigend!

Ik vind het heerlijk om te horen dat God vergeeft, want dat heb ik zo nodig!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2017 10:01

elburger schreef:Ik ben van de PKN overgestapt naar de één van de zwaarste kerken, althans, dat vindt/zegt men.
Wij lezen de oud vaders, hebben soms een dominee op de kansel, maar ik ben blij dat ik daar nu zit en niet in mijn oude gemeente.
Want ik bemerk dat ik het bijzonder prettig ervaar om iedere week opnieuw te horen dat wij zondaars zijn.

Ik zit in een zogenoemde middengemeente, oudvaders worden helaas niet meer gelezen, als er leesdienst is, is het een geschreven preek van een hedendaagse predikant.
Soms hebben wij een BhP predikant op de kansel en die steken de spade meestal dieper in de grond. Inderdaad, wij zijn zondaars en dat is nu juist wat de mensen niet willen horen, want ze doen toch hun best, ook al zondigen ze af en toe?
Maar zo is het niet. Wij zijn zonden, doelmissers, ook na ontvangen genade.
Maar juist dan laat het ontdekkend licht van de H.G. zien hoe wij werkelijk zijn! En dan kunnen we ons jasje niet meer oppoetsen, of onze oren dichtstoppen.
pindas83 schreef:En een preek waarin niet wordt verteld dat God de zonden vergeeft, is een preek zonder evangelie toch?

Precies!
elburger schreef:In de Bijbel staat dat zij die het Woord hebben gekend en niet hebben geloofd slechter af zullen zijn dan de heidenen.
Die waarschuwing neem ik ter harte.


Bedoel je wat in Johannes 3 staat? Die in den Zoon gelooft, die heeft het eeuwige leven; maar die den Zoon ongehoorzaam is, die zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
Uit de H.C. Hoe leren wij onze ellende kennen? zondag 2: waaruit ken u uw ellende? Uit de wet van God. Wat eist die wet? Dat leert ons Christus!!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Marnix » 05 okt 2017 11:39

Chaya schreef:Ik zit in een zogenoemde middengemeente, oudvaders worden helaas niet meer gelezen, als er leesdienst is, is het een geschreven preek van een hedendaagse predikant.
Soms hebben wij een BhP predikant op de kansel en die steken de spade meestal dieper in de grond. Inderdaad, wij zijn zondaars en dat is nu juist wat de mensen niet willen horen, want ze doen toch hun best, ook al zondigen ze af en toe?
Maar zo is het niet. Wij zijn zonden, doelmissers, ook na ontvangen genade.
Maar juist dan laat het ontdekkend licht van de H.G. zien hoe wij werkelijk zijn! En dan kunnen we ons jasje niet meer oppoetsen, of onze oren dichtstoppen.


Als de andere kant ook maar hoorbaar is, dat we vergeven zijn en geheiligd en daarom rein voor God mogen staan. Niet omdat we ons best doen maar omdat Jezus Christus voor ons is gestorven. Als je de kerk verlaat met het idee: Ik ben een zondaar voor Gods ogen, heeft in mijn optiek het evangelie niet helder geklonken.

Elburger, ik ben benieuwd waarom je zo graag wekelijks hoort dat je een zondaar bent. Kan je dat toelichten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2017 11:45

Marnix schreef:Als de andere kant ook maar hoorbaar is, dat we vergeven zijn en geheiligd en daarom rein voor God mogen staan. Niet omdat we ons best doen maar omdat Jezus Christus voor ons is gestorven.

Je slaat iets over, dat geldt niet voor iedereen! Alleen voor degenen die daadwerkelijk bekeerd zijn.
Marnix schreef:Als je de kerk verlaat met het idee: Ik ben een zondaar voor Gods ogen, heeft in mijn optiek het evangelie niet helder geklonken.

Dan heb je of niet goed geluisterd, of de preek was niet evenwichtig.

Anders wordt het maar een kort verhaaltje: beste gemeente, voor wie deze week gezondigd heeft, het is u vergeven hoor. Tot volgende week!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Veendam » 05 okt 2017 11:52

Chaya schreef:Je slaat iets over, dat geldt niet voor iedereen! Alleen voor degenen die daadwerkelijk bekeerd zijn.

Dan heb je of niet goed geluisterd, of de preek was niet evenwichtig.

Anders wordt het maar een kort verhaaltje: beste gemeente, voor wie deze week gezondigd heeft, het is u vergeven hoor. Tot volgende week!


