Schietpartij in Las Vegas

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2017 13:24

Mortlach schreef:En de standaardrespons van politici om het er maar niet over te hebben is dat het nu het juiste moment niet is, maar voor rouw en nationale eenheid en meer van dat moois. Maar aangezien er zo goed als dagelijks dit soort massamoorden plaatsvinden (per definitie elke schietpartij met meer dan 4 gewonden/doden, geloof ik), zullen ze het er dus nooit over hebben.

Als ik Amerikaan was, zou ik mijn congreslid vragen een datum in de toekomst te prikken, zes maanden vooruit of zo, om het er DAN hoe dan ook over te hebben. Maar goed, de National Rifle Association is een van de 4 machtigste lobbies met geld voor alle verkiezingscampagnes, dus het zal echt wel nooit veranderen.

In Europa heeft men veel strengere wapenwetten.
Toch is Anders Breivik vooralsnog dodelijker geweest dan deze man.
Toch is Tristan van der V in staat geweest om te gaan schieten.
Toch is er jaren geleden een Duitse school uitgemoord.
Ook als je wapens verbied (wat je in mijn optiek zeker zou moeten doen) komen dit soort idioten echt nog wel aan dat wat ze zoeken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor Chaya » 03 okt 2017 13:32

Je kunt hier wel lezen dat de mensen enorm afgestompt raken, door de veelheid van rampen en ernstige aanslagen.
Totdat er in je eigen leven een bomkrater wordt geslagen, dan staat het wel stil en boeit zo'n gokkast niet meer.
StillAwake schreef:"iedereen in Nederland kende wel iemand aan boord van dat vliegtuig.
Ik ben letterlijk nog niemand tegengekomen die iemand gekend heft aan boord van dat vliegtuig.

Ik ken een moeder, van wie de zoon nog steeds vermist is, geen botsplinter van gevonden.
En als je in die tijd iemand sprak erover, kende ze vaak niet een betrokkene, maar wel dat het een familielid of vriend was van iemand die zij kennen.
Maar er was wel betrokkenheid, mede door de indrukwekkende stoet van grafkisten die op het vliegveld aankwamen.
Dat werd life uitgezonden.
StillAwake schreef:Ook als je wapens verbied (wat je in mijn optiek zeker zou moeten doen) komen dit soort idioten echt nog wel aan dat wat ze zoeken.

Nu kun je in de krant lezen - met foto's erbij - waar deze meneer zijn wapens had gekocht.
Broer zei gisteren nog, dat hij het totaal niet verwachtte, geen idee had van een motief. Ik dacht, nog even en het is een konijntjesfluisteraar of zo.
Maar hun pa bleek een grote boef te zijn, dus misschien toch iets genetisch, of in de opvoeding meegekregen??
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2017 13:44

Chaya schreef:Je kunt hier wel lezen dat de mensen enorm afgestompt raken, door de veelheid van rampen en ernstige aanslagen.
Totdat er in je eigen leven een bomkrater wordt geslagen, dan staat het wel stil en boeit zo'n gokkast niet meer.

Zo'n aanslag raakt je, maar zolang je er zelf niet bij betrokken bent laat het je ook snel weer los. Gelukkig maar, we kunnen niet de ellende van de hele wereld op onze schouders leggen.
Chaya schreef:Ik ken een moeder, van wie de zoon nog steeds vermist is, geen botsplinter van gevonden.
vreselijk voor haar.
Chaya schreef:En als je in die tijd iemand sprak erover, kende ze vaak niet een betrokkene, maar wel dat het een familielid of vriend was van iemand die zij kennen.

Ik heb niemand gesproken die zelfs maar iemand kende die aan boord geweest was.
Chaya schreef:Maar er was wel betrokkenheid, mede door de indrukwekkende stoet van grafkisten die op het vliegveld aankwamen.
Dat werd life uitgezonden.

Erg indrukwekkend inderdaad, maar de meeste mensen die ik daarover sprak waren geraakt omdat ze aan een uitvaart dachten waar ze wel persoonlijk betrokken bij waren.
Chaya schreef:Nu kun je in de krant lezen - met foto's erbij - waar deze meneer zijn wapens had gekocht.
Broer zei gisteren nog, dat hij het totaal niet verwachtte, geen idee had van een motief. Ik dacht, nog even en het is een konijntjesfluisteraar of zo.
Maar hun pa bleek een grote boef te zijn, dus misschien toch iets genetisch, of in de opvoeding meegekregen??

