schaapje schreef:- Hij moet persoonlijk zijn (het onpersoonlijke kan geen persoonlijkheid scheppen).
Citation needed! Dit lijkt me wel heel erg kort door de bocht en bovendien bijzonder mens-centrisch.
- Hij moet oneindig zijn, en de enige oneindigheid, aangezien je geen twee oneindigheden kunt hebben.
Geen idee wat dit betekent, maar okee, geen twee oneindigheden... Hoezo niet? Als je begint te tellen bij 1, 2, 3... waar kom je dan uit? Oneindig. Maar hoeveel getallen kun je tussen 0 en 1 proppen? 0,1; 0,001; 0;000...1, oneindig veel getallen tussen nul en een. Sterker nog, die oneindige reeks getallen is oneindig maal groter dan de oneindige reeks getallen van 0, 1, 2, 3.
- Hij moet divers zijn, en tegelijkertijd eenheid hebben aangezien zowel eenheid als diversiteit bestaan.
Mag je ook weer eens uitleggen.
- Hij moet intelligent zijn (ongelofelijk). Alleen een bewustzijn kan een bewustzijn scheppen.
Nee.
- Hij moet doelgericht zijn aangezien Hij bewust alles schiep.
Ook weer zo'n vage.
- Hij moet moreel zijn (geen morele wet kan bestaan zonder wetgever).
Hoe moreel is het om 42 kinderen te laten verscheuren door beren omdat ze iemand beledigen? Hoe moreel is het om de gehele wereldbevolking (inclusief nog ongeboren kinderen) op 8 man na uit te roeien? Bovendien loop je ook tegen het Euryptho(geloof ik) dilemma aan: Is iets goed omdat God het wil, of wil God iets omdat het goed is? Beide zijn problematisch en de oplossing blijft toch enigszins gekunsteld aanvoelen.
- Hij moet met Zijn schepping begaan zijn (anders zouden er geen morele wetten gegeven zijn).
Planten hebben geen morele wetten gekregen.
Het komt eigenlijk een beetje op me over als "Hij moet driehoekig zijn, want er bestaan driehoeken en alleen driehoeken kunnen iets driehoekigs maken"; Hij moet een paard zijn, want alleen paarden kunnen paarden voortbrengen.