Tatoeages

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Tatoeages

Berichtdoor StillAwake » 28 sep 2017 12:07

Afgelopen tijd hebben er in het reformatorisch dagblad een aantal artikelen gestaan over de voors en tegens van tatoeages.
Hoe denken mijn medeforummers hierover?

Ik ken een jongen die ter ere van zijn belijdenis een kruis met de tekst van Johannes 3:16 heft laten zetten.
Voor mijzelf ben ik er nog niet uit of ik een tattoo zou willen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Tatoeages

Berichtdoor benefietdiner » 28 sep 2017 13:49

je doel op dit artikel:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/sp ... -1.1429956


maar je lichaam is toch geen schilderij.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Tatoeages

Berichtdoor StillAwake » 28 sep 2017 14:02

benefietdiner schreef:je doel op dit artikel:
https://www.rd.nl/vandaag/binnenland/sp ... -1.1429956


maar je lichaam is toch geen schilderij.

Het klopt dat je l;ichaam geen schilderij is.
Maar waarom proberen veel christenen in gedrag, en kledingkeuze hun geloof uit te dragen, maar wordt er veelal veroordelend gereageerd op iemand die dat via een tattoo uit probeert te drukken?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Tatoeages

Berichtdoor benefietdiner » 28 sep 2017 15:20

StillAwake schreef:Het klopt dat je l;ichaam geen schilderij is.
Maar waarom proberen veel christenen in gedrag, en kledingkeuze hun geloof uit te dragen, maar wordt er veelal veroordelend gereageerd op iemand die dat via een tattoo uit probeert te drukken?

Tja een tattoo die definitief op je lichaam staat en niet meer te verwijderen is of een kledingstuk aantrekken maakt toch wel een groot verschil denk ik zo. Dat hoef ik toch niet uit te leggen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Tatoeages

Berichtdoor StillAwake » 28 sep 2017 15:39

benefietdiner schreef:Tja een tattoo die definitief op je lichaam staat en niet meer te verwijderen is of een kledingstuk aantrekken maakt toch wel een groot verschil denk ik zo. Dat hoef ik toch niet uit te leggen.

Dus jij ziet geloof als iets tijdelijks?
En hoe zie je dan zaken als oorbellen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 800
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Tatoeages

Berichtdoor Prisma23 » 28 sep 2017 16:34

Drie tatoeages met een christelijke boodschap heeft ds. M. P. Hofland (52) op zijn lichaam laten zetten. De predikant van de christelijke gereformeerde kerk in Haarlem (Goede Herderkerk) wil gesprekken over het geloof uitlokken

Christelijk gereformeerd is toch ook refo? Dus is het probleem opgelost. Tatoeages zijn dus toegestaan voor refo's.

https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-hofla ... -1.1430417

Bambi

Re: Tatoeages

Berichtdoor Bambi » 28 sep 2017 17:14

Vele getatoeëerden zeggen dat tattoos nemen een soort verslaving lijkt. Ze willen er steeds meer
Ik heb wel gezien dat als mensen er eenmaal eentje nemen, ook als dat een christelijke is, er vaak steeds meer bijkomen en er steeds andere redenen verzonnen worden om er nog eentje bij te mogen nemen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Tatoeages

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2017 17:21

Dat het permanent is, is toch juist de bedoeling? En tenzij je echt iets heel doms doet zoals een tattoo in je gezicht/nek/handen of de naam van je minnaar of iets dergelijks, is dat zo'n probleem niet hoor.

Mijn vrouw heeft toen ze 16 was in een opwelling een tattoo laten zetten op haar schouder. Het betekent niks voor haar en als je vraagt of ze het opnieuw zou doen, is het antwoord 'nee', maar om nou te zeggen dat ze er last van heeft, dat is ook weer overdreven.

Maar voor mensen die lang nadenken over het ontwerp, zorgvuldig iets uitzoeken dat uitbeeldt wat ze willen, daarvoor is juist het permanente een pré.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Tatoeages

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2017 17:26

Bambi schreef:Vele getatoeëerden zeggen dat tattoos nemen een soort verslaving lijkt. Ze willen er steeds meer
Ik heb wel gezien dat als mensen er eenmaal eentje nemen, ook als dat een christelijke is, er vaak steeds meer bijkomen en er steeds andere redenen verzonnen worden om er nog eentje bij te mogen nemen.


Maar dat geldt toch voor alles? Net zingen, als je eenmaal één liedje (een psalm?) kent, wil je er steeds meer leren; het lijkt wel een verslaving.

Ik kan me goed voorstellen dat als je het maatschappelijke taboe eenmaal doorbroken hebt en je merkt dat het met de 'gevolgen' behoorlijk meevalt (niemand ziet het immers), dat je dan makkelijker besluit je op deze manier iets van jezelf uit te drukken of aan iets te worden herinnerd als je dat waardevol vindt.