Voor wie deze week gezondigd heeft het is u reeds vergeven door het eenmalige offer op Golgotha, maar hoe gaat u hier mee om nu vandaag en in de komende week ?
We gaan het nu hebben over hoe we VANUIT DAT OFFER UIT GENADE KUNNEN LEVEN.
Ik weet zeker dat dit niet een kort verhaaltje zal gaan worden.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2017 11:58

Veendam schreef:Voor wie deze week gezondigd heeft het is u reeds vergeven door het eenmalige offer op Golgotha, maar hoe gaat u hier mee om nu vandaag en in de komende week ?
We gaan het nu hebben over hoe we VANUIT DAT OFFER UIT GENADE KUNNEN LEVEN.

Wat moet je met genade beginnen als je niet eens weet dat je het nodig hebt?
Talloze mensen leven voort, zitten week aan week in de kerk, maar het Woord gaat er overheen.
Het moet je hart raken Veendam.
Zo zal Mijn woord zijn dat uit Mijn mond uitgaat: het zal niet vruchteloos tot Mij terugkeren maar het zal doen wat Mij behaagt,
en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Ik het zend.
Jes 55
Eerst moet het nood worden, dan kan de Heere daaruit verlossen. En niet andersom.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor elburger » 05 okt 2017 12:20

Marnix schreef

Elburger, ik ben benieuwd waarom je zo graag wekelijks hoort dat je een zondaar bent. Kan je dat toelichten?


Omdat het een groot deel van mijn leven was en nog is.
Ik ben een zondaar en omdat ik mij dat besef probeer ik te leven naar Gods geboden.
Dat ik dat dus iedere week aanhoor is voor mij plezierig.
Want aan het einde van de preek volgt altijd de toepassing, en daar haal ik mijn kracht uit.
Jezus is ook voor mij, zondaar, gestorven.
Ja Jezus is voor ieder mens gestorven opdat wie geloofd op Zijn voorspreek bij de Vader en genade en vergeving mag zijn.
En daar komt nog bij dat ik mij zonden durf te benoemen in gebed.
Er zijn er o zo veel die van zonden geen weet hebben, dat de genade zich over hen mag ontfermen en dat zij tot inkeer zullen komen.
Mijn gebeden zijn ook voor hen die niet in God geloven, die een andere religie aanleunen.
Maar er is maar Eén God en één Jezus, die stierf aan het kruis, nederdaalde ten helle en ten derde dage wederopstond uit de doden.
Die Jezus die is opgevaren en zich als borg heeft gesteld voor onze zonden.
Zo spijtig dat zelfs de Joden dat niet willen inzien.

Dus ja, iedere week horen dat ik een zondaar vind ik prima.
Dan sust de duivel mij niet in slaap en kan ik er tegen vechten.

Of ik jouw vraag hiermee beantwoord heb, Marnix, weet ik niet.
Maar zo sta ik erin, en misschien zullen velen dat niet zo ervaren.
Dat is gelukkig de keuze van ieder mens persoonlijk
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Veendam » 05 okt 2017 12:48

Chaya schreef:Wat moet je met genade beginnen als je niet eens weet dat je het nodig hebt?
Talloze mensen leven voort, zitten week aan week in de kerk, maar het Woord gaat er overheen.
Het moet je hart raken Veendam.
Zo zal Mijn woord zijn dat uit Mijn mond uitgaat: het zal niet vruchteloos tot Mij terugkeren maar het zal doen wat Mij behaagt,
en het zal voorspoedig zijn in hetgeen waartoe Ik het zend.
Jes 55
Eerst moet het nood worden, dan kan de Heere daaruit verlossen. En niet andersom.


Helaas trek je de verkeerde conclusie. Iemand kan alleen uit genade leven wanneer hij of zij Jezus Christus heeft leren kennen.
De mensen die Hem niet hebben leren kennen kunnen dus ook niet uit genade leven omdat ze de Schenker van de genade niet persoonlijk hebben leren kennen.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Een dubieus stukje van de apostolische geloofsbelijdenis?

Berichtdoor Chaya » 05 okt 2017 12:57

Veendam schreef:Helaas trek je de verkeerde conclusie. Iemand kan alleen uit genade leven wanneer hij of zij Jezus Christus heeft leren kennen.
De mensen die Hem niet hebben leren kennen kunnen dus ook niet uit genade leven omdat ze de Schenker van de genade niet persoonlijk hebben leren kennen.

Dat zei ik toch? :roll:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten