Jesaja40 schreef:De aanmatiging dat de paus is aangesteld als hoofd van de kerk en onfeilbaar is in die status.
De transsubstantiatie is onmogelijk, dan wordt onze Messias bij iedere handeling opnieuw geofferd.
Katholieken moeten de hemel verdienen door goed te leven,wij krijgen de hemel gratis door het lijden en opstaan van Jezus.
1) Even een beetje nuanceren ; Als een paus iets 'ex cathedra' afkondigt, dan heet hij onfeilbaar te zijn. Sinds het Eerste Vaticaans Concilie in 1870 het dogma van de onfeilbaarheid heeft afgekondigd, heeft slechts eenmaal een paus ex cathedra gesproken.
Da's dus 1 keer in 150 jaar. Ik ken protestante kerkgenootschappen waar de dominee, zondag aan zondag onfeilbaar preekt, althans dat vertellen zijn volgelingen aan mij.
2) Christus zegt "dit is mijn lichaam en dit is mijn bloed" - zijn wij, protestanten, er ondertussen uit wat we wel en niet letterlijk nemen ? Luther wees de leer van de transsubstantiatie af ten gunste van de consubstantiatie. Het verschil is wel heel erg subtiel. Luther leerde dat het brood en de wijn naast het vlees en het bloed van Jezus tegenwoordig zijn in plaats van erin te veranderen.
3) goede werken ; veel te kort door de bocht "De Katholieke Kerk leert niet dat we de initiële rechtvaardiging ontvangen door goede werken. Je hoeft geen goede werken te doen om tot God te komen en om gerechtvaardigd te worden"
Blijft evenwel staan dat Paulus zegt "Weet gijlieden niet, dat die in de loopbaan lopen, allen wel lopen, maar dat een den prijs ontvangt? Loopt alzo, dat gij dien moogt verkrijgen. En een iegelijk, die om prijs strijdt, onthoudt zich in alles. Dezen dan doen wel dit, opdat zij een verderfelijke kroon zouden ontvangen, maar wij een onverderfelijke.
Jacobus schrijft ; Alzo ook het geloof, indien het de werken niet heeft, is bij zichzelven dood.
Maar, zal iemand zeggen: Gij hebt het geloof, en ik heb de werken. Toon mij uw geloof uit uw werken, en ik zal u uit mijn werken mijn geloof tonen.
Gij gelooft, dat God een enig God is; gij doet wel; de duivelen geloven het ook, en zij sidderen.
Maar wilt gij weten, o ijdel mens, dat het geloof zonder de werken dood is?
Abraham, onze vader, is hij niet uit de werken gerechtvaardigd, als hij Izak, zijn zoon, geofferd heeft op het altaar?
Ziet gij wel, dat het geloof mede gewrocht heeft met zijn werken, en het geloof volmaakt is geweest uit de werken?
En de Schrift is vervuld geworden, die daar zegt: En Abraham geloofde God, en het is hem tot rechtvaardigheid gerekend, en hij is een vriend van God genaamd geweest.
Ziet gij dan nu, dat een mens uit de werken gerechtvaardigd wordt, en niet alleenlijk uit het geloof?
En desgelijks ook Rachab, de hoer, is zij niet uit de werken gerechtvaardigd geweest, als zij de gezondenen heeft ontvangen, en door een anderen weg uitgelaten?
Want gelijk het lichaam zonder geest dood is, alzo is ook het geloof zonder de werken dood.