Riep je dat bij Tristan ook?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor Chaya » 03 okt 2017 13:54

StillAwake schreef:Riep je dat bij Tristan ook?

Wat een rare vraag.
Het is een nieuwsfeit, al of niet belangrijk.
NRC schreef: De Paddocks zijn zoons van een bankovervaller die lange tijd voortvluchtig was. Ze zijn „geboren op de vlucht”, zei Eric tegen The Washington Post.

De vader van T. was naar mijn weten geen boef, maar de jongen bleek een psych. probleem te hebben.
Het motief zal dus naar alle waarschijnlijkheid verschillend zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2017 14:07

Chaya schreef:Wat een rare vraag.
Het is een nieuwsfeit, al of niet belangrijk.
NRC schreef: De Paddocks zijn zoons van een bankovervaller die lange tijd voortvluchtig was. Ze zijn „geboren op de vlucht”, zei Eric tegen The Washington Post.

De vader van T. was naar mijn weten geen boef, maar de jongen bleek een psych. probleem te hebben.
Het motief zal dus naar alle waarschijnlijkheid verschillend zijn.

Jij stelde dat de opvoeding wellicht oorzaak was van deze schietpartij. Daarmee leg je feitelijk de schuld bij de ouders neer, zonder dat je de zaak inhoudelijk kent.
Bij Tristan, met zijn reformatorische ouders, zou je dat nooit doen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor Mortlach » 03 okt 2017 14:21

StillAwake schreef:In Europa heeft men veel strengere wapenwetten.
Toch is Anders Breivik vooralsnog dodelijker geweest dan deze man.
Toch is Tristan van der V in staat geweest om te gaan schieten.
Toch is er jaren geleden een Duitse school uitgemoord.
Ook als je wapens verbied (wat je in mijn optiek zeker zou moeten doen) komen dit soort idioten echt nog wel aan dat wat ze zoeken.


Nee, voorkomen zal je het wel nooit kunnen, maar je noemt nu 3 voorbeelden en een aantal JAAR. In Amerika heb je meerdere voorbeelden per DAG en zeker per WEEK.

Afbeelding

Dit is veelzeggend, al moet erbij worden gezegd dat hier waarschijnlijk ook zelfmoorden met vuurwapens in zijn opgenomen - maar ook dat is een reden om vuurwapens te beperken: verreweg de meest 'succesvolle' manier om zelfmoord te plegen, is met een vuurwapen.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 03 okt 2017 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor Chaya » 03 okt 2017 14:23

StillAwake schreef:Jij stelde dat de opvoeding wellicht oorzaak was van deze schietpartij. Daarmee leg je feitelijk de schuld bij de ouders neer, zonder dat je de zaak inhoudelijk kent.
Bij Tristan, met zijn reformatorische ouders, zou je dat nooit doen.

Nee dat stelde ik niet!
Maar de opvoeding bepaalt wel voor een klein deel je identiteit en hoe je in het leven staat.

En ik weet niet of Tristan reformatorische ouders heeft. Ze zijn wel christelijk, dacht ik. Maar dat impliceert niet dat ze per definitie geheel onschuldig zouden zijn. Want ook daar zijn ouders die schuldig maken aan grove fouten in de opvoeding.
Beetje meer nuanceren tijdens het lezen van mijn postings zou fijn zijn S.A. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor Mortlach » 03 okt 2017 14:25

Chaya schreef:Je kunt hier wel lezen dat de mensen enorm afgestompt raken, door de veelheid van rampen en ernstige aanslagen.
Totdat er in je eigen leven een bomkrater wordt geslagen, dan staat het wel stil en boeit zo'n gokkast niet meer.


Blijkbaar was een van de artiesten op dat podium tot gisteren een onvermurwbare voorstander van het recht op vrij wapenbezit. Nu toch niet meer. Hij is er openlijk voor uitgekomen dat hij het al die jaren dus verkeerd had. Het kan dus wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor StillAwake » 03 okt 2017 14:40

Chaya schreef:Nee dat stelde ik niet!
Maar de opvoeding bepaalt wel voor een klein deel je identiteit en hoe je in het leven staat.