Natuurlijk zijn er altijd wel extreme gevallen van mensen die echt iets heel lelijks laten zetten, of het doen als ze dronken zijn, maar daar heb ik het nu niet over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Tatoeages

Berichtdoor Bambi » 28 sep 2017 17:42

Ik denk als je een echt antwoord wil uit de Bijbel en dat geldt voor alles wat je lichaam versiert of het nu steeds een nieuwe haarkleur is, steeds een nieuw kapsel, een nieuwe tattoo, mooie lange nagels met een kleurtje, meer spieren, enz dat dit het echte eerlijke Bijbelse antwoord is

Prediker 1:2
IJdelheid der ijdelheden, zegt de prediker; ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid.


Maar ook vaak een kwelling des geestes

Want de mens is al snel uitgekeken op het nieuwe, dus wil weer wat nieuws of meer, of beter.
En wordt er een soort slaaf van.

Ik zag het een paar weken geleden al met simpel mijn nagels
Eindelijk weer eens lange nagels, laat ik ze weer eens een keer lakken en dan zie je weer hoe het je gaat beheersen.
Je kijkt er vaak naar, toch wel mooi
je bent bang dat ze afbreken, dan is het klaar met de pret, dus je doet voorzichtiger
De lak mag niet beschadigen, want anders moet je ze weer opnieuw lakken enz
Tot ze in een klap allemaal afbraken, was ik ook weer blij, weer een zorg minder

En zo gaat het met alles

En @Mortlach je vrouw is 1 van de uitzonderingen, wees maar trots op haar

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Tatoeages

Berichtdoor Mortlach » 28 sep 2017 18:00

@Bambi, Ik kan me echt heel slecht voorstellen dat het lakken van je nagels je leven zo zou kunnen beheersen en dat dit een 'gemiddelde' reactie zou zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Tatoeages

Berichtdoor Bambi » 28 sep 2017 18:17

Mortlach schreef:@Bambi, Ik kan me echt heel slecht voorstellen dat het lakken van je nagels je leven zo zou kunnen beheersen en dat dit een 'gemiddelde' reactie zou zijn.

Je bent een man, wees blij dat jij het je niet voor kan stellen, anders zaten we nu in het verkeerde topic :mrgreen:

Gebruikersavatar
Jesaja40
Kapitein
Kapitein
Berichten: 957
Lid geworden op: 27 jun 2017 10:38
Locatie: Het Gooi

Re: Tatoeages

Berichtdoor Jesaja40 » 28 sep 2017 18:30

Brr, tatoeages .....

Tijdens de shoah kregen veel van mijn volksgenoten een tatoeage toegediend. Het was een nummer, in de ogen van de bezetter was je gereduceert in een getal. Met dit toebrengen bracht men ins in grote verlegenheid. Velen van ons zullen geprotesteerd hebben onder verwijzing naar Leviticus 19:28. Het mocht niet baten. Enkele shoah overlevenden zijn te herkennen aan dat lelijke nummer in hun armen.
Ik kreeg niets waar ik om vroeg. Ik kreeg alles wat ik nodig had.

Nina

Re: Tatoeages

Berichtdoor Nina » 28 sep 2017 21:34

Leviticus 19:28.

Ik dus geen tatoeages.

mohamed

Re: Tatoeages

Berichtdoor mohamed » 28 sep 2017 22:07

Alhoewel ik zelf geen tatoeage hoef, veroordeel ik een ander er niet om, ongeacht religie.
Bambi schreef:Ik denk als je een echt antwoord wil uit de Bijbel en dat geldt voor alles wat je lichaam versiert of het nu steeds een nieuwe haarkleur is, steeds een nieuw kapsel, een nieuwe tattoo, mooie lange nagels met een kleurtje, meer spieren, enz dat dit het echte eerlijke Bijbelse antwoord is



Maar ook vaak een kwelling des geestes

Want de mens is al snel uitgekeken op het nieuwe, dus wil weer wat nieuws of meer, of beter.
En wordt er een soort slaaf van.

Ik zag het een paar weken geleden al met simpel mijn nagels
Eindelijk weer eens lange nagels, laat ik ze weer eens een keer lakken en dan zie je weer hoe het je gaat beheersen.
Je kijkt er vaak naar, toch wel mooi
je bent bang dat ze afbreken, dan is het klaar met de pret, dus je doet voorzichtiger
De lak mag niet beschadigen, want anders moet je ze weer opnieuw lakken enz

Het ziet er toch erg mooi uit als je er de geschikte vingers en nagels voor hebt.


Terug naar “Algemene Zaken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten