mona schreef:Nee, mijns niet. Er is toch maar 1 doop? ik lees niet dat de Heere Jezus verschillende dopen ingesteld heeft, voor verschillende omstandigheden.
Dus wat is dan de zin om over te gaan tot een baptistenleer, als je alreeds gedoopt bent?
mona schreef:Hij baant mijn weg. Als ik uit mijn gemeente moet gaan: dan ga ik. Als ik moet blijven: dan blijf ik.
Van Bunyan werd in zijn tijd ook gezegd dat hij een sektariër was, toen hij een andere doopvisie kreeg. Gelukkig waren de ouders van Spurgeon ruimhartig, zij waren bij de overdoop van hun zoon.
Zou de Heere echt van ons vragen om opnieuw gedoopt te worden? Ik kan daar niet bij.
mona schreef:om mezelf af te zetten tegen iets waar ik nooit onderzoek naar had gedaan.
Vorige week zondag en gisteren ook weer, kwam in de preek naar voren dat het niet de geleerde bijbelkenners waren, die Jezus prees.
Ook werden zij niet als eerste geroepen.
Integendeel, de schriftgeleerden en farizeëers werden berispt, vanwege hun woorden en daden.
Ook Petrus werd eens bestraft en was hij niet goed bezig (in mensen ogen)?
De geschriften van onze oud- en kerkvaders moeten wij koesteren, zeker waar, dat zij niet allemaal op één lijn lagen, is ook waar, maar het kan wel naast elkaar bestaan.
Maar ik denk niet dat wij een soort navolgers van oudvaders moeten worden, het voorbeeld van Bunyan.
Eens gedoopt, altijd gedoopt, is mijn visie.
Vaak komt het verachte, het eenvoudige naar voren in het evangelie. Niet de gravers, noch de vernieuwers.
Als je tussen mensen zit van wie de gedachten versluierd zijn, doet het er allemaal niet meer toe. Misschien hebben zij ook ooit fel van leer getrokken, zware discussies gevoerd, zelfs voorganger geweest, maar uiteindelijk leidt het tot niets.
Het gaat erom, weet de Heere van mij af, ken ik de Heere, als mijn borg en Zaligmaker.
Moet je daartoe opnieuw gedoopt worden? Ik zeg nee.