En ik weet niet of Tristan reformatorische ouders heeft. Ze zijn wel christelijk, dacht ik. Maar dat impliceert niet dat ze per definitie geheel onschuldig zouden zijn. Want ook daar zijn ouders die schuldig maken aan grove fouten in de opvoeding.
Beetje meer nuanceren tijdens het lezen van mijn postings zou fijn zijn S.A. :D

als ik je eerdere post lees maak ik er nog steeds hetzelfde van.
sorry...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor Chaya » 03 okt 2017 14:49

StillAwake schreef:als ik je eerdere post lees maak ik er nog steeds hetzelfde van.
sorry...

Nog een keer dan maar:
dus misschien toch iets genetisch, of in de opvoeding meegekregen??
Chaya schreef:Maar de opvoeding bepaalt wel voor een klein deel je identiteit en hoe je in het leven staat.

:!:
Mortlach schreef:Blijkbaar was een van de artiesten op dat podium tot gisteren een onvermurwbare voorstander van het recht op vrij wapenbezit. Nu toch niet meer. Hij is er openlijk voor uitgekomen dat hij het al die jaren dus verkeerd had. Het kan dus wel.

Dat was niet helemaal wat ik bedoelde, maar dit is wel een voorbeeld hoe gebeurtenissen je van inzicht doen veranderen. Geen mens vormt op zn 20e een mening over van alles om daar op zn 85e nog steeds geheel aan vast te houden. Is dat wel zo, dan ben je star en onverbiddelijk.
Als mensen om je heen weggemaaid zijn, hoe kun je dan de volgende ochtend gewoon weer aan geld inhalen denken?
Wie de dood in de ogen heeft gekeken, ziet de betrekkelijkheid van alles. Maar dat geldt kennelijk niet voor iedereen.
Het leven gaat verder kan soms een troost zijn, maar het is vaker een dooddoener, een leeg gezegde.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor Mortlach » 03 okt 2017 16:32

Het mooiste/meest wrange vind ik nog wel dat er nu stemmen opgaan om het probleem aan te pakken. Let wel, het probleem van de lakse hotelbeveiliging, want die hadden deze mallot toch moeten tegenhouden! Straks allemaal je schoenen uit en je koffers door een röntgen-apparaat tijdens het inchecken!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor Arco » 06 okt 2017 09:18

Mortlach schreef:Dit is veelzeggend, al moet erbij worden gezegd dat hier waarschijnlijk ook zelfmoorden met vuurwapens in zijn opgenomen - maar ook dat is een reden om vuurwapens te beperken: verreweg de meest 'succesvolle' manier om zelfmoord te plegen, is met een vuurwapen.


Laat nu eerst eens begonnen worden om illegale wapens en illegaal aangepaste wapens aan te pakken. Want ook bij de schutter in Las Vegas blijkt dat illegale wapens en illegaal aangepaste wapens werden gebruikt, naast legale wapens.

Eerder maakte je een vergelijk met Europese landen. We hebben hier strengere wapenwetten, maar die zijn ook niet waterdicht. Waar dan niet over gesproken wordt dat de mogelijkheden om jezelf te verdedigen wel heel lastig wordt. Ik vermoed, hoewel ik dat niet met cijfers kan onderbouwen, dat dat een deel van de diefstallen, overvallen, etc. kan worden voorkomen als mensen meer mogelijkheden om zichzelf te verdedigen. Welke overvaller gaat iemand overvallen wanneer die gewapend is?

Ik zou graag gewapend willen zijn. Gewoon een wapen op zak, zonder enige bedoeling om het wapen te gebruiken.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2017 09:44

Arco schreef:Laat nu eerst eens begonnen worden om illegale wapens en illegaal aangepaste wapens aan te pakken. Want ook bij de schutter in Las Vegas blijkt dat illegale wapens en illegaal aangepaste wapens werden gebruikt, naast legale wapens.


Right. Uit onderzoek naar die knakker bleek dat hij afgelopen jaar 33 semi-automatische vuurwapens had aangekocht, let wel, volledig legaal. Verder geen idee hoe je illegaal aangepaste wapens wilt gaan controleren; dat zoiets is gedaan merk je toch pas achteraf? Want het is vaak weinig meer dan een klein onderdeeltje wat bijvijlen in je garage zodat je wat sneller je magazijn kunt wisselen. Dus nee, niet eerst dit, dan dat; gewoon allebei tegelijkertijd graag.

Eerder maakte je een vergelijk met Europese landen. We hebben hier strengere wapenwetten, maar die zijn ook niet waterdicht.


Niemand heeft het over waterdicht; dat is een onhaalbare eis. Het feit is echter wel dat het aantal aanslagen met vuurwapens in Europa in de afgelopen... wat, 10 jaar (sinds de IRA en ETA zich koest houden) op 1, misschien twee handen te tellen is. In Amerika kom je voordat de maand om is al handen tekort.

Waar dan niet over gesproken wordt dat de mogelijkheden om jezelf te verdedigen wel heel lastig wordt. Ik vermoed, hoewel ik dat niet met cijfers kan onderbouwen, dat dat een deel van de diefstallen, overvallen, etc. kan worden voorkomen als mensen meer mogelijkheden om zichzelf te verdedigen. Welke overvaller gaat iemand overvallen wanneer die gewapend is?


Het blijkt echter dat inbraken/overvallen in die situatie vaak enorm escaleren. De overvaller kan dan namelijk geen kant op. Als hij zich omdraait, bestaat immers de kans dat je hem in de rug schiet.

Nu, ik lees zo het een en ander en ja, als je op een locatie woont waar het dichtstbijzijnde politiebureau 30 km verderop is, dan begrijp ik het sentiment wel, maar je zou je toch echt moeten afvragen voordat je een wapen in huis haalt: ben ik bereid iemand te vermoorden als het erop aankomt? (ook al is het uit zelfverdediging)

Ik zou graag gewapend willen zijn. Gewoon een wapen op zak, zonder enige bedoeling om het wapen te gebruiken.


Zolang je dan maar weet dat de kans dat jij of iemand uit je omgeving sterft door wapengebruik schrikbarend toeneemt. En dat is verder een wat bevreemdende stelling: je zou hetzelfde kunnen bereiken met een hamer of blokje lood. Want waarom zou je dat graag willen dan? Dat moet omdat je denkt dat het je een bepaald gevoel zou geven. Maar als je het nooit zou kunnen gebruiken, dan is het toch niks anders dan wat ballast?

Kijk, als ik in Amerika zou wonen, zou ik waarschijnlijk zelf ook lid worden van een schietvereniging. Maar dan een kluisje huren en mijn wapen(s) daar lekker achterlaten als ik naar huis rijd in mijn SUV na een tijdje op de schietbaan te hebben gestaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2017 09:53

Plus dat als jij legaal wapens mag dragen, mensen met minder goede bedoelingen ook makkelijker aan wapens kunnen komen. Of mensen die in eerste instantie geen verkeerde bedoelingen hebben maar als het tot een ruzie komt, toch besluiten het wapen te gaan gebruiken. En dan voel je je misschien veiliger maar in de praktijk wordt het alleen maar minder veilig voor je. Het is dus schijnveiligheid. Om nog maar te zwijgen over verhalen van kinderen die het wapen een keer vinden, ermee gaan spelen met de meest verschrikkelijke gevolgen. Ook dat soort verhalen hoor je in Nederland eigenlijk nooit en in de VS regelmatig.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Schietpartij in Las Vegas

Berichtdoor Mortlach » 06 okt 2017 10:04

Marnix schreef:Plus dat als jij legaal wapens mag dragen, mensen met minder goede bedoelingen ook makkelijker aan wapens kunnen komen. Of mensen die in eerste instantie geen verkeerde bedoelingen hebben maar als het tot een ruzie komt, toch besluiten het wapen te gaan gebruiken. En dan voel je je misschien veiliger maar in de praktijk wordt het alleen maar minder veilig voor je. Het is dus schijnveiligheid. Om nog maar te zwijgen over verhalen van kinderen die het wapen een keer vinden, ermee gaan spelen met de meest verschrikkelijke gevolgen. Ook dat soort verhalen hoor je in Nederland eigenlijk nooit en in de VS regelmatig.


Sterker nog, er is in Amerika een significant aantal mensen dat wordt neergeschoten door hun hond! Gemiddeld 1 keer per jaar overkomt dat iemand.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten